توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کدام ویتامین محلول در چربی نیست

    1 بازدید

    کدام ویتامین محلول در چربی نیست را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    مروری بر ویتامین‌های محلول در چربی

    مروری بر ویتامین‌های محلول در چربی

    نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع برای این که بدن ما به خوبی بتواند از پس وظایف خود بر بیاید باید ویتامین جذب کند.

    ویتامین‌ها به میزان متفاوت در انواع مواد غذایی وجود دارند. میوه ها و سبزیجات و همچنین پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی و گیاهی محل استقرار ویتامین‌ها محسوب می‌شوند.

    چند گونه ویتامین وجود دارد: ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D،E  و K و ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین پیش ساز ویتامین A، B1، B2، B3، B5، B6، B8، B9، B12 و ویتامین C.

    در این مقاله به بررسی ویتامین‌های محلول در چربی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

    ویتامین A

    ویتامین A در انجام وظایف متعددی شرکت دارد و به بدن کمک زیادی می‌کند. تأثیر مفید و مثبت این ویتامین روی قوه‌ی بینایی، پوست و مخاط‌ها معروف است. علاوه بر این‌ها باید بدانید که ویتامین A روی سیستم ایمنی و همچنین در تکثیر و رشد سلول‌های بدن نیز نقش زیادی دارد.

    اگر به دنبال تأمین ویتامین A بدنتان هستید حتماً از مصرف روغن جگر ماهی، جگر گاو و گوساله غافل نشوید. البته توجه داشته باشید که برای جذب بیشترین میزان این ویتامین باید این مواد غذایی را تازه به تازه مصرف کنید و آن‌ها را از هوا و نور دور نگه دارید به خاطر اینکه ویتامین خود را از دست می‌دهند.

    ویتامین D

    برای این که روده ها بتوانند به خوبی کلسیم جذب کنند نیاز زیادی به ویتامین Dدارند. علاوه بر این ویتامین D نقش زیادی در سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

    این ویتامین نیز در روغن ماهی، ماهی‌های روغنی مانند ماهی تن، ساردین، ماهی ماکرو و غیره، شیر، کره و کله پاچه وجود دارد. توجه داشته باشید که منبع اصلی ویتامین D نور خورشید می‌باشد. بهتر است هر روز چند دقیقه زیر نور آفتاب قدم بزنید تا به میزان کافی از این ویتامین جذب بدنتان شود.

    ویتامین E

    ویتامین E قدرت باروری را بالا می‌برد به خاطر این که روی غدد جنسی تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید پیری را از سلول‌هایتان دور کنید باید سراغ این ویتامین بروید. به خاطر این که این ویتامین با فرایند اکسایش و تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد که باعث بروز سرطان‌ها می‌شود مقابله می‌کند. در نهایت باید بدانید که ویتامین E از هدر رفتن اسیدهای چرب اشباع نشده به ویژه امگا 3 و امگا 6 ها جلوگیری می‌کند. حتماً می‌دانید که این چربی‌ها برای سالم ماندن قلب و عروق مفیدند.

    برای جذب ویتامین E به سراغ سبزیجات برگ سبز، غلات، روغن جوانه‌ی گندم، گوشت قرمز، جگر، شیر و تخم مرغ بروید.

    ویتامین K

    ویتامین K به میزان کمی در کبد ذخیره می‌شود و در انعقاد خون و تثبیت کلسیم داخل استخوان‌ها نقش دارد.

    باید بدانید که چند نوع ویتامین K وجود دارد. ویتامین K2، K1 و K3.

    * ویتامین K2 توسط باکتری‌های روده ترشح می‌شود.

    * ویتامین K1 در سبزیجات سبز مانند کاهو، اسفناج، شاهی، گوجه فرنگی، بروکلی و آرتیشو وجود دارد.

    * برای جذب ویتامین K3 نیز باید به سراغ ذرت بروید.

    این ویتامین بسیار حساس می‌باشد و خیلی زود در اثر تماس با نور، اکسایش در هوای آزاد، یخ‌زدگی، قرار داشتن در معرض اسیدها و قلیاهایی مانند پتاسیم و سدیم از بین می‌رود.

    با وجود این که ویتامین‌ها برای سلامت بدن ضروری‌اند اما این بدین معنی نیست که به زور ویتامین به خورد خودتان بدهید. منظورمان این است که هر چیزی حدی دارد و نیازی نیست که به زور ویتامین جذب کنید. به خاطر این که بدن افراد سالم ویتامین اضافی را جذب نمی‌کند و این ویتامین‌ها خیلی زود دفع می‌شوند. توجه داشته باشید که ویتامین زیاد در بین افرادی که دچاری بیماری‌هایی مانند بیماری کبد و برخی از سرطان‌ها هستند مضر و آسیب رسان می‌باشد. برای همین برای جذب ویتامین مورد نیازتان کافی است یک تغذیه‌ی سالم و متنوعی داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر در سلامت کامل هستید و یا این که خدای نکرده بیمار هستید بدون نظر پزشک یک نوع رژیم خاص غذایی را دنبال نکرده و هیچ نوع مکملی مصرف نکنید.

    فاطمه مهدی پور

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان

    ویتامین A: چه بخوریم چه نخوریم؟

    ویتامین A: فواید، کمبود، مسمومیت

    چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

    ویتامین‌ها و مکمل‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت(1)

    ویتامین‌ها و مکمل‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت (2)

    چه می‌کند این ویتامین E!

    ویتامین K؛ ویتامین جوانی

    ویتامین‌ها؛ نه زیاد، نه کم

    بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D

    ویتامین های موثر در کاهش وزن

    عوارض مصرف زیاد ویتامین  A و D

    ضرورت دانستن نقش ویتامین

    منبع مطلب : article.tebyan.net

    مدیر محترم سایت article.tebyan.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ویتامین

    ویتامین

    ویتامینها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیهٔ ناقص و رژیم غذایی نامناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد.

    ویتامین‌ها سبب تسهیل دگرگشت (سوخت و ساز بدن یا متابولیزم) می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته‌های بدن را میسر می‌سازند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آن‌ها بر روی بافت‌های پوششی (اپی تلیال) و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن‌ها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند.

    کلمهٔ ویتامین از واژه یونانی ویتا به معنی «زندگی» است. فونک نام Vitalamine، یعنی آمینی که حیاتی بوده و برای ادامه زندگی ضرورت دارد، را به موادی که سبب بهبود بیماری بری بری می‌شد و از گروه آمین بوده اطلاق کرد. پس از آنکه معلوم شد بسیاری از ویتامین‌ها از گروه آمین نیستند حرف e از آخر واژهٔ ویتامین حذف و واژهٔ Vitamin مورد پذیرش قرار گرقت.[۱]

    دسته‌ها[ویرایش]

    ویتامین‌ها را به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرده‌اند. این دو دسته عبارت‌اند از: ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D و ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی هستند. ویتامین C و ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند.

    ویتامین‌های محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی‌شوند. این ویتامین‌ها در بدن و به ویژه در کبد ذخیره می‌شوند، به همین دلیل اختلالات حاصل از کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، دیرتر ظاهر می‌شوند.

    علاوه بر مواد معدنی ویتامین‌ها نیز مورد نیاز بدن هستند؛ زیرا بدون حضور آن‌ها در غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایداری ایجاد می‌شود و در اعمال حیاتی اختلالاتی ایجاد می‌شود و عوارضی بروز می‌کند که گاه منجر به مرگ می‌شود. ویتامین‌ها سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند. کمبود تنها یک ویتامین می‌تواند سلامت تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد. بیشتر ویتامین‌ها از منابع اصلی طبیعی استخراج می‌شوند.

    مقدار مصرف ویتامین‌ها[ویرایش]

    ویتامین‌ها و مواد معدنی وظایف متنوع و بسیار مهمی را در بدن به عهده دارند و کمبود آن‌ها عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را مختل کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌ها و بیماری‌های مختلفی می‌شوند.

    مصرف بیشتر از مقدار نیاز روزانهٔ ویتامین‌ها نیز زیانمند بوده و می‌تواند عوارض نامطلوبی (overdose) را به جای بگذارد. ویتامین‌های مازاد نیاز روزانه بدن، اگر محلول در چربی باشند (A,D,E,K)، تا حدودی در کبد ذخیره می‌شوند و اگر محلول در آب باشند از طریق کلیه دفع می‌شوند.

    مصرف بیش از اندازهٔ ویتامین‌ها، نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث مسمومیت و ایجاد عوارض ناخواسته‌ای می‌شود.

    انواع ویتامین[ویرایش]

    انواع ویتامین‌ها:

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    انواع ویتامین‌های محلول در چربی و عوارض کمبود هرکدام از آنها در بدن

    انواع ویتامین‌های محلول در چربی و عوارض کمبود هرکدام از آنها در بدن

    ویتامین‌ها موادی مغذی هستند که برای انجام واکنش‌های زیستی (اصطلاحاً سوخت و ساز) در بدن ما ضروری هستند اما در عین حال در بدن ما ساخته نمی‌شوند یا مقدار تولیدی آنها بسیار ناچیز است.
    بنابراین تنها راه بدست آوردن این مواد ارزشمند، مصرف آنها از طریق غذا و در موارد کمبود مصرف مکمل‌هاست.
    ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند که نشان دهنده منابع غذایی و محل ذخیره آن‌هاست.
    ویتامین‌های محلول در چربی در بخش چربی پیکر جانداران ذخیره می‌شوند اما مقدار آنها در هر جاندار متفاوت است.
    این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا ویتامین‌های محلول در چربی را بشناسید. با ما همراه باشید.

    آنچه در این مقاله از مجله فیت شیپ، می‌خوانید:

    منابع غذایی، فواید و عوارض کمبود ویتامین‌های محلول در چربی شامل :

    1. ویتامین A

    هنگامی که صحبت از ویتامین آ به میان می‌آید، معمولاً به یاد افزایش قدرت بینایی می‌افتیم. غافل از اینکه ویتامین آ مزایای بسیار دیگری نیز دارد که ممکن است از آنها بی‌اطلاع باشید.

    فواید ویتامین A

    منابع غذایی ویتامین A

    نکته قابل توجه این است که گیاهان دارای این ویتامین نیستند و تنها پیش سازهای ویتامین آ را تولید می‌کنند. بنابراین منابع پیش ساز ویتامین آ شامل گیاهان زرد و نارنجی رنگ مانند هویج، کدو حلوایی، زردآلو، هلو و… می‌باشد.

    عوارض کمبود ویتامین A در بدن

    کمبود شدید ویتامین آ باعث ایجاد عوارضی مانند عوارض زیر می‌گردد:

    البته کمبود این ویتامین در حالت عادی و در افراد سالم دارای رژیم غذایی متعادل، مشاهده نمی‌شود.

    پیشنهاد فیت‌شیپ : ما در مقاله‌ای اختصاصی با عنوان “ویتامین A و خواص معجزه گر آن” مفصلا درباره ویتامین A صحبت کرده‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما خالی از لطف نباشد.

    2. ویتامین D

    عکس منابع غذایی ویتامین D که یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است.-فیت‌شیپ

    ویتامین د یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که شهرت فراوانی دارد. این ویتامین با تابش آفتاب بر پوست جانوران و در چربی زیر پوست آنان ساخته می‌شود.

    منابع غذایی ویتامین D

    بر خلاف سایر ویتامین‌ها، منبع غذایی مناسبی از ویتامین د شناخته نشده است و تنها راه دریافت آن تابش آفتاب بر پوست و مصرف غذاهای غنی شده با این ویتامین است.

    عوارض کمبود ویتامین D در بدن

    جهت جلوگیری از این عوارض بهتر است هفته‌ای دو یا سه بار به مدت حدود 20 دقیقه دستها تا بازو و پاها تا زانو را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.

    پیشنهاد فیت‌شیپ : ما در مقاله‌ای اختصاصی با عنوان “ویتامین D ؛ منابع و علائم کمبود آن در بدن” مفصلا درباره ویتامین D صحبت کرده‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما خالی از لطف نباشد.

    3. ویتامین K

    ویتامین کا بیشتر در گیاهان ساخته می‌شود. وظیفه اصلی این ویتامین کمک به انعقاد خون می‌باشد اما در فرایندهای دیگری نیز مانند سلامت استخوان‌ها، بهبود عملکرد مغزی و سلامت قلب و عروق نقش دارد.

    عوارض کمبود ویتامین K

    منابع غذایی ویتامین K

    بهترین منابع این ویتامین شامل سبزیجات سبز تیره است که از میان آن‌ها می‌توان به اسفناج، بروکلی، جعفری و برگ چغندر اشاره نمود.

    پیشنهاد فیت‌شیپ : ما در مقاله‌ای اختصاصی با عنوان “ویتامین K را بشناسید” مفصلا درباره ویتامین K صحبت کرده‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما خالی از لطف نباشد.

    4. ویتامین E

    عکس منابع غذایی ویتامین E که یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است-فیت‌شیپ

    ویتامین ای نقش اساسی در محافظت از بدن در برابر عوامل آسیب زا دارد و یکی از ویتامین‌های آنتی اکسیدان محسوب می‌شود.

    فواید ویتامین E

    عوارض کمبود ویتامین E

    کمبود ویتامین ای منجر به مشکلات گسترده‌ای در بدن می‌شود که محدود به عضو یا سیستم خاصی نیست اما ایجاد علائم کمبود به زمان زیادی نیاز دارد و در یک رژیم غذایی متعادل به ندرت ایجاد می‌شود.

    منابع غذایی ویتامین E

    این ویتامین بیشتر در گیاهان و دانه‌ها یافت می‌شود. از منابع خوب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    پیشنهاد فیت‌شیپ : ما در مقاله‌ای اختصاصی با عنوان “معجزه‌ای به نام ویتامین E” مفصلا درباره ویتامین E صحبت کرده‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما خالی از لطف نباشد.

    چند نکته در مورد ویتامین‌های محلول در چربی

    پیشنهاد فیت‌شیپ : متخصصین تغذیه خبره‌ای درمجموعه فیت شیپ حضور دارند که می‌توانند برای شما، برنامه تغذیه‌ای کاملا شخصی سازی شده، آماده کنند. همچنین شما می‌توانید به راحتی از آنها مشاوره تغذیه‌ای بگیرید. به این منظور می‌توانید اپلیکیشن سبک را نصب کرده و اقدام کنید.

    منبع مطلب : news.fitshape.ir

    مدیر محترم سایت news.fitshape.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید