در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ویژگی های حضرت ابراهیم سوم ابتدایی

    1 بازدید

    ویژگی های حضرت ابراهیم سوم ابتدایی را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    ویژگی‌ های حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام)‏ | پایگاه خبری رسمی بلاغ

    ویژگی‌ های حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام)‏ | پایگاه خبری رسمی بلاغ

    ویژگی‌ های شخصیتی ابراهیم خلیل (علیه السلام)‏

    عظمت و اهمیت مقام نبوت اقتضا دارد که پیامبران الهى (علیهم السّلام)، داراى ویژگی ها و امتیازات خاصى باشند؛ زیرا مقام نبوت و رابطه خاص و وحیانى داشتن با خدا بزرگ ترین ادعایى است که یک انسان مى تواند داشته باشد، از این رو مدعى نبوت براى آنکه شایستگى چنین مسئولیت بزرگى را داشته باشد باید داراى امتیازاتى ویژه باشد. افزون بر این، وجود این صفات در شخص، زمینه مناسبى را براى پذیرش دعوت او از سوى مردم فراهم مى کند. عقل آدمى حکم مى کند که پیامبر افضل و اکمل افراد باشد؛ زیرا در سایه این برترى است که اطمینان لازم و اعتماد کافى به او حاصل مى شود، به علاوه که پذیرش پیامبرى کسى که هیچ امتیاز معنوى و انسانى بر دیگران ندارد، امرى عاقلانه نیست. همچنین خواست طبیعى و عادى مردم این است که راهنمایان و رهبران دینى آنان افرادى برگزیده و ممتاز باشند.
    حضرت ابراهیم (علیه السّلام) به عنوان دومین پیامبر اولی العزم و بزرگ الهی، دارای ویژگی ها و امتیازات بسیار برجسته ای است که در بعضی از آیات شریف قرآن کریم، به برخی از آنها اشاره شده است.

    ویژگی‌ های ابراهیم خلیل (علیه السلام)‏ در قرآن

    حضرت ابراهیم (علیه السّلام) دومین پیامبر اولی العزم و بزرگ الهی است که دارای ویژگی های بسیار برجسته ای است که در برخی از آیات شریف قرآن کریم، به تعدادی از آنها اشاره شده است:
    امامت و رهبری مردم در کنار نبوت؛ «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!».[۱]
    برگزیده‌ خدا در دنیا؛ «ما او (ابراهیم) را در این جهان برگزیدیم و او در جهان دیگر، از صالحان است».[۲]
    از شایستگان آخرت؛ «او (ابراهیم) در جهان دیگر، از صالحان است».[۳]
    مایل از هر دین، به سوی دین اسلام و ثابت بر آن؛ «ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى بلکه موحّدى خالص و مسلمان بود و هرگز از مشرکان نبود».[۴]
    دوست خدا؛ «و خدا ابراهیم را به دوستىِ خود، انتخاب کرد».[۵]
    از نیکوکاران؛ «و این گونه نیکوکاران را پاداش مى ‏دهیم».[۶]
    دلسوز، بردبار و اهل انابه؛ «به یقین، ابراهیم مهربان و بردبار بود»؛ «چرا که ابراهیم، بردبار و دلسوز و بازگشت‏ کننده (بسوى خدا) بود».[۷]
    پیشوای مطیع خدا که به تنهایی یک امت بود؛ «ابراهیم (به تنهایى) امّتى بود مطیع فرمان خدا».[۸]
    شکرگزار نعمت‌های الهی؛ «شکرگزار نعمت هاى پروردگار بود».[۹]
    برگزیده و هدایت یافته الهی؛ «خدا او را برگزید و به راهى راست هدایت نمود».[۱۰]
    شخصیتی رشد یافته؛ «ما وسیله رشد ابراهیم را از قبل به او دادیم».[۱۱]
    صاحب قلب سلیم؛ «(به خاطر بیاور) هنگامى را که با قلب سلیم به پیشگاه پروردگارش آمد».[۱۲]
    دریافت‌ کننده‌ سلام الهی؛ «سلام بر ابراهیم».[۱۳]
    از بندگان مؤمن خدا؛ «او از بندگان باایمان ما است».[۱۴]
    صاحب قدرت و بینش؛ «و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و … را، صاحبان دست ها (ى نیرومند) و چشم ها (ی بینا)».[۱۵]
    اسوه و الگوی نیکوی اهل ایمان؛ «براى شما سرمشق خوبى در زندگى ابراهیم و کسانى که با او بودند وجود داشت».[۱۶]

    منبع: برگرفته از سایت اسلام پدیا
    ------------------------------------------------
    پی نوشت:
    [۱] اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً»؛ بقره، ۱۲۴٫
    [۲] وَ لَقَدِ اصْطَفَیناهُ فِی الدُّنیا»؛ بقره، ۱۳۰٫
    [۳] وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَهِ لَمِنَ الصَّالِحینَ»؛ بقره، ۱۳۰٫
    [۴] ما کانَ إِبْراهیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکینَ»؛ آل عمران، ۶۷٫
    [۵] وَ اتَّخَذَ الله اِبْراهیمَ خَلیلاً»؛ نساء، ۱۲۵٫
    [۶] وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ»؛ انعام، ۸۴٫
    [۷] اِنَّ اِبْراهیمَ لَاَوّاهُ حَلیمُ»؛ هود، ۷۵؛ «اِنَّ اِبْراهیمَ لَحَلیمٌ اَوّاهٌ مُنیبٌ»؛ توبه، ۱۱۴٫
    [۸] «إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّهً قانِتاً لِلَّهِ»؛ نحل، ۱۲۰٫
    [۹] شاکِرَاً لِاَنْعُمِهِ»؛ نحل، ۱۲۱٫
    [۱۰] اِجْتَباهُ وَ هَداهُ اِلی صِراطٍ مُستَقیمٍ»؛ نحل، ۱۲۱٫
    [۱۱] وَ لَقَدْ اتَیْنا اِبْراهیمَ رُشْدَه»؛ انبیاء، ۵۱٫
    [۱۲] اِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ»؛ صافات، ۸۴٫
    [۱۳] سَلامٌ عَلی اِبْراهیم»؛ صافات، ۱۰۹٫
    [۱۴] اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤمِنین»؛ صافات، ۱۱۱٫
    [۱۵] وَاذْکُر عِبادَنا اِبراهیمَ … اُولِی الْاَیدی وَ الْاَبْصار»؛ صاد، ۴۵٫
    [۱۶] قَدْ کانَتْ لَکُمْ اُسْوَهُ حَسَنَهٌ فی اِبْراهیمَ وَ الذَّینَ َمَعَهُ»؛ ممتحنه، ۴٫

    منبع مطلب : www.balagh.ir

    مدیر محترم سایت www.balagh.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس چهارم در کاخ نمرود هدیه سوم ابتدایی

    درس چهارم در کاخ نمرود هدیه سوم ابتدایی

    اهداف درس درس چهارم در کاخ نمرود سوم ابتدایی

    1 آشنایی با حضرت ابراهیم(ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی
    2 احساس علاقه نسبت به حضرت ابراهیم(ع) و اعمال و رفتار ایشان
    3 ادای احترام به حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی
    4 آشنایی با پیام قرآنی.

    مفاهیم کلیدی
    حضرت ابراهیم(ع)
    نمرود
    بت پرستی
    خداپرستی

    فَاِنَّ اللّٰهَ یَأۡتی بِالشَّمۡسِ مِنَ الۡمَشۡرِقِ ، فَأۡتِ بِها مِنَ الۡمَغۡرِبِ
    پروردگار من خورشید را از مشرق می آورد. تو اگر راست می گویی و خدا هستی، آن را از مغرب بیاور!

    بیندیشیم درس چهارم در کاخ نمرود سوم ابتدایی

    سَلامٌ عَلیٰ ابۡراهیمَ
    سلام و درود بر حضرت ابراهیم.

    حضرت ابراهیم (ع) با انجام این کارهای خوب به چه مقام والایی رسیده که خدا بر او درود می فرستد؛

    پس ما هم با الگوگیری از ایشان تلاش کنیم تا با انجام کارهای نیک، محبت الهی را به سوی خود جلب نماییم.

    ویژگی های حضرت ابراهیم(ع) از قبیل خداشناسی و خداپرستی، مقاومت و مبارزه، دلسوزی و تلاش برای هدایت دیگران، اهل فکر بودن و… اشاره کنند.

    چرا نمرود از کارهای حضرت ابراهیم علیه السّلام خشمگین می شد؟

    خداپرستی حضرت ابراهیم (ع) در نوجوانی که در درس به  آن اشاره شده است اشاره کرد

    نام چهاردهمین سوره ی قرآن چیست و چه ارتباطی با این درس دارد؟

    نام این سوره به نام آن حضرت ابراهیم نام گذاری شده است.

    نمونه سوال هدبه سوم ابتدایی

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    دبیرخانه استانی قران وهدیه های آسمان

    درس چهارم: جلسه دوم                                               

    در كاخ نمرود

    * توضيحات درس

    حضرت ابراهیم(ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی، از رسولان اولوالعزم و جد پيامبر (ص) است. او نيز از كودكي ، همانند پيامبر (ص) خداپرست بود ولي در ميان اقوامي زندگي مي كرد كه غير خدا را مي پرستيدند. برخي به پرستش اجرام آسماني مثل ماه و خورشيد و ستاره مشغول بودند و برخي به پرستش بت ها اشتغال داشتند و در اين ميان نمرود پادشاه سرزمين بابل نيز ادعاي خدايي مي كرد. حضرت ابراهیم(ع) با هر گروهي مطابق اعتقادشان احتجاج مي كرد و به لطف الهي آن ها را شكست مي داد . در برابر كساني كه  به رب بودن اجرام آسماني اعتقاد داشتند با استناد به طلوع و غروب و ناپايداري آن ها تبري خودش را اعلام كرد.  در برابر كساني كه  به ربوبيت بت ها معتقد بودند نيز با ماجراي شكستن بت ها و گذاشتن تبر بر روي دوش بت بزرگ ، ناتواني بت ها را به اثبات رساند. در اين درس ماجراي احتجاج او با نمرود ذكر مي شود كه چگونه با زيركي توانست از مغلطه او جلوگيري كند و ناتواني او را به اثبات برساند. ماجراي احتجاج حضرت ابراهیم(ع)  با نمرود در قرآن كريم بيان شده است:آيا آن كس (نمرود) را كه خداوند به او پادشاهى داده بود، نديدى كه با ابراهيم درباره ى پروردگارش محاجّه و گفتگو مى كرد؟ زمانى كه ابراهيم گفت: خداى من كسى است كه زنده مى كند و مى ميراند،او گفت: من هم زنده مى كنم و مى ميرانم. ابراهيم گفت: خداوند خورشيد را از مشرق مى آورد، پس تو (كه مى گويى حاكم بر جهان هستى،) خورشيد را از مغرب بياور. (در اينجابود كه) آن مرد كافر مبهوت و وامانده شد. و خداوند قوم ستمگر را هدايت نمى كند.[1]

    * اهداف درس

    1- - آشنایی با حضرت ابراهیم(ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی

    2- احساس علاقه نسبت به حضرت ابراهیم(ع) و اعمال و رفتار ایشان

    3- ادای احترام به حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی

    4-  آشنایی با پيام قرآني

    * انتظارات

    دانش‌آموز، طي فرايند آموزش:

    1- حضرت ابراهیم(ع) را به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی مي شناسد.

    2- براي آشنایی با حضرت ابراهیم(ع) تحقيق مي كند.

    3- با استفاده از مطالب مندرج در كتاب درسي قرآن ، فعاليت ها را تكميل مي كند.

    4 - نسبت به حضرت ابراهیم(ع) و اعمال و رفتار ایشان ابراز علاقه مي كند.

    5- نسبت به حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی ادای احترام مي كند.

    6- با مفهوم پيام قرآني درس آشنا مي شود.

    * مفاهيم كليدي

    حضرت ابراهیم(ع)

    نمرود

    بت پرستي

    خدا پرستي

    *فعاليت‌هاي پايان درس:

    Ø     فكر مي‌كنم: اين فعّاليّت به منظور تمرين فرايند تفكّر منطقي پيش بيني شده و دانش آموزان آن را به صورت فردي انجام مي دهند. به دانش‌آموزان فرصت دهيد كه هركدام جمله‌ي مربوط به اين قسمت را كامل كنند. سپس نظر چند نفر را جويا ‌شويد تا آن‌ها با نظرات دوستانشان آشنا شوند. دانش‌آموزان با توجه به تلاش پيامبران براي دعوت مردم به نيكي ها ، از آن ها الگو مي گيرند و هم با امر به معروف و نهي از منكر و هم با انجام نيكي ها به طور عملي ديگران را به انجام كارهاي نيك دعوت مي كنند.

    در پاسخ به سوال دليل عدم سجده حضرت ابراهیم(ع)، به موحد بودن او و اين كه يك خداپرست جز در برابر خدا سجده نمي كند، اشاره مي كنند.  

    Ø     گفت و گو كنيم: اين فعاليت براي جمع‌بندي پاياني از درس توسط معلم و با مشاركت كامل دانش‌آموزان طراحي شده است. معلمان گرامي دانش آموزان را گروه بندي كرده و از هر گروه بخواهند كه يكي از ويژگي هاي حضرت ابراهیم(ع) را ثبت كنند . سپس از هر گروه يك نماينده به بيان نظرات گروه پرداخته و در مورد ويژگي مورد نظر، صحبت كند. در ادامه ساير گروه‌ها به ارزيابي و داوري پاسخ گروه‌هاي ديگر بپردازند. در اين مرحله معلمان عزيز بحث را هدايت كنند تا دانش‌آموزان به ويژگي هاي حضرت ابراهیم(ع) از قبيل خداشناسي و خداپرستي، مقاومت و مبارزه، دلسوزي و تلاش براي هدايت ديگران، اهل تفكر و استدلال بودن و ...   ،اشاره كنند. فراموش نكنيم اين فعاليت نه تنها اهداف درس در حيطه شناختي را براي دانش‌آموزان تثبيت و تقويت مي‌نمايد بلكه اهداف درس در حيطه عاطفي (نگرشي) نيز تقويت و تثبيت مي‌گردد.

    Ø     كار در خانه: دانش‌آموزان با مراجعه به قرآن كريم متوجه مي شوند براي گراميداشت حضرت ابراهیم(ع) با توجه به تلاش هايي كه در جهت معرفي دين توحيدي انجام  داده، نام يكي از سوره هاي قرآن به نام آن حضرت نامگذاري شده است. از معلمان گرامي انتظار مي رود در جلسه بعدي پيگيري جدي از نحوه انجام اين فعاليت در خانه به عمل آورند.

    درس چهارم: جلسه چهارم

    Ø     پيام قرآني: براي آموزش پيام قرآني ، ابتدا دو يا سه دانش‌آموز داوطلب پيام قرآني را همراه با ترجمه بلند بخوانند.سپس همه دانش‌آموزان با هم پيام قرآني را همراه با ترجمه بلند بخوانند. در مرحله بعد دانش‌آموزان در گروه هاي چند نفره با توجه به مضمون آيه و تصاوير ارائه شده، در باره پرسش مطرح شده به گفت و گو بپردازند.در ادامه از نمايندگان هر گروه بخواهيد تا نتايج گفت و گوي خود را براي ديگران بيان كنند.توصيه مي گردد در صورتي كه توضيحات دانش‌آموزان براي روشن شدن مفهوم پيام قرآني كافي نباشد، با طرح سوالاتي آنان را در درك مفهوم پيام ياري كنيد.انتظار مي رود دانش‌آموزان ضمن يادآوري تلاش ها و مبارزات حضرت ابراهیم(ع) و مرور داستان هايي كه تا به حال در مورد ايشان خوانده اند ، از قبيل شكستن بت ها، گلستان شدن آتش بر او، ساختن خانه خدا و...  به اين نتيجه برسند كه حضرت ابراهیم(ع) با انجام اين كارهاي خوب به چه مقام والايي رسيده كه خدا بر او درود مي فرستد؛ پس ما هم با الگو گيري از ايشان تلاش كنيم تا با انجام كارهاي نيك، محبت الهي را به سوي خود جلب نماييم.

    Ø     دوست دارم: اين بخش به دنبال تقويت اهداف حيطه ي عاطفي بوده و دانش آموزان را به انجام فعاليتي عملي تشويق مي كند. دانش آموزان در اين بخش به آن چه در پيش فكر كرده اند و فهميده اند ، ابراز علاقه مي كنند. براي انجام اين فعاليت از دانش آموزان بخواهيد در قالب يك جمله ، مطالبي را كه در درس راجع به حضرت ابراهیم(ع) و ويژگي هاي اخلاقي ايشان آموخته اند با زندگي روزمره خود تطبيق دهند. آن ها بايد بتوانند نمونه هايي از خوبي ها و زيبايي هاي رفتار حضرت ابراهیم(ع)  را در رفتار خود و دوستانشان جست و جو كنند. آن ها بايد بياموزند كه رفتار حضرت ابراهیم(ع)  مي تواند الگوي رفتار كنوني آن ها و دوستانشان باشد. مهمترين هدف اين فعاليت ، تفهيم اين مطلب به دانش آموزان است كه بدانند آن ها نيز اگر بخواهند و سعي كنند، مي توانند همچون حضرت ابراهیم(ع) خداشناس و خداپرست، مقاوم و مبارز، دلسوز، اهل تفكر و استدلال و ... باشند.

    Ø     گفت و گو كنيد: اين فعاليت براي جمع‌بندي پاياني از درس توسط معلم و با مشاركت كامل دانش‌آموزان طراحي شده است. معلمان گرامي دانش آموزان را گروه بندي كرده و از هر گروه بخواهند كه به سوالات پاسخ دهند . سپس از هر گروه يك نماينده به بيان نظرات گروه بپردازد. در ادامه ساير گروه‌ها به ارزيابي و داوري پاسخ گروه‌هاي ديگر بپردازند. در اين فعاليت انتظار مي‌رود معلمان گرامي، حس كنجكاوي دانش‌آموزان را تحريك نموده تا دانش‌آموزان با دقت در داستان ، مصاديق عيني دينداري را بيابند. در واقع اين فعاليت يادگيري به دنبال توسعه مفاهيم اساسي درس و بسط يادگيري با مشاركت فعال دانش‌آموزان مي‌باشد. اجازه دهيد تا آن ها درك و فهم خويش را به راحتي در كلاس بيان كنند.

    Ø     بگرد و پيدا كن: اين فعاليت براي تثبيت مفهوم درس در ذهن دانش‌آموزان طراحي شده است. تصوير اين فعاليت از تصاوير كتاب قرآن پايه دوم ابتدايي كه در مورد داستان هاي كودكي ابراهيم، آمده بود با عنوان "كودك خداپرست"، انتخاب شده است. انتظار مي رود دانش‌آموزان به خداپرستي حضرت ابراهیم(ع) ، بت پرستي مردم بابل و مخالفت حضرت ابراهیم(ع) با اين عقيده باطل، اشاره كنند. اين فعاليت ضمن حفظ ارتباط طولي و عرضي دروس، مي تواند به تثبيت مفهوم درس در ذهن دانش‌آموزان كمك كند.

    Ø     كار در خانه: اين فعاليت با توجه به تاثير غير قابل انكار خانواده در تثبيت هويت ديني آموخته شده ، طراحي گرديده است. در اين فعاليت انتظار مي‌رود والدين گرامي، با توجه به مفهوم پيام قرآني دانش‌آموزان را به سوي درك اين مطلب سوق دهند كه پيامبر اكرم(ص) نيز با ادامه راه حضرت ابراهیم(ع) به مقامي رسيدند كه خدا و فرشتگان بر او درود مي فرستند و خدا از مومنان هم خواسته است با صلوات فرستادن بر او از تلاش هاي ايشان قدرداني نمايند.به دانش‌آموزان معنا و مفهوم صلوات را به گونه اي آموزش دهيد كه به هنگام گفتن يا شنيدن نام پيامبر اكرم(ص) آن را ادا كنند. از معلمان گرامي انتظار مي رود در جلسه بعدي پيگيري جدي از نحوه انجام اين فعاليت در خانه به عمل آورند.

    * ارزش يابي

    منبع مطلب : salmas22.blogfa.com

    مدیر محترم سایت salmas22.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    شنتیا 2 روز قبل
    1

    سلام

    سلاله ازوجی 1 ماه قبل
    0

    خیلی خوبه عالی

    پویا 3 ماه قبل
    0

    پریشان هستم گوشی

    پویا 3 ماه قبل
    0

    پریشان

    ناشناس 5 ماه قبل
    0

    سید ابوالفضل

    مهدی 7 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید