توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چرا انسان در شناخت ذات و چیستی خداوند ناتوان است

    1 بازدید

    چرا انسان در شناخت ذات و چیستی خداوند ناتوان است را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    سرآغاز دین، خداشناسی است/ عقل بشری حتی از شناخت و درک گوشه ای از صفات خداوند عاجز است

    سرآغاز دین، خداشناسی است/ عقل بشری حتی از شناخت و درک گوشه ای از صفات خداوند عاجز است

    امام علی(ع) در خطبه یکصد و دوازدهم نهج البلاغه می فرماید: آیا هنگامی که فرشته مرگ وارد منزلی می شود او را با حس درک می‏ کنید؟ و آیا وقتی که‏ کسی را قبض روح می‏ نماید وی را  می‏ بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن چنین را در شکم‏ مادر می‏ توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‏ شود یا اینکه روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‏ کند (و خارج می‏ شود)؟ یا اینکه همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است چگونه می‏ تواند پروردگار خویش را توصیف‏ کند؟! و آن کس که چگونگی کار فرشته قبض ارواح را نمی‏ داند با اینکه مخلوقی بیش نیست‏ چگونه انتظار دارد به کنه ذات خدا پی ببرد و او را توصیف نماید؟!

    ناتوانی انسان در شناخت خدا

    عظمت بی کران خداوند باری تعالی آن چنان است که عقل بشری، نه تنها از شناخت ذات او، بلکه از شناخت و درک گوشه ای از صفات او نیز عاجز و ناتوان است. امیرمؤمنان حضرت علی (ع) در نخستین خطبه از نهج البلاغه در این باره چنین می فرماید: «سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمت های او ناتوان، و تلاشگران از ادای حق او درمانده اند. خدایی که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمی کند و دست غواصان دریای علوم به او نخواهد رسید. پروردگاری که برای صفات او حد و مرزی وجود ندارد و تعریف کاملی از آن نمی توان داشت. برای خدا وقت معینی وجود ندارد. او مخلوقات را با قدرت خود آفرید و به رحمت خویش بادها را به حرکت درآورد و به وسیله کوه ها، اضطراب و لرزش زمین را به آرامش تبدیل کرد».

    مراتب خداشناسی

    در فرمایشی ارزشمند از مولای متقیان حضرت علی(ع) درباره مراتب خداشناسی و نیز دستیابی به شناختی صحیح و واقعی از حضرت حق که به دور از انحراف و باطل باشد، چنین آمده است: سرآغاز دین، خداشناسی است و کمال شناخت خدا، باور داشتن او و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگی اوست و کمال این شهادت، اخلاص و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است... .

    دلها خدا را درمی یابند

    نقل شده است که شخصی از حضرت علی(ع) چنین پرسید: ای امیرمؤمنان، آیا پروردگار خود را دیده ای؟ امام در پاسخ فرمود: آیا چیزی را که نبینم بپرستم؟ مرد گفت: چگونه او را می بینی؟! امام فرمود: «دیده ها هرگز او را آشکار نمی بیند، ولی دلها با ایمان درست او را در می یابند. خدا به همه چیز نزدیک است، نه آنکه به اشیا چسبیده باشد؛ از همه چیز دور است، نه آنکه از آنها بیگانه باشد؛ گوینده است، نه با اندیشه و فکر؛ اراده کننده است، نه از روی آرزو و خواهش؛ سازنده است، نه با دست و پا؛ لطافت دارد، نه آنکه پوشیده و مخفی باشد؛ بزرگ است، نه با ستمکاری؛ بیناست، نه با حواس ظاهری؛ مهربان است، نه با نازک دلی. چهره ها در برابر عظمتش به خاک افتاده و دل ها از ترس او بی قرارند».

    نظم آفرینش

    نظم و هماهنگی دقیقی که در جهان آفرینش به چشم می خورد، جملگی حکایت از علم و قدرت بی پایان خداوند دارد که با حسابگری دقیق، پدیده ها را با نظم و تعادل بسیار در کنار هم قرار داده و هیچ گونه ناهماهنگی و تعارض که بر هم زننده نظام آفرینش باشد، در آنها دیده نمی شود. امیرمؤمنان(ع) در سخنانی درباره این مسأله می فرماید: «[خداوند] آنچه را آفرید، با اندازه گیری دقیقی استوار کرد و با لطف و مهربانی نظمشان داد و به خوبی تدبیر کرد. هر پدیده را برای همان جهت که آفریده شد، به حرکت درآورد؛ چنان که نه از حد و مرز خویش تجاوز نماید و نه در رسیدن به مراحل رشد خود کوتاهی کند و این حرکت حساب شده را بدون دشواری به سامان رساند تا براساس اراده او زندگی کند. پس چگونه ممکن است سرپیچی کند، در حالی که همه موجودات از اراده خدا سرچشمه می گیرند؛ خدایی که پدید آورنده موجودات گوناگون است».

    خداشناسی در آفرینش انسان

    انسان با تفکر در آفرینش، جهانی از شگفتی و عجایب می بیند که هر جزء آن بر خالق و آفریدگاری حکیم و قدرتمند دلالت دارد. امیرمؤمنان(ع) در خطبه ای درباره این مسأله می فرماید: «ای انسان، ای آفریده راست قامت، ای پدیده نگهداری شده در تاریکی های رحم های مادران و قرار داده شده در پرده های تودرتو، آغاز آفرینش تو از گل و لای بود و سپس در جایگاه آرامی نهاده شدی تا زمانی مشخص و معین و آن گاه در شکم مادرت حرکت می کردی، نه دعوتی را می توانستی پاسخ دهی و نه صدایی را می شنیدی. سپس تو را از قرارگاهت بیرون کردند و به خانه ای آوردند که آنرا ندیده بودی و راه های استفاده اش را نمی دانستی. پس چه کسی تو را در مکیدن شیر، از پستان مادر هدایت کرد و به هنگام نیاز، جایگاه های طلب کردن و خواستن را به تو شناساند؟».

    منع تفکر در ذات خدا

    پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی(ع) آمده است: «اگر وهم و خیال انسانها بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلبهای سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیت صفات او کوشش نماید و عقل با تلاش وصف ناپذیر، از راه های بسیار ظریف و باریک بخواهد ذات او را درک کند، دست قدرت بر سینه همه نواخته، باز گرداند؛ درحالی که در تاریکیهای غیب برای رهایی خود، به خدای سبحان پناه می برند و با ناامیدی و اعتراف به عجز از شناخت ذات خدا باز می گردند که با فکر و عقل نارسای بشری نمی توان او را درک کرد و اندازه جلال و عزت او، در قلب اندیشمندان راه نمی یابد».

    امام علی(ع) در توصیف خداوند و عظمت او می فرمایند: «سپاس خداوندی را سزاست که همواره وجود داشت، پیش از آنکه کرسی یا عرش، آسمان یا زمین و جن یا انس پدید آیند. خداوندی که ذات او را فکرها و عقلهای ژرف اندیش نتوانند بشناسند و با نیروی اندیشه، اندازه ای برای او نتوانند تصور کنند... . خدایی که بدون اعضا و جوارح و زبان و کلام با حضرت موسی(ع) سخن گفت و آیات بزرگش را به او شناساند. ای کسی که برای توصیف کردن پروردگارت به زحمت افتاده ای، اگر راست می گویی، جبرئیل و میکائیل و لشکرهای فرشتگان مقرب را وصف کن که دربارگاه قدس الاهی سر فرود آورده اند و عقلهایشان در درک خدا، سرگردان و درمانده است. تو چیزی را می توانی درک کنی که دارای شکل و اعضا و جوارج و دارای عمر محدود و اجل معین باشد».

    خداوند و هدایت انسانها

    یکی از نعمتهای خداوند بر بندگانش، فرستادن پیامبرانی به منظور شناخت صحیح آفریدگار جهان و نیز شناخت دنیا و ویژگیهای آن و چگونه زیستن در آن تا رسیدن به کمال حقیقی است. امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه ای راجع این مسأله می فرماید: «ستایش خداوندی را سزاست که شناخته شد، بدون آنکه دیده شود و آفریده بی آنکه دچار رنج و زحمتی گردد. با قدرت خود پدیده ها را آفریده و با عزت خویش، گردن کشان را بنده خویش ساخت و با بخشش خود بر همه بزرگان برتری یافت. او خدایی است که دنیا را مسکن مخلوقات برگزید و پیامبران خود را برای هدایت جن و انس فرستاد تا دنیا را آن گونه که هست بشناسانند و از زیانهای دنیا بر حذر دارند و با مطرح کردن مثلها، عیوب دنیاپرستی را نشان دهند و آنچه را مایه عبرت است، از تندرستی ها و بیماریها و حلال و حرام تذکر دهند و آنچه خداوند برای بندگان اطاعت کننده و نافرمان از بهشت و جهنم آماده کرده که وسیله کرامت یا سقوط و پستی است، بازگو نمایند».

    سررشته کارها به دست خداست

    امیرمؤمنان علی(ع) در یکی از دعاهایشان چنین می فرمایند: «پروردگارا!، تو با دوستانت از همه بیشتر انس می گیری و نیازهای توکل کنندگان را برطرف می کنی. بر اسرار پنهانشان آگاه و به آنچه در دل دارند آشنایی. دیدگاه های آنان و رازشان نزد تو آشکار و دلهایشان در حسرت دیدار تو داغدار است. اگر تنهایی و غربت به وحشتشان اندازد، یاد تو آرامشان می کند. اگر مصیبتها بر آنان فرود آید، به تو پناه می برند و روی به درگاه تو دارند؛ زیرا می دانند که سررشته کارها به دست توست و همه کارها از خواست تو نشأت می گیرد. خدایا، اگر برای خواستن درمانده شوم یا راه پرسیدن را ندانم، تو مرا به اصلاح کارم راهنمایی فرما و قلبم را به آنچه مایه رستگاری است، هدایت کن... . پروردگارا، مرا با بخشش خود بپذیر و با عدل خویش، با من رفتار مکن».

    منبع مطلب : www.mehrnews.com

    مدیر محترم سایت www.mehrnews.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شناخت ذات خداوند نه وظیفه است و نه در توان انسان

    شناخت ذات خداوند نه وظیفه است و نه در توان انسان

    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمد ابراهیمی‌راد عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اراک، عصر روز گذشته، سوم آذرماه در مراسم رونمایی از کتب منتشره جهاد دانشگاهی و مراسم قرعه‌کشی مسابقه کتاب‌خوانی آیات توحیدی در سالن هشت شهریور دانشگاه اراک در رابطه با راه‌های خداشناسی گفت: تصور ذات خداوند برای بشر محال است، معرفت بشری نمی‌تواند به کنه ذات پروردگار دست یابد، در کتب خداشناسی راه‌های رسیدن به خدا بسیار بحث شده است که باید به صورت مجزا بررسی شود.

    وی بیان کرد: اولین اصل در رسیدن به راه‌های خداشناسی شناخت حقیقت ذات خداست و اینکه آیا ما انسان‌ها می‌توانیم با عقل و اندیشه خویش راجع به حقیقت ذات خدا شناخت پیدا کنیم، دومین مسأله که باید جدا از شناخت حقیقت ذات خدا به آن پرداخت راه‌های شناخت خداست.

    حجت‌الاسلام ابراهیمی‌راد با طرح این سؤال که خدا و حقیقت ذات خدا چیست؟ اظهار کرد: معمولاً در جواب این سوال گفته می‌شود که خدا خالق انسان و مبدأ هستی و نور آسمان‌ها و زمین است ولیکن باید گفت که اینها همه صفات خداوند متعال هستند و در رابطه با حقیقت ذات خدا جواب قاطعی وجود ندارد.

    عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اراک ادامه داد: به منظور پاسخگویی به این سوال به 4 نکته اساسی نمی‌دانیم، نمی‌توانیم که بدانیم، تکلیفی در این زمینه نداریم و چهارم اینکه نهی شده‌ایم که در این مقوله وارد شویم باید توجه داشت.

    وی با بیان اینکه عدم امکان معرفت حقیقی بشر به ذات و حقیقت خدا، به این دلیل است که ذات خداوند نامحدود است و انسان محدود به کنه نامحدود راهی ندارد افزود: اولین نکته اساسی مورد بررسی در رابطه با شناخت ذات و حقیقت خدا این است که ما انسان‌ها چرائی حقیقت ذات خداوند را نمی‌دانیم چیست و از همه مهمتر اینکه فکر و اندیشه بشریت محدود است و انسان نمی‌تواند به واسطه این محدودیت ذات و حقیقت نامحدود خداوند را درک کند.

    درک حقیقت خداوند نیز از توان انسان خارج است
    حجت‌الاسلام ابراهیمی‌راد گفت: نکته دیگری که در این زمینه باید مطرح کرد این است که بشر تکلیفی در رابطه با جستجوی حقیقت ذات خدا ندارد چرا که تکلیف مشروط به داشتن قدرت، توان و اندیشه است و درک حقیقت خداوند نیز از توان انسان خارج است و همچنین ما از ناحیه امامان شیعه نیز نهی شده‌ایم که درباره ذات و حقیقت خدا فکر و تحقیق کنیم چون اندیشیدن درباره حقیقت خدا جز اینکه به حیرت و سرگردانی بشر بیافزاید چیز دیگری در پی ندارد و درواقع ورود به این مقوله از سوی امامان شیعه به عنوان یک خط قرمز محسوب می‌شود.

    وی اضافه کرد: درست است که تصور ذات خداوند برای بشر که محدود هست امری است محال و معرفت بشری نمی‌تواند به کنه ذات پروردگار دست یابد اما در عین حال ما یقین داریم که خدایی وجود دارد چرا که راجع به خدا دو شناخت داریم که هم مبدأ ایمان و کفر ماست و اولین شناخت این است که خدا هست و دوم اینکه خالق و مبدأ هستی ماست و ما به راحتی می‌توانیم او را درک و اثبات کنیم.

    حجت‌الاسلام ابراهیمی‌راد با بیان اینکه هیچ کسی نمی‌تواند حقیقت ذات خدا را بداند حتی امامان معصوم(ع) اظهار کرد: مقام امامان معصوم(ع) هر چه قدر هم عظیم باشد اما باز هم مخلوق هستند و مخلوق محدود است و هیچ محدودی نیز نمی‌تواند حقیقت ذات خدا را درک کند به طوری که حضرت علی(ع) نیز در خطبه‌های متعددی به این امر اشاره کرده‌اند.

    عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اراک ادامه داد: بنابراین اصل می‌توان نتیجه گرفت که خدا برای هیچ بشری چه پیامبر و غیر پیامبر قابل درک نیست اما بشر می‌تواند خدا را بشناسد و دو شناخت راجع به او داشته باشد.

    مسابقه کتاب‌خوانی آیات توحیدی سر فصلی از سلسله جشنواره مطالعات قرآنی است
    به گزارش ایکنا: زهره نعمتی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این مراسم اظهار کرد: مسابقه کتاب‌خوانی آیات توحیدی سر فصلی از سلسله جشنواره مطالعات قرآنی است که خوشبختانه با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد و در مجموع 850  دانشجو از سراسر استان در این مسابقه مشارکت داشتند.

    وی بیان کرد: برای اینکه همه شرکت‌کنندگان بتوانند در مراسم اختتامیه حضور داشته باشند و در جریان نحوه قرعه‌کشی قرار بگیرند قرار شد مراسم اختتامیه و قرعه‌کشی در دو مرحله برگزار شود که امروز این مراسم با حضور دانشجویان دانشگاه‌های اراک، فرهنگیان و علمی کابردی اجرایی و به نفر برتر جایزه نیم میلیون تومانی و 4 نفر بعدی گوشی‌‌های هوشمند و همچنین 5 بن خرید کتاب اهدا شد و مرحله دوم قرعه‌کشی نیز نیمه آذر ماه جاری برگزار خواهد شد و جوایز به ترتیب بیان شده به شرکت‌‌کنندگان دانشگاه‌‌های علوم پزشکی، پیام نور، دانشگاه آزاد، صنعتی، امیرکبیر و..اهدا می‌شود.

    نعمتی با تأکید بر ضرورت ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در بین دانشجویان تصریح کرد: هفته کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین برگزاری مسابقاتی با این محور بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین عموم مردم به ویژه قشر دانشجوست و ما در مجموعه جهاد دانشگاهی نیز برای تحقق این مهم به دنبال هر بهانه‌ای هستیم که این فرهنگ را ترویج و گسترش دهیم.

    معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ادامه با اشاره به رونمایی از کتب تازه‌ منتشر شده جهاد دانشگاهی تحت عنوان دیدار با آقای کتاب نیز اظهار کرد: امسال متاًسفانه در جمع مولفین حضور قشر دانشجو کمرنگ بود و امید است در سال‌های آتی شاهد حضور چشمگیر این قشر در این عرصه باشیم و این محفل انگیزه‌ای برای تحقق این مهم باشد.

    وی با اشاره به حمایت همه جانبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از مؤلفین در راستای چاپ و نشر کتب افزود: امسال نیز در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون 16 کتاب توسط این سازمان منتشر شده که تحلیل اجزاء محدود، تربیت بدنی ویژه، چگونه با دانش‌آموزان برخورد مؤثر داشته باشیم، چینه نگاری سکانسی عملی، فرهنگ لغت معدن و صنعت سنگ، مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت، بودجه‌ریزی عملیاتی، تاریخ محلی انجدان، دانشنامه داروهای اعتیادآور، درآمدی بر طراحی مدارس ابتدائی، رویکرد تربیتی در آینده پژوهی، مبانی مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت منابع انسانی، نقش بودجه در اقتصاد و مدیریت، تصویر توفیق الهی در آیینه قرآن کریم و کارآفرین شویم از جمله آنهاست.

    یادآور می‌شود: در این مراسم ضمن رونمایی از کتب منتشر شده به نمایندگی از تعدادی از مؤلفین نیز با اهدای تندیس و جوایز نفیس تقدیر به عمل آمد.

    منبع مطلب : markazi.iqna.ir

    مدیر محترم سایت markazi.iqna.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    عجز انسان از درک حقیقت ذات و صفات الهی

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید