در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا

    1 بازدید

    معنی و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    9. ����� � �ی��� ��ی (... �� ������ �� �������� �� ��� ���������...)[1] ������/31

    �����‌ی �ی�:

         (����ی� � �ی����ی� � ����� �ی��)

    ���ی�:

         ǐэ� ������ ���� �� �ی� �ی�‌ی ��ی�� �� ���� ���� � ��ǐیѡ ����� � ����ی�� �� ���� ������ �ی‌���ی� � �ی‌����ی�: (����ی� � �ی����ی�) ��ی �� ����� �� �ی�� �ی�ѡ ������ �ی‌��ϡ ����� ���ی ����ی ����� � ����ی�� �� �����ی‌��ی �ǘی�� � ����� ��ʡ[2] �� �� �ی�ی �� ���� ����� ����.

            �� ����� ���ی ����ی �ی‌����ی�: (����� � �ی���‌��ی ��ی�. ���� ��� ����� ���ϐ�� �� ���� �����[3]).

         ���� ����� � �ی���‌��ی� ����� �� ����� � ����ی�� ��ی‌���[4] � �ی� �ی�‌ی ��ی�� ����� � �ی���‌��ی �� �� �� ���ی ���� ����� ���� �ی‌���. ����� �ی� �� ��ی ����ی� �� ����ݡ ��� �� �� ������ � �ی��� ��ی �� ���� �� ����ی ���� �ی���.

         ����� � �ی���‌��ی� ������ �� �ی�� ���� �� �ی� ���� ����‌���ی ���ی � ����ی� ���ی �ی‌���� � ���‌�ی �� ����ی �����‌ی ���ی �� �� �� ����� �ی‌���یϡ ��� ������ ���� �� �ی� �� ���ی� ����ی�‌ی ��ی��ی� ��� �ی‌���.

          ی�ی �� ����ی� ����ݡ �����ی ���. �ی���‌��ی �� ����� � ����ی�� �ی� �� ��� ���� ��� � ���� � ����� ����� �ی������� ��� �ی��ی �ی� ���� � �� ��ی� ������ �� ������ی � ������ی ���.

         ǐ� �� ������ ��� ��Ԙی �� �� ���‌�� �� �ی� ��ی�� ��ی�� ��� �� ��� ������ی� ������ �� ����� � ����ی�� ��� ��ی ���� �����ی ���� �ی� ���� �� �� ��ی� ����� ����� ������ ���� ���.

          �� ���ی� ���� ���ی�� ��� ��� ��‌������ ����ی� ��ی�� ��ی�� ���� �� ����� �� �� ��� ����� ���. ���� �ی� ��ی� �� ی�� �� ��������� ������� ���: �� �� ���� ������ ��� �ی�� �� ��� ��ی‌ی��� �� ���� �� ���� ��ی� �� �� ���� ���: ��� ��ی�� � ��� ����� �� �� ����� ��ی� ���: ������ ��� ������� ���� �� �� ��� �ی� �� ���� ��ی� ����� ���: (������ �� �������� �� ��� ���������) � �ی���� �� �ی� ��� �� �� �ی� ����� ��ی� ������ ���� ���: (�������� ��ی�� ���������� �� ������ی���� ����� ����� ������ �� ����� ����� ������ �� ����������)‏ ی��ی: "���� ����‌ی ���‌ی �ی���ی‌�� ��ʡ � ����� ����� ���‌ی ������ ��� � ��� ���� �� ���� ����‏�� (�� ����� ��ی� � �����) �� �� �� �� ��ی� ����". ��ی� ��ی�� ����� �� �ی� ��� �� ��یϡ ���: (�� ������ �������� �� ��� ����ی����� ������ی���� ������). ی��ی: "���� ��� � �ی������� ���� ���ی��� (��ی� �����) ���� ���� ������ ���".

    [1]. ������: ����ی� / ���������: ����ی� / ��� ���������: �ی��� ��ی ��ی�.

    [2]. (ی� ��ی����� �������� ������ ������ ��ی �������� ��������� ��ی�����...) ����/168 �����: �� ���� �� ��� �� ��ی� ��� ����� � ���ی�� ����ی�.

    [3]. ������ ��� ی������ ���������ی��

    [4]. ���ی ��ی� ��� �������‌���: ( � �� ��� ������ ) ����� �ی� ��� ���ی �� �����ی� �� �� ����� �ی� ����‌���: (��ی ����� ��ی�) ��ی� �� ��� ��ی‌���.

    * �ی����ی ����� ��� �����ی �����

    منبع مطلب : www.ghadami.org

    مدیر محترم سایت www.ghadami.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیه 31 سوره اعراف

    یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ «31»

    ای فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زینت‌های خود را برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، همانا خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.

    نکته ها

    شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطاب‌ «یا بَنِی آدَمَ» بیان می‌شود، مربوط به تمام انسان‌ها و همه‌ی ادیان و از مشترکات آنان است.

    قرآن به مال و فرزند، «زینت» گفته است، «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا» «1» بنابراین ممکن است آیه بیانگر این باشد که مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشکلات اقتصادی مسلمانان بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشکلات تربیتی نسل آینده را حل کنید.

    در روایات، امام‌جماعتِ عادل، آراستگی ظاهر، عطر زدن ولباس زیبا پوشیدن به هنگام نماز، بلند کردن دستان به هنگام رکوع و سجود، شرکت در نماز عید و نماز جمعه، از جمله مصادیق زینت شمرده شده‌اند. «2»

    امام مجتبی علیه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را می‌پوشید و می‌فرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّی»، خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، و من لباس زیبای خود را برای پروردگارم می‌پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت می‌فرمودند. «3»

    خداوند زیبایی و زینت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمی‌فرمود، «خُذُوا زینَتَکُمْ» چنانکه اسلام، آیین فطری است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت می‌برد.

    با زینت به مسجد رفتن، احترامی است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنین سبب‌

    «1». کهف، 46.

    «2». تفاسیر نورالثقلین، منهج‌الصادقین و اثنی عشری.

    «3». تفسیر مجمع‌البیان.

    جلد 3 - صفحه 52

    ایجاد جاذبه و ترغیب عملی دیگران است.

    امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «اموال، ودیعه و امانت الهی در دست انسان است و مصرف باید دور از اسراف باشد». «1»

    گرچه استفاده از زینت و طعام، امری فطری و طبیعی است، ولی در شرایط خاص مانند وجود نیازمندان و محرومان، باید با آنان همدردی کرد. لذا در تاریخ می‌خوانیم که نوع لباس امام صادق علیه السلام که مردم در رفاه نسبی به سر می‌بردند با لباس امام علی علیه السلام که مردم فقیر و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرایط اجتماعی هر کدام فرق داشت. «2»

    امام صادق علیه السلام فرمود: «کسی‌که رزق یک روز خود را داشته باشد، ولی قانع نباشد و از مردم سؤال و تکدّی کند، از مسرفان است». «3»

    اسراف در غذا و پرخوری، منشأ بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی و مایه‌ی سنگدلی و محروم شدن از چشیدن مزه‌ی عبادت است. چنانکه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «المعدة بیت کلّ داء» معده، کانون هر بیماری است. پزشکی مسیحی پس از شنیدن این آیه و حدیث گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است. «4»

    امام صادق علیه السلام فرمودند: «آنچه باعث از بین رفتن مال و زیان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فیما أتلف المال و اضرّ بالبدن» «5» و در روایت دیگری می‌خوانیم: «آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسیار زیاد باشد، اسراف نیست و آنچه در راه معصیت خدا استفاده شود، هرچند اندک باشد، اسراف است». «6»

    پیام ها

    1- مسجد که پایگاه مسلمانان است، باید آراسته، زیبا و با جاذبه باشد. «خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»

    2- بهترین وزیباترین لباس، برای بهترین مکان است. «خذوا زینتکم عندکلّ مسجد»

    «1». تفسیر صافی.

    «2». تفسیر اثنی‌عشری.

    «3». تفسیر فرقان.

    «4». تفسیر مجمع‌البیان.

    «5». کافی، ج 6، ص 499.

    «6». تفسیر منهج‌الصادقین.

    جلد 3 - صفحه 53

    3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فِی صَلاتِهِمْ خاشعُونَ» «1»، هم به ظاهر آن. «زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» آری، در اسلام، ظاهر و باطن، دنیا و آخرت بهم آمیخته است.

    4- زینت، اگر چه در نماز فردی هم ارزش است؛ اما در اجتماع و مسجد، حساب ویژه‌ای دارد. «عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»

    5- اوّل نماز، آنگاه غذا. «عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا» اوّل توجّه به روح و معنویّت، آنگاه توجّه به جسم.

    6- صرفه‌جویی، محبوب خداوند است و بهره‌گیری از زینت و غذا باید دور از اسراف باشد. «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    رَبُّنا الرّحمن المُستَعان

    ترجمه آیه: و از نعمت های الهی بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرف ها را دوست نمی دارد.

    1. اسراف که در لغت به معنی در گذشتن از حد میانه و تجاوز از حد می باشد مصادیق زیادی دارد و تشخیص مصادیق آن بسیار و در عین حال مهم می باشد.

    2. یکی از مصادیق اسراف ضرر زدن به جان و مال است. امام صادق (ع) فرموده اند: انما الاسراف فیما افسدالمال و اضرّ بالبدن یعنی اسراف در جایی است که مال از بین رود و به بدن زیان و صدمه برسد.

    3. معطّل گذاشتن یک نعمت الهی و استفاده نکردن از آن و بجای آن بهره مندی از چیزی که جایز نیست و یا مناسب نیست، از مصادیق اسراف است. مثل خوردن قسمت هایی از حیوان حلال گوشت که مضر و حرام است و کم توجهی به سایر اعضای حلال آن و یا مثل بهره مندی از انسان های ناشایست در کارها و گماشتن به کاری که از انجام آن ناتوان است و بی توجهی به نیروهای شایسته.  قرآن قوم لوط که به آن عمل زشت و پست گرفتار بودند را مسرف می خواند.

    4. یکی از مصادیق اسراف استفاده بی رویه و بیش از حد نیاز از نعمت است مثل خوردن غذا هنگام سیری و یا صرف وقت بیش از نیاز در کارها که به وقت کشی از آن یاد می شود؛ این موارد را تبذیر نیز می گویند. در کشور ما متاسفانه این نوع از اسراف شناخته شده نیست و کمتر خانواده ای خود را مبذّر و مسرف می داند مثلا نیاز یک انسان در شبانه روز 7 عدد زیتون، سه عدد سیاه دانه، 7 عدد انجیر، 21 عدد مویز و 10 عدد بادام است  ولی ما از هرکدام به اندازه ای می خوریم که سیر شویم.

    5. یکی از مصادیق اسراف استفاده نابجا از نعمت است مثل پوشیدن لباس مجلسی در خانه و یا در محیط کار و در نتیجه تضییع منابع جامعه و زیاد کردن هزینه های خانه که لازم نبود.

    6. هر چه در راه خداوند صرف شود هرچند به اندازه کوه های بزرگ باشد اسراف نیست و آنچه در راه شیطان و در حرام و گناه صرف شود اسراف است هر چند به اندازه دانه خردل باشد.

    7. مرحوم علامه طباطبایی اسراف در استفاده از زینت و رزق و تجملات را عامل اکثر جنگ ها و تجاوزها و خرابی ها می داند. اگر جلو خیلی از ریخت وپاش ها استفاده از تجملات و اسراف ها گرفته شود چه در دولت ها و چه در زندگی شخصی انسانها قتل، فساد، دزدی و فحشاء و حتی بسیاری از مشکلات محیط زیست در جامعه رخ نمی دهد و یا بسیار کم می شود.

    منبع مطلب : rabbona.blog.ir

    مدیر محترم سایت rabbona.blog.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید