توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی کذلک یضرب الله للناس امثالهم

    1 بازدید

    معنی کذلک یضرب الله للناس امثالهم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آیه 3 سوره محمد

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

    الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ «1» وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بما نُزّلَ عَلی‌ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ «2» ذلِکَ بأَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ وَ أَنَّ الَّذینَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِنْ رَبّهِمْ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاس أَمْثالَهُمْ «3» فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقاب حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها ذلِکَ وَ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ لانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لکِنْ لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ ببَعْضٍ وَ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ «4»

    سَیَهْدیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُمْ «5» وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ «6»

    ترجمه‌

    آنانکه کافر شدند و باز داشتند از راه خدا باطل نماید کارهای آنها را

    و آنانکه گرویدند و کردند کارهای شایسته و ایمان آوردند بآنچه فرو فرستاده شد بر محمد (ص) و آن حق است از پروردگارشان بگذراند از آنها گناهانشان را او بصلاح آورد حال ایشانرا

    این برای آنست که آنانکه کافر شدند پیروی کردند باطل را و آنانکه ایمان آوردند پیروی کردند حقّ را از پروردگارشان اینچنین میزند خدا برای مردمان مثلهای آنانرا

    پس چون ملاقات کردید آنانرا که کافر شدند پس بزنید زدنی گردنها را تا وقتی که بسیار کشتید آنها را پس محکم کنید بند را پس یا منّت نهید منّت نهادنی بعد از آن و یا فدا گیرید فدا گرفتنی تا بنهد کارزار آلاتش را امر از اینقرار است و اگر میخواست خدا هر آینه انتقام کشیده بود از آنها ولی تا بیازماید بعضی از شما را به بعضی و آنانکه کشته شدند در راه خدا پس هرگز باطل نمیکند

    کارهای آنانرا زود باشد که هدایتشان کند و اصلاح نماید

    حال آنانرا و درآوردشان ببهشت که تعریف کرد آنرا برای ایشان.

    تفسیر

    کسانیکه منکر اصول دین اسلام باشند و سعی کنند که مردم را از قبول آن باز دارند مانند مشرکین مکّه از قبیل ابو جهل و ابو لهب و ابو سفیان و امثال آنها و کسانیکه بعد از رحلت پیغمبر (ص) مرتدّ شدند و غصب نمودند حقّ امیر المؤمنین‌

    جلد 5 صفحه 3

    و ائمه معصومین علیهم السلام را و باز داشتند مسلمانان را از پیروی ایشان اعمال خیریه آنها از قبیل عتق و صدقه و ضیافت و اعانت فقراء و ضعفاء و جهاد در راه خدا باطل خواهد بود چون ایمان و اخلاص شرط قبول کلّیه اعمال خیریّه است و آنها فاقد شرطند و این اعمال را برای رضای خدا بجا نیاورده‌اند بلکه برای نیل باغراض فاسده خودشان مرتکب شده‌اند و باین تقریب جمعی از مفسّرین نسبت بکفّار صدر اسلام و قمّی ره نسبت بمرتدین از اصحاب بعد از پیغمبر (ص) شأن نزول آیه را بیان فرموده‌اند و بعکس این کسانیکه اقرار نمودند باصول دین اسلام و بجا آوردند اعمال خیریه را و معتقد شدند جزما بآنچه بر پیغمبر اسلام از جانب خداوند نازل شده که اهمّ از همه ولایت امیر المؤمنین و ائمه معصومین است و حقّ محض و محض حقّ است و ثابت ماندند بر این عقیده تا آخر عمر مانند سلمان و أبو ذر و مقداد و عمّار و نقض ننمودند پیمان با خدا و پیغمبر (ص) را مسلّما خداوند گناهان گذشته ایشانرا آمرزیده و امور دنیا و آخرت آنان را اصلاح فرموده و خواهد فرمود و باید خاطر جمع باشند که هیچ گونه ناراحتی و تشویش حالی برای ایشان نخواهد روی داد و این برای آنستکه کفّار پیروی از شیطان و دشمنان پیغمبر (ص) و آل اطهار او نمودند و در پی باطل و هوای نفس رفتند و از خیر دنیا و آخرت باز ماندند و اهل ایمان متابعت از حقّ و حقیقت کردند و بدستور الهی و تبعیّت از خاندان عصمت و طهارت باقی ماندند و بمقصد و مقصود رسیدند خداوند باین خوبی و واضحی مثل میزند برای مردمان کافر و مؤمن به پیرو باطل و پیرو حق در بی‌ثمر بودن اعمالشان و با ثمر بودن آن و قمّی ره از امام صادق (ع) نقل نموده که در سوره محمد (ص) یک آیه راجع بما و یک آیه راجع بدشمنان ما است و در روایات دیگری از اینمعنی تأیید شده است و آیات را بتقریبی که با ملاحظه ظاهر ذکر شد تفسیر فرموده‌اند و معلوم است کسانیکه وجودشان برای خودشان نفعی ندارد و برای دیگران مضرّ است باید کشته شوند و گردنشانرا مسلمانان با شمشیر بزنند تا وقتی که شدّت و غلظت بر آنها بقتل و جرح پایان یابد و آتش جنگ فرو نشیند و آلات و ادوات آن از کار باز ماند پس باید بقایای آنان محکم در بند اسارت در آیند و امام (ع) یا منّت نهد بر آنها و آزادشان کند یا

    جلد 5 صفحه 4

    عوض بگیرد و از بند خلاصشان فرماید یا آنانرا در قید بندگی و رقیّت در آورد و بر آنحال باقی گذارد چنانچه از روایت کافی و تهذیب که از امام صادق (ع) نقل شده استفاده میشود که این حال اسیران بعد از جنگ است و اما اسیران در حین جنگ باید بگردن زدن یا قطع یک دست و یک پا بر خلاف یکدیگر و باقی گذاردن به این کشته شوند و بنابراین حتّی تضع الحرب اوزارها بیان منتهای قتل و جرح آنها است که مستفاد از حتّی اذا أثخنتموهم است چون اصل اثخان بمعنای شدّت و غلظت است و در کثرت قتل و جرح استعمال میشود و اینجا ظاهرا مراد غلبه بر دشمن است که منتهی بخاتمه پیدا کردن جنگ و باقی نماندن جز مسلم یا مسالم میگردد و بعد از آن دیگر قتل و جرح روا نیست و اگر خدا بخواهد بدون وسائل ظاهری از کفّار انتقام میکشد و بعذاب دنیوی نابود و مستأصل و ذلیلشان میفرماید ولی میخواهد آزمایش فرماید اهل ایمانرا باقدام بر جهاد و نیل بثواب و کفّار را بتعجیل در عقوبت برای انصراف از کفر بمشاهده شوکت اسلام و کسانیکه در راه خدا بفیض شهادت برسند یا جهاد نمایند با کفّار چون قاتلوا نیز قرائت شده زحمات آنها هدر نمیرود بلکه اجر ایشان بی‌پایان است چون هدایت میکند خدا آنانرا بوسائل آمرزش و میرساند بمطلوبشان و اصلاح میکند کارشانرا و ایشانرا داخل در بهشت موعود که خودش برای اهل ایمان ذخیره و معرّفی فرموده خواهد فرمود و اصلاح کار در آخرت بنظر این حقیر بآنستکه خداوند از حقّ اللّه بگذرد و ائمه اطهار حقّ النّاس را از ثوابهای بی‌پایان خودشان عوض دهند و اللّه اعلم.

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید