توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    وان یکادالذین کفروا لیزلقونک

    1 بازدید

    وان یکادالذین کفروا لیزلقونک را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    و ان یکاد

    و ان یکاد

    آیه و ان یکاد آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم است.

    متن عربی آیه و ترجمه[ویرایش]

    °

    تفسیر[ویرایش]

    از وحید الله وردی آمده منظور این است که دشمنان به هنگامی که آیات با عظمت قرآن را از تو می‌شنوند، به قدری خشمگین و ناراحت می‌شوند، و با عداوت به تو نگاه می‌کنند که گویی می‌خواهند تو را با چشم‌های خود بر زمین افکنند و نابود کنند؛ و نیز گفته‌اند که این کنایه از نگاه‌های بسیار غضب‌آلود است مثل اینکه می‌گوییم فلان کس آن چنان بد به من نگاه کرد که گویی می‌خواست مرا با نگاهش بخورد یا بکشد.[۱]

    در مقابل برخی مفسّران، این آیه را دربارهٔ چشم زخم دانسته و با نقل روایاتی مبنی بر واقعیّت داشتن چشم زخم، درصدد اثبات آن برآمده‌اند.[۲][۳] اینان برآنند که مقصود آیه، چشم‌زخم کافران به پیامبر اسلام است که می‌خواستند با چشمان خود، او را از بین ببرند؛[۲][۳]

    حدیث شیعی مربوط به آیه[ویرایش]

    حسان جمال گوید: امام صادق علیه سلام را از مدینه به مکه می‌بردم. هنگامی که به مسجد الغدیر رسیدیم، امام صادق نگاهی به طرف چپ مسجد انداخت و گفت: این جای پای رسول خداست. در زمانی که گفت: من کنت مولاه فهذا علی مولاه آنگاه امام صادق علیه سلام به گوشه‌ای دیگر از مسجد نظر افکند وگفت: اینجا محلی است که منافقان و سالم مولی ابی حذیفه وابی عبیدة بن جراح، خیمه زده بودند. چون دست پیامبر را دیدند که دست امیر المومنین را گرفته و بلند کرده، بین خودشان گفتند به چشمان او بنگرید، که در حدقه می‌چرخند، چونانکه گویی چشمان مجنونی است. در این حال جبرئیل این آیه را آورد: و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعو الذکر و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین[۴]

    نظر مرتضی مطهری در ارتباط با آیه و ان یکاد[ویرایش]

    پاسخ مرتضی مطهری به نقل از کتاب آشنایی با قرآن:

    " چشم زخم، اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما ـ بالاخص در میان طبقه نسوان که فکر می‌کنند همه مردم، چشمشان شور است ـ‌قطعاً نیست، همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزی قایل نبودند، بلکه معتقد بوند که یک نفر وجود دارد و احیاناً در یک شهر، ممکن است یک نفر یا دو نفر وجود داشته باشند که چنین خاصیتی در نگاه و نظر آن‌ها باشد، پس قطعاً به این شکل که همه مردم دارای چشم شور هستند و همه مردم به اصطلاح، نظر می‌کنند، نیست.

    دوم؛ اگر بعضی مردم، دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه «وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ بأَبصارِهِم» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدرکی (حدیثی ، جمله‌ای) برخورد نکرده‌ایم که دلالت کند و بگوید: از این آیه، برای چشم زخم استفاده کنید، اینکه چشم زخم، حقیقت است یا نه، یک مسئله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد) و اینکه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسئله دیگری است، چیزی که از طرف پیغمبر یا ائمه علیهم السلام به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم، نظر به اینکه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد (آن را از پیش خود ساخته‌اند). "[۵]

    پانویس[ویرایش]

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیه 51 سوره قلم

    وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ «51» وَ ما هُوَ إِلَّا ذکْرٌ لِلْعالَمِینَ «52»

    و نزدیک بود کسانی که کفر ورزیدند، چون قرآن را شنیدند، تو را چشم بزنند و می‌گویند: او دیوانه است. در حالی که آن قرآن جز مایه بیداری برای جهانیان نیست.

    نکته ها

    در آغاز این سوره به تهمت جنون به رسول اللّه صلی الله علیه و آله اشاره شد و در این آیه که پایان این سوره است به این نسبت تصریح شده است. «وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ»

    «لَیُزْلِقُونَکَ» از ماده «زلق» به معنای لغزیدن و به زمین افتادن و کنایه از هلاکت و نابودی است.

    آیه 51، بیانگر شدّت غضب کفّار است که به هنگام شنیدن آیات قرآن می‌خواهند با چشمانشان تو را نابود کنند و مراد از آن، یا نابود کردن طریق چشم زخم است و یا کنایه است، همان طور که می‌گوییم فلانی بانگاهش می‌خواست مرا بخورد.

    بغض و کینه انسان را به تضادگویی وادار می‌کند. از یک سو قرآن را عظیم می‌داند به نحوی که حسادتش می‌خواهد پیامبر را نابود کند و از سویی دیگر او را به پریشان گویی و دیوانگی متّهم می‌کند.

    دشمن با دست می‌جنگد، با زبان تهمت می‌زند، و با چشم قصد نابودی دارد.

    آغاز سوره، سخن از قلم و نوشتن بود و پایان سوره، بیداری تمام جهانیان. شاید اشاره به این باشد که کلید بیدار شدن جهانیان، ابزار فرهنگی است.

    جلد 10 - صفحه 192

    چشم زخم‌

    پیامبر فرمود: «ان العین حق و انها تدخل الجمل و الثور التنور» چشم زخم حق است و به قدری کارساز است که شتر و گاو را داخل تنور می‌کند. «1»

    چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهی دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالی تعجب می‌کند و لذا در حدیث داریم که اگر از دوست خود چیزی دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید تا بلای چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانی که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده‌اند. «2»

    البتّه حق بودن شوری چشم به این معنا نیست که ما به بعضی افراد سوءظن داشته باشیم و آنان را متهم به چشم شوری کنیم. و یا کوتاهی‌های خودمان را در موارد مختلف به‌حساب چشم زخم بگذاریم. در روایات می‌خوانیم: صدقه، دعا، خواندن سوره‌های ناس و فلق و امثال آن می‌تواند مانع تأثیر چشم زخم شود.

    پیام ها

    1- کینه دشمن جدی‌ست، باید به هوش بود. «وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ»

    2- قرآن، از توطئه‌های دشمن پرده برمی‌دارد. «وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا»

    3- لبه تیز حمله دشمن رهبرجامعه اسلامی است. «لَیُزْلِقُونَکَ»

    4- چشم زخم یک واقعیّت است. «لَیُزْلِقُونَکَ بأَبْصارِهِمْ»

    5- در برابر تهمت به اولیای الهی باید دفاع کرد. در برابر «یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» خداوند فرمود: «ما أَنْتَ بنِعْمَةِ رَبّکَ بمَجْنُونٍ»

    6- قرآن، وسیله غفلت زدایی است. «ما هُوَ إِلَّا ذکْرٌ»

    7- قرآن، محدود به زمین و زمان خاصّی نیست، کتابی است جهانی و جاودانی برای همه ملت‌ها. «ذکْرٌ لِلْعالَمِینَ»

    «والحمدللّه ربّ العالمین»

    «1» بحار الانوار ج 63 ص 17

    «2» بحار الانوار ج 95 ص 127

    جلد 10 - صفحه 194

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیه و إن یکاد

    آیه و إن یکاد

    آیه 51 و 52 سوره قلم/68 به آیه «و ‌إن یکاد» شهرت دارد. از این آیه بنا به باوری عام، برای خنثی کردن چشم زخم به صورت قرائت، تعویذ یا تابلو استفاده می‌شود. این کاربرد برای آیه مستند به سخنی از حسن بصری است و برای آن روایت با سندی یافت نشده است.

    متن و ترجمه آیه


    تفسیر آیه

    بیشتر مفسران، برآنند که مقصود آیه، چشم ‌زخم کافران به پیامبر صلی الله علیه و آله است که می‌خواستند با چشمان خود، حضرت را از بین ببرند[۱] در برخی تفاسیر در تایید این تفسیر روایتی نقل شده است که مطابق با آن قومی از بنی اسد که به چشم زدن معروف بودند قصد داشتند که آن حضرت را چشم بزنند و در مورد آنها این آیه نازل شد. [۲]

    برخی نیز گفته اند: کافران هنگام شنیدن قرآن، چنان از شدت خشم و دشمنی به پیامبر صلی الله علیه و آله نگاه می‌کردند و چشم غره می‌رفتند که اگر می‌توانستند، پیامبر را با نگاه‌های خشم‌آلود خود می‌لغزاندند و از بین می‌بردند.[۳]

    شان نزول آیه

    برای این آیه دو شان نزول نقل شده است:

    1) در روایتی آمده است پیامبر صلی الله علیه و آله در مسجد نشسته بود و قرآن می‌خواند و مشرکان بر در مسجد انتظار می‌کشیدند تا هنگام خروج پیامبر، او را چشم بزنند؛ در همان حال جبرئیل علیه‌السلام آیه «و ‌إِن یَکاد» را نازل کرد و به پیامبر گفت که آن را تلاوت کند تا از چشم زخم آنان در امان باشد.[۴] این شان نزول را ملا فتح‌الله کاشانی در تفسیر منهج الصادقین آورده است اما سند روایت را ذکر ننموده است. این شان نزول همچنین در تفسیر روض‌الجنان به نقل از کلبی آمده است اما از قرائت این آیه به وسیله پیامبر برای جلوگیری از ‌تأثیر چشم ‌زخم مشرکان سخنی به میان نیامده ‌است.[۵][۶]

    2) کتاب کافی به نقل از حسان جَمَّال (شتربان) آورده است امام صادق علیه السلام را از مدینه به مکه آوردم هنگامی که به مسجد غدیر رسیدیم به سمت چپ مسجد نگاه کرد و فرمود: این جایگاه قدم رسول خداست هنگامی که گفت: هر که من مولای او هستم علی هم مولای اوست. سپس به سمت دیگر نگاه کرد و فرمود: آن جایگاه چادر ابی فلان و فلان و سالم مولی ابی حذیفه و ابی عبیده بن جراح است. پس آن هنگام که دیدند پیامبر دست علی را بالا برده است یکی از آنها به دیگران گفت نگاه کنید به چشمانش که به اطراف می گردد گویا که چشمان دیوانه است. پس جبرئیل علیه السلام این آیه را آورد.«وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ‏ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ‏ وَ ما هُوَ إِلَّا ذکْرٌ لِلْعالَمِینَ» [۷]

    تاثیر آیه بر چشم زخم

    مفسرین معمولا در مورد تاثیر قرائت این آیه بر چشم زخم روایتی نقل ننموده‌اند و تنها از حسن بصری نقل کرده‌اند که گفته است دوای چشم ‌زخم، قرائت آیه «و‌إِن یَکادُ...» است.[۸][۹] در مقابل بر پایه برخی روایات، پیامبر هنگام تعویذ امام حسن و امام حسین علیهماالسلام یا افرادی دیگر از چشم ‌زخم به اذکار دیگری غیر از این آیه توسل جستند.[۱۰] به عنوان نمونه در کتاب کافی آمده است:

    حضرت صادق علیه السلام فرمود: أمیر المؤمنین علیه السلام فرمود: که پیامبر حسن و حسین را رقیه نمود (رقیه به معنای دعا، تعویذ، افسون و آنچه برای حفظ و نگهداری بکار برند می‌باشد) و فرمود:

    سپس پیامبر رو به ما کرده فرمود: ابراهیم اینسان اسماعیل و اسحاق را در پناه خدا می‌نهاد (و تعویذشان می‌کرد).[۱۱]

    پانویس

    منابع

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید