توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی و ما ربک بغافل عما تعملون

    1 بازدید

    معنی و ما ربک بغافل عما تعملون را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آیه 123 سوره هود


    وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ وَ ما رَبُّکَ بغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (123)

    وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌: و خاصه ذات احدیت الهی است علم آنچه غائب است در آسمان و زمین، و مخفی نباشد چیزی از علم او، یا برای خداست خزائن آسمان و زمین.

    تنبیه: انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام در مرتبه‌ای باشند که تلقی نمایند مغیبات را به تعلیم سبحانی مانند وحی و الهام مانند سایر معلومات دینیه، بنابراین منافات ندارد با اختصاص غیب به ذات غیب الغیوب، چه احدی بدون تعلیم الهی، مغیبات را عالم نخواهد بود.

    وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ‌: و به سوی حکم الهی بازگردد در معاد تمام کارها، زیرا در دنیا گاهی به عنوان عاریه مالک شوند بعضی امر و نهی و نفع و ضرر را، و لکن در آخرت احدی را ملک و ملک نخواهد بود و فرمانفرمائی‌

    جلد 6 - صفحه 161

    اختصاص دارد به ذات سبحانی جل جلاله. فَاعْبُدْهُ‌: پس پرستش و ستایش کن ذات احدیت الهی را که مالک الرقاب است. وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ‌: و توکل بکن بر او در تمام امور و اعتماد و اطمینان به او بدار.

    نکته: تقدیم عبادت بر توکل اشاره است به آنکه نفع توکل به عابدان رسد، و توکل به مجرد گفتن بی‌اعتبار بود، بلکه باید عقد قلبی راسخ و ثابت باشد به اینکه کارگذار عالم وجود، ذات سبحانی است لا غیر.

    وَ ما رَبُّکَ بغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‌: و نیست پروردگار تو بی‌خبر از آنچه بجا می‌آورند بندگان، بلکه عالم است به تمام اعمال از جزئی و کلی، ظاهری و مخفی و هر یک را بر وفق افعال خود مجازات خواهد داد. در تیسیر- از کعب الاحبار نقل شده که فاتحه تورات، اول سوره انعام و خاتمه آن آخر سوره هود است. «1» تبصره: آیه شریفه مشتمل است اصول مطالب را از اثبات مبدأ و توحید و معاد و دعوت به حق و ارشاد بر توکل به خداوند مطلق و اخطار به مجازات اعمال بر سبیل حق.

    اما اثبات مبدأ و توحید بقوله‌ «وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» اشاره به آنکه در عالم وجود ذاتی باشد مستجمع تمام صفات کمالیه و منزه از کلیّه نقایص و او ذات احدیت غیب الغیوب است که خاصه حضرت او است غیب آسمان و زمین.

    اما معاد- قوله‌ «وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ» اعلام فرموده که به سوی ذات سبحانی است بازگشت تمام امور، و آن روز معاد باشد که افعال و اعمال بندگان به محضر عدلش حاضر آیند.

    اما مرحله سوم- قوله‌ «فَاعْبُدْهُ» که پرستش و ستایش مالک الرقاب را عقل حاکم باشد.

    اما مرحله چهارم- قوله‌ «وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ» اشعار بسر آمد تمام صفات حمیده فرموده، یعنی توکل و در مرحله اخیره اخطار به مجازات و مکافات اعمال بقوله‌

    «1» تفسیر مجمع البیان ج 3 ص 205.

    جلد 6 - صفحه 162

    «وَ ما رَبُّکَ بغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» عملیات بندگان مخفی و مستور نیست از علم ازلی الهی، بلکه احاطه دارد به تمامی ممکنات از کلی و جزئی و به حق مجازات یابند.

    تمام شد سوره هود به استعانت خداوند محمود و الحمد لله رب العالمین و صلی اللّه علی محمد و آله الطاهرین‌

    جلد 6 - صفحه 163

    سوره دوازدهم* « (یوسف علیه السّلام)»*

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ این سوره مبارکه مکی است الا چهار آیه که معدل از ابن عباس نقل نموده که‌ «1» مدنی است از اول آیه چهارم‌ «لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیاتٌ لِلسَّائِلِینَ» تا سه آیه بعد.

    عدد آیات: صد و یازده (111) آیه.

    عدد کلمات: هزار و هفتصد و هفتاد و شش (1776) کلمه.

    عدد حروف: هفتهزار و صد و شصت و شش (7166) حرف.

    ثواب تلاوت: 1- علامه مجلسی قدس الله سره در جلد بیستم بحار به اسناد خود از ابی بصیر از حضرت صادق علیه السّلام روایت نموده که: هر مؤمنی سوره یوسف قرائت کند در هر شب یا هر روز، حق تعالی روز قیامت جمال او را مثل جمال یوسف گرداند و از فزع اکبر روز قیامت ایمن شود و از خیار؟؟ بندگان صالح محسوب؛ و این سوره در تورات مکتوب است. «2» 2- اسمعیل بن ابی زیاد از حضرت صادق علیه السّلام روایت نموده از پدر بزرگوار خود از آباء گرام از حضرت پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله قال رسول اللّه‌

    «1» تفسیر مجمع البیان ج 3 ص 206.

    «2» بحار الانوار ج 92 ص 279، و ثواب الاعمال ص 238، و مصدر سابق.

    جلد 6 - صفحه 164

    صلّی اللّه علیه و آله لا تنزلوا نسائکم الغرف و لا تعلّموهنّ الکتابة و لا تعلّموهنّ سورة یوسف و علموهنّ الغزل و سورة النّور. «1» فرمود: زنان خود را در غرفه‌ها منشانید و کتابت را به آنها یاد ندهید و سوره یوسف علیه السّلام را به ایشان تعلیم مکنید و ایشان را چرخ ریستن و سوره نور بیاموزید.

    تنبیه: شخص بصیر از این حدیث شریف آگاهی و هشیاری کاملی دریابد که نبی مکرم و پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله تا چه اندازه رعایت حقوق شخصی و نوعی را منظور داشته که از هر فرمایشی دلیلی هویداست. ملاحظه فرما درجه عطوفت آن سرور را در حفظ ناموس عصمت زنان که به جهت تأکید و مبالغه نهی فرموده از چیزهائی که آثار بی‌عفتی از آن تراوش نماید مانند سکون در غرفه‌ها و منظرگاهها، و تعلیم نوشتن که جاسوس پرده‌دری، و تعلیم تفسیر سوره یوسف که شمه‌ای از طرفه‌چینی زنان است، و امر به آموختن سوره نور که آداب حجاب و دستور عصمت و عفت و حفظ از نامحرمان است؛ بنابراین البته چنین شریعتی، جامعه را وافی، و عاقل را اشاره‌ای کافی باشد.

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌


    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    پاسخ به شبهه - عبارت ( و ما ربک بغافل عما تعملون ) 9 بار در قرآن تکرار شده است. در کتب تفسیر این عبارت را بیشتر به حالت تهدید تفسیر کرده‌اند. یعنی: این بندگان، خدا شما را می‌بیند و از کار‌هایتان آگاه هست پس گناه نکنید. سوال من اینه که آیا نمی‌شه این آیه رو به نوعی امیدبخش و بشارت دهنده نیز تفسیر کرد – آیا اشتباه است؟

    پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): اگر به عنوان تفسیر آیه‌ای که هشدار تهدیدی می‌دهد، بیان گردد (یا بالعکس) خطاست – اما اگر گزاره به صورت مستقل تعمیم داده شود، خطا نیست.

    گزاره‌ی « وَمَا اللَّهُ بغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » که تماما در انتهای نه آیه و به صورت یک نتیجه‌ و استدلال هشدار دهنده آمده است، یعنی « و خداوند از آنچه می‌‏کنید غافل نیست ».

    بدیهی است که صرف این گزاره‌ی خبری، که تذکر و هشدار دهنده نیز هست، هیچ قیدی به گناه و ثواب ندارد، یا تهدید و تشویق ندارد، بلکه یک بسیار کلی و جامع می‌باشد. وقتی می‌فرماید: «خداوند از آن چه می‌کنید غافل نیست »، یعنی خوب یا بد، در محضر او انجام می‌گردد و او ل به درون و برون شما علم و بصیرت دارد، و نیز هیچ امری، سبب غفلت او نمی‌شود.

    *- اما یک موقع قصد دارید بدانید که حالا موضوع چه بود که چنین فرمود؟ در پی چه امری چنین فرمود و ...؟ اینجا باید دقت نمود که متن کامل آیه و حتی در صورت لزوم آیات قبل چیست؟! بنابر‌این، ممکن است هشدار تهدیدی باشد، یا هشدار تشویقی. یعنی (به قول شما بفرماید) که این بنده‌ی من، تو با ایمان و تقوا، زحمت می‌کشی، تلاش می‌کنی، اذیت می‌شوی ...، چه بسا به آن نتایجی که در ظاهر می‌خواهی نمی‌رسی، یا به نتایج زودرس و مورد انتظارت نمی‌رسی، یا مورد قدردانی دیگران قرار نمی‌گیری که هیچ، بلکه بابت ایمان و عمل صالحت، تو را مسخره و اذیت نیز می‌کنند [حتی به شهادت می‌رسانند]، اما تو ناراحت نباش، چرا که تو کار را برای خدا انجام می‌دهی، و او نیز از آن چه تو انجام می‌دهی، غافل نیست.

    به عنوان مثال، به آیات ذیل دقت نمایید:

    هشدار تهدیدی:

    « ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِنْکُمْ مِنْ دیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَارَی تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ ببَعْضِ الْکِتَاب وَتَکْفُرُونَ ببَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَی أَشَدِّ الْعَذَاب وَمَا اللَّهُ بغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » (البقره، 85)

    ترجمه: اما این شما هستید که یکدیگر را می‌کشید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان بیرون می‌کنید؛ و در این گناه و تجاوز، به یکدیگر کمک می‌نمایید؛ (و اینها همه نقض پیمانی است که با خدا بسته‌اید) در حالی که اگر بعضی از آنها به صورت اسیران نزد شما آیند، فدیه می‌دهید و آنان را آزاد می‌سازید! با اینکه بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود. آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می‌آورید، و به بعضی کافر می‌شوید؟! برای کسی از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار می‌شوند. و خداوند از آنچه انجام می‌دهید غافل نیست.

    هشدار تشویقی:

    « وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا وَمَا رَبُّکَ بغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » (النّمل، 93)

    ترجمه: بگو: «حمد و ستایش مخصوص ذات خداست؛ بزودی آیاتش را به شما نشان می‌دهد تا آن را بشناسید؛ و پروردگار تو از آنچه انجام می‌دهید غافل نیست!

    تذکر و هشدار به هر دو گروه:

    « وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّکَ بغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ » (الأنعام، 132)

    ترجمه: و برای هر یک (از این دو دسته)، درجات (و مراتبی) است از آنچه عمل کردند؛ و پروردگارت از اعمالی که انجام می‌دهند، غافل نیست.

    قانون کلی:

    « وَلِلَّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَکَّلْ عَلَیْهِ وَمَا رَبُّکَ بغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » (هود علیه السلام، 123)

    ترجمه: و (آگاهی از) غیب (و اسرار نهان) آسمان‌ها و زمین، تنها از آن خداست؛ و همه کارها به سوی او بازمی‌گردد! پس او را پرستش کن! و بر او توکّل نما! و پروردگارت از کارهایی که می‌کنید، هرگز غافل نیست!

    ●- پس، ضمن کلیت و تمامیت معنا، در هر آیه‌ای به موضوعی اشاره شده و استدلال و استناد شده که او از هیچ کاری غافل نیست.

    مشارکت و هم‌افزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)

    آیا عبارت (وَمَا رَبُّکَ بغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ – و پروردگارت از آن چه می‌کنید غافل نیست) که 9 بار در قرآن تکرار شده است، صرفا تهدیدی است؟!

    http://www.x-shobhe.com/shobhe/8283.html

    منبع مطلب : www.x-shobhe.com

    مدیر محترم سایت www.x-shobhe.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ااا 12 ماه قبل
    0

    ما رو مسخره میکنید

    محدثه 2 سال قبل
    1

    فک کنم میشه و خدا غافل نیست از انچه انجام می دهیم

    0
    محدثه 2 سال قبل

    و خدا غافل نیست از انچه انجام می دهید

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید