در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کارگاه نویسندگی نگارش ششم درس آزاد

    1 بازدید

    کارگاه نویسندگی نگارش ششم درس آزاد را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    نگارش ششم درس آزاد (درس هفتم) فرهنگ بومی ۱ با جواب

    نگارش ششم درس آزاد (درس هفتم) فرهنگ بومی ۱ با جواب

    جواب نگارش ششم درس آزاد درس هفتم فرهنگ بومی ۱

    درس آزاد نگارش ششم فرهنگ بومی ۱

    جواب درس هفتم درس آزاد فرهنگ بومی ۱ نگارش ششم ابتدایی مانند درس آزاد فارسی ششم ابتدایی فرهنگ بومی 1 به موضوع تعیین شده توسط معلم در کلاس بستگی خواهد داشت. موضوعی در مورد آداب و رسوم و فرهنگ بومی یکی از اقوام ایران به صورت گروهی یا فردی به دانش آموزان محول می‌شود و دانش آموز باید بتواند برای آن موضوع یک درس تنظیم و نگارش کند.

    اما در ادامه یک نمونه برای درس آزاد نگارش کلاس ششم ارائه خواهد شد.

    در مطلب دیگری یک نمونه درس آزاد برای فارسی ششم ابتدایی تقدیم شما شد که در اینجا بر اساس همان متن، بخش های مربوط به درس نگارش ششم را نیز مشاهده می‌کنید. و در پایان می‌توانید فایل PDF کامل نمونه درس آزاد فارسی و نگارش پایه ششم را دانلود کنید.

    دانلود PDF درس آزاد فرهنگ بومی 1 نگارش ششم

    برای دانلود فایل PDF کامل درس آزاد فرهنگ بومی 1 نگارش و فارسی ششم ابتدایی (به همراه متن درس) با حجم کم 230 کیلوبایت بر روی لینک زیر کلیک کنید:

    دانلود

    همچنین در ادامه می‌توانید جواب درس آزاد نگارش ششم فرهنگ بومی ۱ را به صورت عادی مشاهده کنید.

    املا و واژه آموزی درس آزاد نگارش ششم

     1️⃣ واژه هایی را که در آنها یکی از صداهای /س/ به کار رفته است از درس پیدا کنید و بنویسید.

    س: شمسی، روستا، سن، سال، فرارسیدن، دوستدار، همکلاسی، دبیرستان، تدریس، مقدس، چهارشنبه‌سوری، مدرسه، سبک، ترس، مونس، اسطوره، انسانیت،سینه، سربلند، استوار، بسته، ناگسستنی، زیست.

    ص: صمیمی، تحصیل، صبح، قصد، صدا، فاصله، غواص

    ث: ثبت، ایثار

    2️⃣ برای هر یک از واژه‌های زیر چند هم‌خانواده بنویسید.

    نگارش ششم درس هفتم درس آزاد با جواب

    سوالات بخش نگارش درس آزاد نگارش ششم (فرهنگ بومی1) هم از دلِ درس معلمی که شنا بلد نبود اما شناگر قلب ها شد (درس آزاد فارسی ششم)، مطرح شده و پاسخ داده می‌شود.

     1️⃣ متن زیر را تا یک بند ادامه دهید.

    اگر به جای ادهم مظفری بودم تردید ها را کنار گذاشته و بر ترس خودم غلبه میکردم و آنگاه همچون ادهم مظفری برای نجات جانِ آن دانش آموز در آب خروشانِ رودخانه‌ی کام شیرجه می‌زدم.

    2️⃣ من با خواندن این درس:

    کارگاه نویسندگی نگارش ششم درس هفتم درس آزاد

    جواب کارگاه نویسندگی نگارش ششم درس هفتم درس آزاد نیز مانند بخش‌های قبل به موضوع تعیین شده و درس تنظیم شده توسط دانش آموز در موضوع منحصر بفرد هر دانش آموز بستگی دارد. در اینجا هم این بخش بر اساس همان نمونه درسی که تقدیمتان شد تکمیل می‌شود:

    گزارش: گزارش نوعی نوشته است که در آن نویسنده اطّلاعاتی درباره‌ی موضوعی خاص در اختیار کسانی می‌گذارد که از آن آگاه نیستند.

     1️⃣ باتوجه به آنچه که از درس آموختید درباره‌ی حادثه‌ی روز چهارشنبه‌سوری (۲۷/ ۱۲/ ۱۳۷۶)  گزارشی تهیه کنید و در دو بند بنویسید. عنوان مناسبی برای گزارشتان پیدا کنید.

    در ایران باستان جشن‌های فراوانی مانند عید نوروز و شب یلدا وجود داشته است یکی از این جشن‌ها هم چهارشنبه سوری نام دارد. اما چهارشنبه سوری سال 1376 یا همان 1376/12/27 در کامیاران سنندج همزمان می‌شود با طوفان و بارندگی و خروشان شدن رودخانه.

    همین باعث می‌شود که یکی از دانش‌آموزان در آن موقعیت در کام رودخانه اسیر شود و معلم فداکاری برای نجات جان او، جان خودش را از دست بدهد.

    2️⃣ جمله‌ی زیر چه ارتباطی با متن درس دارد. 

    جوانمردی، نیرویی است پایداری ناپذیر و چون در نفسی بروز کند، ترس و آشفتگی را در برابر هر گونه خطر از بین می‌بَرد (افلاطون)

    این جمله مصداق بارز رفتار ادهم مظفری است چرا که او هم با وجود ترس از شنا اما به خاطر روحیه‌ی جوانمردی و انسانیتش بر ترسش غلبه کرد و با فداکاری، دانش آموز را از مرگ حتمی نجات داد و خودش به کام مرگ فرو رفت.

    ❤ ساینس هاب ❤

    هنر و سرگرمی درس آزاد نگارش ششم دبستان

    1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

    امبدوارم جواب درس 7 نگارش ششم ابتدایی (فرهنگ بومی 1 درس آزاد) مورد رضایت شما واقع شده باشد و باز هم به ساینس هاب سر بزنید.

    منبع مطلب : sci-hub.ir

    مدیر محترم سایت sci-hub.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    در س آزاد فارسی ششم

    داستان پیرمرد و فرزندش

        پیرمردی ضعیف رنجور تصمیم گرفت با پسر و عروس و نوه ی چهارساله اش زندگی کند.دستان پیرمرد می لرزید،چشمانش تارشده بود و گام هایش مردّد ولرزان بود.

       اعضای خانواده هرشب برای شام خوردن دورهم جمع می شدند،امّادستان لرزان پدربزرگ وضعف چشمانش خوردن غذارابرایش مشکل می ساخت.نخودفرنگی هاازتوی قاشق قِل می خوردندوروی زمین می ریختند،وقتی لیوان را می گرفت غالباً شیر به روی رومیزی می ریخت. پسر وعروسش ازآن همه ریخت وپاش کلافه شدند.

       پسر گفت : باید فکری برای پدربزرگ کرد.به قدر کافی ریختن شیر و غذاخوردن پر سروصدارا تحمّل کرده ام. پس زن و شوهر برای پیرمرد،درگوشه ای ازاتاق میز کوچکی قراردادند.در آنجا پیرمرد به تنهایی غذایش را می خورد.و چون پیرمرد یکی دو کاسه را شکسته بود،برای او کاسه ی چوبی می آوردند.

       گهگاهی آنها چشمشان به پیرمرد می افتاد و متوجه می شدند که پیرمرد در حال غذا خوردن چشمانش پر از اشک شده است .امّا تنها چیزی که این پسروعروس به زبان می آوردند،تذّکرهای تند و گزنده ای بود که موقع افتادن چنگالیا ریختن غذا به او می دادند.

       کودک چهارساله ی آن ها در سکوت شاهد تمام آن رفتارها بود .یک شب قبل از شام مرد جوان پسرش را سرگرم بازی با تکّه های چوبی دید که روی زمین ریخته بود. با مهربانی از او پرسید : پسرم ،داری چه می سازی؟ پسرک هم با ملایمت جواب داد :یک کاسه ی چوبی کوچک ،تاوقتی بزرگ شدم با اون به تو و مامان غذا بدهم. و بعد لبخندی زد و کارش را ادامه داد.

       این سخن کودک آن چنان پدر و مادرش را تکان داد که زبانشان بند آمد و سپس اشک از چشمانشان جاری شد.آن شب مرد جوان دست پدرش را گرفت و با مهربانی او را به سمت میز شام خودشان برد .

    خودارزیابی

    v    پیرمرد چه مشکلی داشت که پسرش سفره ی غذای او را جدا کرد ؟

    v    آن زن و شوهر چگونه به اشتباهشان پی بردند؟

    v    داستان چه مفهومی را می رساند؟

    یاد آوری

    v    در سال های گذشته به اهمّیّت نشانه ی تشدید «ّ » پی برده ایم . این نشانه در بعضی از کتابها و نوشتارها به درستی در جای خودش قرار نمی گیرد و غالباً ناشران کتب و نویسنده ها در کتاب های خود بر روی کلماتی مانند : لذّت ، تحمّل ، تکّه ، مردّد و ..........تشدید نمی گذارند . و این باعث ایبجاد مشکل و دوگانگی بویژه در بین دانش آموزان می شود .

    v    شما چه کلمات دیگری را دیده اید که این نشانه را درست نشان نداده اند ؟

    کارگاه درس پژوهی

    v    در مورد این سخن امام صادق ( ع ) که می گوید : با پدرانتان خوش رفتاری کنید تا فرزندانتان با شما مهربان باشند؛ با دوستانتان گفت و گو کنید .

    v    نقّاشی زیبایی در مورد پیام این داستان بکشید .

    فعالیتهای درسی

    v    برای هر کلمه یک مترادف یا متضاد بنویسید.

    الف – ضعیف ( مترادف ) ...........          ب _ زندگی ( متضاد ) ................

    ج _ سکوت (متضاد ) .................         د _ مهربان ( مترادف ) ...............

    v    موصوف و صفتها را مشخص کنید .

    سفره ی شام – دست لرزان – پدر مهربان – کودک خواب آلود

    v    چرازن وشوهر سفره ی غذای پیرمرد را از خودشان جدا کردند؟

    املا

    v    چهارکلمه که اهمیت املایی بالایی دارند را ازدرس پیدا کنید.

    v    کدام کلمات زیر تشدید دارند؟مردد – سوم – غلات – تحمل – حق

    v    برای هرکلمه معنای مناسب را انتخاب کنید .

    الف _ مردّد ( نگران ، مطمئن )          ب _ تذکّر (راهنمایی ، یادآوری )

    نگارش

    v    داستان کوتاهی مانند داستان درس بنویسید.

    v    جمله ی « گام هایش مردّد و لرزان بود » را معنا کنید .

    v    شخصیت ها ی داستان را هر کدام جداگانه بررسی کنید.

    کارگاه نویسندگی

        برای پرورش توان نویسندگی وتقویت قدرت تفکر و فهم بیشتر متون ،می توان به نقد وبررسی بپردازیم.برای نقد،ماباید ابتدا بسیاربخوانیم وکتاب ها و داستان های کوچک وبلند بسیاری را بخوانیم وسپس بررسی کنیم و عیب ها و نقص های آن ها را پیداکنیم تا در نوشته های خود از آن ها بپرهیزیم.

    v    در مورد آیه ی « وباالوالدین احسانا» دو خط توضیح دهید.

    v    این داستان را نقد و بررسی کنید.

    v    یک ضرب المثل یا بیت شعر در مورد نیکی به والدین بنویسید .

    منبع مطلب : amuzegarsheshom.blogfa.com

    مدیر محترم سایت amuzegarsheshom.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس آزاد پایه ششم (درس هشتم)

    درس هشتم : درس آزاد                 

         با این که هنوز کودک بود ، مراقب بود ببیند مادرش که این همه درباره ی مردان و زنان مسلمان دعای خیر می کند و یک یک را نام می برد و از خدای بزرگ برای هر یک از آن ها سعادت و رحمت و خیر و برکت می خواهد ، برای شخص خود از خداوند چه چیزی مسألت می کند ؟ امام حسن آن شب را تا صبح نخوابیده بود و مراقب کار مادرش صدیقه ی مرضیه علیهاالسّلام بود و همه اش منتظر بود ببیند مادرش درباره ی خود چه خیر و سعادتی می خواهد ؟ شب صبح شد و به عبادت و دعا درباره ی دیگران گذشت و امام حسن حتّی یک کلمه نشنید که مادرش برای خود دعا کند . صبح به مادر گفت : " مادر جان : چرا من هر چه گوش کردم تو درباره ی دیگران دعای خیر کردی و درباره ی خودت یک کلمه دعا نکردی ؟ "

    مادر مهربان جواب داد : " پسرک عزیزم ! اول همسایه بعد خانه ی خود . "   

    منبع: داستان راستان

    * خود ارزیابی

    1- حضرت فاطمه (س) برای چه کسانی دعا می کرد ؟

    2- منظور حضرت فاطمه ( س ) از جمله ی " اول همسایه بعد خانه ی خود " چیست ؟

    3- پیام این درس چیست ؟

    * یا د آوری

    به جملات زیر توجه کنید : حسن درس می خواند . حسن درس را خواند .

    کمی آب بیاور . کمی آب را بیاور . درس و آب در این جمله ها مفعول هستند .

    مفعول گاهی اوقات با نشانه ی را و گاهی بدون را می آید .

    *   کارگاه درس پژوهی

    1- احادیث دیگری از حضرت فاطمه جمع آوری کنید و در کلاس بخوانید .

    2- یک روزنامه دیواری در باره ی شخصیت حضرت فاطمه تهیّه کنید .

    3- با مراجعه به کتاب خانه داستان دیگری از کتاب داستان راستان پیدا کنید و بخوانید .

    کتاب نوشتاری درس هشتم

    فعالیت های درس

    1- مفعول را د رعبارات زیر مشخّص کنید .

    یکی از پادشاهان   عابدی   را   پرسید اوقات عزیزت چگونه می گذرانی ؟

    خداوند مهر آن کودک را در دل سیمرغ افکند.

    2-   دو کلمه بنویسید که صفت قبل از اسم بیاید .     مثال : نیک مرد =  مرد نیک

    3- برای کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید .

    سعادت :                      

    صدیقه:

    املا

    1- کلماتی را که یکی از حروف ( ص ط ظ ) در آن ها است را از درس پیدا کنید و بنویسید

    2- زیر کلمه ی مناسب خط بکشید .

                                         احمد با ( خطّ خط ) خوش می نویسد .

                                       باید مواظب باشیم تا همیشه ( حق حقّ) را رعایت کنیم .

    3- با توجه به متن در جاهای خالی کلمات مناسب بنویسید .

    از خدای بزرگ برای هر یک ---------- و رحمت می خواهد . برای شخص خود از خداوند چه ----- می کند .

    نگارش

    1- اگر شما بخواهید برای دیگران دعا کنید چه دعایی می کنید در یک بند بنویسید .

    2- با هر دسته از کلمات زیر یک جمله بسازید .

    خیر و سعادت :

    رکوع و سجود :

    3- در یک بند بنویسید با همسایه خود چگونه رفتار کنیم ؟

    کارگاه نویسندگی

    درست است که چیزهای بی جان با ما سخن نمی گویند اما نویسنده و شاعر می تواند به آن ها جان بدهد و از زبان آن ها حرف بزند یا با آن ها سخن بگوید به این کار ( جان بخشی به اشیا ) می گویند .

    1- سرگذشت کتاب فارسی تان را از زبان خودش در یک بند بنویسید .

    2- در باره ی ضرب المثل ( جوجه را آخر پاییز می شمارند ) یک خط بنویسی

    حکایت

    ما چقدر فقیر هستیم

    روزی یک مرد ثروتمند پسر بچه کوچکش را به یک ده برد تا به او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند چقدر فقیر هستند.آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند.در راه بازگشت و در پایان سفر مرد از پسرش پرسید:نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟پسر پاسخ داد:عالی بود پدر!پدر پرسید:آیا به زندگی آنها توجه کردی؟پسر پاسخ داد:بله پدر! و پدر پرسید:چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟ پسر کمی اندیشید و بعد به آرامی گفت:فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آنها چهار تا.ما در حیاطمان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد. ما در حیاطمان فانوسهای تزیینی داریم و آنها ستارگان را دارند.حیاط ما به دیوارهایش محدود می شود اما باغ آنها بی انتهاست! با شنیدن حرف های پسر زبان مرد بند آمده بود.پسر بچه اضافه کرد: متشکرم پدر تو به من نشان دادی که ما چقدر فقیر هستیم...!؟

    منبع مطلب : salam1980.blogfa.com

    مدیر محترم سایت salam1980.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    آیسل 16 روز قبل
    0

    دررد

    آســنـــا😉 2 ماه قبل
    -2

    سلام واقعا خوب بود ممنونم 🥰

    ناشناس 2 ماه قبل
    -1

    خوب بود

    -2
    آســنـــا😉 2 ماه قبل

    بله عالی بود😻

    ناشناس 3 ماه قبل
    0

    سلام من زیاد متوجه نشدم تو سایت های دیگه این طوری ننوشته شده ممنون میشم اگه اصلاح کنید

    امیر 3 ماه قبل
    -1

    چرا دانلود نمی کنه درس آزاد رو زده درس آزاد همراه متن رو دانلود بزنید ولی دانلود نمیکنه

    برای ارسال نظر کلیک کنید