لامبورگینی ساخت کدام کشور است
لامبورگینی ساخت کدام کشور است را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
لامبورگینی
لامبورگینی (به ایتالیایی: Lamborgini) شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سوپر اسپورت فعالیت میکند.
شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ توسط فروچیو لامبورگینی تأسیس شد و در سال ۱۹۹۸ گروه Audi آن را با قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خریداری کرد، که در ساختار این گروه خودروسازی آلمانی و بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت آئودی قرار گرفت.
دفتر مرکزی این شرکت در دهکدهای کوچک به نام سنآگاتا بولونیز قرار دارد و تحت مدیریت آئودی، در خط تولید کارخانجات خود، مدلهای اونتادور، سیان، اوراکان و لامبورگینی اوروس را تولید مینماید.
تاریخچه[ویرایش]
فروچیو لامبورگینی؛ بنیانگذار لامبورگینی، تحصیلاتش را در زمینه طراحی ماشینآلات کشاورزی و صنعتی، به پایان رساند، سپس وارد ارتش ایتالیا شد و در قسمت نیروی هوایی مشغول به کار گردید. در جنگ جهانی دوم او به عنوان مکانیک، در یک کارخانه مشغول به کار شد و پس از جنگ، با استفاده از بقایای تجهیزات نظامی کارخانه موردنظر، به تولید تراکتور پرداخت؛ ولی او عاشق اتومبیلهای سریع بود و همواره رؤیای سرعت، در سر میپروراند.
وی در سال ۱۹۴۷ با تقویت موتور یکی از مدلهای فیات، یک اتومبیل مسابقهای فراهم کرد و در سال ۱۹۴۸ با این اتومبیل، در یک مسابقه محلی شرکت نمود.
۱۹۴۹ تا ۱۹۶۳[ویرایش]
در سال ۱۹۴۹ فروچیو لامبورگینی کمپانی تولید تراکتور خود را با نام لامبورگینی تراتوری، تأسیس کرد. این شرکت در اواسط دهه ۱۹۵۰ به بزرگترین تولیدکننده ماشینآلات کشاورزی ایتالیا تبدیل شد. این شرکت همچنین در زمینه تولید سیستمهای تهویه گرمازا و سرمازا نیز فعالیت مینمود.
۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵[ویرایش]
چندین دلیل متفاوت از چرایی و چگونگی ورود لامبورگینی به دنیای اتومبیلها وجود دارد. یک افسانه حکایت از بحث بین انزو فراری (رئیس کارخانه فراری) و فروچیو لامبورگینی دارد، آن هم بر سر اینکه چه کسی میتواند اتومبیلهای بهتری را تولید کند. داستان دیگر بیان میکند که فروچیو بهطور مداوم از اتومبیل فراری خود ناراضی بود. (به دلایلی از جمله دفعات متعدد بردن ماشین به تعمیرگاه، خدمت رسانی ضعیف و غیره). به نظر میرسد که واقع بینانهترین استدلال، پس زمینه دانش مکانیکی و کار منحصر بهفرد فروچیو در حس تجارت باشد.
فروچیو در اوقات فراغت، به پیادهسازی موتور و سایر قطعات اتومبیل شخصی خود، که در اکثر مواقع فراری یا مازراتی بود، میپرداخت. سپس شاسی، سیستم تعلیق، ترمز خودرو و سیستم برقکشی آنها را بررسی میکرد. آنچه که او کشف کرد، این بود که بسیاری از قسمتهای وسایل نقلیه او در واقع مشابه قسمتهای مورد استفاده در تراکتورهای تولید شده در کارخانه او بودند، با این حال قیمت دینام یا تایر ایتالیایی نصب شده در فراری، به سه برابر قیمت معمول میرسید؛ بنابراین در واقعیت، چشمانداز کسب و کار اولیه او، خیلی در مورد طراحی لامبورگینی میورا نبود، بلکه به نوع فرصت کسبوکار/درآمد موجود در بازار قطعات مربوط میشد.
در ۱۹۶۲، با این مفهوم کسبوکار مکمل در ذهن لامبورگینی، او شروع به پایهریزی شرکت خود کرد. در ماه می ۱۹۶۳، او شرکت فروچیو لامبورگینی اتومبیلی را تأسیس کرد و زمین بزرگی را نیز در سنآگاتا بولونیز برای راهاندازی فروشگاه خود خریداری کرد. فروچیو در آن زمان، طراحی فوق مدرن و تأسیسات ساخت را در کنار فضای اداری خود در نظر گرفت.
در عرض چند ماه پس از تأسیس فروشگاه خودرو خود در سال ۱۹۶۳، لامبورگینی تواناییهای تیم خود را در معرض آزمایش قرار داد. این آزمایش در قالب یک طرح مفهومی اتومبیل برای نمایشگاه اتومبیل تورین، در نوامبر همان سال اجرا شد.
با وجود شانس اندک و زمان کم، فرونچیو و تیمش، به نحوی موفق به ادامه کار خود و غلبه بر مشکلات شدند. با توسعهٔ بموقع برای نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۶۳، اولین لامبورگینی با نمونه اولیه لامبورگینی ۳۵۰جیتیوی شروع به کار کرد. این مدل در نمایشگاه، نظر منتقدان را به خود جلب کرد. بهطور کلی این خودرو نه تنها به عنوان اولین تلاش فوقالعادهٔ فروچیو محسوب میشد، بلکه به نوبه خود یک وسیله نقلیه عالی نیز محسوب میشد. موتور ۳۶۰ اسب بخار ۱۲ سیلندر، نیروی لازم برای این مدل را تأمین میکرد، که توسط مهندس سابق فِراری، جیوتو بیتزارینی طراحی شده بود و البته تأثیر قابلتوجهی نیز در پروژههای آینده لامبورگینی داشتهاست.
پس از نمایشگاه اتومبیل تورین، فروچیو تصمیم به ساخت مدل ۳۵۰جیتیوی، ولی با طراحی فرانکو اسکالیونه گرفت. او سپس با مشهورترین مؤسسه طراحی میلان، کاروزریا تورینگ، تماس برقرار کرد. فیلیس بیانکی آندرلونی از کاروزریا تورینگ، طراحی ۳۵۰جیتیوی را برای ساخت مدل جدید لامبورگینی ۳۵۰جیتی و به دنبال آن لامبورگینی ۴۰۰جیتی کافی دانست.
در طول سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ لامبورگینی، برای اولین بار، حس احترام و تقدیر را از سراسر جهان دریافت کرد و مورد توجه بزرگان صنعت خودروسازی قرار گرفت. پس از چند بررسی کیفیت توسط نشریات اتومبیل و روزنامههای آمریکایی و اروپایی، محصولات این کمپانی شروع به جذب خریدار کرد.
۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹[ویرایش]
در ابتدای سال ۱۹۶۵، لامبورگینی بهطور مداوم تأکید میکرد که هرگز علاقهمند به انجام پروژههای مربوط به آینده یا عجیب، نشدهاست. فروچیو علاقهمند به طرحهای مفهومی (نمایشی) نبود، او به سادگی میخواست که اتومبیلهای عادی فوقالعاده سریع و بی عیب و نقص را تولید کند. دو مهندس باهوش جوان از بولونیا، فرونچیو را درک کردند و بر روی یک طرحی مفهومی در ذهن خود کار کردند. ایده این بود، که یک ماشین مسابقهای کمی رامتر، برای جادهها و قابل استفاده در حومه شهر، طراحی کنند.
پروژه آنها، به صورت مخفیانه، با نام تیپی ۴۰۰ و یک طراحی موتور سطح متوسط، با موتور ۱۲ سیلندر ۴ لیتری ۴۰۰جیتی که به صورت اریب در پشت کابین نصب شده بود، شروع شد. این مکان قرارگیری موتور، از خصوصیات منحصر بفرد در این اتومبیل بود، زیرا تا آن زمان هیچ اتومبیل جادهای اسپرت، موتور خویش را در پشت کابین نصب نکرده بود. شاسی لامبورگینی میورا از ورق فلزی خم شده و جوش داده ساخته شده بود که باعث کاهش وزن بیشتر و افزایش عملکرد و قابلیت هندلینگ میشد.
به منظور تأمین سابقهای برای بسیاری از لامبورگینیهای آینده، نام این مدل جدید میورا از گاوهای مسابقهای اقتباس شد. گاوهای میورا ظاهراً از قویترین گاوهای نر مسابقهای بودند و همچنین به عنوان باهوشترین و درندهترین آنها نیز محسوب میشدند. وقتی به اتومبیل میورا از جلو با دربهای که رو به بالا باز میشوند، نگاه کنیم، نام آن بسیار مناسب به نظر میرسد.
دوباره با وجود زمان محدود و فشرده، بدنه خودروی میورا برای نمایش در نمایشگاه خودروی تورین در اکتبر ۱۹۶۵، به موقع تکمیل شد. این نمونه اولیه، یک هدف لحظهای بود، اما منتقدان مخالف، به طراحی موتور جلوی آن انتقاد کردند و متقاعد نشدند که میورا بتواند به عنوان یک ماشین جادهای موفق عمل کند.
نوچیو برتون و تیم طراحی او، طرح میورا را کمی عجیب تر از طرحهای امروزی ساخت، اما مارچلو گاندینی، میورا را به یک ابرماشین جادهای قابل بقا تبدیل کرد. بعدها گاندینی اعلام کرد که از اکتبر ۱۹۶۵ تا فوریه ۱۹۶۶، همه کارکنان لامبورگینی در هفت روز هفته و ساعتها به منظور آمادهسازی میورای مناسب جاده برای نمایش در نمایشگاه اتومبیل ژنو و بلافاصله پس از آن برای تولید انبوه تلاش میکردند.
نمونه اولیه میورا در اکتبر ۱۹۶۵ به عنوان یک شاسی هموار نمایش داده شده بود و تنها در چهار ماه تبدیل به اولین ابرماشین جهان شد.
۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲[ویرایش]
پس از موفقیت میورا، این کمپانی همچنان به آزمایش و تکامل راه خود ادامه داد. از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱، لامبورگینی انواع مختلفی از خودروها را تجربه کرد اما طرح مفهومی مارزال، شاید یکی از عجیبترین آنها بود. با درهای گالوینگ، موتور درون خطی ۶ سیلندر، فضای گستردهٔ شیشهای و صندلی برای چهار نفر، این کانسپت ثابت، یک بستر آزمایشی برای مدلهای آینده و به خصوص لامبورگینی اسپادا ۴ نفره ارائه کرد.
نه به عنوان طراحی مورد علاقه همگان، اما اسپادا انواع شیشه را در طراحی خود دارا میباشد. این خودرو بهطور نامتناسبی بزرگ است و دارای پایان عقب پیازی، کاپوت به همان اندازه بلند و شیشهٔ بیشتر است. مزیت مهم اسپادا در توان ۳۲۵ اسب بخار آن، موتور جلوی V12 و کارایی چند وظیفهای آن برای حمل چهار نفر بود.
اسپادا، با تولید سه تیپ از آن در طول سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸، تأکیدی بر موفقیتهای لامبورگینی بودهاست. کمپانی فروچیو اکنون وارد دهه ۱۹۷۰ با خط تولید چشمگیری میشد. همراه با اسپادا، میورا اس جدید با موتور جلوی جیتی مشابه مدل جیتی۳۵۰ با نام لامبورگینی ایسلرو ساخته شد. در کمتر از هشت سال، لامبورگینی به اوج موفقیت خود رسیده بود.
۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸[ویرایش]
در اوایل سال ۱۹۷۰، مشکلاتی از قبیل ناآرامیهای کارگری در ایتالیا، افزایش قیمت گاز و معاملات بزرگ تراکتور، استرس فوقالعادهای را در لامبورگینی و شرکت او به وجود آورد؛ بنابراین در سال ۱۹۷۲ پس از هشت سال بودن در راس، فروچیو ۵۱٪ درصد از سهام شرکت را به یک کارخانه دار سوئیسی با نام ژرژ هنری روزتی فروخت.
سال بعد او باقی سهام خود را نیز به دوست خود، رنه لایمری، واگذار کرد؛ بنابراین، مردی که نیروی محرکه صعود این کمپانی بود، مجبور به حذف خود از این معامله شد.
دهه ۱۹۷۰ زمان مناسبی برای خودروسازیها نبود و شرکت لامبورگینی خود را برای سه بار بین سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸، در آستانه شکست دید تا در نهایت در سال ۱۹۷۸ به ورشکستگی رسید.
۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶[ویرایش]
در سال ۱۹۸۰، برادران میمران سوئیسی تصمیم به کمک به لامبورگینی گرفتند. در طول دهه ۱۹۸۰ تلاشهای برادران میمران برای احیای این کمپانی در نهایت با شکست مواجه شد و برادران میمران در اواسط دهه ۱۹۸۰ شروع به مذاکره با مدیران شرکت خودروسازی کرایسلر نمودند. این مذاکرات در نهایت در سال ۱۹۸۶ به پیوست شدن لامبورگینی به کرایسلر انجامید.
۱۹۸۶ تا ۱۹۹۸[ویرایش]
در سال ۱۹۹۰، با اینکه لامبورگینی همچنان تحت مالکیت کرایسلر بود، موفق به طراحی لامبورگینی دیابلو شد. با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، دیابلو از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۱ در حال کار بود. اگرچه دیابلو درآمدساز اصلی این شرکت برای دهه ۱۹۹۰ بود، اما برای حفظ ماندگاری این کمپانی کافی نبود.
در سال ۱۹۹۴، کرایسلر با مشکلاتی در شرکت خود مواجه شد. کرایسلر، لامبورگینی را به عنوان یک مسئولیت برای خود میدانست، بنابراین در سال ۱۹۹۴، دوباره لامبورگینی به گروهی از سرمایهگذاران اندونزیایی فروخته شد. این تغییر امیدوارکننده نتیجهای جز بیثباتی بیشتر برای لامبورگینی نداشت. این زمان همچنین با درگذشت فروچیو در سن ۷۶ سالگی در ایتالیا مصادف شده بود. فروچیو بدون دیدن اینکه اتومبیلهای او دوباره عظمت دهه ۱۹۶۰ را بدست آورند، درگذشت.
در سال ۱۹۹۷ بود که فردیناند پیک نوه فردیناند پورشه و مدیرعامل گروه فولکسواگن علاقهمند به لامبورگینی شد. در واقع این وارث پورشه، برای سالها از دوستداران لامبورگینی بودهاست. فردیناند پیک، به عنوان یک مهندس جوان، در اوایل زندگی حرفهای خود، از لامبورگینی بازدید کرده بود.
در ۱۹۹۷ لامبورگینی باید به آئودی در زمینهٔ یک پروژه همکاری موتور نزدیک میشد، پروژهای که بعدها لامبورگینی گالاردو را به وجود آورد.
فردیناند این پیشنهاد موتور را در نظر داشت، اما وقتی شانس بدست آوردن لامبورگینی را کسب کرد، به سرعت در این مسیر گام نهاد، تا مطمئن گردد که این شرکت به سمت دیگر کمپانیها کشیده نمیشود.
۱۹۹۸ تا اکنون[ویرایش]
سرانجام در سال ۱۹۹۸ گروه فولکسواگن لامبورگینی را با قیمت ۱۱۰ میلیون دلار، خریداری کرد. اولین مدل تولید شده تحت مدیریت فولکسواگن، لامبورگینی مورسیهلاگو بود، که در سال ۲۰۰۱ تولید شد. این مدل، اولین طراحی جدید لامبورگینی پس از ۱۱ سال بود، که دارای سیستم محرک تمام چرخ، از آئودی بوده و فضایی برای دو نفر را ایجاد میکرد، که مجهز به دربهای گالوینگ و موتور ۱۲ سیلندر، با حجم ۶٫۲ لیتر بود. اولین نسل این خودرو توان ۵۷۲ اسب بخار را با گشتاور ۶۴۹ نیوتن متر ایجاد میکرد.
پانلهای خارجی بدنهٔ مورسیهلاگو به استثنای پانلهای سقف و درب فولادی، از فیبر کربن کامپوزیت ساخته شدهاست. این مدل همچنین شامل یک سیستم فعال ورودی، پنهان شده در بالای جناحین عقبی است و زمانی که نیاز به خنککننده موتور باشد، بالا میآیند. این خودرو از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ با تعداد تقریبی ۴۱۰۰ دستگاه، به فروش رسید.
مدل لامبورگینی گالاردو برای این شرکت همانند موستانگ برای فورد در دهه ۱۹۶۰ است. گایاردو با خصوصیات بهطور قابل ملاحظهای، کوچکتر از مورسیهلاگو، نسبتاً مقرون به صرفهتر و با یک موتور قابل توجه و محرک تمام چرخ، پر سودترین محصول این شرکت از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۳ بودهاست.
گایاردو با قالب آلیاژ آلومینیوم، در ابتدا از موتور ۵ لیتری ۱۰ سیلندر و متصل به گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک استفاده میکرد که توان ۵۰۰ اسب بخار و سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۴ ثانیهای را تأمین میکرد.
از سال ۲۰۰۳، این طرح رو به پیشرفت و طراحی شده توسط جیوجیارو ولوک دانکروولک، با چندین تغییر سبکی و فنی مواجه بودهاست. مدل گایاردو ۲۰۱۰، با موتور ۵٫۲ لیتری ۴۰ سوپاپ ۱۰ سیلندر، که توان ۵۶۲ اسب بخار و گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر را تولید میکند، مجهز شد که دارای شتاب صفر تا صد ۳٫۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت است.
لامبورگینی اونتادور در سال ۲۰۱۱ برای جایگزینی مورسیهلاگو معرفی شد. اونتادور ساختار فیبر کربنی با قابهای جلو و عقب آلومینیومی دارد. بدنه آن شامل پوشش فیبر کربنی برای موتور، اسپویلرهای قابل تنظیم و ورودیهای کناری هوا، کاپوت و گلگیرهای جلو و دربهای آلومینیومی است. با تمام این قسمتهای فیبر کربنی، انتظار وزن سبک تری میرفت اما اونتادور با وزن نه چندان کم ۱۵۷۵ کیلوگرم ساخته شده بود. با این حال، این خودرو به لطف موتور ۷۰۰ اسب بخار وی۱۲ با تولید ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار سریع است. این خودرو شامل لاستیکهای ۱۹ اینچی در جلو و لاستیکهای عقب ۲۰ اینچی میباشد.
جعبه دنده ۷ سرعته به اونتادور در رسیدن به سرعت ۲۱۷٫۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۲٬۷ ثانیه کمک کردهاست. ظاهر طراحی شده اونتادور بسیار زاویهای است، بهطوریکه در تصاویر، مانند یک مدل مفهومی به نظر میرسد.
ورودیهای هوای بزرگ در اونتادور به اطراف حرکت کرده و پس از تغذیه جناحین اونتادور از هوا، به شدت سقوط میکنند. شکافهای گسترده، در هر دو طرف برای جستجوی اکسیژن بیشتر، کشیده میشوند. در قسمت عقب خودرو نیز وضع مشابهای وجود دارد. در حال حاضر گرانترین ماشین دنیا مطلق به لامبورگینی «ویننو» میباشد. این خودروی رؤیایی تقریباً ۲برابر بوگاتی ویرون قیمت دارد. (بوگاتی ویرون به عنوان دومین ماشین گرانقیمت دنیا محسوب میشود) حتی سرمایه داران بزرگ دنیا به آسانی قادر به خریدن این خودرو رؤیایی نیستند.
فروش[ویرایش]
در فهرست زیر شمار خودروهای تولید و فروخته شده در فاصله سالهای ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۲ درج شدهاست. در سال ۲۰۰۳ میزان فروش این شرکت، نسبت به سال پیش از آن ۳ برابر افزایش داشت و از ۴۲۴ دستگاه در ۲۰۰۲ به ۱٫۳۰۵ دستگاه اتومبیل، در ۲۰۰۳ رسید، که سهم مدل گالاردو، ۴۰۰ خودرو بود.
مدلهای تولید شده[ویرایش]
نمونههای اولیه[ویرایش]
لامبورگینی هوراکان (۲۰۱۵) لامبورگینی سنتناریو(۲۰۱۶)
جستارهای وابسته[ویرایش]
منابع[ویرایش]
پیوند به بیرون[ویرایش]
منبع مطلب : fa.wikipedia.org
مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
فروچو لامبورگینی
فروچو لامبورگینی، (به ایتالیایی: Ferruccio Lamborghini) (زاده ۲۸ آوریل ۱۹۱۶ - ۲۰ فوریه ۱۹۹۳) مکانیک و صنعتگر ایتالیایی بود، که شرکت خودروسازی لامبورگینی را در سال ۱۹۶۳ تأسیس کرد.
وی با استفاده از دانش مکانیکی که داشت، وارد کسب و کار تولید تراکتور شد و در سال ۱۹۴۸ کارخانه لامبورگینی تراتوری را تأسیس نمود و در میان سالهای وقوع اصلاحات اقتصادی پس از جنگ ایتالیا، به سرعت به مهمترین تولیدکننده تجهیزات کشاورزی تبدیل شد.
لامبورگینی در سال ۱۹۵۹، کارخانه لامبورگینی بورسیاتوری را راهاندازی نمود، که بخاریهای نفتی تولید میکرد و بعدها وارد کسب و کار تولید تجهیزات تهویه مطبوع گردید.
در سال ۱۹۶۳، او مشهورترین کارخانه خود، با نام لامبورگینی اتومبیل را، ایجاد کرد، که در زمینه تولید و ارائه خودروهای اسپورت فعالیت مینمود.
فروچو لامبورگینی، در سال ۱۹۶۹ چهارمین کارخانه خود به نام لامبورگینی اولئودینامیکا را تأسیس کرد. وی تا اواخر دهه ۱۹۷۰ بسیاری از داراییهای خود را، به فروش رساند و بازنشسته شد. لامبورگینی در سال ۱۹۹۳ بر اثر حمله قلبی، درگذشت.
نگارخانه[ویرایش]
منابع[ویرایش]
منبع مطلب : fa.wikipedia.org
مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
تاریخچه لامبورگینی/ از تراکتور تا سفینه
منبع: ستاره
منبع مطلب : www.khodrotak.com
مدیر محترم سایت www.khodrotak.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
من میخوام بدونم
من میخوام قیمت جدید ترین لامبورگینی را بدانم
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
سلام دوست عزیز من از این ماشیین خیلی خوشم امده ولی پولم بهش نمیرسه من خودم خلبانم و ارزوی این ماشین را دارم و در واقع شاید سفری به ایتالیا داشته باشم من که میگم ۲۰ میلیارد بدن خوب یکیش مثل ۶۱ میلیارد به خاطر این ممنونم از تولید کنندهی همچین ماشین خوبی