منظور از سواد رسانه ای چیست تفکر هشتم
منظور از سواد رسانه ای چیست تفکر هشتم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
سواد رسانه ای چیست؟
سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعهای از مهارتهای قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود. برای حرکت در محیط رسانهای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیامهای رسانهای باشیم.
افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیامهای پیچیدهی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، کتابها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانههای مستقل خواهند شد. آنها همچنین میتوانند رسانههای خود را ایجاد کرده و در شکلگیری فرهنگ رسانهای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب میشود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانهها به صورت هوشمندانهای بهرهمند شوند.
سواد رسانه ای میتواند به افراد جامعه کمک کند تا:
۱. چگونگی ایجاد پیامهای رسانهای را درک کنند.
۲. آنچه که رسانهها میخواهند ما را به باور آن برسانند را تشخیص بدهند.
۳. تعصبات، اطلاعات غلط و دروغهای رسانهای را تشخیص بدهند.
۴. قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنند.
۵. پیامهای رسانهای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزشهایشان ارزیابی کنند.
۶. پیامهای رسانهای خود را طراحی، ایجاد و توزیع کنند.
در جامعه آموزش سواد رسانه ای به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانهای کمک میکند. هدف آن، دادن آزادی بیشتر به افراد به وسیلهی قدرت دادن به آنها برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد رسانه است. همچنین محققان به این نتیجه دست یافتهاند که آموزش سواد رسانه ای یک ابزار برای مقابله با الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر، همچنین اختلالات تغذیهای، قلدری، خشونت، نژاد پرستی و تبعیض است. به طور کلی سواد رسانه ای یکی از مهارت های مهم زندگی کردن است.
در زندگی عمومی سواد رسانه ای به درک چگونگی ایجاد فرهنگ توسط رسانهها و انحصار رسانهای کمک میکند.
مفاهیم سواد رسانه ای
مفاهیم سواد رسانه ای به سه سطح عمومی، متوسط و پیشرفته تقسیم میشوند. مفاهیم عمومی به اینکه چگونه رسانهها ما را تحت تاثیر قرار میدهند تمرکز میکند. مفاهیم متوسط به چگونگی ایجاد معنا از مفاهیم رسانهای میپردازد و مفاهیم پیشرفته تعامل رسانهها و جامعه و نقش سواد رسانه ای در ایجاد تغییرات را بررسی میکند.
مفاهیم عمومی
فرهنگ و جامعهی ما- حتی درک ما از واقعیت- از طریق اطلاعات و تصاویری که از طریق رسانهها دریافت میکنیم شکل میگیرد. چند نسل پیش خانواده و دوستان قصهگویان فرهنگی ما بودند اما امروز تلویزیون، فیلمها، موسیقی، بازیها و اینترنت قویترین قصهگویان هستند. پیامهای رسانهای افکار، نگرشها و اقدامات ما را تحت تاثیر قرار میدهند. ما دوست نداریم به این موضوع اعتراف کنیم اما همهی ما تحت تاثیر تبلیغات، اخبار، موسیقی و سایر اشکال رسانهای قرار میگیریم، به همین دلیل رسانهها یک نیروی فرهنگی قدرتمند در جامعه هستند.
رسانهها یک دنیای فانتزی میسازند. درحالی که این دنیای سرگرمکننده و لذتبخش ممکن است الهامبخش کارهای غیرعاقلانه، ضداجتماعی و یا حتی خطرناک باشد. به عنوان مثال تبلیغات دنیایی تخیلی میسازند که در آن همهی مشکلات با خرید یک محصول حل شده است. سواد رسانه ای کمک خواهد کرد تا مردم دنیای فانتزی و خیالی سازنده را بشناسند و آن را با واقعیت ادغام کنند.
سازندگان رسانه برای انتقال پیامهای خاص تلاش میکنند، مردم این پیامها را دریافت و براساس اعتقادات، ارزشها و تجارب خود به صورتی متفاوت تعبیر میکنند. این بدین معنی است که مردم میتوانند از یک رسانه تعابیر متفاوتی ایجاد کنند و همهی این معانی و تفاسیر معتبر و قابل احترام هستند.
مفاهیم میانی
پردازش مغز انسان از تصاویر و کلمات متفاوت است. تصاویر در قسمتی از مغز که احساسات و غرایز قوی هستند؛ اما نوشتهها و زبان محاوره در بخشی از مغز به نام نئوکورتکس که علتها در آن پنهان شده است پردازش میشوند. به همین دلیل است که آگهیهای بازرگانی قویتر از تبلیغات چاپی هستند.
رسانههای مبتنی بر زمان متفاوت از رسانههای بدون حرکت هستند. تاثیرگذاری عظیم فیلمها، بازیها، موسیقی و غیره در بخش ناخودآگاه مغز صورت میگیرد و احساسات تحلیلی و مغز را دور میزنند؛ اما هنگام خواندن متن یک روزنامه یا مجله فرصت متوقف کردن و یکپارچهسازی اطلاعات عقلانی وجود دارد. رسانهها زمانی که قلب و ذهن ما را درگیر میکنند و احساسات ما را هدف می گیرند، قویترین تاثیر را دارند.
پیامهای رسانهای را با استفاده از تکنیکهای مختلف(مانند زاویهی دوربین، جلوههای ویژه، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و غیره) میتوان دستکاری کرد و تاثیر عاطفی آن را افزایش داد. اثرات رسانهها بسیار پیچیده هستند. پیامهای رسانهای به طور مستقیم روی افراد تاثیر میگذارند، اما آنها به طور غیرمستقیم روی خانواده، دوستان و جامعهی ما نیز تاثیر میگذارند. بنابراین برخی اثرات رسانهها غیرمستقیم هستند، ما باید بتوانیم اثرات مستقیم و غیرمستقیم و اثرات واقعی آنها را درک کنیم.
مفاهیم پیچیده
سیستمهای رسانهای ما نشاندهندهی پویایی قدرت در جامعه ما هستند. مردم پولدار، نفوذپذیر و قدرتمند به راحتی میتوانند محتوای عظیم و پیامهای رسانهای بسیاری را ایجاد و توزیع کنند، بیشتر رسانهها با منافع تجاری کنترل میشوند. ما اغلب در انتخاب چیزهایی که ببینیم، بشنویم و یا بخوانیم در مقایسه با سازندگان رسانهها نقش زیادی نداریم، بنابراین همواره باید مراقب باشیم و با دید هوشمندانه به مسائل نگاه کنیم. آیا آنها واقعا نگران شما هستند؟ آیا آنها در ایجاد فرهنگ مناسب برای جامعه تلاش میکنند، یا صرفا به دنبال منافع شخصی خود هستند؟
زمانی که قدرت در اختیار چند رسانهی بزرگ باشد، آنها روند تولید محتوا را کنترل میکنند و به دیدگاههایی که به نفع خودشان باشد امتیاز ویژهای خواهند داد و دیدگاههای مخالف را به حاشیه میرانند و یا حتی سانسور میکنند. ما میتوانیم سیستمهای رسانهایمان را تغییر بدهیم و نشان دهیم که افزایش ارزشهای انسانی مهمتر از ارزشهای تجاری است.
به طور خلاصه، بدون این توانایی اساسی افراد ارزش انسانی و یا شهروندی در یک جامعهی دموکراتیک را ندارند. افراد جامعه باید بر سواد رسانه ای درست به اندازهی سواد خواندن، سواد ریاضی و سواد فناوری تسلط داشته باشند تا بدانند چگونه از وقت خود برای استفاده از رسانههای مختلف بهرهمند شوند.
این متن از پروژهی سواد رسانه ای برگرفته شده است.
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقالهی سواد رسانه ای چیست؟ نوشتهی دکتر یونس شکرخواه و مقالهای از Wired در بررسی تاثیرگذاری بر ذهن در فیلم قوی سیاه نگاهی بیاندازید.
منبع مطلب : graphteam.ir
مدیر محترم سایت graphteam.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
بررسی تاثیر آموزش سواد رسانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه
اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید.در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.
منبع مطلب : civilica.com
مدیر محترم سایت civilica.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
پاورپوینت درس رسانه ها تفکر هشتم
پاورپوینت درس رسانه ها تفکر هشتم یکی از دروس مهم تفکر و سبک زندگی پایه هشتم متوسطه اول می باشد که برای آشنایی دانش آموزان با انواع محتلف وسایل ارتباط جمعی و تاثیرات آن تدوین شده است در ادامه با جزئیات فایلی که در رابطه با این درس تهیه و تنظیم شده است بیشتر آشنا می شویم .
پاورپوینت درس رسانه ها تفکر هشتم
این فایل دارای جزئیاتی است که در ذیل برایتان معرفی می شود:
نقش رسانه در جوامع انسانی
از زمانی که انقلاب صنعتی شکل گرفت زندگی انسان ها وارد مرحله ای شد که تمامی پیشرفت های بشری در چندین هزار سال پیش تحت الشعاع قرار گرفت در این انقلاب شکل ارتباطات انسانی وارد مرحله ای جدید شد که انسان توانست با وسایل ارتباط جمعی که اختراع نمود صدایش را به تمامی نقاط جهان برساند
وقتی رادیو پا به عرصه ی زندگی انسانها گذاشت دیگر نیاز نبود روزها و هفته منتظر بماند تا از طریق مجله و روزنامه خبرها را بخواند بلکه در لحظه می توانست رادیو را روشن کند و بداند در دنیا چه گذشته و می گذرد و پس از آن تلویزیون باعث شد تا انسان بتواند تصویر هم نوعانشان را ببیند و به خلاقیت های دیگران دست پیدا کند و در ادامه پیشرفت ها اینترنت ظهور کرد که دیگر هر انسانی که عقیده و برنامه ای داشت توانست با ایجاد وب سایت آن را به دیگران نیز معرفی کند
تمامی این پیشرفت ها باعث شد تا سبک زندگی انسانها شکل گذشته را کنار بگذارد و با الگو گیری شیوه زندگی خود را متناسب با پیشرفت ها بسازد.
منبع مطلب : chilpa.ir
مدیر محترم سایت chilpa.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
تنل : صفحه ۵۲تفکر کادر سبز رنگ
Amir : یعنی این دانش شاگل مهارت ها و بصیرت های لازم در برخوردعاقلانه با تبلیغات رسانه ها ، اگاهی از مقاصد و اهداف صاحبان رسانه ها ، شناخت تاثیر پیام ها بر افکار تصمیمات و سبک زندگی ماست
جوابش صفحه ۵۲ کادر سبز رنگه
یعنی این دانش شاگل مهارت ها و بصیرت های لازم در برخوردعاقلانه با تبلیغات رسانه ها ، اگاهی از مقاصد و اهداف صاحبان رسانه ها ، شناخت تاثیر پیام ها بر افکار تصمیمات و سبک زندگی ماست
صفحه ۵۲تفکر کادر سبز رنگ
نمد سۆاد ڕسانە اێ چێست
والا من ک جواب سوالمو نگرفتم بجز چن تا چیز بیربط یک کلمه بگین سواد رسانه چیه اه
سواد را سانه ای چیست؟
سواد رسانه چیست یک مورد
کاش دوستان نظر میدادن
سلام کاشکی
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
سلام
منظور از رسانه به دورغ های تبلیغاتی زیاد توجه نکنیم