توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ولله غیب السموات و الارض معنی

    1 بازدید

    ولله غیب السموات و الارض معنی را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آیه 123 سوره هود


    وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ وَ ما رَبُّکَ بغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (123)

    وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌: و خاصه ذات احدیت الهی است علم آنچه غائب است در آسمان و زمین، و مخفی نباشد چیزی از علم او، یا برای خداست خزائن آسمان و زمین.

    تنبیه: انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام در مرتبه‌ای باشند که تلقی نمایند مغیبات را به تعلیم سبحانی مانند وحی و الهام مانند سایر معلومات دینیه، بنابراین منافات ندارد با اختصاص غیب به ذات غیب الغیوب، چه احدی بدون تعلیم الهی، مغیبات را عالم نخواهد بود.

    وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ‌: و به سوی حکم الهی بازگردد در معاد تمام کارها، زیرا در دنیا گاهی به عنوان عاریه مالک شوند بعضی امر و نهی و نفع و ضرر را، و لکن در آخرت احدی را ملک و ملک نخواهد بود و فرمانفرمائی‌

    جلد 6 - صفحه 161

    اختصاص دارد به ذات سبحانی جل جلاله. فَاعْبُدْهُ‌: پس پرستش و ستایش کن ذات احدیت الهی را که مالک الرقاب است. وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ‌: و توکل بکن بر او در تمام امور و اعتماد و اطمینان به او بدار.

    نکته: تقدیم عبادت بر توکل اشاره است به آنکه نفع توکل به عابدان رسد، و توکل به مجرد گفتن بی‌اعتبار بود، بلکه باید عقد قلبی راسخ و ثابت باشد به اینکه کارگذار عالم وجود، ذات سبحانی است لا غیر.

    وَ ما رَبُّکَ بغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‌: و نیست پروردگار تو بی‌خبر از آنچه بجا می‌آورند بندگان، بلکه عالم است به تمام اعمال از جزئی و کلی، ظاهری و مخفی و هر یک را بر وفق افعال خود مجازات خواهد داد. در تیسیر- از کعب الاحبار نقل شده که فاتحه تورات، اول سوره انعام و خاتمه آن آخر سوره هود است. «1» تبصره: آیه شریفه مشتمل است اصول مطالب را از اثبات مبدأ و توحید و معاد و دعوت به حق و ارشاد بر توکل به خداوند مطلق و اخطار به مجازات اعمال بر سبیل حق.

    اما اثبات مبدأ و توحید بقوله‌ «وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» اشاره به آنکه در عالم وجود ذاتی باشد مستجمع تمام صفات کمالیه و منزه از کلیّه نقایص و او ذات احدیت غیب الغیوب است که خاصه حضرت او است غیب آسمان و زمین.

    اما معاد- قوله‌ «وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ» اعلام فرموده که به سوی ذات سبحانی است بازگشت تمام امور، و آن روز معاد باشد که افعال و اعمال بندگان به محضر عدلش حاضر آیند.

    اما مرحله سوم- قوله‌ «فَاعْبُدْهُ» که پرستش و ستایش مالک الرقاب را عقل حاکم باشد.

    اما مرحله چهارم- قوله‌ «وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ» اشعار بسر آمد تمام صفات حمیده فرموده، یعنی توکل و در مرحله اخیره اخطار به مجازات و مکافات اعمال بقوله‌

    «1» تفسیر مجمع البیان ج 3 ص 205.

    جلد 6 - صفحه 162

    «وَ ما رَبُّکَ بغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» عملیات بندگان مخفی و مستور نیست از علم ازلی الهی، بلکه احاطه دارد به تمامی ممکنات از کلی و جزئی و به حق مجازات یابند.

    تمام شد سوره هود به استعانت خداوند محمود و الحمد لله رب العالمین و صلی اللّه علی محمد و آله الطاهرین‌

    جلد 6 - صفحه 163

    سوره دوازدهم* « (یوسف علیه السّلام)»*

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ این سوره مبارکه مکی است الا چهار آیه که معدل از ابن عباس نقل نموده که‌ «1» مدنی است از اول آیه چهارم‌ «لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیاتٌ لِلسَّائِلِینَ» تا سه آیه بعد.

    عدد آیات: صد و یازده (111) آیه.

    عدد کلمات: هزار و هفتصد و هفتاد و شش (1776) کلمه.

    عدد حروف: هفتهزار و صد و شصت و شش (7166) حرف.

    ثواب تلاوت: 1- علامه مجلسی قدس الله سره در جلد بیستم بحار به اسناد خود از ابی بصیر از حضرت صادق علیه السّلام روایت نموده که: هر مؤمنی سوره یوسف قرائت کند در هر شب یا هر روز، حق تعالی روز قیامت جمال او را مثل جمال یوسف گرداند و از فزع اکبر روز قیامت ایمن شود و از خیار؟؟ بندگان صالح محسوب؛ و این سوره در تورات مکتوب است. «2» 2- اسمعیل بن ابی زیاد از حضرت صادق علیه السّلام روایت نموده از پدر بزرگوار خود از آباء گرام از حضرت پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله قال رسول اللّه‌

    «1» تفسیر مجمع البیان ج 3 ص 206.

    «2» بحار الانوار ج 92 ص 279، و ثواب الاعمال ص 238، و مصدر سابق.

    جلد 6 - صفحه 164

    صلّی اللّه علیه و آله لا تنزلوا نسائکم الغرف و لا تعلّموهنّ الکتابة و لا تعلّموهنّ سورة یوسف و علموهنّ الغزل و سورة النّور. «1» فرمود: زنان خود را در غرفه‌ها منشانید و کتابت را به آنها یاد ندهید و سوره یوسف علیه السّلام را به ایشان تعلیم مکنید و ایشان را چرخ ریستن و سوره نور بیاموزید.

    تنبیه: شخص بصیر از این حدیث شریف آگاهی و هشیاری کاملی دریابد که نبی مکرم و پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله تا چه اندازه رعایت حقوق شخصی و نوعی را منظور داشته که از هر فرمایشی دلیلی هویداست. ملاحظه فرما درجه عطوفت آن سرور را در حفظ ناموس عصمت زنان که به جهت تأکید و مبالغه نهی فرموده از چیزهائی که آثار بی‌عفتی از آن تراوش نماید مانند سکون در غرفه‌ها و منظرگاهها، و تعلیم نوشتن که جاسوس پرده‌دری، و تعلیم تفسیر سوره یوسف که شمه‌ای از طرفه‌چینی زنان است، و امر به آموختن سوره نور که آداب حجاب و دستور عصمت و عفت و حفظ از نامحرمان است؛ بنابراین البته چنین شریعتی، جامعه را وافی، و عاقل را اشاره‌ای کافی باشد.

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌


    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    س 19 روز قبل
    1

    😐

    ناشناس 7 ماه قبل
    1

    اصلا معنی جمله رو پیدانکردم

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید