چرا عطار معتقد بود که محمد آینده درخشانی خواهد داشت
چرا عطار معتقد بود که محمد آینده درخشانی خواهد داشت را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
فارسی (نوشتاری) : درس 11 عطّار و مولانا جلال الدّین محمد (ششم ابتدایی) Sixth Grade
درس 11 عطّار و مولانا جلال الدّین محمد
فعالیت های درسصفحه 63
1- کلمات زیر را مانند نمونه ، با « مند » یا « انگیز » ترکیب کنید.
هیجان + انگیز = هیجان انگیز
اندیش + مند = اندیشمنددانش + مند = دانشمندتعجب + انگیز = تعجّب انگیز
خاطره + انگیز = خاطره انگیزنشاط + انگیز = نشاط انگیز
اسم هایی را که در متن درس آمده است . پیدا کرده و در جدول زیر طبقه بندی کنید.
متن زیر را با معنی کلماتی که مشخٌص شده است ، کامل و بازنویسی کنید.
این نخستین (اولین) سفر بلند (مسافرت طولانی) او بود. معمولاً سفر برای بچّه هایی به سنّ او هیجان انگیز (جالب ، جذّاب) است ؛ اما این سفر که معلوم (مشخّص) نبود بازگشتی در آن باشد ، با دیگر سفرها ، فرق (تفاوت) داشت.
املاصفحه 64
2- کلماتی از درس را که نوشتن آن ها یکی از دو شکل صدای « ط / ت » به کار رفته است ، بنویسید.
ط -----> عطّار ، طول ، طولانی
ت -----> خسته ، گفته ، می گفتند ، نخستین ، تا به حال ، است ، زیارت ، تنگ ، دوستان ، دل تنگ ، تازه ، داشت ، تمام ، می شناختند ، تعجّب ، یاد می گرفت ، آموختن ، اتاق ، نشست ، حتماً ، بیت ، نزدیک تر ، دست ، آفتاب ، می خواست ، کتاب ، نوشت ، تشکّر ، خواست
نگارشصفحه 65
1- با استفاده از هر دسته کلمات زیر ، یک جمله درباره ی جلال الدّین محمّد مولوی ، بنویسید.
دلتنگ ، خاطره ، زادگاه :جلال الدّین با مرور خاطره های گذشته ، دلتنگ زادگاهش می شد.
آینده ، موفّق ، انسان :عطّار پیش بینی کرد که جلال الدّین در آینده انسان موفّقی خواهد. شد.
2- جمله ی « از شادی در پوست خود نمی گنجید » را در سه سطر توضیح دهید.
از رسیدن به یک آرزو بسیار خوشحال بود. آن قدر شاد و خوشحال بود که آرام و قرار نداشت و نمی توانست یک جا بنشیند.
3- با توجّه به مسیر حرکت جلال الدّین محمّد که در متن درس بیان شده است ، نقشه ی مسیر سفرهای او را بکشید و هر جا که لازم شد ، توضیحی اضافه کنید.
آغاز سفر مولانا سمرقندی بود که برای به جا آوردن حج و رفتن به مکّه ، از نیشابور عبور کرد. وی در نیشابور چند تن از بزرگان علم و ادب را ملاقات کرد.
سمرقند --------> نیشابور --------> مکّه ( حج )
کارگاه نویسندگیصفحه 66
روزنامه دیواری
تهیّه ی روزنامه دیواری یک کار گروهی و کسب مهارت جمعی در نوشتن است . یک روزنامه دیواری شامل داستان ، شعر ، گزارش ، مصاحبه ، اخبار مدرسه ، لطیفه ، معمّا ، مطالب علمی ، تخیّلی و جدول کلمات متقاطع و ... است . تهیّه ی روزنامه ی دیواری ، تمرین بازی ، شادی ، یادگیری است.
2- برداشت خود را از ضرب المثل « مشک آن است که خود ببوید ، نه آن که عطّار بگوید. » در یک بند بنویسید.
اگر کسی حسن یا مهارت یا ویژگی خوبی دارد ، بهتر است خودش آن را به نمایش بگذارد و ارائه کند تا همه از ویژگی های او آگاه شوند ، نه این که منتظر شود که کسی بیاید و از او تعریف کند. مردم نیز معمولاً تا این ویژگی ها را خودشان نبینند ، به تعریف دیگران اعتماد نمی کنند. بسیار اتّفاق افتاده که از کسی تعریف زیادی می شود ، امّا قابلیّت های واقعی او زیاد نیست و دیگران فقط بزرگ نمایی کرده اند.
منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com
مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
فارسی (خوانداری) : درس 11 عطّار و جلال الدّین محمّد
درس 11 عطّار و جلال الدّین محمّد
خود ارزیابی
1- عطّار نیشابوری ، کدام کتاب خود را به جلال الدّین محمّد ، معروف به مولوی ، هدیه داد ؟ اسرار نامه
2- چرا دیدار پدر محمّد ، با افراد مختلف ، برای او جالب بود ؟
چون افرادی که به دیدار پدر محمد می آمدند ، انسان هایی دانشمند و سرشناس بودند و محمّد می توانست چیزهای زیادی از آن ها بیاموزد.
3- به نظر شما ، چرا سفر برای انسان ف جالب و هیجان انگیز است ؟
زیرا انسان شهرها و کشورهای مختلف را می بیند و با فراد جدیدی آشنا می شود.
4- محمّد ، شیخ عطار را از کجا می شناخت ؟ او نام عطار را از زبان پدرش شنیده بود و برخی از اشعارش را نیز از حفظ داشت .
توجه : این داستان از لحاظ تاریخی اعتبار کاملی ندارد و به احتمال زیاد تنها یک افسانه است.
ایستگاه اندیشه
1- چرا بهمنیار به بوعلی آن پیشنهاد را داده بود ؟
بهمنیار استعداد بی نظیر و فکر خلاق بوعلی را دیده بود و از آن همه استعداد و اندیشه شگفت زده شده بود و به همین سبب بوعلی پیشنهاد داد که خودش را پیغمبر خدا معرّفی کند.
2- بوعلی چگونه بهمنیار را به اشتباهش آگاه کرد ؟
در شبی برفی و بسیار سرد ، بوعلی از بهمنیار خواست که ظرف آب را از بیرون برای او بیاورد ، امّا بهمنیار هر بار که این درخواست را می شنید ، بهانه و دلیلی می آورد تا در سرما بیرون نرود . بوعلی با توجه به این مسئله به بهمنیار آموخت که سخن او حتّی در وجود بهمنیار که شاگرد قدیمی او بوده است اثری نداشت ، پس چگونه می تواند ادّعای پیامبری کند ، درحالی که سخن یک پیامبر بسیار با نفوذ است.
منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com
مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
مانی : چرا عطاز معتقد بودکه محمد آینده درخشانی خواهد داشت 🤔
تسلا : جواب میشه چون دید مشتاق یادگیری در علم است و استعداد خاص و فکر خلاقانه ای داشــــت. ـ
به من چه
خودتون بنویسید😂😆
به من چه
به نظر شما چرا عطار نیشابوری به پدر مولوی گفت که محمد آینده ی درخشانی خواهد داشت؟
جواب میشه چون دید مشتاق یادگیری در علم است و استعداد خاص و فکر خلاقانه ای داشــــت. ـ
عطار می دونست که پسرش اینده ی خوبی داشته باشد
چون به استعداد های پسرش توجه می کرد
چون از صحبت هایش متوجه شد که پسری دانا است و چون که پدرش یک دانشمند بود و محمد از پدرش چیزهای زیادی می آموخت و عالمان بزرگی نزد پدرش می آمدند و محمد از آنها چیزهای زیادی می آموخت پاسخ چرا عطار معتقد بود که محمد آینده ی درخشانی دارد
چرا عطاز معتقد بودکه محمد آینده درخشانی خواهد داشت 🤔
چرا عطاز معتقد بودکه محمد آینده درخشانی خواهد داشت 🤔
نميدونم
نمیدانم
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
شلوار منی