توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کتاب حماسه حسینی تالیف مرتضی مطهری

    1 بازدید

    کتاب حماسه حسینی تالیف مرتضی مطهری را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    دانلود کتاب حماسه حسینی: جلد اول

    دانلود کتاب حماسه حسینی: جلد اول

    کتاب حماسه حسینی: جلد اول، مجموعه‌اى مشتمل بر کلیه سخنرانی‌ها و یادداشت‌هاى استاد شهید مرتضی مطهرى درباره حادثه کربلا است. حادثه‌ای که در آن امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر کرد تا به سیره جدّش و پدرش علی بن ابی طالب (ع) رفتار کند.

    کلمه «حماسه» به معنى شدت و صلابت است و گاه به معنى شجاعت و حمیّت استعمال مى‌شود. علماى شعر شناس، منظومه‌هاى شعرى را از نظر محتوا یعنى از نظر نوع معنى و هدف شعر به اقسامى تقسیم مى‌کنند؛ بعضى از منظومه‌ها را منظومه‌هاى غنایى، بعضى را منظومه‌هاى حماسى، بعضى را منظومه‌هاى وعظى و اندرزى، بعضى را منظومه‌هاى رثایى و بعضى دیگر را منظومه‌هاى مدحى مى‌گویند. دیوان و غزلیات حافظ، غزلیات سعدى و دیوان شمس تبریزى، منظومه‌هاى غنایى است؛ یعنى اگر چه هدف در این‌ها عرفان است ولى لااقل از نظر تشبیب، زبانْ عاشقانه است، سخن از حسن و بى‌اعتنایى محبوب است، سخن از درد فراق و درازى شب فراق و کوتاهى ایام وصال است.

    کتاب حماسه حسینی، مجموعه‌اى است دو جلدى که جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌هاى استاد شهید مطهری درباره حادثه کربلاست. این کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول تحت عنوان «حماسه حسینى» مجموعه سه سخنرانى استاد شهید تحت همین عنوان است که در حدود سال 1347 هجرى شمسى در حسینیه ارشاد ایراد شده است و کتاب نیز به همین نام نامیده شد.

    فصل دوم را سخنرانی‌هاى استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخى کربلا» تشکیل مى‌دهد. این سخنرانی‌ها در فروردین ماه 1348 هجرى شمسى برابر با محرم 1389 هجرى قمرى در حسینیه ارشاد ایراد شده است.

    «ماهیت قیام حسینى» فصل سوم این کتاب را تشکیل مى‌دهد.

    فصل چهارم را یک سخنرانى آن شهید بزرگوار تحت عنوان «تحلیل واقعه عاشورا» تشکیل مى‌دهد. این سخنرانى در سال 1356 در یکى از جلساتى که به طور هفتگى در برخى منازل برقرار و موسوم به «جلسه یزدیها» بود ایراد شده است.

    «شعارهاى عاشورا» (سخنرانى معروف استاد که توأم با گریه شدید ایشان است) فصل پنجم این کتاب را تشکیل مى‌دهد. این سخنرانى در روز عاشورا و در حدود سال 1352 در مسجد جامع نارمک (تهران) ایراد گردیده است.

    فصل ششم این کتاب مجموع هفت جلسه سخنرانى استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى» است. در این فصل علاوه بر موضوع مذکور، به‌طورکلى اصل «امر به معروف و نهى از منکر» مورد بحث واقع شده که در خلال آن، مسائل اجتماعى و سیاسى روز نیز مطرح گردیده است. از جمله کارنامه مسلمین در مسئله فلسطین بررسى شده است.

     «عنصر تبلیغ در نهضت حسینى» فصل هفتم این کتاب را تشکیل مى‌دهد. این فصل مجموع هفت سخنرانى استاد تحت همین عنوان است که در سال 1350 شمسى و در ماه محرم در مسجد «جاوید» تهران ایراد شده است. در این فصل به‌طورکلى «تبلیغ در اسلام» نیز مورد بحث واقع شده است.

    کتاب حماسه حسینی از نظر نوع موضوعات و قوت تحلیل، از شاهکارهاى آیت‌اللّه‌ مطهرى به‌شمار مى‌رود و از نظر خرافه‌شویى از این حادثه بزرگ و درس‌آموز و پرداختن به جنبه‌هاى مختلف این حادثه و ارزش‌گذارى براى هر یک از این جنبه‌ها و از نظر پرداختن به جوانبى که معمولاً کمتر به آن‌ها پرداخته مى‌شود یک کتاب کم‌نظیر محسوب مى‌شود.

    عناوین سخنرانی‌هاى جلد اول به ترتیب عبارتند از: حماسه حسینى، تحریفات در واقعه تاریخى کربلا، ماهیت قیام حسینى، تحلیل واقعه عاشورا، شعارهاى عاشورا، عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى، عنصر تبلیغ در نهضت حسینى. 

    در بخشی از کتاب حماسه حسینی - جلد اول می‌خوانیم:

    حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا دو صفحه دارد: یک صفحه سفید و نورانى، و یک صفحه تاریک، سیاه و ظلمانى که هر دو صفحه‌اش یا بى‌نظیر است و یا کم‌نظیر. 

    اما صفحه سیاه و تاریکش از آن نظر سیاه و تاریک است که در آن فقط جنایت بى‌نظیر و یا کم‌نظیر مى‌بینیم. یک وقت حساب کردم و ظاهرا در حدود بیست و یک نوع پستى و لئامت در این جنایت دیدم، و خیال هم نمى‌کنم در دنیا چنین جنایتى پیدا بشود که تا این اندازه تنوّع داشته باشد. البته در تاریخچه جنگ‌هاى صلیبى، جنایت‌هاى اروپایی‌ها خیلى عجیب است. و اینکه جرأت نمى‌کنم که بگویم حادثه کربلا از نظر زیادى جنایت نظیر ندارد، چون توجه من یکى به جنگ‌هاى صلیبى و جنایت‌هایى است که مسیحی‌ها در آن مرتکب شدند و یکى هم به جنایت‌هایى است که همین اروپایی‌ها در اندلس اسلامى مرتکب شدند که آن‌ هم عجیب است.

    تاریخ اندلس مرحوم آیتى را که دانشگاه تهران چاپ کرده است بخوانید؛ کتابى است بسیار تحقیقى و آموزنده. در این کتاب نوشته است: اروپایی‌ها به صد هزار زن و مرد و بچه اجازه دادند که هر جا مى‌خواهند بروند. بعد که این‌ها راه افتادند، پشیمان شدند و شاید هم از اول حقّه زدند که اجازه حرکت دادند. به هر حال تمام این صد هزار نفر را کشتند و سر بریدند. 

    شرقى هرگز از نظر جنایت به غربى نمى‌رسد. شما اگر در تمام تاریخ مشرق زمین بگردید، دو جنایت را حتى در دستگاه اموى پیدا نمى‌کنید: یکى آتش‌ زدن زنده زنده و دیگر قتل عام کردن زنان، ولى در تاریخ مغرب‌ زمین این دو نوع جنایت فراوان دیده مى‌شود. زن کشتن در تاریخ مغرب‌ زمین یک امر شایعى است. هنوز هم باور نکنید که این‌ها روح انسانى داشته باشند. آنچه در ویتنام صورت مى‌گیرد ادامه روحیه جنگ‌هاى صلیبى و جنگ‌هاى اندلس آن‌هاست.

    کتاب

    دانلود کتاب حماسه حسینی اثر مرتضی مطهری - فیدیبو

    دانلود کتاب حماسه حسینی اثر مرتضی مطهری - فیدیبو

    واقعه‌ی عاشورا با ریشه، تفکر و فرهنگ ما گره خورده است و اهمیت فراوانی برای شیعیان دارد. تحلیل و برداشت از این حادثه کار آسانی نیست؛ چرا که در عین سادگی و صراحت، پیچیدگی‌های فراوانی دارد که ممکن است قضاوت انسان‌ها را به افراط و تفریط ختم کند. برای رسیدن به درک درست از این حادثه‌ی تاریخی و تاثیرگذار نیاز است تا بررسی‌های دقیق و جامعی در اختیار مردم قرار گیرد. مجموعه کتاب حماسه حسینی از مرتضی مطهری یکی از گرانبهاترین آثاری است که می‌تواند مخاطب را به درک و شناخت درستی از عاشورای حسینی برساند.  

    درباره مرتضی مطهری؛ نویسنده و مبارز سیاسی

    مرتضی مطهری در بهمن ماه 1298 در خانواده‌ای مذهبی و با اصل و نسب به دنیا آمد. خانواده‌ی مطهری اصالت سیستانی داشتند ولی برای نزدیکی به حرم امام رضا و حوزه‌ی علمیه، از زابل به یکی از شهرستان‌های مشهد مهاجرت کردند. مطهری دوران کودکی خود را در حوزه‌ی علمیه مشهد گذراند، در 18 سالگی به حوزه‌ی علمیه‌ی قم رفت و حدود 15 سال در زمینه‌ی علوم دینی تحصیل کرد.

    مطهری از شاگردان «محمد صدوقی»، از روحانیان شیعه بود و زیر نظر «سید شهاب الدین مرعشی» از مراجع تقلید شیعه، علوم دینی را آموخت. مرتضی مطهری علاوه بر تحصیل، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز انجام می‌داد و با چهره‌های سرشناس آن زمان از جمله «سید حسین طباطبایی بروجردی»، «روح الله خمینی» و «سید محمدحسین طباطبایی» در ارتباط بود.  

    مطهری در سال 1331 ازدواج کرد و محل زندگی‌اش را از قم به تهران تغییر داد. او در تهران برای تدریس به مدرسه‌ی علمیه‌ی «مروی» رفت. «مروی» از مدارس برجسته‌ی حوزه علمیه‌ی تهران است و در منطقه‌ی قدیمی ناصرخسرو واقع شده است. او پس از آموزش در مدارس، تدریس در دانشگاه تهران را آغاز کرد و برای انجمن‌های اسلامی مهندسین، پزشکان و دانشجویان سخنرانی ‌کرد.

    مطهری با همراهی فعالان سیاسی آن زمان، قیام پانزده خرداد را در اعتراض به بازداشت «روح الله خمینی» سازماندهی کردند. او بعد از سخنرانی‌ تند و بی‌پرده‌اش علیه «محمدرضا شاه پهلوی» دستگیر شد و پس از 43 روز همراه سایر روحانیون آزاد شد. از جمله فعالیت‌های بعدی او، اقدام به ساخت حسینیه ارشاد بود که پس از مدتی از این کار دست کشید.

    مطهری هیچ‌گاه از مبارزه علیه ظلم و ستم دست برنداشت و کتاب‌های بسیاری در این زمینه تالیف کرد. در زمان تدریسش در دانشگاه تعداد زیادی رساله با نظارت او تدوین شد. «شهید بهشتی» و «شهید باهنر» از افرادی بوند که رساله‌ی دکترای خود را زیر نظر او تنظیم کردند. مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی‌هایش علیه رژیم اشغال‌گر اسرائیل، خواستار کمک به مردمان مظلوم فلسطین شد. بعد از این سخنرانی در حسینیه ارشاد، برای دومین بار دستگیر شد. او پس از آزادی به دلیل مبارزات‌، سخنرانی‌‌ها و فعالیت‌هایش علیه حکومت پهلوی از برگزاری هرگونه تجمع و سخنرانی منع شد.

    در سال 1355 به شهر نجف رفت تا در مورد مسائل مهم اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه با «آیت الله خمینی» تجدید دیدار کند. پس از بازگشتش از نجف «جامعه روحانیت مبارز تهران» را تاسیس کرد. مطهری به دلیل روحیه‌ی مبارز و جنگنده‌اش همواره مورد آزار و اذیت گروه‌های مختلف قرار می‌گرفت.  مطهری هنگام بازگشت از خانه‌ی «یدالله سحابی» که یکی از بنیان‌گذاران نهضت آزادی ایران بود، به ضرب گلوله کشته شد. روز شهادت او به پاس قدردانی از فعالیت‌های ارزشمندش، روز معلم نام‌ گرفت.

    «امام خمینی» بعد از مرگ او بیان کرد: «من اگر چه فرزند عزیزی که پاره‌ی تنم بود از دست دادم، لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشته و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود رفت و به ملا اعلی پیوست لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او، شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود.»

    آثار شهید مطهری

    مجموعه آثار منتشر شده از مطهری به دو دسته‌ی تالیفی و سخنرانی‌ها تقسیم می‌شود که بخش گسترده‌ای از آن‌ها در مورد مسائل فقهی و آموزه‌های اسلامی است. مجموعه‌ی هشت جلدی «آشنایی با قرآن»، «مسئله حجاب»، «معاد»، «عدل الهی»، «تعلیم و تربیت در اسلام» و «نبرد حق و باطل» از جمله‌ی این آثار است.

    دسته‌ی دیگری از کتاب‌های شهید مطهری درباره‌ی سیره‌ی پیامبر و اهل بیت است. کتاب‌های «جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام»، حماسه حسینی، «پیامبر امی»، «ختم نبوت» و «سیری در نهج‌البلاغه» در این دسته قرار می‌گیرند.

    بخش دیگر آثار این معلم شهید درباره‌ی مسائل بنیادی و فلسفی اسلام است. «مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلام»، «مقالات فلسفی»، «اسلام و مقتضیات زمان» و « اصول فلسفه و روش رئالیسم» نمونه‌هایی از این آثار هستند.

    معرفی حماسه حسینی، تلاشی ماندگار برای حذف تحریف‌ها

    کتاب حماسه‌ حسینی مجموعه‌ای گردآوری شده از سخنرانی‌های مرتضی مطهری است که در آن‌ها سعی کرده با بررسی اطلاعات و تحلیل تاریخ از تحریفات حماسه‌ی بزرگ عاشورا در كربلاجلوگیری کند. او معتقد بود در مورد واقعه‌ی عاشورا تحریف‌های معنوی و لفظی رخ داده است. این حادثه در قرن چهاردهم برای امام حسین و خانواده و یارانش رخ داد. در این واقعه گروهی با شجاعت فراوان جان و مال خود را به خطر انداختند تا بتوانند از افکار و دینشان دفاع کنند. این قیام تا به الان زنده است و درس بزرگی برای مسلمانان بوده است. حادثه‌ی کربلا در جوامع مسلمان شیعه از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است و مسلمانان هر ساله برای یادبود این قیام در ماه محرم و صفر مراسم‌ عزاداری‌ برگزار می‌کنند. استاد مطهری به دلیل اهمیت بالای این قیام وظیفه‌ی خود دانست که این تحریفات را رفع کند و معتقد بود تنها کلمه‌ای که می‌تواند در خور آن باشد، «حماسه» است.

    مطهری در متن کتاب درباره‌ی علت این نام‌گذاری نوشته است: «کلمه‌ی حماسه به معنای شدت و صلابت است و نیز به معنای شجاعت و حمیت. چنان‌که در ادبیات فارسی و عربی شعر و نثر حماسی داریم، حادثه و شخصیت حماسی نیز هست. شخصیت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام صبغه‌ی حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیت‌های حماسی جنبه‌ی  نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امام حسین علیه‌السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت، نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام حسین علیه‌السلام هیجان و حماسه‌ی مافوق حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است و ما این حماسه را نشناخته ایم.از این رو «کلید شخصیت امام حسین علیه‌السلام حماسه است و عظمت و شور و صلابت و شدت و ایستادگی و حق‌پرستی. کلمات و اشعاری هم که از آن حضرت نقل شده، حاکی از همین روحیه حماسه و صلابت، خداپرستی و حماسه‌ی الهی و انسانی است.»

    کتاب حماسه حسینی به کوشش «محمدحسین حقجو» گردآوری شد و «انتشارات صدرا» برای اولین بار آن را در سال 1379 منتشر کرد. این اثر در سه جلد منتشر شده بود و جلد سوم شامل پنج قسمت بود ولی پس از مدتی در دو جلد روانه‌ی بازار نشر ایران شد. جلد 1 کتاب حماسه حسینی در قالب نسخه‌ی الکترونیک (Pdf) در فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

    نگاهی به محتوای کتاب حماسه حسینی

    جلد اول حماسه حسینی مجموعه‌ای از سخنرانیهای استاد مرتضی مطهری درباره‌ی حادثه‌ی کربلا است. عمده‌ی این سخنرانی‌ها در حسینیه ارشاد، مسجد جاوید و منازل شخصی همفکران مطهری برگزار شده‌اند. فصل‌های کتاب «حماسه حسینی»، «تحریفات در واقعه‌ی تاریخى کربلا»، «ماهیت قیام حسینى»، «تحلیل واقعه عاشورا»، «شعارهای عاشورا»، «عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى» و «عنصر تبلیغ در نهضت حسینى» نام دارند. علاوه بر محتوای این هفت فصل، مطهری انتقادهایش به کتاب «شهید جاوید»، نوشته‌ی «نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی» را بیان کرده است. «نجف آبادی» کتابی تحت عنوان «نگاهی به حماسه حسینی استاد مطهری» در پاسخ به نقدهای مطهری منتشر کرده است.

    جلد دوم کتاب حماسه حسینی  یادداشتها و نوشته‌های شهید مطهری درمورد این حادثه‌ی تاریخی و تاثیرگزار است. حماسه حسینی به عربی نیز ترجمه شده است و نام آن «الملحمةُ الحسینیة» است.

    در بخشی از کتاب حماسه حسینی می‌خوانیم

    امر به معروف و نهی از منکر یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است؛ به اصطلاح، علت مبقیه است. اصلا اگر این اصل نباشد، اسلامی نیست. رسیدگی کردن دائم به وضع مسلمین است. آیا یک کارخانه بدون بازرسی و رسیدگی دائمی مهندسین متخصص که ببینند چه وضعی دارد، قابل بقاست؟ اصلا آیا ممکن است یک سازمان همین طور به حال خود باشد، هیچ درباه‌اش فکر نکنیم و در عین حال به کار خود ادامه دهد؟ ابدا. جامعه هم‌چنین است. یک جامعه اسلامی این طور است بلکه صد درجه برتر و بالاتر. شما کدام انسان را پیدا می‌کنید که از پزشک بی‌نیاز باشد؟ یا انسان باید خودش پزشک بدن خود باشد یا باید دیگران پزشک او باشند و او را معالجه کنند: متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اعصاب. انسان همیشه انواع پزشک‌ها را در نظر می‎گیرد برای آن‌که اندامش را تحت نظر بگیرند، ببینند در چه وضعی است. آن‌وقت جامعه نظارت و بررسی نمی‌خواهد؟! جامعه رسیدگی نمی‌خواهد؟! آیا چنین چیزی امکان دارد؟! ابدا.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید