توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی آیه و جعلنا من الماء کل شیء حی

    1 بازدید

    معنی آیه و جعلنا من الماء کل شیء حی را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آب و باران از دیدگاه قرآن/ تفسیر آیه وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ

    آب و باران از دیدگاه قرآن/ تفسیر آیه وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ

    شفقنا – آغاز آفرینش و نخستین آفریده یکی از مباحث مهم فلسفی، کلامی و دینی بوده که در مکاتب فلسفی و ادیان دیدگاههای گوناگونی راجع بدان مطرح شده است و حکما و فلاسفه و عرفا و علمای دینی در چگونگی آغاز آفرینش و اینکه خلقت با کدام مخلوق شروع شده اشارات و توضیحات مختلفی را ارائه کرده اند. در قرآن کریم به این موضوع تصریح نشده هرچند در برخی از آیات تفسیرها و برداشت های گوناگونی در این رابطه شده است.

    آنچه در قرآن کریم بدان تصریح شده اینکه آب را منشأ و پیدایش همه موجودات زنده می داند:

    «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ: و هر موجود زنده ای را از آب آفریدیم.» این تعبیر گرچه حاکی از تقدم خلقت آب بر هر موجود ذی حیات است، ولی پاسخگوی پرسش مخلوق نخستین نیست.

    آب چیست؟ (۱)

    ماده ای است مرکب از ئیدروژن و اکسیژن که فرمول شیمیایی آن H2O است. آب تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت گاز و مایع و جامد وجود دارد و اغلب ناخالص است. آب خالص بی طعم، بی بو و شفّاف است. مقدار کم آن بیرنگ، ولی مقدار زیاد آن آبی به نظر می رسد. آب خالص در سطح دریا در صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و درصد درجه سانتیگراد می جوشد.

    آب مایه اصلی زندگی است و انسان بیشتر از یک ماه هم می تواند بی غذا زنده بماند، اما اگر بیش از یک هفته آب به بدنش نرسد، خواهد مرد. حتی گیاهان و جانورانی که در خشک ترین جاها زندگی می کنند، نیاز به مقدار معینی آب دارند.

    آب همه جا هست. بیشتر از ۷۰% سطح زمین را آب اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها پوشانده است. آب در زیرزمین و در هوایی که تنفس می کنیم نیز وجود دارد. آب ۶۰ تا ۹۰ درصد وزن گیاه، جانور یا انسان را تشکیل می دهد.

    بیشتر دانشمندان عقیده دارند که زندگی در آب آغاز شده است و نخستین موجودات زنده آبزی بوده اند. در قرآن آمده است که همه چیز از آب زنده است. در روزگاران باستان نیز تالِس مَلَطی، فیلسوف یونانی عقیده داشت که آب اصل همه موجودات است. 

    آب و پاکیزگی

    «وَ اَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورا: و از آسمان آبی پاک کننده نازل کردیم». 

    قابل توجه اینکه در اینجا از آب به عنوان (طهور) یاد شده است که صیغه مبالغه از طهارت و پاکیزگی است و به خاطر همین معنی، مفهوم آن پاک بودن و پاک کردن است یعنی آب به ذات پاک است و هم اشیاء آلوده را پاک می کند اما غیر از آب بسیاری از موجودات پاک هستند ولی هرگز نمی توانند آلوده ای را پاک کنند. اگر آب نبود در یک روز سرتاسر جسم و جان زندگی ما را نجاست و آلودگی فرا می گرفت گرچه آب به طور معمول میکروب کش نیست ولی به خاطر خاصیت حلال بودن فوق العاده اش انواع میکروب ها را می تواند در خود حل کند و بشوید و از بین ببرد و از این نظر کمک بسیار مؤثری به سلامت انسان و مبارزه با انواع بیماری ها می کند. علاوه بر این می دانیم که پاکیزه کردن روح از آلودگی ها به وسیله غسل و وضو نیز با آب، انجام می گیرد پس این مایع حیات بخش هم پاک کننده روح است و هم جسم.

    اما این خاصیت پاک کننده بودن با تمام اهمیتی که دارد در درجه دوم قرار داده شده لذا در آیه بعد اضافه می کند که هدف ما از نزول باران این است که سرزمین مرده را به وسیله آن زنده کنیم ….

    به هر حال حیات همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات به آب بستگی دارد همان گونه که در سوره مبارکه انبیاء آمده است:

    «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ

    حَیٍّ … و هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم …». آب که مبدأ آن بارانی است که از آسمان نازل شده است منشأ حیات همه موجودات است. دانشمندان امروزه معتقدند که نخستین جوانه حیات در اعماق دریاها پیدا شده است به همین دلیل آغاز حیات و زندگی را از آب می دانند و اگر قرآن کریم آفرینش انسان را از خاک می شمرد نباید فراموش کنیم منظور از خاک همان طین (گل) است که ترکیبی از آب و خاک می باشد. در حدیثی می خوانیم که شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: آب چه طعمی دارد؟ امام نخست فرمود: سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً

    ! به منظور یاد گرفتنسؤال کن نه به منظور بهانه جویی! پس اضافه فرمود: طَعْمُ الْمَاءِ طَعْمُ الْحَیَاهِ

    ! قال اللّه سُبْحانَه:

    «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ: طعم آب، طعم حیات و زندگی است!

    خداوند سبحان می فرماید: ما هر موجود زنده ای را از آب آفریدیم».

    بنابراین اهمیت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پیشرفت صنایع و علم و دانش انسان کم نمی شود بلکه برعکس انسان صنعتی نیاز بیشتری به آب دارد با این بیان ضرورت حفظ آب و مصرف مفید آن بیش از پیش ثابت می شود.

    منبع مطلب : fa.shafaqna.com

    مدیر محترم سایت fa.shafaqna.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    پاسخ به شبهه - آب و حیات - آیه قرآن که می‌فرماید «وجعلنا من الماء کل الشیء» - که بسیاری این آیه را جزو معجزات قرآنی دانسته‌اند - اما ترجمه آیه به نقل صحیح این است که «قرار دادیم در آب هر موجود زنده‌ای را»، که در این صورت معنای آن معجزه نیست. شاید اگر آیه بصورت ، «وخلقنا من الماء کل الشیء» بود، یعنی خلق کردیم از آب هر موجود زنده‌ای را بیشتر به معجزه شبیه بود چون خلقنا از ماء بار علمی بیشتری نسبت به جعلنا از ماء دارد. لطفا مرا راهنمایی بفرمایید. (تهران / دیپلم)

    ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: متن و ترجمه آیه به شرح ذیل است:

    «أَوَلَمْ یَرَ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ» (الأنبیاء، 30)

    ترجمه: آیا کسانی که کفر ورزیدند ندانستند که آسمان‌ها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند، و ما آن دو را از هم جدا ساختیم، و هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم؟ آیا [باز هم‏] ایمان نمی‏آورند؟

    هر چند آب چون مایه‌ی حیات است، تعاریف، تعابیر و حتی تقسیمات متفاوتی دارد که در قرآن کریم نیز به آنها تصریح شده است، اما موضوع بحث این آیه کریمه می‌باشد.

    خب ما حالا، به ویژه وقتی معنای درست یک آیه را می‌دانیم (یا می‌خوانیم)، چه اصراری داریم که حتماً یک معنای خطایی را بر آن بار کنیم و تأکید که ترجمه صحیح همین است که ما می‌گوییم و سپس بر اساس ترجمه غلط خود، به آیه ایراد بگیریم و آن را به چالش بکشیم؟!

    وَجَعَلْنَا یعنی ما قرار دادیم. در این کلمه دو مفهوم مستتر است، یکی این که اشیاء یا شیء مورد بحث قائم بالذات و ازلی نبوده و دیگر این که از هیچ (عدم) و یا اتفاقی و تصادفی (بدون فاعل) نیز به وجود نیامده است، بلکه «ما» چنین قرار دادیم. و البته بدانیم که «ما» همیشه ضمیر جمع نیست، بلکه مُلک و سلطنت و مقام جبروت را نیز می‌رساند.

    مِنَ الْمَاءیعنی از آب. خب اگر می‌فرمود «فِی الماء»، معنایش می‌شد آن که فرمودید، یعنی «در آب»، اما فرمود: «‌مِنَ الْمَاء»، یعنی «از آب».

    حَیٍّیعنی موجود زنده. یعنی موضوع آیه، موجودات زنده است. یعنی می‌فرماید که ما موجودات زنده را از آب آفریدیم و حیات‌شان را از آب قرار دادیم، نه داخل آب.

    خطای ذهن:

    از سؤال چنین بر می‌آید که علت خطای ذهن در ترجمه، کلمه «وَجَعَلْنَا = قرار دادیم» می‌باشد و چنین در ذهن تصور شده که وقتی گفته می‌شود «قرار دادیم» یعنی حتماً در داخل چیزی گذاشتیم و قرار دادیم. در صورتی که چنین نیست، بلکه هم می‌تواند در داخل چیزی قرار گرفته باشد و هم می‌تواند قرار خود را از چیزی گرفته باشد و بر آن استقرار یافته باشد.

    *- اگر می‌فرمود: «وخَلَقنا = ما خلق کردیم»، بحث فقط از نوع و چگونگی خلقت بود، مثل این که می‌فرماید: انسان را نطفه خلق کردیم. اما «جَعَلنا» به قرار گرفتن اشاره دارد. ما می‌دانیم که انسان از نطفه خلق شده است، اما پس از تولد، فقط قرار و ثبات نسلش به نطفه وابسته است و نه خودش. اما «قرار گرفتن از آب»، یعنی استواریش چه در خلقت و چه در تداوم حیات به صورت مستمر به آن «آب» بستگی دارد.

    رتق و فتق:

    اگر به ابتدای آیه دقت کنیم سخن از «رتق = اتصال و فتق = جدا سازی» است [رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا] که ما نیز در فارسی استفاده کرده و مثلاً «رتق و فتق» امور می‌گوییم. رتق وصل کردن‌هاست و فتق جدا کردن‌ها.

    اجزای عالم همه به یک دیگر متصل هستند و دائم از یک دیگر جدا می‌شوند؛ و اگر به گذشته‌ی هر چیزی نگاه کنیم، وصل (رتق) به چیز دیگری بوده‌ که سپس جدا (فتق) شده‌ است؛ مثل همان نطفه یا حتی سیارات ... یا حتی تمامی فعل و انفعالات و حتی کارهایمان – خداوند فرمود که ما این جداسازی را در آسمان‌ها و زمین انجام دادیم و استقرار حیات در موجودات زنده را از آب قرار دادیم، که به همان آفرینش موجودات زنده از آب، به هنگام جدا شدن (فتق) و نیز استقرار حیات آنها به آب تصریح دارد. همه موجودات زنده از آب زنده شدند و با آب زنده هستند. و این همان مهمی است که علم امروز نیز کشف کرده و هر روز بیش از گذشته به رموز آن پی‌برد. چنان چه برای اطلاع و کشف احتمالی موجودات زنده در سیارات دیگر نیز ابتدا به دنبال «آب» می‌گردند و نه خود موجودات.

    منبع مطلب : www.x-shobhe.com

    مدیر محترم سایت www.x-shobhe.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفسیر آیة «وجعلنا من الماء کل شیئ حی» (انبیاء/30)

    منظور قرآن از آیة «و جعلنا من الماء کل شئ حی» چیست؟ در حالی‎که عناصر تشکیل دهندة موجودات زنده، فقط آب نیست؟

    اولاً:قرآن کریم، عناصر وجودی موجودات زنده را منحصر در آب نمی‎داند، چنان که در جای دیگر می‎فرماید: خلقکم من تراب، شما را از خاک آفرید. و می‎دانیم برای معرفی منشأ پیدایش یک موجود، گاهی مجموع عناصر تشکیل دهندة آن موجود را ذکر می‎کنند، و گاهی به اقتضای بلاغت، برخی از عناصر آن را، چنانچه در عرف نیز معمول است، بنابراین از این آیة شریف نمی‎توان انحصار آفرینش همة موجودات از آب استفاده کرد، بلی آب یکی از عناصر تشکیل دهندة آفرینش انسان و دیگر موجودات زنده است.

    ثانیاً:حیات و زنده بودن همة موجودات زنده (که به چشم می‎آیند) اعم از انسان، حیوان و گیاه، به آب بستگی دارد، قرآن نیز به این جهت یا جهات دیگر، حیات همة موجودات را از آب ذکر نموده است. از این گذشته قسمت عمدة بدن انسان و بسیاری از حیوانات (حدود 70 درصد) را آب تشکیل می‎دهد.

    ثالثاً:ممکن است، منظور از این «ماء»، آب معمولی که از اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده، نباشد، بلکه منظور مایع است، اگر چه در اصطلاح ، بر غیر آب، لفظ «ماء» اطلاق نمی‎شود، مگر آنکه قیدی همراه آن بیاوریم، ولی ممکن است در این آیة شریف منظور از «ماء» اشاره به آب باشد که موجودات زنده معمولاً از آن بهوجود می‎آیند. چرا که اصطلاح «ماء» یک اصطلاحی است با گسترة وسیع ، که به نحو مجاز، و از باب توسع، شامل نطفه هم می‎شود.

    منبع مطلب : matquran.com

    مدیر محترم سایت matquran.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    غلام 9 روز قبل
    0

    پیام نده

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    غلام 9 روز قبل

    منم نمیدونم معنی و جعلنا من الما کل شی حی

    برای ارسال نظر کلیک کنید