توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    همنشینی با خوبان موجب چه میشود

    1 بازدید

    همنشینی با خوبان موجب چه میشود را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    احادیث گهربار امام محمد تقی علیه السلام

    احادیث گهربار امام محمد تقی علیه السلام

    احادیث امام جواد (ع),احادیث امام محمد تقی (ع)

    احادیث گهربار امام محمد تقی علیه السلام
    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : عَلَیْکُمْ بطَلَب الْعِلْمِ، فَإنَّ طَلَبَهُ فَریضَةٌ وَالْبَحْثَ عَنْهُ نافِلَةٌ، وَ هُوَ صِلَةُ بَیْنَ الاْخْوانِ، وَ دَلیلٌ عَلَی الْمُرُوَّةِ، وَ تُحْفَةٌ فِی الْمَجالِس، وَ صاحِبٌ فِی السَّفَرِ، وَ أُنْسٌ فِی الْغُرْبَةِ.
    «حلیة الأبرار، ج 4، ص 599»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: بر شما باد به تحصیل علم و معرفت، چون فراگیری آن واجب و بحث پیرامون آن مستحبّ و پرفائده است. علم وسیله کمک به دوستان و برادران است، دلیل و نشانه مروّت و جوانمردی است، هدیه و سرگرمی در مجالس است، همدم و رفیق انسان در مسافرت است; و أنیس و مونس انسان در تنهائی می باشد.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَب زینَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْحِلْمِ.
    «کشف الغمّة، ج 2، ص 347»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: تواضع و فروتنی زینت بخش علم و دانش است، أدب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل می باشد، خوش روئی با افراد زینت بخش حلم و بردباری است.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : تَوَسَّد الصَّبْرَ، وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَ ارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوی، وَ اعْلَمْ أنَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ.
    «بحارالأنوار، ج 75، ص 358، ح 1»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: در زندگی، صبر را تکیه گاه خود، فقر و تنگ دستی را همنشین خود قرار بده و با هواهای نفسانی مخالفت کن. و بدان که هیچگاه از دیدگاه خداوند پنهان و مخفی نخواهی ماند، پس مواظب باش که در چه حالتی خواهی بود.

    ********************

     قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : مَنْ أتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ.
    «الکافی، ج 3، ص 321، ح 7»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: هرکس رکوع نمازش را به طور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : الْخُشُوعُ زینَةُ الصَّلاةِ، وَ تَرْکُ ما لا یُعْنی زینَةُ الْوَرَعِ.
    «بحارالأنوار، ج 75، ص 80»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: خشوع و خضوع زینت بخش نماز خواهد بود، ترک و رها کردن آنچه (برای دین و دنیا و آخرت) سودمند نباشد زینت بخش ورع و تقوای انسان می باشد.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : الاْمْرُ بالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما أعَزَّهُ اللهُ، وَ مَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
    «خصال صدوق، ص 42، ح 32»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق الهی است، هر که آن ها را یاری و اجراء کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار می گیرد و هر که آن ها را ترک و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار می گیرد.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَخْتارُ مِنْ مالِ الْمُؤْمِنِ وَ مِنْ وُلْدهِ أنْفَسَهُ لِیَأجُرَهُ عَلی ذلِکَ.
    «الکافی، ج 3، ص 218، ح 3»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: همانا خداوند متعال بهترین و عزیزترین ثروت و فرزند مؤمن را می گیرد (و هلاک و نابود می گرداند)، چون دنیا و متعلّقات آن بی ارزش است تا در قیامت پاداش عظیمی عطایش نماید.

    ********************

    قالَ له رجل: أَوصِنی بَوَصِیَّة جامِعَة مُخْتَصَرَة؟ فَقالَ - علیه السلام - : صُنْ نَفْسَکَ عَنْ عارِالْعاجِلَةِ وَ نار الاْجِلَةِ.
    «احقاق الحقّ، ج 12، ص 439»
    شخصی به حضرت عرض کرد: مرا موعظه و نصیحتی کامل و مختصر عطا فرما؟ امام جواد - علیه السلام - فرمود: اعضاء و جوارح ـ ظاهری و باطنی ـ خود را از ذلّت و ننگ سریع و زودرس، همچنین از آتش و عذاب آخرت، در أمان و محفوظ بدار.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : فَسادُ الاْخْلاقِ بمُعاشَرَةِ السُّفَهاءِ، وَ صَلاحُ الاْخلاقِ بمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ.
    «کشف الغمّه، ج 2، ص 349»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: معاشرت و همنشینی با بی خردان و افراد لااُبالی سبب فساد و تباهی اخلاق خواهد شد; و معاشرت و رفاقت با خردمندان هوشیار، موجب رشد و کمال اخلاق می باشد.

    ********************

    قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : الاْدَبُ عِنْدَ النّاس النُّطْقُ بالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَیْرُ، وَ هذا لا یُعْتَدُّ بهِ ما لَمْ یُوصَلْ بها إلی رِضَااللهِ سُبْحانَهُ، وَ الْجَنَّةِ، وَ الاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّریعَةِ، فَتَأدَّبُوا بها تَکُونُوا أُدَباءَ حَقّاً.
    «ارشاد القلوب دیلمی، ص 160»
    امام جواد - علیه السلام - فرمود: مفهوم و معنای ادب از نظر مردم، تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد، ولیکن این نظریّه قابل توجّه نیست تا مادامی که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند. بنابر این ادب یعنی رعایت احکام و مسائل دین، پس با عمل کردن به دستورات الهی و ائمّه اطهار (علیهم السلام)، ادب خود را آشکار سازید.
    منبع:tebyan-zn.ir

      

    منبع مطلب : www.beytoote.com

    مدیر محترم سایت www.beytoote.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    همنشینی با چه افرادی باعث رشد و تعالی روح و با چه افرادی مانع پیشرفت است؟ | پایگاه علمی المنجی

    در وبسایت راسخون ، از کتاب «اسرار موفقیت» مقاله ای پیرامون مجالست و همنشینی با چه افرادی به نفع انسان است و با چه افرادی به ضرر اوست ، بدین صورت ذکر شده است:

     همنشینی با چه افرادی باعث رشد و تعالی روح

    و با چه افرادی مانع پیشرفت است؟

    برای رسیدن به مقاصد معنوی راه بسیار است و در این میان هر راه که نزدیک‌تر باشد و انسان را زودتر به مقصد می‌رساند، ناب‌تر است.(1)

    دراین باره، عقاید و گفته‌ها گوناگون است و درست‌تر اینکه، تا می‌توان با نیکان هم نشین شد. هم نشینی با کسانی که خدا را برای خدا می‌خواهند نه برای خود و نیز با آنان که حقیقت ایمان را در خود به مرحله واقعیت رسانده‌اند، اثری شگرف دارد. در این باره حضرت علی(علیه السلام) در کلامی دل نشین چنین فرموده است:

    «چیزی نیست که از صحبت اخیار، انسان را بیشتر به سوی خوبی‌ها بخواند و از بدی‌ها نجات دهد». (2)

    دلیل آن است که نشستن در پیشگاه صالحان و شرافتمندان جامعه، برای انسان شرف و هدایت به ارمغان می‌آورد، دل‌های زنگار گرفته را روشنی و صفا می‌بخشد و ناخود آگاه انسان را به سوی معنویت جذب می‌کند.

    امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید:

    «هم نشینی با افراد صالح، آدمی را به سوی صلاحیت دعوت می‌کند». (3)

    نیروهای معنوی نهفته در وجود این گونه شخصیت‌ها در هم نشینانشان نفوذ می‌کند و در گذر زمان، کارها و رفتار آنان را زیر سیطره خود در می‌آورد.

    گاهی نفوذ معنوی آنان در دیگران سریع است و به زمان طولانی نیاز ندارد، بلکه یک نشست، یک نگاه و یک گفتار، وضعیت فکری و اعتقادی فرد همراهشان را تغییر می‌دهد و زندگی‌شان را معنا می‌بخشد.

    در محفل نیکان، دیگران هم عطر‌آگین می‌شوند و به صف خوبان می‌پیوندند. روشنایی و صفا و پاکی پاکان، دیگران را نیز فرا می‌گیرد و قلب و جان آلودگان را به سوی خود می‌کشاند.

    هم نشینی با پاکان، پاکی می‌آفریند و بودن با خوبان، خوبی می‌زاید. همراه بودن با بندگان خود ساخته خدا، آدمی را می‌سازد و توجهاتی که به آنان می‌شود، همراهشان را نیز فرا می‌گیرد.(4)

    نشست و برخاست با نیکان، فرصتی مغتنم است؛ زیرا معنویت اولیای خدا همچون اکسیری، ضعف و کمبود شخص مقابل را در هم می‌شکند، به او شهامت حرکت به سوی خوبی‌ها را می‌بخشد، به او پر پرواز می‌دهد تا در فضای بی‌کران معنویت سیر کند و از لذت‌های نگفتنی عالم معنا بهره گیرد.

    همراهی با مؤمنان حقیقی، ویژگی‌های فکری فرد مقابل را دگرگون می‌کند و باورها و اندیشه‌های ناسالم را جلا می‌بخشد. البته این یک قانون کلی نیست؛ از این رو همان گونه که دین به یک شخصیت آگاه و عالم دستور می‌دهد که مردم نا آگاه را به سوی دین و مذهب فرا خواند و آنان را با دستور‌های زندگی بخش تشیع آشنا سازد، همین گونه فرمان می‌دهد، از هم نشینی با افراد پست و گمراه- اگر رفت و آمد با آنان در او موثر است- دوری جوید.

    شناخت همنشینان

    «کسی که قبل از آزمایش، به افراد اطمینان ورزد، نفس خود را در معرض هلاکت قرار می‌دهد و سرانجامی سخت خواهد داشت». (5)

    این سخن، گوهری است از رهنمودهای امام جواد(علیه السلام) که در هم صحبتی و همراهی با اطرافیانمان باید به آن دقت کنیم.

    بدین ترتیب، شناخت درست در صورتی به دست می‌آید که هم نشینان خود را بیازماییم.

    بیشتر کسانی که در راه به چاله افتاده‌اند یا از چاله درآمده و گرفتار چاه شده‌اند، بر اثر خوش گمانی، زود فریفته شده و بدون تحقیق به دام شیادان افتاده‌اند. پس چرا به همه اعتماد کنیم و حاضر به هم نشینی و دوستی با همه گونه افراد باشیم؟

    حضرت علی(علیه السلام) می‌فرماید: «مردم به وسیله امتحان شناخته می‌شوند». (6)

    پس بر ماست که برنامه زندگی خود را بنا بر دستورهای هدایتگر اهل بیت(علیهم السلام) طراحی کنیم و بر مبنای گفتار آن بزرگواران آینده خود را درخشان سازیم.

    افرادی که همنشینی با آنان، موجب رشد و تعالی روح است:

    1. نشست و برخاست با علمای ربانی

     پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید:

    «نزد هر عالمی ننشینید! مگر دانشمندی که شما را از ریا باز می‌دارد و به سوی اخلاص فرا می‌خواند». (7)

    چرا که ایشان، شما را به سوی خدا می‌خواند، به سوی آل اللّه دعوت می‌کند و هدفش از گفتارو راهنمایی‌اش، دعوت به سوی خود نیست هم نشینی با این گونه علمای ربانی، در شما اثر می‌گذارد و شما را با معارف نورانی اهل بیت(علیهم السلام) آشنا می‌سازد. آنان قلب شما را با محبت خاندان وحی پیوند می‌زنند و با اعمال ننگین منافقان تاریخ، آشنا می‌سازند و نفرت شما را از آنان بیشتر می‌کنند.

    2. همنشینی با نیکان و صالحان

     پیامبر اکرم(ص) در شفارشی به عبداللّه بن مسعود می‌فرماید:

    ای پسر مسعود، هم نشینان تو باید افراد نیک باشند و برادران تو باید اشخاص متقی و زاهد باشند؛ زیرا خداوند در قرآن فرموده است: «در آن روز (روز قیامت) دوستان، بعضی با بعضی دیگر دشمن هستند، مگر پرهیزکاران» ( زخرف:67). (8)

    همچنین در وصیت خود با اباذر فرموده است:

    «ای اباذر، هم سخن برای خود انتخاب مکن، مگر فرد مؤمن را». (9)

    در حقیقت، امتیاز و شیرینی زندگی، هم نشین بودن با اولیای خدا و مردان خود ساخته است. روایت می‌کنند حضرت امیر المؤمنین علی(علیه السلام) به پیغمبر اکرم(ص)گفت: «آیا زندگی را دوست دارم جز برای خدمت تو و اطاعت امر و نهی تو و برای محبت دوستان تو؟!». (10)

    آنچه زندگی در دنیا را برای مردان خدا دل‌پذیر می‌کند، وجود اولیاءاللّه و بندگان خود ساخته خدا است که برخورد با آنان، یاد خدا و اهل بیت(علیه السلام) را در دل انسان زنده می سازد. این است شیرینی و نشاط زندگی در دنیا برای آنان که دنیا را فروخته‌اند.

    هم نشینی با برخی گروه‌ها، مانع پیشرفت است:

    1. همنشینی با کوتاه فکران

     دوستان ناشناس و یا آنان که در نظر مردم به ضعف رأی و یا دیگر ویژگی‌های ناپسند شناخته شده‌اند، نه تنها کمک و پشتیبان انسان در مشکلات نیستند، بلکه همواره بر گرفتاری‌های آدمی می‌افزایند.

    حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می‌فرماید:

    «از مصاحبت با افراد ضعیف الرأی، که رفتار آنان مورد پذیرش مردم نیست، بر حذر باش؛ زیرا که اعتبار رفیق به رفیق اوست». (11)

    2. همنشینی با گمراهان

     امام صادق(علیه السلام) در روایتی می‌فرماید:

    با بدعت گزاران صحبت نکنید و با آنان مجالست ننمایید؛ زیرا به خاطر مصاحبت و مجالست با آنان، در نزد مردم همانند یکی از آنان می شوید.(12)

    بنابراین با پرهیز از همراهی و هم کلامی با آنان، می‌توان هم از خطر بد نامی و هم از لحاظ تأثیر فکری منفی در امان ماند.

    3. همنشینی با هوا پرستان

     هم نشینی با دوستان هواپرست و آنان که هیچ گونه توجهی به عالم معنا و آخرت ندارند، ایمان را از قلب افراد مؤمن می‌ربایند و زمینه حضور شیاطین گمراه کننده در وجود آنان می‌شوند.

    درروایتی از امام علی(علیه السلام) می‌خوانیم:

    «همنشینی با مردم هواپرست، ایمان را از خاطره‌ها به دست فراموشی می‌سپارد و سبب حضور شیاطین می‌شود». (13)

    ایشان در خطبه‌ای دیگر، یکی از ویژگی‌های بهترین بندگان خدا را، دوری از مردم هواپرست می‌داند و می‌فرماید:

    «محبوب ترین بندگان خدا نزد وی، بنده‌ای است که از کور دلی رهیده و از شرکت با اهل هوی دوری گزیده است.» (14)

    باز از آن بزرگوار روایت می‌کنند:

    «همنشینی نیکان با اهل فسق و فجور، آنان را به فجار ملحق می‌کند». (15)

    بنابراین، افرادی که در جست و جوی حقیقت‌اند و در راه رسیدن به مقاصد عالی گام بر می‌دارند، باید از دوستی با کسانی که هدفشان تنها رسیدن به مادیات است و از یاد خدا و ذکر آل اللّه غافل‌اند، دست بردارند؛ زیرا کسانی که اراده آنها فقط زندگی دنیا است و با آینده خویش نمی‌اندیشند، صلاحیت برای دوستی ندارند.

    4. همنشینی با شکاکان

     افراد شکاک براثراندک بودن آگاهی ‌شان از دین، وسوسه‌های شیطان در آنان رسوخ می‌نماید. پس آنها را به هم نشینان خود القا می‌کنند و دوستان آنان نیز بر اثر ضعف پایه‌های اعتقادی، این گونه شبهه‌ها را می‌پذیرند و در نتیجه، افراد پاک ولی ساده لوح، بر اثر دوستی با افراد شکاک هم رنگ آنان می‌شوند. امام صادق(علیه السلام) فرمود:

    «کسی که با اهل شک همنشینی کند، او نیز گرفتار شک می شود». (16)

    ____________________________________

    1. در دعای مأثور چنین وارد شده است: اللّهم اوصلنی الیک من أقرب الطرق الیک واسهلها علی ... . بحارالانوار: 95/406.

    2. شرح غررالحکم و درر الکلم، ج5، ص87.

    3. اصول کافی، ج1، ص20.

    4. بحار الانوار، ج102، صص 173 و 183.

    5. همان، ج71، ص340.

    6. اصول کافی، ج1، ص30.

    7. بحارالانوار، ج1، ص205.

    8. همان، ج77، ص102.

    9. همان، ص76.

    10. همان، ج 19، ص81.

    11. نهج البلاغه،‌نامه69.

    12. اصول کافی، ج2، ص375.

    13. نهج البلاغه، خ86.

    14. همان.

    15. بحارالانوار، ج74، ص197.

    16. همان.

    مقاله فوق از کتاب «اسرار موفقیت» تألیف سید مرتضی مجتهدی سیستانی، با تلخیص از ص 119-135 آورده شده است.

    منبع: وبسایت راسخون به نقل از نشریهٔ گلبرگ شمارهٔ 124

      از کتاب اسرار موفقیت: 1 /119

    -----------------------------------------------------

    این مطلب در بخش هفتم (همنشینی با نیکان) کتاب «اسرار موفقیت جلد اول» آمده است.

    برای مطالعه و دانلود کتاب «اسرار موفقیت جلد اول» در بخش کتابخانه پایگاه

    علمی المنجی، اینجا کلیک کنید.

    منبع مطلب : almonji.com

    مدیر محترم سایت almonji.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خبرگزاری حوزه

    خبرگزاری حوزه

    به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت، با تبیین محبت واقعی انسان ها به خداوند و اهل‌بیت(ع) گفت: محبت واقعی نقطه اتصال انسان ها به خداوند و اهل‌بیت(ع) بوده و فاصله ها را کم می کند و این محبت سنخیت ایجاد کرده و ناپاکی ها را پاک و درون انسان را زلال و آماده پذیرش حقایق می کند.

    وی افزود: انسان برای تبدیل شدن به عبد واقعی باید با خوبان همنشین شود تا بتواند از طریق آن ها درون خود را آماده تبدیل شدن کند و خود را به کمال برساند.

    استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: محبت زلیخا به یوسف علیه السلام باعث شد که موحد و مومن شود و با توبه واقعی به همسری یوسف پیامبر درآید در حالیکه هیچ سنخیتی با پیامبر الهی نداشت اما این محبت واقعی و توبه حقیقی وی را به کمال رساند.

    سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: داشتن محبت نبی گرامی اسلام توسط اویس قرنی باعث شد این شخصیت محبوب خدا و پیامبر(ص) شود و تا جایی برسد که حضرت مشتاق دیدار اویس شود.

    حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در ادامه گفت: سلمان فارسی نیز محبوب خدا و اهل‌بیت(ع) بود و به‌واسطه محبت واقعی به جایی می رسد که محرم اسرار و انیس نبی گرامی اسلام و حضرت علی علیه‌السلام می شود.

    وی افزود: ابو حمزه ثمالی نیز نمونه دیگری از محبوبان هستند و آنقدر محبوب می شود که امام صادق علیه‌السلام مشتاق دیدار با ایشان می شوند و این همان مسئله ای است که اگر انسان خوب باشد، امام معصوم به دنبال آن شخص می رود.

    کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تأکید کرد: هر کس دور امام حسین علیه‌السلام بگردد، محبوب خداوند و اهل‌بیت(ع) خواهد شد و یکی از همین محبوبان که در اوصافش در تمامی عالم طنین‌انداز است، حضرت عباس علیه‌السلام هست که به‌واسطه عشق و محبت امام حسین علیه‌السلام به مقام محبوبی دست‌یافته است.

    انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

    منبع مطلب : www.hawzahnews.com

    مدیر محترم سایت www.hawzahnews.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 سال قبل
    0

    اهنگ تنهای دریا

    مهدی 2 سال قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید