در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    قران کریم یکی از انگیزه های انکار معاد را

    1 بازدید

    قران کریم یکی از انگیزه های انکار معاد را را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    انگیزه های انکار معاد و حیات ابدی در قرآن

    بسم الله الرحمن الرحیم

    انگیزه های انکار معاد و حیات ابدی:
    با مطالعه و بررسی آیات قرآن کریم به خوبی به دست می آید که منکرین معاد دلیلی بر انکار معاد نداشته اند و این کار تنها بر اساس صرف استبعاد و یا شک بوده است. به هر حال می توان با توجه به آیات قرآن کریم دو انگیزه اصلی برای انکار معاد بر شمرد. یکی انگیزه نفسانی و میل به طغیان و سر کشی و پرداختن به فسق و فجور و دیگری اوهام و شبهات فکری و ذهنی. و عدم تصور صحیح و کامل در خصوص قدرت و توانایی خداوند متعال در این نوشتار سعی داریم این عامل اصلی مورد بررسی و دقت قرار دهیم.

    تمایلات نفسانی عامل فراموشی مرگ و قیامت:
    یکی از مهمترین عوامل و انگیزه های انکار جهان ابدی از منظر قرآن کریم تمایلات نفسانی و شهوانی انسانها می باشد. هر چند بسیاری از  انسانها در چنین فضا و حالتی علم به حیات ابدی دارند ولی میل افراطی به طغیان و سر کشی مانع باور قطعی و قبلی ایشان به انباشته های علمی شده است از اینرو میل به لذت گرایی در ایشان و هواهای نفسانی همچون سدی محکم مانع درک حقیقت حیات ابدی در وجود ایشان می شود. «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ بَلی‏ قادرینَ عَلی‏ أَنْ نُسَوِّیَ بَنانَهُ بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ؛[قیامت/6-3] آیا آدمی پندارد که استخوانهایش را فراهم نخواهیم آورد؟ چرا، ما قادریم بر اینکه سرانگشتان او را هم راست و درست کنیم. بلکه آدمی می‏خواهد فراپیش خود- یعنی در آینده- نیز بدکاری کند. می‏پرسد: روز رستاخیز کی خواهد بود؟»

    در این آیات شریف به چند نکته بسیار مهم می توان توجه داشت:

    نکته اول: خداوند متعال در آیه شریف پندار نادرست منکرین قیامت را با واژه « یَحْسَبُ» مطرح می سازد، که حاکی از باطل بودن این چنین پنداری است.

    نکته دوم: از آنجایی که منشأ این چنین تفکر و اندیشه باطلی در خصوص غیر ممکن بودن معاد ریشه در باور غلط عدم قدرت دانستن باری تعالی می باشد. حضرت حق نمونه ای از قدرت و توانایی خود را با این بیان به ایشان گوش زد می نماید: « بَلی‏ قادرینَ عَلی‏ أَنْ نُسَوِّیَ بَنانَهُ؛ ما قادریم بر اینکه سرانگشتان او را هم راست و درست کنیم».

    از آیه این استفاده می شود که شبهه عدم قدرت و توانایی خداوند برای برپایی قیامت بهانه ای بیش نیست و انگیزه اصلی انکار معاد فراز از مسئولیت و طغیان گری است. از این رو معلوم می شود بیش از اینکه شبهه علمی مانع از پذیرش قیامت باشد، این شهوت عملی انسان است که موجب انکار معاد شده است. « بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ؛. بلکه آدمی می‏ خواهد فراپیش خود- یعنی در آینده- نیز بدکاری کند. می ‏پرسد: روز رستاخیز کی خواهد بود؟».

    شأن نزول و حکایت:
    در منابع تفسیری حکایتی نقل شده است به این صورت  که یکی از مشرکان که در همسایگی پیامبر (صلی الله علیه و اله) زندگی می‏ کرد به نام«علی بن ابی ربیعه» خدمت حضرت (صلی الله علیه و اله) آمد و از روز قیامت سؤال کرد که چگونه است؟ و کی خواهد بود؟ سپس افزود: اگر آن روز را من با چشم خودم. ببینم باز تصدیق تو نمی‏کنم، و به تو ایمان نمی‏ آورم! آیا ممکن است خداوند این استخوانها را جمع ‏آوری کند؟ این باور کردنی نیست! اینجا بود که آیات فوق نازل شد و به او پاسخ گفت. [1]

    عدم باور و ایمان واقعی در خصوص قدرت خدای متعال
    در سوره مبارکه یس می خوانیم: « أَ وَ لَمْ یَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصیمٌ مُبینٌ وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ[یس/77و78] مگر آدمی ندانسته است که ما او را از نطفه‏ای آفریده‏ایم، پس بناگاه وی ستیزه‏جویی آشکار شده است و برای ما مَثَلی آورد و آفرینش خود را فراموش کرد گفت: «چه کسی این استخوانها را که چنین پوسیده است زندگی می‏ بخشد؟».

    این آیه زیبا به روشنی می آموزد که اگر انسان به درستی در سیر شکل گیری خود می اندیشید ودستان قدرتمند خدا را در خلقت اولیه خود مشاهده می کرد که از چه مایه بی مقدار و پسی او را خلق نموده است هیچگاه به خود اجازه انکار معاد را نمی داد. به  عبارت دیگر یکی از علل انکار معاد عدم تفکر و اندیشه صحیح در زندگی انسان است والا اگر زندگی انسانه همواره با تفکر صحیح آمیخته بود به  راحتی می توانستو راه صحیح را پیدا نماید. و برای زندگی و حیات ابدی خود چاره ای بیندیشد.

     پیام‏های آیات
    1- اگر انسان به یاد ضعف و حقارت خود باشد، هرگز گردنکشی نمی ‏کند. أَ وَ لَمْ یَرَ الْإِنْسانُ».
    2- توجّه به آفرینش انسان از نطفه، ایمان به معاد را در انسان تقویت می‏کند. «مِنْ نُطْفَةٍ».
    3- بدتر از اصل خصومت، آن است که خصومت شدید و آشکارا باشد. «خَصِیمٌ مُبینٌ».
    4- ستیزه ‏جویی انسان با خدا، دور از انتظار و شگفت آور است. «فَإِذا هُوَ خَصِیمٌ».
    5- نقل و بیان افکار باطل برای پاسخگویی به آن مانعی ندارد. «ضَرَبَ لَنا مَثَلًا».
    6- ریشه ‏ی بسیاری از اشکالات در مورد قدرت خداوند، توجّه نکردن به نمونه ‏های مشابه و فراموش کردن سوابق است. «وَ نَسیَ خَلْقَهُ».
    7- منکران معاد برهان ندارند، هر چه هست استبعاد است. «مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ؟».
    8 -آزادی در اسلام به قدری است که منکران خدا و معاد با کمال شهامت در برابر رهبر مسلمین با صراحت حرف خود را می ‏زنند. «مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ».
    9- سؤال مانعی ندارد، آن چه بد است انگیزه‏ های لجوجانه و مغرورانه است. «مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ».
    10 -ریشه‏ ی بعضی از اشکالات عقیدتی، مقایسه میان قدرت انسان با خداوند است. «مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ»[2]

    پی نوشت:

    [1]. تفسیر نمونه:ج‏25، ص277.
    [2]. تفسیر نور، ج‏9، ص: 564

    منبع: دلایل امکان معاد و ضرورت معاد و پاسخ به شبهات: عباس عباس زاده

    منبع مطلب : btid.org

    مدیر محترم سایت btid.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 5 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید