توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چگونه می فهمیم که خداوند بخشنده است

    1 بازدید

    چگونه می فهمیم که خداوند بخشنده است را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    چطور باور کنم خدا بخشنده و مهربان است؟ - صفحه 8

    صفت بخشایش خداوند، امیدواری و بخشندگی را به انسان می​آموزد

    صفت بخشایش خداوند، امیدواری و بخشندگی را به انسان می​آموزد

    حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ابوعلی، امام‌جمعه بهبهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خوزستان، اظهار کرد: دعای جوشن کبیر، دعایی بسیار ارزشمند است که از حضرت زین‌العابدین(ع) از پدر بزرگوارشان و ایشان از حضرت امیرالمؤمنین(ع) و از رسول خدا(ص) نقل کرده‌اند. این دعا را خداوند به پیامبر اکرم(ص) هدیه کرد و به او فرمود: این دعا امانی برای تو و امت تو خواهد بود.

    وی افزود: این دعا صد فصل دارد و در آن هزار و یک نام از خداوند آمده است. اولین صفت در فراز 24 عبارت «یا غافر الخطایا» است به معنی ای کسی که خطاها و گناهان را می‌آمرزی. غفران به معنی پوشاندن است و انسان گناهکار به وسیله این صفت خداوند از عذاب جهنم حفظ می‌شود.

    ابوعلی گفت: خطاها عام و شامل گناه و لغزش عمد و سهو است که به شرط توبه و بازگشت انسان، خداوند بخشنده مهربان است. این صفت فراوان در قرآن آمده و از خداوند به نام غفار و غفور یاد شده که صفت بسیار امیدبخشی است به این معنا که انسان با خدایی مواجه است که بخشنده است.

    امام جمعه بهبهان افزود: برخی گناهان عمدی است که باید از آنها توبه کرد و برخی نیز بدون توبه از سوی خداوند بخشیده می‌شود. انسان با یک چنین خدایی در ارتباط است و این برای انسان مؤمن بسیار امید بخش است. در قرآن مجید از این صفت بسیار یاد شده است: «وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»(آل​عمران، 31) و آیات متعدد دیگر. از این رو انسان باید امیدوار باشد و همیشه به درگاه خداوند توبه و انابت کند و انتظار بخشش داشته باشد.

    وی با اشاره به آیه 49 سوره حجر؛ «نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» گفت: در آیه خداوند به پیامبر(ص) می​فرماید: به بندگان من خبر ده که منم آمرزنده مهربان. تعبیر «عبادی»(بندگان من) در این آیه بسیار امیدبخش است؛ آن هم در خطاب به گناهکاران. کلمه «أنّی»(همانا) بیانگر تأکید است به این معنا که همانا من خدای آمرزنده مهربان هستم، پس بندگان گناهکارم ناامید نباشند. خداوند با این عبارت زیبا از سر مهر و محبت از آنها یاد می‌کند و به آنها اعلام می‌کند که من بخشنده و مهربان هستم.

    ابوعلی خاطرنشان کرد: ماه رمضان نیز ماه بخشش است و جا دارد انسان از گناهان خود بازگردد، از خدا بخشش بخواهد و قلبش مطمئن باشد که امید بخشش از سوی خداوند بسیار زیاد است. با همین زبان روزه با عبادات و ادعیه مختلف ماه رمضان از خداوند بخواهد و خداوند هم ان​شاءالله او را می‌بخشد.

    امام جمعه امیدیه توصیه کرد: دعای جوشن کبیر که هزار و یک نام و صفت گرانقدر حق‌تعالی را یاد می‌کند را بخوانیم و از خدا طلب بخشش کنیم تا خدا ما را ببخشد؛ دعایی که در روایات آمده است هر کس آن را بخواند و از منزل خارج شود یا آن را همراه داشته باشد اهل بهشت است و خداوند توفیق انجام عمل صالح به او می‌دهد. این دعای ارزشمند در شب قدر نیز خوانده می‌شود.

    وی ادامه داد: در عین حال همانطور که خداوند بخشنده است به بندگان خود سفارش کرده است نسبت به هم بخشش داشته باشید. خداوند نسبت به گناه و خطای بندگان بخشنده است و توصیه کرده بین شما هم مهربانی و بخشش حاکم باشد. «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ و باید عفو کنند و گذشت نمایند مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید و خدا آمرزنده مهربان است»(نور،22). در این آیه توصیه نسبت به هم گذشت داشته باشید و اگر دوست دارید خداوند شما را ببخشد از گناه همدیگر بگذرید و همدیگر را عفو کنید.

    ابوعلی تأکید کرد: خصوصاً در ماه رمضان نسبت به هم مهربان باشیم، گذشت داشته باشیم، با خدا انس و ارتباط برقرار کنیم و بدانیم خداوند نسبت به بندگان محبت دارد. تلاش کنیم این ماه ماهی باشد که سبب رشد و تعالی ما را فراهم بسازد و به خداوند نزدیک‌تر کند.

    امام جمعه امیدیه با بیان اینکه رمضان فرصت بخشش فراوان است، گفت: می‌توانیم از این فرصت با انس با قرآن و ادعیه زمینه رشد و تعالی خود را فراهم سازیم.

    منبع مطلب : khouzestan.iqna.ir

    مدیر محترم سایت khouzestan.iqna.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شبهه : چگونه ثابت می شود که خدا عادل و مهربان است؟!

    شبهه: چگونه ثابت می شود خدا عادل و مهربان است؟!

    با توجه به این موضوع «رحمت الهی» بحث بسیار گسترده‌ای است که از جوانب متفاوت می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد و ما مجبوریم در این مقوله به اختصار و کوتاه به موضوعات مطروحه بپردازیم.

    الف – اصلاً چنین نیست که وجود خداوند متعال را بدون دلایل فراوان عقلی، نقلی، حِکَمی و فلسفی و نیز فطری پذیرفته باشیم. خداوند متعال خود صدها نقل (آیه) که حاوی دلایل عقلی است بیان نموده است.

    ب – مشکل اصلی ذهن ما همیشه از تعاریف و معانی محدود و گاه غلط ایجاد می‌شود. به عنوان مثال تمامی اسامی الهی را به یک کلمه یا واژه یا اسمی چون «خدا» ترجمه می‌کنیم و همان را به کار می‌بریم، در حالی که هر کدام برای خود تعریف و معنی خاصی دارد.

    اگرچه همه اسمای الهی به او بر می‌گردند، اما تفاوت است بین اسمای صفاتی و اسمای افعالی، بین حیّ – علیم – حکیم با خالق، رب، رحمان و رحیم.

    ج – کلید همه سۆالات یا شبهات از این قبیل نیز «چگونگی معرفت و شناخت خداوند متعال می‌باشد».

    حال به همین دو موضوع می‌پردازیم:

    ب/1 - «رحمت الهی» در بیان قرآن کریم، احادیث و هم چنین ادبیات قرآنی معانی بسیار گسترده‌ و جامعی دارد. مثل آن که گفته‌اند: «‌رحم بر رقّت و مهربانی و عطوفت و رأفت دلالت  می‌کند‌ - معجم مقائیس اللغة» - «رحمت ، نرمی و نرم خویی است و نیکی کردن به طرف مقابل را اقتضاء می‌کند که گاهی درباره‌ی نرم دلی (‌مهربانی‌) به تنهایی به کار می‌رود و گاهی در مورد معنای احسان و نیکی کردن مجرّد از رقّت است – مفردات راغب» - «مهربانی کردن، شفقت ورزیدن، بخشودن، عفو کردن، مهربانی و شفقت، بخشایش و عفو – فرهنگ معین».

    ج/1 – خداوند متعال هستی محض است. هستی محض یعنی کمال محض. پس هیچ گونه و هیچ مقدار از نیستی، نقص و کاستی به او راه ندارد و از این اوصاف که در شأن و از ویژگی‌ها مخلوقات می‌باشد، مبرا و منزه (سبحان) می‌باشد.

    رحمت که صفات افعالی خداوند متعال است، از اسما و صفات کمالیه می‌باشد که نفی یا سلب آن از خداوند متعال، به مثابه قایل شدن به نقصان و کاستی و نیستی در اوست. پس همین که شناختیم عالم هستی خالقی دارد که هستی او قائم به غیر نیست، معلوم می‌شود که چون نیازی به غیر ندارد، پس هستی و کمال محض است، لذا به یقین «رحمان و رحیم» نیز می‌باشد.

    ج/2 – اقتضای خلقت، همان رحمت است. لذا خلق، خود عین رحمت می‌باشد و مخلوق خود تجلی رحمت الهی است، خلق مرحومی است که با وجود خود، بر رحمت الهی دلالت می‌کند. اولین تجلی رحمت، همین وجود بخشیدن است و البته هر افاضه و لطفی نیز وجود بخشیدن است و بر مراتب وجودی می‌افزاید. یعنی اگر علم داد نیز، وجود عطا کرده است و این رحمت است، لذا نفرمود که آن علیم به شما تعلیم قرآن داد، بلکه فرمود: «الرَّحْمَنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ».

    اما وجود بخشیدن لطف و رحمت اول است؛ قیّومیّت، ربوبیّت، رزاقیّت و ... (همه اسما و صفات افعالی)، نه تنها مستلزم رحمت، بلکه عین رحمت می‌باشند، لذا فرمود رحمت خدا واسعه است، یعنی همگان را شامل می‌گردد و فرمود بر دیگر اسما و صفات افعالی سبقت دارد.

    ج/3 – نکته‌ی دیگری که در این مختصر بیان می‌شود آن که: ما نوع بشر، رحمت، لطف، شفقّت، مهربانی، عطوفت، گذشت و بخشش را در خود و بعضاً در سایر جانوران نیز مشاهده می‌کنیم، لذا وقتی خداشناس شدیم، می‌دانیم و می‌فهمیم که ما از خود هیچ نداریم، هر چه داریم از اوست، یا در واقع تجلی اسما و صفات اوست در ما.

    حکما و فلاسفه اصطلاحی استدلالی دارند مبنی بر این که «معطی شیء نمی‌تواند فاقد آن شیء باشد»، یعنی کسی که چیزی را دارا نیست، نمی‌تواند آن را به دیگران نیز بدهد یا ببخشد.

    اگر ما قائل به این باشیم که «رحمت، علم، قدرت یا سایر استعدادها و صفات کمالیه» از خودمان است، این گمان غلطی است که با اعتقاد توحیدی و نیز استدلال عقلی منافات دارد؛ و اگر قائل بر این هستیم که هر چه هست از اوست، معلوم می‌شود که او رحمان و رحیم است که رحمتش در ما نیز تجلی یافته است و قابل شناخت و تحقق می‌شود. با این تفاوت که اولاً رحمت ما قائم به دیگری است و رحمت او عین ذات است و ثانیاً همه کمالات در ما محدود است، اما در هستی و کمال محض، هیچ کمالی محدود نمی‌باشد.

    همه اسماء و صفات الهی از آیات، اسما، نشانه‌ها و آثار شناخته می‌شود، پس هر چه وجود دارد، خود اثر و نشانه‌ی رحمت واسعه الهی می‌باشد.

    چنان چه فرمود:

    «وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیْءٍ – و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است (الأعراف، 156)» و در سطر اول دعای کمیل می‌خوانیم:

    «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ» - بار الها! به درستی که من از تو می‌خواهم، به (حق) رحمتت که همه چیز را فرا گرفته است.

    «فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْیِی الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (الرّوم، 50)

    پس به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمین را پس از مرگش زنده مى‏كند. به یقین چنین خدایى زنده كننده‏ى مردگان است و او بر هر چیزى تواناست.

    «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (الزّمر، 53)

    بگو: اى بندگان من كه در جنایت به خویش (به واسطه گناه) از حد گذشتید، از رحمت خدا نومید مگردید، بى‏تردید خداوند همه گناهان را (به وسیله توبه هر چند شرك باشد) مى‏آمرزد، زیرا اوست آمرزنده و مهربان.

    *** - با توجه به آن چه گذشت، معلوم و مستدل می‌گردد که ظلم به حق تعالی راه ندارد، لذا در بیان وحی مکرر تأکید نموده است که خداوند کریم، به کسی به هیچ اندازه‌ای ظلم نمی‌نماید.

    منبع: سایت ایکس شبهه

    چتر رحمت خدا روی سر کفّار

    ناامیدی از رحمت خدا

    جهنمی بودن غیر شیعیان و رحمت خدا

    فرشتگان رحمت خدا بر در خانه های ما

    دریچه‌ای گشوده به رحمت خداوند

    یقین صد در صدی به رحمت خدا باطل است!!

    منبع مطلب : article.tebyan.net

    مدیر محترم سایت article.tebyan.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهلا 1 سال قبل
    2

    خداوند مهربان و زیبا است وبه ما یک عالمه نعمت داده و در هر شرایطی در کنار ما است

    دوستون دارم

    لطفا لایک کنید و جواب بدین

    0
    آیسااسدی 24 روز قبل

    خیلی ممنون مهلا جان من نمی دونستم چی باید بنویسیم

    ر.نتنا 1 سال قبل
    -1

    بحهغرزهخعزفزخعلخعلزخعزلعفزهغلزخغلزلزلزفزف زخعزلغلزهغزهلع

    محیا 2 سال قبل
    -1

    خیلی بد بود

    0
    نازنین 2 سال قبل

    بنظرم راست میگه

    مهدی 2 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید