معنی التی انعمت علی و علی والدی
معنی التی انعمت علی و علی والدی را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
آیه 19 سوره نمل
فَتَبَسَّمَ ضاحِکاً مِنْ قَوْلِها وَ قالَ رَبّ أَوْزعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلی والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْنِی برَحْمَتِکَ فِی عِبادکَ الصَّالِحِینَ «19»
پس (سلیمان) از سخن این مورچه با تبسّمی خندان شد و گفت:
پروردگارا! به من الهام کن (و توفیق ده) که نعمتی که به من و به والدینم بخشیدهای شکر کنم و عمل صالحی که آن را میپسندی انجام دهم و در سایهی رحمت خود، مرا در زمرهی بندگان شایستهات وارد کن.
نکته ها
در آیهی 16 ذکر شد که حضرت سلیمان علیه السلام گفت: زبان پرندگان را میدانیم، از این آیه معلوم میشود که دانستن زبان پرندگان از باب نمونه بوده است. زیرا آن حضرت کلام و گفتگوی مورچه را هم میدانست.
کلمهی «ایزاع» بالاتر از توفیق و چیزی شبیه الهام است، نظیر آیهی «وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ» «1» یعنی ما انجام کارهای خیر را به انبیا الهام کردیم. «2»
کار صالح به تنهایی کافی نیست، ورود در گروه صالحان مهم است، زیرا:
«1». انبیاء، 73.
«2». تفسیر المیزان.
جلد 6 - صفحه 406
پیام ها
1- یکی از اصول و شرایط رهبری و مدیریّت، سعهی صدر است. حضرت سلیمان جملهی «لا یَشْعُرُونَ» را آن هم از مورچهای میشنود، ولی به روی خود نمیآورد و لبخند میزند. «فَتَبَسَّمَ»
2- انتقاد وحرف حقّ را از هر کس بشنوید و از آن استقبال کنید. (سلیمان سخن مورچه را پسندید) «فَتَبَسَّمَ» انتقادپذیری، یک ارزش است.
3- خداوند اولیای خود را تحت تربیت مخصوص خود قرار میدهد. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ- فَتَبَسَّمَ» خداوند، سلیمان را با آن مقام و سلطنتش گرفتار حرف یک مورچه میکند تا بدین وسیله در وجود او تعادل برقرار کند.
4- زمانی باید شاد و خندان باشیم که حتّی مورچهها به عدالت ما امیدوار باشند.
«وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ- فَتَبَسَّمَ»
5- خندهی انبیا، تبسّم است نه قهقهه. سلیمان در حالی که خندهاش گرفته بود، تبسّم کرد. «فَتَبَسَّمَ ضاحِکاً»
6- سلیمان سخنان مورچه را فهمید و به زیردستان خود توجّه کرد. «مِنْ قَوْلِها»
7- دعا، مخصوص هنگام اضطرار نیست؛ انبیا در اوج عظمت و قدرت دعا میکردند. «رَبّ»
8- توفیق شکرگزاری را از خدا بخواهیم. «رَبّ أَوْزعْنِی أَنْ أَشْکُرَ»
9- انسان در برابر نعمتهایی که تاکنون به او رسیده باید شکر کند و در برابر مسئولیّت آینده باید به فکر عمل صالح و جلب رضای خدا و ملحق شدن به نیکان باشد. أَشْکُرَ- أَعْمَلَ صالِحاً ...
10- فرزندان، هم باید در مقابل نعمتهایی که خداوند به آنان داده شکر کنند و هم در مقابل نعمتهایی که به والدین آنان داده است. «عَلَیَّ وَ عَلی والِدَیَّ»
11- شکر خدا تنها با زبان نیست، عمل صالح و استفادهی صحیح از نعمتها نیز شکر الهی است. أَشْکُرَ ... أَعْمَلَ صالِحاً
12- سلیمان با آن که لشکریان فراوان و حاکمیّت قوی دارد و زبان حیوانات را نیز میداند، باز به فکر عمل صالح است نه به دنبال لذّت و توسعهی قدرت و
جلد 6 - صفحه 407
افتخار. «أَعْمَلَ صالِحاً»
13- دعا وتلاش حاکمان باید برای انجام کار خوب باشد. «أَعْمَلَ صالِحاً»
14- کار، به شرطی نیک است که خداپسند باشد. «صالِحاً تَرْضاهُ»
15- کار نیکی ارزش دارد که رضای خدا را جلب کند، نه فقط رضای مردم را.
«صالِحاً تَرْضاهُ»
16- عالیترین مقصد در حکومت صالحان، رضای خداست. «تَرْضاهُ»
17- انبیا نیز به امداد الهی نیاز دارند. أَوْزعْنِی ... أَدْخِلْنِی
18- زندگی در جامعه صالح ارزش است، نه زندگی در میان مردم ناصالح، آن هم به خاطر رفاه یا درآمد و لذّت. أَدْخِلْنِی ... فِی عِبادکَ الصَّالِحِینَ
19- برخورداری از امکانات، و قدرت امروز خود را نشانهی رسیدن به رحمت الهی ندانید و برای رشد و تعالی خود دعا کنید. «وَ أَدْخِلْنِی»
20- امکانات انسان، نتیجهی کار او نیست بلکه از رحمت الهی سرچشمه میگیرد. «برَحْمَتِکَ»
21- هر کس، در هر شرایطی باید به رحمت الهی متوسّل شود، حتّی پیامبران. «برَحْمَتِکَ»
22- تکروی، ممنوع. «وَ أَدْخِلْنِی برَحْمَتِکَ فِی عِبادکَ الصَّالِحِینَ»
منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com
مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
غ89