در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ویژگی های حکومت حضرت علی را بنویسید هدیه هفتم

    1 بازدید

    ویژگی های حکومت حضرت علی را بنویسید هدیه هفتم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    پیام آسمانی هفتم

     درس هفتم           اسوه فداکاری و عدالت

    سؤالات کتاب :

    1 -  سه نمونه از فداکاری های حضرت علی علیه السلام را به صورت خلاصه بیان کنید .

    2 –  بنا بر سخن امیر مؤمنان علیه السلام ، خداوند از آگاهان چه عهدی گرفته است ؟

    جواب) عهد گرفته است که در برابر شکم بارگی (سیری ) ستمگران ، و گرسنگی مظلومان ، سکوت نکنند

    3 – بنا برفرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام ، خداوند از آگاهان  در برابر شکم بارگی ستمگران چه عهدی گرفته است ؟

    جواب) حقِّ مظلوم را از ظالم بستانند و به او بازگردانند .

    سؤالات متن درس 7:

    1 – جملات زیر را با کلماتی مناسب تکمیل کنید :

    الف) پیامبر (ص) باید همین امشب مکّه را ترک کند ، وگرنه کشته می شود و رسالتش نیمه کاره می ماند .

    ب) انسان های فداکار برای خشنودی خدا و برای خدمت به دین و جامعه ی خود فداکاری می کنند .

    ج) دین اسلام افراد فداکار را ستایش کرده و به آنان وعدة پاداش الهی داده است .

    د) ماجرای از خود گذشتگی حضرت علی (ع) در شب هجرت پیامبر (ص) به «  لیله المبیت  » مشهور شد .

    ه) کسی که پهلوان خیبر را کشت و درِ قلعه را از جا کند و یهودیان را شکست داد ، علی بود .

    و) حضرت علی (ع) به دستور پیامبر اکرم (ص) ، آیات مهمِّ سورة توبه را با صدای بلند برای مشرکان بی رحم مکّه خواند .

     

    2 -  جملات صحیح و غلط را با ص یا غ مشخص کنید :

    الف) عدالت طلبی و مساوات ، از ویژگی های  بارز در شخصیّت حضرت علی (ع)  بود .( ص )

    ب) در جنگ اُحُد  ، بجز حضرت علی (ع) و پیامبر (ص) ، همة مؤمنان به شهادت رسیدند . ( غ )

    ج) عَمرِ بن عَبدُوَد ( پهلوان نامدار عرب ) در میدان جنگ خیبر بود . ( ص )

     

    3 –  چرا باید در شب اول هجرت (لیله المبیت )  ، کسی در بستر پیامبر می خوابید ؟

    جواب) چون کافران به شدّت رفت و آمد پیامبر را زیر نظر داشتند و ممکن بود متوجّه غیبت پیامبر شده و او را تعقیب کنند و پیامبر فرصت کافی برای دور شدن از مکّه را نداشته باشد .

    4 – چرا امیر مؤمنان بدون هیچ ترس و نگرانی خوابیدن در بستر پیامبر (ص )را پذیرفت ؟

    جواب) چون به رسالت پیامبر (ص) ایمان داشت و می خواست که پیامبر (ص) سالم بماند و بتواند حکومت الهی را پیاده کند .

    5 –  چرا حضرت علی (ع) حکومت را پذیرفت ؟

    الف ) برای ایجاد عدالت و  مساوات در بین مردم .             

    ب ) عهدی که خداوند از آگاهان جامعه گرفته است .

    6 – حضرت علی (ع) بعد از تقسیم بیت المال ، چه می کرد ؟

    در همان محلّ بیت المال به نماز می ایستاد و پس از آن با خدا مناجات می کرد .

    7 حضرت علی (ع) در مناجاتش با خدا ( پس از تقسیم بیت المال ) چه می گفت ؟

    خدایا ، من به امر تو این چنین مساوات را رعایت می کنم و به دقّت به حساب بیت المال رسیدگی می کنم تا از حساب سخت روز قیامت و عذاب دردناک آن در امان باشم .

    8 - چند نمونه از عدالت خواهی حضرت علی (ع) را بنویسید .

    الف) در رعایت عدالت و مساوات بین مسلمانان ، هیچکس را بر دیگری برتری نمی داد .

    ب ) در حقوق عمومی و مسائل اجتماعی ، با خانواده و نزدیکان خود نیز مانند مسلمانان دیگر رفتار می کرد .

    ج ) در هنگام تقسیم بیت المال همه چیز را به دقّت و به صورت مساوی میان تمامی مسلمانان تقسیم می کرد .

    9 – حضرت علی (ع) در رابطه با دلیل پذیرش حکومت ، چه فرمودند ؟

    اگر خداوند از آگاهان عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران ، و گرسنگی مظلومان ، سکوت نکنند .

    ( حق مظلوم را از ظالم بستانند و به او بازگردانند ) حکومت بر شما را رها می کردم و آنگاه می دیدید که (مقام های ) دنیایی شما نزد من از عطسة بزی بی ارزش تر است .

    10 – آیه « وَ مِنَ النّاس  مَن یَشری َنفسَهُ ابتِغاء مَرضاتِ ا........ » در رابطه با کدام گزینه نازل شد ؟

    الف) لیله المبیت                                             ب ) جنگ خندق( خیبر)                    

    ج ) جنگ اُحُد                                                    د ) کشتن عمر بن عبدود                 

    11 – فداکار ،  کسی است که برای خدمت به ........ از مال و سلامتی و خانواده و حتی جان خود می گذرد  .

    الف) کشورهای دیگر                                           ب) مردم جامعة خود               

    ج) دین خدا                                                       د) ب و ج صحیح است .

    منبع مطلب : jr110.blogfa.com

    مدیر محترم سایت jr110.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مهمترین ویژگی های حکومت حضرت علی(ع) نفی خودکامگی در گفتار و عمل بود/ حضرت علی(ع) اجازه نداد عاملان حکومت در زندگی خصوصی مردم دخالت کنند؛ حجت الاسلام موحدی ساوجی در گفت وگو با شفقنا

    مهمترین ویژگی های حکومت حضرت علی(ع) نفی خودکامگی در گفتار و عمل بود/ حضرت علی(ع) اجازه نداد عاملان حکومت در زندگی خصوصی مردم دخالت کنند؛ حجت الاسلام موحدی ساوجی در گفت وگو با شفقنا

    شفقنا- شیعیان تنها مذهبی هستند که ۲۵۰ سال معلم و الگوی عملی عصمتی داشته اند. سیره و شیوه امامان شیعه(ع) در زمینه های فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سرمشقی است که بشریت را به سر منزل مقصود رسانده و سلامت دنیا و سعادت آخرت را برای او تضمین می کند.

    امام علی(ع) فرصت حکومت مستقل یافته اند و سخنان آن حضرت در مساله حکومت داری جایگاه ویژه ای پیدا کرد. حکومت امیرالمومنین(ع) شاخصه های بارزی دارد که می توان آن را وجه تمایز حکومت علوی از غیر علوی دانست.

    حجت الاسلام موحدی ساوجی دارای تحصیل حوزوی و دانشگاهی در زمینه های فلسفه و علوم سیاسی است. این استاد دانشگاه مفید قم نفی خودکامگی، رعایت حقوق مخالف، آزادی بیان، تامین اجتماعی و حفظ حریم خصوصی شهروندان را از ویژگی های بارز حکومت امیرالمومنین علیه السلام می داند.

    متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام موحدی ساوجی را می خوانید:

    * مهمترین و بارزترین ویژگی حکومت امیر المومنین علیه السلام چه بود؟

    یکی از مهمترین ویژگی های حکومت امیرالمومنین علیه السلام نفی خودکامگی در گفتار و عمل بود. در گفتار ما از حضرت امیر علیه السلام روایت داریم که هرگز بندۀ دیگری نباش برای اینکه خداوند، تو را آزاد آفریده است،  «و لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ و قد جَعَلَکَ اللهُ حُرَّاً» یعنی برای خود مستقل باش و استقلال شخصیتی خودت را حفظ کن، متملق دیگران و صاحبان ثروت و قدرت نباش، اصلا در آموزه های دینی ما نسبت به بحث تملق خیلی حساسیت نشان داده شده، اگر ملاحظه بفرمایید در بعضی از روایات آمده که اگر کسی صاحب ثروتی را ببیند و به گمان اینکه ثروتی از او به این هم برسد به تعبیر من چرب تر با او سلام بکند نصف یا دو سوم ایمانش از بین می رود، حالا این صاحب ثروت به طریق اولی صاحب قدرت هم می شود،وقتی نگاه ائمۀ و نگاه پیامبر علیهم السلام  به بحث تملق اینگونه است مسلما در حکومتشان از خودکامگی جلوگیری می کنند .

    حضرت امیر علیه السلام در دوران زمامداری خودشان در بین مردم می آمدند و این آیه را که تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِین تلاوت می کردند؛ ما اکنون قدرت نداریم و برای مان خیلی معنا ندارد، قدرت داشته باشیم، دوست داریم بالاتر از دیگران باشیم اما حضرت نه دنبال برتری جویی هستند نه دنبال فساد در دنیا.

    * این سخنان برای قبل از زمامداری است یا برای بعد از آن؟

    وقتی که زمامدار است بین مردم این آیه را تلاوت می کنند، این تنها یک نمونه است که برایتان نقل کردم. در همین راستا در خطبۀ دیگر حضرت در دوران زمامداریشان می فرمایند از سخیف ترین ویژگی های حاکمان و رهبران و والیان در نزد مردم صالح این است که مردم گمان کنند حاکمان دوستدار فخر و مباهات است، مردم خیال کنند که اینها انسانهایی هستند که دنبال کبر و غرور هستند. حضرت به شدت می فرمایند که حاکم نه تنها باید از کبر و از غرور دوری کند باید به گونه ای رفتار کند که مردم چنین تصوری نکنند.

    * چه تعریفی از خودکامگی دارید؟

    خودکامگی یعنی اینکه شخص بگوید حرف حرف من باشد، منفعت من باشد، خود را قیم مردم حساب کند.

    * آیا بر اساس ایدئولوژی شیعه حاکم قیم مردم نیست؟

    ابدا؛ در هیچ جایی نداریم که نه امامان شیعه و پیامبران خدا خود را همه کاره مردم و قیم آنان بدانند. عباراتی با مضمون این آیه شریفه که النَّبیُّ أَوْلی‏ بالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسهِم‏ در کتب شیعه دیده می شود. آن بحث حکم تکلیفی است در حکم تکلیفی، من در برابر خدا مسئول هستم هر چه را که پیامبر و امامش می گوید گوش دهم اطاعت مطلق هم باید بکنم،اما حالا اگر من گناه کردم اطاعت نکردم، آیا ولی به من زور می گوید؟ پیغمبر خدا که پیغمبر خدا بود مبعوث بود و از جانب خدا بود تا زمانی که مردم با او بیعت نکردند تشکیل حکومت نداد، اینطور نبود که یک اقلیتی را تشکیل دهد بر اکثریت زور بگوید. حضرت امیر علیه السلام ۲۵ سال سکوت می کنند اما زور نمی گویند.

    * تأکید بر نفی خودکامگی در کلام سایر حاکمان دیده می شود یعنی هیچ حاکمی حتی دیکتاتورهای جهان در بیان خودکامگی را  تایید نمی کنند چرا که در هر صورت یک نوع رفتار پوپولیستی در هر حکومتی جریان دارد. آیا شیوه حرکت امیر المومنین علیه السلام برای اینگونه صحبت ها یک نوع عوام گرایی بود؟

    برای تشخیص حرکت پوپولستی از غیر پوپولیستی معیار وجود دارد، مطابقت عمل و گفتار ملاک است، ما حدود یازده سال معصوم از پیامبر صل الله و علیه و آله حکومت اسلامی داشتیم حدود پنج سال هم از حضرت امیر علیه السلام و حدود شش ماه هم از حضرت امام حسن  علیه السلام؛  من می گویم بیشترین حقوق مخالف در تمام حکومت هایی که ما سراغ داریم در تاریخ چه اسلامی و چه غیر اسلامی چه معاصر چه غیر معاصر چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، در این زمانها رعایت شده. هیچ حکومتی به اندازه حکومت حضرت امیر  علیه السلام و حکومت پیامبر اکرم  صل الله علیه و آله با مخالف خودش مماشات نکرد، حقوق مخالف را اینقدر رعایت نکرد.

    * دلیل این سخن تان چیست؟

    با اینکه ببینید پیغمبر و حضرت علی(ع) بیشترین و معانت ترین مخالفان سیاسی را داشتند تأکید می کنم مخالفان سیاسی نه مخالفانی که شمشیر دست می گیرند و مردم را می کشد، کسی که شمشیر می گیرد و مردم را می کشد باید با او برخورد کرد، اما کسی که تا زمانی که شمشیر دست نگرفته اسلحه دست نگرفته شما ببینید حضرت علی یک دانه از این ها را زندان نکرد، با توجه به اینکه معانت ترین مخالفان سیاسی را داشتند، شما برای اینکه مخالفان سیاسی معاند پیغمبر صل الله علیه و اله را ببینید چقدر کارشکنی می کردند کافی است به آیاتی که درباره منافقین در قرآن آمده توجه کنید ببینید که چقدر منافقین مضمت شدند و چقدر کارشکنی می کردند، یک دانه از اینها زندانی نشدند.

    با آنها مماشات کردند، ما چه مخالف سیاسی معانت تر از منافقین و “عبد بن عمر” و امثال اینها داریم چه مخالف سیاسی معانت تر از خوارج؟ از خوارج اگر بخواهیم تصویری بدهیم مثل همین داعش هستند، داعش است قبل از اینکه دست به شمشیر ببرند، وقتی خوارج دست به شمشیر برد و شروع به آدم کشی کرد حضرت با آنها برخورد کردند  اما قبل از اینکه دست به شمشیر بردند چه کار می کردند ؟  خوارج  به مسجد حضرت می آمدند حضرت در مسجد خطبه می خواند رهبر جامعه اسلامی آن هم حضرت امیر آن هم آن جامعه اسلامی با آن وسعت، در جامعه ای که بحران زده است دشمنانی مانند معاویه وجود دارد و هر از گاهی دارد شبیخون می زند، حضرت دارد خطبه می خواند اینها نقشه می کشیدند و اطراف مسجد نشسته و وسط خطبه خواندن، خطبه را به هم زدند. حضرت دستور نداد نیروی نظامی اینها را دستگیر کند، بلکه فرمودند تا زمانی که با ما باشید، با ما باشید نه اینکه هم نظر ما باشید یعنی اسلحه روی ما نکشید، حقوق شما را رعایت می کنیم. می گوید شما را از مسجد منع نمی کنیم، مسجد آن زمان فقط برای نماز خواندن نبوده که، مسجد پایگاه سیاسی تمام احزاب و گروه های سیاسی بوده و محل تبلیغات و اعلان مواضع شان بوده، بخواهند امروز بگوییم یک رسانه امروز و یک صدا و سیمای امروزی بوده، یکی از سران خوارج خیلی کارشکنی می کرد، اصحاب به حضرت گفتند که چرا دستگیرش نمی کنید؟ حضرت فرمودند که اگر ما بخواهیم این کار را کنیم زندان ها پر می شوند، یک نفر را هم دستگیر نکرد. ببینید چه کسی مثل امیر المومنین علیه السلام را پیدا می کنید؟! همین کسانی که الان دم از حقوق بشر می زنند پاش بیفتد و منافعشان در خطر بیفتد خشن ترین آدم ها هستند، ما فرقه داوودی را یادمان نرفته، همین یکی دو دهه قبل آمریکا چه بلایی سرشان آورد؟ فرقه داوودی یک فرقه ای بود باطل حالا به اینها کاری نداریم زنده زنده اینها را سوزاندن در آتش، دم از حقوق بشر می زنند؟! اگر یک گروهی یک صد نفری، یک پانصد نفری، یک پنج هزار نفری یک جایی شعار دهند این به جایی از کشور آمریکا بر نمی خورد ، اما اگر به جایی بربخورد و نظامشان تهدید شد چه کار می کنند؟ ما در هیچ موردی نداریم که اگر کسی می تواند در تاریخ بیاورد به صورت مستند نه افسانه ای، به صورت مستند بیاورد قبل یا بعد از اسلام یا معاصر اینقدر با مخالفین خود مماشات کرده باشد.

    * علت سخنان حضرت در نفی خودکامگی در آن برهه از زمان چیست؟ می خواهد زمینه سازی فرهنگی داشته باشد یا نه صرفا جزو مرام و روش خودش است؟

    حضرت اصول اسلامی را بیان می کنند

    در برخورد با خوارج حضرت از حق خود می گذرد یا اصول اسلامی درباره برخورد با مخالف چنین اقتضایی را دارد؟

    شخصی به امام توهین می کند، تهمت می زند و شعار می دهد، اما حضرت می گوید شما سه حق دارید نمی گوید شما حق ندارید و سزاوار برخورد هستید اما من دارم به شما لطف می کنم می گوید شما سه حق دارید و این دلالت بر این دارد که مخالف حق دارد.

    شما تحمل مخالف را یکی از ویژگی های بارز امیر المومنین می دانید؟

    ویژگی های بارز و منحصر به فرد، هم پیامبر و هم حضرت امیر، امام حسن هم همینطور، کمتر بر روی مظلومیت امام حسن(ع) کار کردیم، وقتی که امام حسن اینقدر آزادی برای افراد قرار می دهد که یار خاص خودش می آید توهین می کند حالا توهین یا مثلا گوشه می زند، ای کسی که ذلیل کننده مومنان هستی، اینقدر آزادی قرار داده که می آید و این حرف را می زند.

    * چه ویژگی های بارز دیگری در حکومت امیر المومنین علیه السلام وجود دارد؟

    حضرت با مردم مشورت می کردند، نمی گفتند من این را می گویم و یا من این سیاست را اتخاذ می کنم ولو درست، شما هم باید اطاعت کنید، مشورت می کردند اگر مردم نظر حضرت را نمی گفتند عمل نمی کردند. از خود همین مطالبی که ما گفتیم به دست می آید که آزادی بیان در حکومت حضرت در حد اعلی بوده، یعنی هیچ مورد و نشانه ای نداریم که در حکومت حضرت امیر یک مخالف سیاسی مطلبی را بگوید و با او برخورد شود، اما در حوزه اعتقادی یک گزارشاتی شده که مثلا فلان فرد آمد حضرت امیر را خدا گفت و حضرت هر کاری کرد او توبه نکرد و حضرت مجازاتش کرد، اما این ها هیچ سندی ندارد، مواردی که خدمتتان گفتم به طور مسلم است که حضرت در برابر مخالفان خودشان هیچ گونه محدودیت سخن گفتنی قائل نبود، مخالفان هر چیزی می خواستند می گفتند، و حضرت چیزی به آنها نمی گفت و حتی حقوقشان از بیت المال را قطع نمی کرد، همین خوارج تا آن لحظه آخری که قبل از جنگشان حقوق سران خوارج از بیت المال حضرت همان اندازه ای برایشان قائل بود که برای نزدیک ترین یاران خودشان بود، در مورد مخالفان عقیدتی اگر کسی ادعایی دارد او باید ثابت کند، حضرت امیر اتفاقا با مخالفان عقیدتی با غیر مسلمان ها هم حقوقشان را رعایت می کرد، اولا احترام آنها رعایت می شد کرامت آنها رعایت می شد، کرامت انسان ها خیلی مهم است. مهم است که یک انسان زیر پا گذاشته نشود و تحقیر نشود، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، ممکن است یک حکومتی اقتصادش درست باشد حتی دموکراسی اش هم درست باشد اما انسان ها در آن کرامت نداشته باشند مثلا چه طوری؟ شما حق تمام رفاه یک انسانی فراهم کنید اما ذلیل و خوارش کنید یا عملا به گونه ای باشد که او خوار جلوه داده شود، حضرت وقتی که وارد شهر انبار شدند مردم دور حضرت حرکت کردند و دنبال حضرت راه افتادند، حضرت آنجا به عنوان یک حاکم هست، من دیدم بعضی ها می گویند نه پس چرا پیغمبر وارد مدینه شد مردم استقبال کردند، اولا در هیچ جا نداریم مردم دنبال پیغمبر بدوند و پیغمبر سوار مرکب باشد و مردم بدوند، فیلم هایی که می سازند سند تاریخی نیست، ثانیا پیغمبر وقتی که وارد مدینه شد حاکم نبود، پیغمبر خدا بود ولی حاکم مسلمان ها هنوز نشده بود، حضرت امیر حاکم مسلمان ها وارد شهر انبار می شود مردم می دوند حضرت با آنها برخورد می کند که چرا این کار را  می کنید. این راجع به مسلمان ها و راجع به غیر مسلمان ها هم می گویم خدمتتان، حضرت در زمان ضمام داریشان داشتند از یک منطقه ای رد می شدند دیدند یک پیرمرد نابینایی مشغول گدایی است، سوال کردند که چرا این دارد گدایی می کند؟ بعضی ها گفتند نصرانی است این مسیحی است، گویا حالا که مسیحی است خیلی مهم نیست، حضرت فرمودند که تا زمانی که جوان بود از نیروی کاری اش استفاده کردید حالا که پیر شده می گویید نصرانی است؟!، دستور دادند از بیت المال تأمین کردند، این را هم دقت کنید که دستور دادند از بیت المال تأمین کنید ظاهر بر این نیست که بروید یک صد هزار تومان بهش بدهید، یعنی اینکه زندگی اش دیگر کامل تحت پوشش بیت المال باشد، حضرت حاضر نیست یک آدم مسیحی در حکومت اش ذلیل باشد کرامت انسانی اش پایمال شود . گدایی و تملق و دنبال حاکم دویدن بر خلاف کرامت انسانی است، ما گاهی می بینیم در بعضی حکومت هایی که دیکتاتوری نیستند اما اینها رعایت نمی شود.

    درباره همین حفظ کرامت حضرت سفارش می کند که حاکمان به سراغ فقیران بروند نه فقیران به سراغ حاکمان،  حاکم دنبال فقیر می رود تا حدی که فقیر متوجه نمی شود این حضرت امیر است بعد از اینکه حضرت به شهادت می رسند متوجه می شود. وقتی که حکومت به دنبال حفظ کرامت انسانی باشد طبیعتا در زندگی خصوصی مردمش تجسس نمی کند و حریم آنها را حفظ می کند.لذا حضرت اجازه نمی دادند که کسی از عاملان حکومت در زندگی خصوصی مردم دخالت کنند.

    می توان شیوه حضرت امیر علیه السلام را به عنوان یک منشور به جهانیان عرضه کرد؟

    نه تنها می توان به جهانیان و حاکمان عرضه کرد بلکه همه ما این رفتار را مرامنامه عملی خود قرار دهیم. یعنی نگاه ما فقط به حاکمان نباشد بلکه یک پزشک، یک معلم، یک استاد دانشگاه، یک پدر، شهردار و وزیر هم می توانند با این الگو حرکت کنند.

    انتهای پیام

    منبع مطلب : fa.shafaqna.com

    مدیر محترم سایت fa.shafaqna.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات درس 7 8و9 درس دینی

    خودت را امتحان کن درس هفتم(اسوه فداکاری و عدالت)

    1- سه نمونه از فداکاری های حضرت علی(ع) را به صورت خلاصه بیان کنید.

    جواب صفحه 58و59: الف- جریان لیله المبیت(خوابیدن حضرت علی(ع) در بستر پیامبر اکرم(ص) هنگام هجرت پیامبر- ب- در جنگ احزاب(خندق) تنها کسی که در مقابل پهلوان عرب ایستاد حضرت علی(ع) بود- ج- کسی که در جنگ خیبر پهلوان یهود را هلاک کرد حضرت علی(ع) بود. البته موارد دیگری نیز هست که دانش آموزان از صفحه 59 می توانند انتخاب کنند.

    2- بنا بر سخن حضرت علی(ع) خداوند از آگاهان چه عهدی گرفته است؟

     جواب صفحه 61: از آگاهان پیمان گرفته است که در برابر شکم پارگی ظالمان و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند و حق مظلوم را از ظالم بگیرند.

    3- بنا بر فرمایش حضرت علی(ع) خداوند از آگاهان در برابر شکم پارگی ستمگران چه عهد و پیمانی گرفته است؟

    جواب صفحه 61: تلاش بکنند که حق مظلوم را از ظالم بگیرند.

    سوالات متن درس  هفتم(اسوه فداکاری و عدالت)

    1- آیه مقابل در باره کدام معصوم(ع) است؟« وَ مِنَ النَّاس مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بالْعِباد»( و بعضی از مردم از جان خود در راه رضای خدا درگذرند و خدا با چنین بندگان رئوف و مهربان است‏.)

    جواب صفحه 58:حضرت علی (ع)

    2- منظور از شب لیله المبیت چه شبی است؟

    جواب صفحه 58: ماجرای از خود گذشتگی حضرت علی (ع) در شب هجرت که در بستر پیامبر(ص) خوابید به لیله المبیت معروف است.

    3- کامل ترین نمونه فداکاری در راه خدا کدام فداکاری است؟

    جواب صفحه 59: خوابیدن حضرت علی(ع) در بستر پیامبر اکرم(ص)

    4- حضرت علی(ع) در جنگ خندق کدام پهلوان عرب را به درک واصل کرد؟

    جواب صفحه 59: عمربن عبدود

    5- عمربن عبدود که بود؟

    جواب صفحه 59: پهلوان عرب در جنگ خندق بود که حضرت علی (ع) تنها کسی بود که در مقابل او ایستاد و وی را کشت.

    6- دو مورد از ویژگی بارز حضرت علی (ع) که در این درس آمده است را بیان کنید؟

    جواب صفحه 59: فداکاری – عدالت و مساوات طلبی

    7- چرا حضرت علی(ع) حکوت را قبول کرد؟

    جواب صفحه 61: برای ایجاد عدالت در بین مردم

    8- از عدالت طلبی حضرت علی(ع) دو مورد نام ببرید؟

    جواب صفحه 61: در حقوق عمومی با خانواده خود مانند سایر مسلمانان عادی  رفتار می کرد. ب- در هنگام تقسیم بیت المال همه چیز را به دقت و به صورت مساوی میان تمامی مسلمانان تقسیم می کرد.

    خودت را امتحان کن درس هشتم(برترین بانو)

    1- چرا حضرت زهراء چیزی را از حضرت علی(ع) در خواست نمی کرد؟

    جواب صفحه 72- مبادا حضرت علی(ع) نتواند آن را تهیه کند و نزد حضرت زهراء شرمنده گردد.

    2- دلیل ازدواج حضرت زهراء با امیر المومنین با وجود این که خواستگاران ثروتمندی داشت چه بود؟

    جواب صفحه 69: با وجود این که حضرت علی(ع) از مال دنیا چندان چیزی نداشت ولی حضرت زهراء ایمان و تقوای علی(ع) را به مال و ثروت برتری داد.

    3- پنج مورد از ویژگی های اخلاقی حضرت زهراء را بنویسید؟

    جواب صفحه : موارد شش گانه سبز رنگ: به پیامبر علاقه داشت- حضور در اجتماع- حیا و عفت- ساده زیستی- ایثار و بخشندگی- اهمیت دادن به خانواده و خانه داری.

    سوالات متن درس هشتم(برترین بانو)

    1- محاصره اقتصادی پیامبر(ص) در شعب ابو طالب چند سال طول کشید؟

    جواب صفحه 67: سه سال طول کشید.

    2- پیامبر چگونه توانست فاطمه زهراء را از روبرو شدن با نامحرمان بی نیاز کند؟

    جواب صفحه 68: با تقسیم کار بین حضرت علی(ع) و فاطمه زهراء که کار های داخل خانه برعهده ی حضرت زهراء و کارهای خارج از خانه بر عهده ی حضرت علی(ع) باشد.

    3- از علاقه شدید فاطمه الزهراء نسبت به پدرش پیامبر اکرم(ص) چهار مورد نام ببرید؟

    جواب صفحه 68: هرگاه غذای نیکو تهیه می کرد رسول خدا را دعوت می کرد- نسبت به پیامبر مثل مادر مهربان بود.-  در جنگ ها با وجود خطرات زیاد زخم های پدرش را مداوا می کرد.- در لحظات پایانی عمر شریف پدرش بیش از همه بی تابی می کرد.

    4- پیامبر در باره اهمیت فاطمه زهراء در نزد خداوند چه می فرمایند؟

    جواب صفحه68- خداوند فطمه را دوست دارد و دوستداران فاطمه را نیز دوست دارد خداوند با خوشحالی فاطمه خشنود و با خشم او خشمگین می شود.

    5- پیامبر در باره چه کسی فرموده است او شادمانی قلب من است؟

    جواب صفحه 69: در باره حضرت زهراء(س)

    6- نمونه هایی از حضور حضرت فاطمه (س) را در اجتماع بیان کنید؟

    جواب صفحه69: الف- ایراد خطبه در مسجد مدینه ب- پختن نان در خانه و ارسال آنها به رزمندگان در جبهه- ج- در صورت نیاز خود به پشت جبهه برای مداوای مجروحان می رفت. د- به زنان احکام و معارف اسلامی را می آموخت.

    7- در چه مواقعی فاطمه زهراء با وجود این که تلاش می کرد از نامحرمان دوری کند ولی در جامعه حضور می یافت؟

    جواب صفحه69: اما هرگاه حق به خطر می افتاد با حفظ حیا و وقار به میان مردم می آمد و آنان را ارشاد و نصیحت می کرد.

    8- ساده زیستی فاطمه زهراء را به طور خلاصه بیان کنید؟

    جواب صفحه69: بعد از ازدواج او با حضرت علی(ع) در خانه ای اجاره زندگی می کردند تا این که بعد ها در نزدیکی خانه ی پیامبر خانه ای ساختند که نصف اتاق را حصیر و نصف دیگر را شن نرم می پوشاند.

    9- هدیه دادن گردن بند از طرف حضرت زهراء  به فرد فقیر چه فوایدی برای اطرافیان داشت؟

    جواب صفحه 71: گرسنه ای را سیر برهنه ای را پوشاند فقیری را بی نیاز و بنده ای را آزاد و در پایان به دست صاحب اصلی بازگشت.

    10- چرا حضرت زهراء در شبهای قدر به فرزندانش غذای سبکی می خوراند؟

    جواب صفحه 72: تا بتوانند شب را بیدار بمانند و از برکات این شب بهره مند گردند.

    درس نهم(افتخار بندگی)

    خودت را امتحان کن

    1- نشانه های بلوغ را به صورت خلاصه بیان کنید؟

    جواب صفحه 79- الف- روییدن مو در برخی از قسمت های بدن. ب- فعال شدن برخی هورمون ها در بدن که در دختران و پسران متفاوت است. ج- رسیدن به سن بلوغ که پسران در 15سال قمری و دختران در 9سالگی قمری که نشانه های بلوغ نیز در همین صفحه بیان شده است مانند: بروز جوش در صورت، تغییر ناگهانی وزن و ...

    2- توضیح دهید از چه زمانی باید فراگیری تکالیف شرعی را آغاز کرد؟ چرا؟

    جواب صفحه 81 - اما خوب است پیش از رسیدن به بلوغ با کمک والدین وظایف دینی خود را فرا بگیریم و با تمرین این تکالیف علاوه بر بهره مندی از پاداش الهی آمادگی کافی در ما ایجاد شود.

    3- تقلید در احکام شرعی به چه معنی است؟توضیح دهید؟

    جواب صفحه 83- برای شناخت و دانستن مسایل و احکام شرعی باید به متخصص در احکام دین مراجعه کنیم به این  مراجعه کردن تقلید گویند.

    4- سه مورد از شرایط مرجع تقلید را بیان کنید؟

    جواب صفحه 83- بالای همین صفحه: الف- زنده باشد.ب- شیعه دوازده امامی باشد. ج- عادل باشد. د- اعلم باشد.

    سوالات متن درس نهم(افتخار بندگی)

    1- سر آغاز انجام تکالیف شرعی چیست؟

    جواب صفحه 78- بلوغ شرعی

    2- منظور از بلوغ شرعی چیست؟

    جواب صفحه 78- دختران در 9سالگی و پسران در 15 سالگی موظفند پس از بلوغ مانند بزرگسالان به احکام دینی خود همانند نماز، روزه و ... عمل کنند.

    3- چرا خداوند با وجود این که بندگانش را دوست دارد تکالیف دینی را برای بندگان خود واجب کرده است؟

    جواب صفحه 79- برای این که ما انسان ها توان مقابله با شیطان را داشته باشیم و لایق رسیدن به پاداش الهی را داشته باشیم.

    4- از نشانه های بلوغ جسمی و جنسی چهار مورد نام ببرید؟

    جواب صفحه 80- الف- تغییرات تدریجی صدا و دورگه شدن آن. ب- به هم خوردن میزان خواب و خوراک. ج- تغییر وزن. د- رشد ناگهانی و نامتوازن بدن. ه- بروز جوش های پوستی در صورت و بدن و...

    5- بهترین شیوه عبور از مرحله تغییرات ناشی از بلوغ جسمی چیست؟

    جواب صفحه 80- توجه به توصیه های دینی و بهداشتی

    6- در دوران بلوغ چه تغییراتی بر جسم و روح شخص مکلف ایجاد می شود؟

    جواب صفحه 80- الف- تغییرات جسمی و جنسی. ب- به وجود آمدن پرسش های جدید در ذهن انسان. ج- افزایش حسّ استقلال طلبی. د- احساس مسوولیت بیشتر می شود.

    7- منظور از حس استقلال طلبی که از تحولات دوران بلوغ است چیست؟

    جواب صفحه 80- فرد احساس می کند می تواند به صورت آزادانه نظرات خود را بیان کند به همین دلیل انتظار می رود دیگران به حرف های او گوش کرده و به آنها اهمیت دهند.

    8- چه موقع تحولات دوران بلوغ به انحرافات و مشکلات فکری و اخلاقی تبدیل می شود؟

    جواب صفحه 80- اگر با تحولات به دستی رفتار نکنیم یا در زیاده روی کنیم.

    9- برخورد اهل بیت (ع) با فرزندان خود در مورد انجام تکالیف دینی قبل از بلوغ چگونه بود؟

    جواب صفحه 81- معصومین (ع) همواره فرزندانشان را از خردسالی با وظایف دینی آشنا می کردند و از آنان می خواستند به اندازه توانشان به این تکالیف عمل کنند.

    10- به نظر امام صادق(ع) محبوب ترین آفریده ها در نزد خداوند کیست؟

    جواب صفحه 81- جوان نورسیده و با طراوتی است که جوانی و شادابی اش را در اطاعت خدواند سپری می کند خداوند به چنین کسی نزد فرشتگان افتخار می کند.

    11- برای دستیابی به وظایف و مسایل دینی چه راه هایی وجود دارد؟(دو راه)

    جواب صفحه 82- خود شخص اقدام به تحصیل علوم دینی کند.- تقلید ازز مرجع تقلید

    12- به چه کسی مرجع تقلید گویند؟

    جواب صفحه 83- به مجتهدی که مردم برای یادگیری احکام به او مراجعه می کنند.

    13- یکی از شرایط مرجع تقلید عادل بودن اوست یعنی چه؟

    جواب صفحه 83- یعنی به واجباتش عمل کند و از گناهان دوری کند.

    14- مردم چگونه می توانند مرجع تقلید خود را تعیین کنند؟

    جواب صفحه 83- برای روحانیون آسان است ولی عموم مردم می توانند با مشورت آنان مرجع تقلید خود را انتخاب کنند.

    منبع مطلب : yasinfat1380.blogfa.com

    مدیر محترم سایت yasinfat1380.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 3 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید