مراحل کار یک پژوهشگر علوم سوم دبستان
مراحل کار یک پژوهشگر علوم سوم دبستان را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
درس 1 تا 3 علوم
درس 1 ( زنگ علوم )
1- مراحل كار پژوهشگر را به ترتيب بنويسيد. 1) طرح پرسش 2) جمع آوري اطّلاعات 3) مرتّب كردن اطّلاعات 4) تهيّه ي گزارش
2-اولين مرحله ي كار پژوهشگر براي حلِّ مسايل علمي چيست؟ طرح پرسش
3-پرسش ها بايد چگونه باشند؟ 1) هر پرسش بايد بتواند ما را به جواب مسأله نزديك كند. 2) تعداد پرسش ها بايد مناسب باشد.
4-پژوهشگر پس از جمع آوري اطّلاعات چه كاري انجام مي دهد؟با يادداشت كردن اطّلاعات به صورت دقيق و منظّم و رسم جد ول هاي منا سب به آن ها نظم مي دهد.
5-دانش آموزان از چه منابعي استفاده كردند؟ دانش آموزان و افراد متخصّص مانند :مربّي بهداشت، پزشك و متخصّص تغذيه.
6-دانش آموزان كلاس از چه روشي براي جمع آوري اطّلاعات استفاده كردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.
7-از چه منابعي براي جمع آوري اطّلاعات مي توان استفاده كرد؟ پرسش نامه – مشاهده –مصاحبه –مراجعه به كتابخانه
درس 2(خوراكي ها)
1-در يك روز چند وعده غذا مصرف مي كنيم؟ سه وعده. صبحانه- ناهار- شام.
2- مهم ترين وعده ي غذايي كدام است؟ چرا؟ صبحانه – زيرا پس از آن به مدّت طولاني غذا نمي خوريم و از طرفي براي انجام كارهاي روزانه نيز به انرژي زيادي نياز زيادي نياز داريم.
3-خوراكي هايي كه در طول روز استفاده مي كنيم به چند گروه تقسيم مي شوند؟ براي هر كدام چند مثال بزنيد. به چهار گروه تقسيم مي شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماكاراني ،سيب زميني ،آرد ،ذرّت. گروه دوّم :انواع ميوه ها و سبزي ها مثل: انگور ، خرما.گروه سوّم:گوشت قرمز،ماهي،تخم مرغ،حبوبات،لبنيّات. گروه چهارم:انواع چربي ها ،كره و روغن هاي مختلف ، دانه هاي چرب.
4- استفاده زياد از----------- و ------------به بدن آسيب مي رساند. (شكر و نمك)
5-موادِّ نگهدارنده چه نقشي دارند؟موادِّ نگهدارنده باعث ماندگاري بيش تر موادّ غذايي مي شوند و از فاسد شدن آنها جلوگيري مي كنند.
6-چند نمونه از خورا كي هايي كه موادّ نگهدارنده دارند را نام ببريد.در آبميوه ها،كنسروها و شيرهاي مدّت دار از موادّ نگهدارنده استفاده مي شود.
7-گروه گوشت،مرغ و ماهي،تخم مرغ،حبوبات و لبنيات چه نيازهايي از بدن ما را برآورده مي كنند؟ اين غذاها موادّ لازم را به بدن ما مي رسانند و به رشد بدن كمك مي كنند.
8-چند مورد از چربي هاي خوب را نام ببريد.روغن دانه هاي ذرّت و آفتاب گردان و روغن ميوه ي زيتون.
9-براي محكم كردن دندان ها بايد----------- مصرف كرد.(لبنيّات)
10-در هنگام خريد موادّ غذايي بايد به -----------آن ها توجّه كرد.(تاريخ مصرف)
11-براي ناهار از كدام گروه موادّ غذايي مي توان استفاده كرد؟از چها گروه غذايي براي وعده ي ناهار مي توان استفاده كرد.
12- براي شام بايد از غذاهاي ------------- استفاده كرد.(كم حجم و ساده)
13-چند مورد موادّ خوراكي كه از نظر بهداشتي براي بدن مناسب نيست را نام ببريد. پفك – چيپس –لواشك.
درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )
1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مايع و گاز.
2-هوا مادّه اي است كه حالت ----------دارد.(گاز)
3-هوا مانند صابون و آب ، يك---------است.(مادّه)
4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد – مايع)
5-به چه موادّي مايع مي گويند؟مثال بزنيد.به موادّي كه به اندازه ي مقدارشان در ظرف پخش مي شوند مايع مي گويند.مانند :آب و شير.
6-به چه موادّي گاز مي گويند؟دو مادّه بنويسيد كه حالت آن ها گاز باشد. به موادّي كه در همه جاي ظرف پخش مي شوند گاز مي گويند.مانند:هواو بخار آب.
7-فرق بين مايعات و گازها چيست؟ گازها در همه جاي ظرفي كه در آن قرار مي گيرند پخش مي شوند .امّا مايعات به اندازه ي مقدارشان در ظرف پخش مي شوند.
8-چهار مورد از كاربرد گازها را بنويسيد.باد كردن بادكنك- كپسول اكسيژن براي تنفّس بيماران- تنفّس كردن غوّاصان در زير دريا و كپسول آتش نشاني براي خاموش كردن آتش.
10-انسا نها و همه ي گياهان و جانوران براي زنده ماندن به ----------نياز دارند.(هوا)
11-ذوب را تعريف كنيد.تبديل يك مادّه از حالت جامد به حالت مايع را ذوب مي گويند.
12-براي تبديل كردن موادّ جامد به مايع،به ------------نياز داريم.(گرماي كافي)
13-يك آزمايش بنويسيد كه ذوب شدن مادّه اي را نشان دهد.بستني يك مادّه ي جامد است كه اگر به مقدار كافي گرم شود،به مايع تبديل مي شود يعني ذوب مي شود.
14-انجماد را تعريف كنيد. تبديل يك مادّه از حالت مايع به جامد را انجماد مي گويند.
15-يك آزمايش بنويسيد كه انجماد مواد را نشان دهد.اگر شربت آبليمو را در فريزر قرار دهيم بعد از گذشت چند ساعت شاهد يخ زدن ان خواهيم بود. اين اتّفاق انجماد را نشان ميدهد.
16-تبخير را تعريف كنيد.تبديل يك مادّه از حالت مايع به گاز را تبخير مي گويند.
17-يك ازمايش بنويسيد كه تبخير را نشان دهد.بخار شدن آب درون غذا بر اثر حرارت،به اين تغييرِ حالت ِمايع به بخار،تبخير مي گويند.
18-دليل تبخير آب هاي روي زمين چيست؟گرماي نور خورشيد.
19-آيا مواد هميشه به يك حالت باقي مي مانند؟براي پاسخ خود دليل بياوريد.خير – مي توان مادّه ي مايعي را با حرارت دادن به گاز تبديل كرد و يا مادّه ي جامدي را با حرارت دادن به مايع تبديل كردو....
منبع مطلب : tbcita.tebyan.net
مدیر محترم سایت tbcita.tebyan.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.نمونه سوالات علوم سوم ابتدايي
به نام خداوند رنگین کمان
**قابل توجه دانش آموزان پایه سوّم ابتدایی**
نمونه سوالات متن کتاب علوم پایه سوم ابتدایی
********************************************************
درس 1 ( زنگ علوم )
1- مراحل کار پژوهشگر را به ترتیب بنویسید. 1) طرح پرسش 2) جمع آوری اطّلاعات 3) مرتّب کردن اطّلاعات 4) تهیّه ی گزارش
2-اولین مرحله ی کار پژوهشگر برای حلِّ مسایل علمی چیست؟ طرح پرسش
3-پرسش ها باید چگونه باشند؟ 1) هر پرسش باید بتواند ما را به جواب مسأله نزدیک کند. 2) تعداد پرسش ها باید مناسب باشد.
4-پژوهشگر پس از جمع آوری اطّلاعات چه کاری انجام می دهد؟با یادداشت کردن اطّلاعات به صورت دقیق و منظّم و رسم جد ول های منا سب به آن ها نظم می دهد.
5-دانش آموزان از چه منابعی استفاده کردند؟ دانش آموزان و افراد متخصّص مانند :مربّی بهداشت، پزشک و متخصّص تغذیه.
6-دانش آموزان کلاس از چه روشی برای جمع آوری اطّلاعات استفاده کردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.
درس 2(خوراکی ها)
1-در یک روز چند وعده غذا مصرف می کنیم؟ سه وعده. صبحانه- ناهار- شام.
2- مهم ترین وعده ی غذایی کدام است؟ چرا؟ صبحانه – زیرا پس از آن به مدّت طولانی غذا نمی خوریم و از طرفی برای انجام کارهای روزانه نیز به انرژی زیادی نیاز زیادی نیاز داریم.
3-خوراکی هایی که در طول روز استفاده می کنیم به چند گروه تقسیم می شوند؟ برای هر کدام چند مثال بزنید. به چهار گروه تقسیم می شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماکارانی ،سیب زمینی ،آرد ،ذرّت. گروه دوّم :انواع میوه ها و سبزی ها مثل: انگور ، خرما.گروه سوّم:گوشت قرمز،ماهی،تخم مرغ،حبوبات،لبنیّات. گروه چهارم:انواع چربی ها ،کره و روغن های مختلف ، دانه های چرب.
4- استفاده زیاد از----------- و ------------به بدن آسیب می رساند. (شکر و نمک)
5-موادِّ نگهدارنده چه نقشی دارند؟موادِّ نگهدارنده باعث ماندگاری بیش تر موادّ غذایی می شوند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کنند.
6-چند نمونه از خورا کی هایی که موادّ نگهدارنده دارند را نام ببرید.در آبمیوه ها،کنسروها و شیرهای مدّت دار از موادّ نگهدارنده استفاده می شود.
7-گروه گوشت،مرغ و ماهی،تخم مرغ،حبوبات و لبنیات چه نیازهایی از بدن ما را برآورده می کنند؟ این غذاها موادّ لازم را به بدن ما می رسانند و به رشد بدن کمک می کنند.
8-چند مورد از چربی های خوب را نام ببرید.روغن دانه های ذرّت و آفتاب گردان و روغن میوه ی زیتون.
9-برای محکم کردن دندان ها باید----------- مصرف کرد.(لبنیّات)
10-در هنگام خرید موادّ غذایی باید به -----------آن ها توجّه کرد.(تاریخ مصرف)
11-برای ناهار از کدام گروه موادّ غذایی می توان استفاده کرد؟از چها گروه غذایی برای وعده ی ناهار می توان استفاده کرد.
12- برای شام باید از غذاهای ------------- استفاده کرد.(کم حجم و ساده)
13-چند مورد موادّ خوراکی که از نظر بهداشتی برای بدن مناسب نیست را نام ببرید. پفک – چیپس –لواشک.
درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )
1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مایع و گاز.
2-هوا مادّه ای است که حالت ----------دارد.(گاز)
3-هوا مانند صابون و آب ، یک---------است.(مادّه)
4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد – مایع)
5-به چه موادّی مایع می گویند؟مثال بزنید.به موادّی که به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند مایع می گویند.مانند :آب و شیر.
6-به چه موادّی گاز می گویند؟دو مادّه بنویسید که حالت آن ها گاز باشد. به موادّی که در همه جای ظرف پخش می شوند گاز می گویند.مانند:هواو بخار آب.
7-فرق بین مایعات و گازها چیست؟ گازها در همه جای ظرفی که در آن قرار می گیرند پخش می شوند .امّا مایعات به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند.
8-چهار مورد از کاربرد گازها را بنویسید.باد کردن بادکنک- کپسول اکسیژن برای تنفّس بیماران- تنفّس کردن غوّاصان در زیر دریا و کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش.
10-انسا نها و همه ی گیاهان و جانوران برای زنده ماندن به ----------نیاز دارند.(هوا)
11-ذوب را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت جامد به حالت مایع را ذوب می گویند.
12-برای تبدیل کردن موادّ جامد به مایع،به ------------نیاز داریم.(گرمای کافی)
13-یک آزمایش بنویسید که ذوب شدن مادّه ای را نشان دهد.بستنی یک مادّه ی جامد است که اگر به مقدار کافی گرم شود،به مایع تبدیل می شود یعنی ذوب می شود.
14-انجماد را تعریف کنید. تبدیل یک مادّه از حالت مایع به جامد را انجماد می گویند.
15-یک آزمایش بنویسید که انجماد مواد را نشان دهد.اگر شربت آبلیمو را در فریزر قرار دهیم بعد از گذشت چند ساعت شاهد یخ زدن ان خواهیم بود. این اتّفاق انجماد را نشان میدهد.
16-تبخیر را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت مایع به گاز را تبخیر می گویند.
17-یک ازمایش بنویسید که تبخیر را نشان دهد.بخار شدن آب درون غذا بر اثر حرارت،به این تغییرِ حالت ِمایع به بخار،تبخیر می گویند.
18-دلیل تبخیر آب های روی زمین چیست؟گرمای نور خورشید.
درس 4(موادّ اطراف ما{2} )
1-اگر مقدار یک مایع را با ظرف های مختلف اندازه گیری کنیم،چه نتیجه ای حاصل می شود؟ عددهای مختلفی به دست می آید.
2-برای این که عدد ثابتی برای مقدار یک مایع به دست آوریم چه باید بکنیم؟باید از واحد لیتر برای اندازه گیری مقدار مایعات استفاده کنیم.
3-برای اندازه گیری مقدار مایعات از واحدی به نام -----------استفاده می شود.(لیتر)
4-همه ی اجسام از -------------تشکیل شده اند.(مادّه)
5-جرم را تعریف کنید.مقدار مادّه ی تشکیل دهنده ی یک جسم است.
6-جرم اجسام را با چه وسیله ای اندازه گیری می کنند؟ ترازو
7-جرم اجسام را با چه واحدهایی بیان می کنند؟ گرم و کیلو گرم .
8-جرم اجسام سبک را با مقیاس -------------- نشان می دهیم.(گرم)
9-آزمایشی بنویسید که نشان دهد با تغییر شکلِ جسم،جرم آن تغییر نمی کند. جرم یک عدد سیب را با ترازو اندازه می گیریم.سپس آن را خَرد کرده ،دوباره جرم آن را با ترازو اندازه می گیریم و مشاهده می کنیم.جرم سیب در هر دو مرحله یکسان است.
درس 5 (آب مادّه ی با ارزش)
1-چرخه ی آب چیست؟ گرمای خورشید ،.باعث بخارشدن آب دریاها می شود.بخار آب هنگام بالا رفتن سرد می شود و به ابر تبدیل می شود.اگر ابرها به اندازه ی کافی سرد شوند و ازآنها باران یا برف می بارد.. قسمتی از آب باران و برف درون زمین فرو می رود و قسمتی به دریا بر می گردد و دوباره تبخیر می شود. به این جریان آب در طبیعت چرخه ی آب می گویند.
2-دریاهای بسیار بزرگ چه نام دارند؟اقیانوس.
3-آب ها جای بیشتری را در روی زمین گرفته اند یا خشکی ها؟آب ها.
4-ما و بسیاری از موجودات زنده ی دیگر به -----------نیلز داریم. (آب)
5-از آب چه استفاده هایی می کنیم؟ برای آشامیدن ، شست و شو ، کشاورزی و.....
6-چرا آب دریا ها برای آشامیدن،کشاورزی و شست و شو مناسب نیست؟ چون شور است.
7-باران و برف چگونه به وجود می آیند؟ اگر ابرها به اندازه ی کافی سرد شوند از آن ها باران یا برف می بارد.
8-آب شیرین به چه صورت هایی وجود دارند؟به صورت برف،دریاچه، رود و آب زیر زمینی.
9-مقدار آب های شیرین و آب های شور روی کره ی زمین را با هم مقایسه کنید.مقدار آب های شیرین خیلی کم تر از آب های شور است.
10-آیا همیشه بخار آب در هوا وجود دارد؟ بله
11-از ------------ابر درست می شود.(بخار آب)
12-ابرها چگونه حرکت می کنند؟ توسط باد.
13-مادّه ای را نام ببرید که در طبیعت به سه صورت دیده می شود. آب ،که در حالت جامد به صورت یخ و در حالت گاز به صورت بخار است.
درس6 (زندگی ما و آب)
1-آیا آب در همه ی خاک ها به یک اندازه فرو می رود؟ خیر .
2-چرا آب، همه جا در زمین فرو نمی رود؟زیرا جنس خاک در زمین های مختلف با هم فرق می کند و مقدار آبی که در زمین فرو می رود به جنس خاک بستگی دارد.
3-آب های زیرزمینی چگونه تشکیل می شوند؟مقداری از آب باران و برف در زمین فرو می رود.وقتی این آب به سنگ ها یا خاک رس برسد در همانجا جمع می شود، این آب ها را آب های زیرزمینی می نامند.
4-در بیشتر استانها ی ایران مردم برای مصارف خانگی یا کارهای کشاورزی،از آب -------------- و ------------- استفاده می کنند. (چشمه – قنات )
5-چرا نباید بیش از اندازه از آب های زیر زمینی استفاده کرد؟ زیرا این کار باعث خشک شدن بیشترر چاه ها و یا کم شدن آب آنها می شود.
6-رود چگونه به وجود می آید؟آبی که از باران و ذوب شدن برف ها به وجود می آید،در سرازیری ها به راه می افتد و ابتدا جوی های کوچک و سپس رودها به وجود می آورد.
7-همه ی رودها از آب شدن -----------تشکیل می شود.(برف کوه ها)
8-رود بزرگ از متصل شدن -------- و ---------- به وجود می آید.(نهرها – جوی های کوچک)
9-آب لوله کشی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن می شود؟ آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع می کنند و بعد آن را به تصفیه خانه می فرستند. سپس آب سالم و پاکیزه، به وسیله ی لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.
درس 7 (نور و مشاهده ی اجسام )
1-برای دیدن اجسام........... لازم است. (نور)
2-منبع نور چیست؟ جسمی است که نور تولید می کند.
3-چرا عقربه ها و اعداد بعضی از ساعت ها در هنگام تاریکی شب قابل دیدن هستند؟زیرا از موادّی ساخته شده اند که در تاریکی از خود نور تولید می کنند.
4-چند منبع نور را نام ببرید. شمع- لامپ – کرم شب تاب و خورشید.
5-بازتابش نور را تعریف کنید. وقتی نور خورشید یا چراغ قوه به آینه میتابد،از آن برمی گردد.به این پدیده بازتابش نور گفته می شود.
6-چه اجسامی می شناسید که می توانند مثل آینه نور را بازتاب می دهند؟ سطح آب صاف و زلال ،سینی برّاق ، قاشق استیل و شیشه.
7-اگر نور به سطح صاف و صیقلی برخورد کند به طور ............. بازتابش می کند.(منظّم)
8-وقتی نور به سطح ناصاف و غیر صیقلی برخورد کند،به طور .................بازتابش می کند.(نامنظّم)
9-یک نمونه سطح صاف و صیقلی و یک نمونه سطح ناصاف و غیر صیقلی نام ببرید. سطح صاف و صیقلی مثل آینه و سطح ناصاف و غیر صیقلی مثل کاغذ آلومینیمِ چروک.
10-هر چیزی که بتواند نور را به طور منظّم بازتاب دهد،مانند...........عمل می کند.(آینه)
11-آینه های معمولی را چه می نامند؟ آینه ی تخت.
12-انواع آینه ها را نام ببرید.آینه های معمولی،آینه های فرورفته و آینه های برآمده.
13-چند نمونه از کاربردهای آینه را نام ببرید. آینه ی دندانپزشکی ، آینه هایی که در پیچ جاده ها وجود دارند،آینه های جلوی خودروها،آینه هایی که در معماری و تزیین سطح دیوارها استفاده می شوند.
14-ما چگونه اجسام را می بینیم؟ وقتی نور از منبع نور به جسم می تابد و بازتاب آن وارد چشم می شود،ما می توانیم اجسام را ببینیم.
15- شرایط لازم برای دیدن اجسام را بنویسید. 1) نور وجود داشته باشد. 2)مانعی بین جسم و نور وجود نداشته باشد(نور به جسم برخورد کند) 3- نور پس از برخورد به جسم ،به چشم ما برسد.
16-زیردریایی ها برای دیدن اجسامی که در سطح آب قرار دارند از...............استفاده می کنند.( زیر دریایی)
درس 8 (جستجو کنیم و بسازیم)
1-برای جلوگیری از نشتی آب در لوله های انتقال آب از چه ابزار و وسایلی می توان استفاده کرد؟چسب ،واشر، نوار تفلون و..
2-روش های جلوگیری از نشتی آب را بنویسید.1)بستن محل نشتی به کمک نوار تفلون. 2)استفاده از چسب در محل نشتی آب.3)استفاده از واشر در محل اتصالات لوله های آب. 4)بریدن شیلنگ از محل نشتی و اتصال دو قسمت بریده شده با استفاده از رابط پلاستیکی یا فلزی.5)استفاده از یک نی یا لوله ی سِرُم برای جلوگیری از نشتی بطری و بستن انتهای آن.
3-از نشتی آب چه استفاده هایی می توان کرد؟آبیاری قطره ای گیاهان،پر کردن ظرف آب خوری پرندگان ،هدایت آب نشت شده به وسیله ی لوله ی سِرُم به ظرف دیگر و استفاده از آن در مصارف دیگر.
4-هنگام ساخت وسایلی برای جلوگیری از نشتی آب چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟ هنگام استفاده از ابزار تیز مثل قیچی یا اَرّه مواظب سلامتی خود و دیگران اطرافیان باشیم. از تعمیر لوله های متّصل به آب گرمکَن،پکیج و انواع کولرها خودداری کنیم.
درس 9 (نیرو ، همه جا{1})
1- چگونه می توانیم جسمی را به حرکت در آوریم؟ با هُل دادن و کشیدن.
2- نیرو به چه صورتهایی می تواند باشد؟ به صورت کشیدن- به صورت هُل دادن – هم به صورت کشیدن و هم به صورت هُل دادن.
3- در انجام همه ی کارها ........... به کار می رود.(نیرو)
4- وقتی سنگ بزرگی را هُل می دهیم و حرکت نمی کند آیا به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله- وقتی جسمی را هُل می دهیم به آن نیرو وارد می کنیم.
5- در بازی طناب کِشی کدام گروه برنده می شود؟ گروهی برنده می شود که نیروی بیشتری به طناب وارد می کند.
6- نیرویی که دروازبان هنگامِ گرفتنِ توپ به آن وارد می کند ، چه اثری بر توپ دارد؟ سبب توقُّفِ حرکتِ توپ می شود.
7- نیرویی که هنگامِ خمیر بازی به آن وارد می کنیم، باعثِ............آن می شود.(تغییر شکل)
8- آیا وقتی یک پَر را فوت می کنیم به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله.
درس 10(نیرو همه جا {2} )
1-اگر دو آهن ربا نزدیک هم قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟ به هم نیرو وارد می کند.
2-اگر دو سر مثل هم آهن ربا ها را به هم نزدیک کنیم ، هم دیگر را......................؟(دفع می کنند)
3-اگر دو سرِ مخالفِ آهن رباها را به هم نزدیک کنیم، همدیگر را .................(جذب می کنند)
4-دو ................می توانند بدونِ تماس ،همدیگر را جذب یا دفع کنند.(آهن ربا)
5-آیا دو جسم می توانند بدونِ تماس با یکدیگر به هم نیرو وارد کنند؟ مثال بزنید. بله – نیرویی که دو آهن ربا به یکدیگر وارد می کنند و نیرویی که کُره ی زمین به اجسام وارد می کند، هر دو بدونِ تماس اجسام صورت می گیرند.
6-نیروی کِششِ زمین چیست؟ کُره ی زمین به همه چیز نیرو وارد می کند و آنها را به سمتِ خود می کِشَد. به این نیرو ، کِشِش ِ زمین می گویند.
7- نیروی کِشِشِ زمین در چه کارهایی به ما کمک می کند؟ ریختنِ آب در لیوان ، سرازیر شدنِ آب را از کوه ، فرو اُفتادن قطرات باران به زمین.
8-نیروی کِشِشِ زمین اجسام را به سمت ...................می کشد. (پایین)
9-آیا نیرویی کُره ی زمین بر اجسام مختلف وارد می کند، یکسان است؟ خیر.
10-هر چه جِرمِ جسم بیشتر باشد،زمینِ آن را با نیروی ...................به طرف خود می کشد.(بیشتری)
11-اگر یک طرف فنر را در دست بگیریم و طرف دیگر آن را به جسم وصل کنیم، مقدار کشیدگی فنر چه نیرویی را نشان می دهد؟نیروی کِشِشِ زمین.
12-هر چه جسم سنگین تر باشد، نیروی لازم برای بلند کردن آن .................است.(بیشتر)
13-به کمک چه وسیله ای می توان اجسام سنگین را جا به جا کرد؟به کمک اهرم.
14-اهرم چیست؟میله یا وسیله ای که با آن و به کمک تکیه گاه جسم را بلند یا جا به جا می کنیم، اهرم نام دارد.
15-چند نمونه از اهرم ها را نام ببرید.قیچی- اَلاکُلَنگ – ترازوی دو کفه.
درس 11(بکارید و ببینید)
1-چه چیزی گیاه را در خاک نگاه می دارد؟ ریشه.
2-ریشه ی گیاهان به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ها را نام ببرید و برای هر کدام یک مثال بزنید. دو گروه. ریشه های راست مانند ریشه ی گیاه لوبیا و ریشه های افشان مانند ریشه ی گندم.
3-چند نمونه از ریشه های خوراکیرا نام ببرید.هویج،چغندر و تربچه.
4-انواع برگ ها را نام ببرید. برگ های دراز و باریک ،برگ های سوزنی شکل و برگ های پهن.
5-انواع ساقه ها را بنویسید و برای هر کدام یک مثال بزنید.بعضی ساقه ها کلفت و چوبی اند مانند ساقه ی درختان و بعضی از ساقه ها نازک اند. مانند:ساقه ی گیاه ِ لوبیا.
6-از رشد ..........گیاه به وجود می آید.(دانه ها)
7-ریشه ی گیاه هویج از چه نوعی است؟ریشه ی راست.
8-دانه ها به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ها را نام ببرید و برای هر کدام یک مثال بزنید. دو گروه- دانه های یک قسمتی مانند دانه ی ذرّت و دانه های دو قسمتی .مانند: دانه ی آفتابگردان.
9-برگ گیاه ذرّت و لوبیا از چه نوعی هستند؟ برگ گیاه ذرّت باریک و برگ گیاه لوبیا پهن است.
10-گیاهان مخروط دار را تعریف کنید و مثال بزنید. بعضی از گیاهان مثل درخت کاج به جای میوه و گل ، قسمت هایی به نام مخروط دارند.به این گیاهان مخروط دار گفته می شود.
درس 12 (هر کدام جای خود{1} )
1-جانوران معمولاً چه جاهایی زندگی می کنند؟ جایی که بتوانند نیازهایشان را به خوبی برطرف کنند.
2-ما به کمک ............نفس می کشیم. (شُش هایمان)
3-غوّاص ها برای تنفّس از چه وسیله ای استفاده می کنند؟ از کپسول هوا.
4-آیا در آبی که مصرف می کنیم هوا وجود دارد؟ بله.
5-ماهی ها به جای شُش،............. دارد.(آبشش)
6-ماهی ها چگونه تنفّس می کنند؟ از هواد درون آب.
7-ماهی ها در چه جاهایی می توانند زندگی کنند؟در رودخانه ها، دریاها، اقیانوس ها و حتّی یک تُنگ کوچک آب.
8-بدن اغلب ماهی ها را ............ پوشانده است.(پولک)
9-وجود پولک روی بدن ماهی چه فایده ای دارد؟از بدن ماهی محافظت می کند.
10-ماهی ها با............ در آب شنا می کنند.(باله هایشان)
11-...............ماهی،باله ی بزرگی است که با حرکت خود جانور را به جلو می راند.(دُم)
12-چرا بدن ماهی لغزنده است؟برای اینکه راحت تر حرکت کند.
13-ایا ماهی ها در تمام مراحل زندگی شان در آب هستند؟بله-بچه ماهی ها درون آب از تخم خارج می شوند و در آب رشد می کنند و بزرگ می شوند.
14-ماهی ها چه ویژگی هایی دارند؟ ماهی ها باله دارند،با آبشُش تنفُّس می کنند،تخم می گذارند و بدنشان از پولک پوشیده شده است.
15-قورباغه در کجا رشد می کند؟ تخم قورباغه در آب به بچّه قورباغه تبدیل می شود و بچّه قورباغه در آب رشد می کند.
16-ماهی بالی،چه نوع ماهی است و در کجا ززندگی می کند؟این نوع ماهی، در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کند،این ماهی ندگی می کند؟این نوع ماهی، در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کند،این ماهی می تواند با باله های بزرگ خود از آب بیرون بیایند و مدّتی در هوا بپرد.
17-وقتی بچّه قورباغه ها بزرگ شدند چه تغییری می کنند؟باله ها و آبشُش ها و دُمشان از بین می رود و به جای آنها در بدنشان شُش و دست و پا به وجود می آید.
18-نمونه هایی از دوزیستان را نام ببرید.سمندر، وزغ و قورباغه.
19-قورباغه در کجا زندگی می کند؟ قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(به جای باله،آبشُش و دُم ،شُش و دست و پا به وجود می آید.)می تواند روی خشکی کنار برکه ی آب زندگی کند.
درس 13 (هر کدام جای خود{2} )
جانوران مهره دار به چند گروه طبقه بندی می شوند؟ آنها را نام ببرید.پنج گروه؛ ماهی ها- دوزیستان – خزندگان – پرندگان و پستانداران.
2-مار و مارمولک جزء کدام گروه از مهره داران هستند و چگونه حرکت می کنند؟خزندگان – مار دست و پا ندارد و رود زمین می خزد امّا مارمولک دست و پای کوتاهی دارد و هنگام حرکت،شکمش روی زمین کشیده می شود.
3-پوشش بدن خزندگان چیست؟روی بدن آنها را پولک های سختی پوشانده است.
4-خزندگان و پرندگان چگونه تنفُّس می کنند؟ با شُش.
5- مارها و پرندگان چگونه تخم هایشان را نگه می دارند؟ پرندگان معمولاً روی تخم هایشان می خوابند و برخی مارها دورِ تخم هایشان حلقه می زنند.
6-سخنی از رسول خدا(ص)درباره ی آزار ترساندن به حیوانات بنویسید.کسی که گنجشک یا پرنده ای دیگر را به نا حق بکشد،در روز قیامت مورد باز خواست قرار می گیرد.
7-پستانداران چه ویژگی هایی دارند؟ بدن پستانداران از مو یا پشم پوشیده شده است، با شُش تنفُّس می کنند، بچه می زایند و به آنها شیر می دهند.
8-چند نمونه از پستانداران را نام ببرید.روباه – خرگوش – خرس – سنجاب – شیر – گربه – گاو – گوسفند – بُز و شتر.
9-بدن پرندگان و پستانداران از چه چیزی پوشیده شده است؟ بدن پرندگان از پَر و بدن پستانداران از مو یا پشم پوشیده شده است.
10-چرا ماهی ها را مهره دار می نامند؟ چون ماهی ها در پشت خود تعدادی مهره دارند که پشت سرهم قرار گرفته اند و ستون مهره را تشکیل داده اند.
11-خفّاش جزء کدام گروه از مهره داران است و چگونه حرکت می کند؟ پستانداران – به وسیله ی بالهایش پرواز می کند.
12-وال جزء کدام گروه از مهره داران است و در کجا زندگی می کند؟ پستانداران –در آب.
13-لاک پشت دریایی چگونه تنفُّس می کند؟ با شُش.
14-کدام یک از این جانوران تخم می گذارند و کدامیک بچّه می زایند؟" مار- خفّاش – عقاب – قورباغه و فُک "؟
مار، عقاب و قورباغه تخم می گذارند و خفّاش و فُک بچه می زایند.
درس 14 (از گذشته تا آینده)
1-در زمانهای قدیم برای نگهداری موادِّ غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آنها از چه روش هایی استفاده می کردند؟ بعضی از موادِّ غذایی را داخل نمک یا آب نمک قرار می دادند و یا آنها را خشک می کردند، گوشت را در سبدهای توری در جاهای سایه آویزان می کردند تا خُنَک بماند و فاسد نشود.
2-برخی از روش های نگهداری موادِّ غذایی را بنویسید. خُنَک کردن – خشک کردن – پختن و استفاده از نمک.
3-تفاوت خشک کردن نان و سبزیجات به روش سنّتی و صنعتی را بنویسید.برای خشک کردن نان و سبزی به صورت سنّتی از گرمای خورشید استفاده می کردند،امّا در روش صنعتی این کار با استفاده از دستگاه انجام می شود.
4-راه های خُنک کردن موادِّ غذایی را از گذشته تا حال بنویسید. در گذشته موادِّ غذایی را در جاهای خُنک و سایه و یا کنار یخ قرار می دادند ،ولی امروزه از یخچال و فریزر استفاده می کنند.
منبع مطلب : yasinsadr.blogfa.com
مدیر محترم سایت yasinsadr.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نازنین : سلام سپاس فراوان دارم از زحمات شما.
وار من ناشناسم اسکلا
عالی خیلی ممنون
عالی درس جرم حجم است ندیدم
عالی بود ممنون
خیلی خیلی عالی
عالی دست نویسندش درد نکنه
به معصومه کمک کنید وقیمت های گیاه رانام گذاری کنید
خوبه ولی اون جوابی که من میخاستم رو بهم نگفت
مرحله دوم پژوهش چیست
اولین مرحله پژوهش چیست
عالیه واقعا من فردا امتحان علوم دارم و این سایت جواب سوال من رو داد و سوال من این بود که مراحل کار پژوهشگران به ترتیب و این سایت جواب سوال من رو به بهترین نحوه پاسخ داد
اولین مرحلەی کاروپژوهشگر برای حل مسایلعلمی چیست
وووووو
پاسخ پرسش علوم درس اول
عالی بود مرسی ممنون
د
عالی عالی
سلام سپاس فراوان دارم از زحمات شما.
اخه این ها هم سواله
دیوس
سلام
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
برای اینکه اطلاعاتی را فراموش نکنیم باید آنها را..........کنیم