توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    فلسفه شمع روشن كردن شام غريبان

    1 بازدید

    فلسفه شمع روشن كردن شام غريبان را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    و حکایت شمع همچنان باقی است در حاشیه شام غریبان میدان محسنی

    به خبری که سال گذشته در ایام محرم در یکی از روزنامه ها چاپ شد دقت کنید:

    شام غریبان در میدان محسنی تهران.

    نسل تازه ی جوانان تهرانی هم به شیوه ی خود مراسم شام غریبان را شام گاه عاشورا در بلوار میرداماد و میدان محسنی برگزار کردند.

    این مراسم البته با زد و خورد هم همراه بود و به قولی می توان گفت ختم به خیر نشد. البته این اولین سالی نبود که جوانان بالا شهر نشین شام غریبان در میان محسنی جمع می شدند. به همین خاطر نیروی انتظامی از قبل برنامه ریزی هایی کرده بود. ورود خودروها از سمت خیابان ولی عصر به بلوار میرداماد با محدودیت هایی مواجه بود. اتومبیل سواران اغلب جوانان زیر 30 سال با لباس های مد روز بودند و صدای نوارهای پاپ عزاداری (کاست معروف کویتی پور با عنوان غریبانه و امثال آن) از شیشه های باز ماشین ها به گوش می رسید. دخترها (که تعدادشان چندان کمتر از پسرها نبود و خودشان بعضاً سوار ماشین های مستقلی بودند) اغلب آرایش های متناسب با عزاداری داشتند و در مواردی اندک روبنده زده بودند ربان های سیاه بسته شده بود، و از شیشه های ماشین ها اغلب می شد دید که آدم ها مشغول تجدید آرایش اند هر اتومبیلی دست کم 2 ساعت باید در ترافیک می ماند تا بتواند به میدان محسنی برسد و تازه آن وقت از آنجا دور بزند و برگردد سمت ابتدای بلوار. چند نفری کنار خیابان شمع می فروختند و جوانان شمع ها را در کنار خیابان روی سکوهای جلوی مغازه روشن می کردند چیزی حدود 2000 شمع در تمام طول بلوار روشن بود این تنها نشانه ای بود که از آن آیین کهن عزاداری برای امام حسین(ع) همزمان در مراسم غیر رسمی این جوانان هم می شد دید (البته غیر از پوشیدن لباس های سیاه)

    ×××

    ...زمان چندانی نگذشته است از عاشوراهایی که فضای شهر را تغییر می داد در آن سال های نه چندان دور وقتی محرم می آمد فضای حزن و اندوه سراسر کشور را فرا می گرفت این تنها آرایشگاه ها و سینماها نبودند که تعطیل می شدند، مغازه هایی مانند قنادی ها و خشکبار فروشی ها نیز کرکره را پایین می کشیدند چرا که کسی نمی خواست در عزای حسین شهد شیرینی را در کام خود احساس کند. عاشورای امسال متفاوت با سال های گذشته بود به گونه ای که ابعاد و کمیت مراسم عزاداری در تهران در مقایسه با سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است. رویکرد گسترده ی اقشار کمتر مذهبی جامعه به این مراسم که به ویژه در مناطق شمالی شهر دیده می شود و طی چند سال گذشته آغاز و امسال به اوج رسیده است. امسال به راستی از جنبه های دیگری عاشورا چهره ی شهر را تغییر داد. عزاداری جای خود را به کارناوالی داد که دیگر در آن حزن و اندوهی دیده نمی شود. در شام غریبان امسال حسین (ع) به واقع غریب بود. این را می شد از چهره های خندان عابرانی دید که در کنار خیابان ها شمع در دست داشتند و با چشمان بزک کرده ی خود در جستجوی کسانی غیر از حسین(ع) بودند. تعداد تکیه های مذهبی افزایش پیدا کرده است این را می توان از آماری که در سایت های اینترنتی اعلام شده است دید. می شود از چراغ های روشن و پرچم های سیاه افراشته که در هر کوچه و خیابان شهر دیده می شود مشاهده کرد. ابعاد و کمیت مراسم عزاداری در تهران در مقایسه با سال گذشته در حدود 30% رشد داشته است. آن چه شنیده می شود صدای دخترانی است که چهره هایشان با روزهای قبل تغییر کرده. آرایش مشکی از سر تا پای آنان دیده می شود. اینجا بهار است. چهار راه بهار. چند قدم پایین تر از آن مسجدی است که در آن هیأت عزاداری است و این جماعت برای آن تجمع کرده اند. در سال های پیش دسته عزاداری بهار معروف بود و وقتی حرکت می کرد همراهان آن را دخترانی تشکیل می دادند که پسران زنجیر زن را همراهی می کردند. شام غریبان به پایان نزدیک می شود اما این جماعت خیال رفتن ندارد. نیروی انتظامی هم زمان چندانی نگذشته است دیگر کمتر کسی فلسفه ی حرکت دسته و برپایی شام غریبان را می داند. شام غریبان هم چنان علامت ها بلند می شوند، طبل ها و سنج ها به هم می کوبند و کسی نمی داند که دیگر در شام غریبان ابوالفضل، علمداری زنده نیست که به یادش علم بلند کنند.

    بهتر است روی سخنم با همان ها باشد که امسال نیز در شام غریبان می آیند تا خاطره ی حماسه و ایثار شهیدان کربلا و سالارشان را زنده نگه دارند. همان ها که امسال نیز شمع در دست می گیرند و در همان میدان محسنی جمع می شوند. والبته خیلی های دیگر.

    هیچ می دانید فلسفه ی روشن کردن شمع در شام غریبان چیست؟

    شام غریبان ترسیم آن لحظاتی است که شمع وجود سید الشهدا در راه هدایت خلق آب گشته بود و جسمش عریان روی خاک کربلا. و یا نگاه به شمع شام غریبان تجسم این بیت است که:

    زینب ای شمع تمام افروخته / یادگار خیمه های سوخته

    و یا یادآور آن لحظاتی است که زینب عقیله ی بنی هاشم دختر مولا امیر المؤمنین به راه افتاد تا در تاریکی شب گل های حرم پیامبر و اطفال حسین را پیدا کند، نور شمع ها نشانه ی ابراز ارادت و هم دردی با زینب است، دختر علی می خواهی با شمع هایمان پیش پایت را روشن کنیم تا شاید آسان تر در کنار خارهای مغیلان طفلان حسین را که از شدت ترس و گرسنگی بیهوش گشته اند بیابی؟ شام غریبان، هیاهو ندارد، حتی کمتر نوحه می خوانند و به سینه می زنند، بیشتر زمزمه است و بر سر زدن، آن هم آرام، آن گونه که اطفال خسته حسین در زیر خیمه نیم سوخته شاید لحظاتی آرام بگیرند و در پرتو سکوت شب فارغ از دردهای تازیانه و سیلی لحظاتی را بیاسایند. شام غریبان، دشمن خواست که همه چیز را محو کند، حتی جنایات خویش را، خواست که کربلا در کربلا بماند و نخواست که حتی خیمه های بی صاحب نیز برپا باشد و خواست که پرتو نور قیام حسین را در تند باد حوادث خاموش کند، غافل از آنکه:

    کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود/ خیمه ها بی پاسبان می ماند اگر زینب نبود

    و شمع های در دست عزاداران حاکی از خیال خام و شکست دشمن است که:

    دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت / آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست

    و دشمن نمی دانست که قیام حسین(ع) هزاران پرتو نور خواهد شد و در قلب های میلیون ها انسان عاشق جای خواهد گرفت، آن هم پس از 1400 سال و این شمع ها که می بینی نشانه و علامت همان نور محبتی است که خدا در دل های آزاده تابانده است و حکایت شمع، همچنان باقی است...

    امسال شمع ها را که به دست می گیری می توانی، با نگاهی جدید و با درکی شاید متفاوت از سال های قبل، زندگی خویش را از پرتو همین شمع های در دست رونق بخشی، موفق باشی.

    مجتبی یزدی

    چند نفری کنار خیابان شمع می فروختند و جوانان شمع ها را در کنار خیابان روی سکوهای جلوی مغازه روشن می کردند چیزی حدود 2000 شمع در تمام طول بلوار روشن بود این تنها نشانه ای بود که از آن آیین کهن عزاداری برای امام حسین(ع) همزمان در مراسم غیر رسمی این جوانان هم می شد دید (البته غیر از پوشیدن لباس های سیاه)

    در شام غریبان امسال حسین (ع) به واقع غریب بود. این را می شد از چهره های خندان عابرانی دید که در کنار خیابان ها شمع در دست داشتند و با چشمان بزک کرده ی خود در جستجوی کسانی غیر از حسین(ع) بودند.

    روشن کردن شمع در شام غریبان تبدیل به بستر فساد و انحراف نشود

    روشن کردن شمع در شام غریبان تبدیل به بستر فساد و انحراف نشود

    حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان کارشناس دینی رسانه ملی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاراننبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در پاسخ به این سؤال که بررسی فلسفه روشن کردن شمع در شام غریبان و خرافات و بدعت‌هایی که مردم عامی بدان اضافه کردن چیست، گفت: برخی از مباحث ابتدا یک حالت نمادین برای نزدیک کردن ذهن به یک واقعیت شکل می‌گیرد این بیان تمثیلی و نمادین از حقیقت حتی ریشه در قرآن نیز دارد.

    وی ادامه داد: بارها دیده‌ایم قرآن مثلا مضاعف کردن ثواب را به دانه‌های متعدد خوشه گندم مثال می‌زند یا به جناب ابراهیم(ع) دستور می‌دهد برای تصور حقیقت جمع کردن ابدان اموات و زنده شدن آنان چهار مرغ را سر ببرد و گوشت آنها را مخلوط کند و هر کدام را در جایی قرار دهد.

    استاد حوزه با اشاره به آیه  260 بقره «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَکِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِی قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى کُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَکَ سَعْیًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» و (یاد کن‏) آنگاه که ابراهیم گفت‏: (پروردگارا، به من نشان ده‏؛ چگونه مردگان را زنده می‌کنى‏؟) فرمود: (مگر ایمان نیاورده‏‌اى‏؟) گفت‏: (چرا، ولى تا دلم آرامش یابد.) فرمود: (پس‏، چهار پرنده برگیر، و آنها را پیش خود، ریز ریز گردان‏؛ سپس بر هر کوهى پاره‏اى از آنها را قرار ده‏؛ آنگاه آنها را فرا خوان‏، شتابان به سوى تو مى‏‌آیند، و بدان که خداوند توانا و حکیم است‏)،  گفت: حتی در سیره اهل البیت(ع) هم این واقعیت فراوان دیده شده است مثلا وقتی جمعی از زنان از حضرت علی علت عدم جواز تعدد ازدواج برای زن را در حال واحد را سوال کردند حضرت دستور داد طشت آوردند و به هر یک از آنان فرمود یک ظرف آب بیاورید و در طشت بریزید بعد فرمود حالا هر کدام آن ظرف آبی را که در طشت ریخت و مربوط به خودش بود را جدا کرده و بردارد همگان تعجب کرده و اظهار عجز نمودند. حضرت فلسفه عدم جواز ازدواج در حال واحد برای زن را چنین روشن کرد.

    حجت‌الاسلام خادمیان افزود: وقتی عده‌ای از امام باقر(ع) سؤال کردند چگونه خدا رو و پشت ندارد حضرت آتشی روشن کرد و فرمود یکی جلوی آتش بایستد و دیگری پشت آتش آنان متحیر شدند و گفتند آتش پشت و جلو ندارد و حقیقت را فهمیدند.

    وی با تأکید بر اینکه  مسأله شمع روشن کردند در شام عاشورا که معروف به شام غریبان است گفت:  در ابتدا یک حالت نمادین از این شب را متصور می‌کردند به این توضیح که به یاد سوزانده شدن خیام در عصر روز عاشورا  تعداد اندکی شمع نمادین روشن می‌شد و حالت نمادین که خاندان شهدای کربلا در تاریکی بیابان کربلا با نور سوختن خیمه‌ها شام عاشورا را سپری کردند شمع روشن می‌کردند.

    این کارشناس مذهبی  ادامه داد: ولکن در سال‌های اخیر این حرکت نمادین از سوی دشمنان مکتب عاشورا مورد تحریف و تمسخر واقع شد یک حرکت اسراف‌گونه و هتاکی شکل گرفت، روشن کردن شمع که قبلا یک حرکت نمادین و دارای پیام تاریخی و تربیتی بود و بیانگر توحش قاتلان کربلا و سقوط یک انسان دنیاپرست بود بر اثر تحریف دشمن تبدیل به یک بستر فساد و اسراف شده است.

    حجت‌الاسلام خادمیان در پایان یادآورشد: مسئله روشن کردن شمع در شام غریبان جزء تحریفات آداب عزاداری حسینی است درست مثل قمه‌زنی که امروز از مصادیق تحریفات عزاداری حسینی شده است لذا روشن کردن شمع دیگر از مصادیق نمادین غربت آل‌الله علیهم السلام  نیست و نه حتی خرافات بلکه جنبه تخریب و تحریف و تمسخر عزای حسینی را پیدا کرده است، درست مانند قمه‌زنی که امروز واقعا از مصادیق وهن مکتب است.

    علیرضا برومند

    علت روشن كردن شمع در شام غريبان شب عاشورا

    .

    شام غریبان امام حسین (ع) بعد از غروب آفتاب روز عاشورا شروع می شود، زمانی که دشمن در غروب زنان را از خیمه ها بیرون کردند و خیمه ها را آتش زدند

    آیین شب شام غریبان با سوگواری و روشن کردن شمع یاد می شود

    اما در این بین بسیاری آیین روشن کردن شمع را بدعت ایرانیان و تحریف در مراسم عاشورا می دانند که در این مطلب این مسئله و علت آن را بررسی می کنیم

    چرا در شب عاشورا شمع روشن می کنیم

    در شام غریبان دسته های عزاداری، علم بر نمی دارند، زنجیر و سینه نمیزنند، بلکه با صف های منظم با سکوت و متانت حرکت می کنند یا می نشینید و با روضه خواندن در مورد وقایع شب یازدهم محرم و سرنوشت خانوادن امام حسین (ع) سوگواری می کنند

    آیین شمع روشن کردن در همه ادیان و مذاهب مختلفی وجود دارد

    به نوعی در قدیم با فانوس و حالا با شمع یادآور شام تاریک و بدون روشنایی فرزندان اهل بیت امام حسین (ع) می باشد که به نوعی هم دردی تبدیل شده است

    1- آیین روشن کردن شمع یاد آور لحظاتی است که حضرت زینب (ص) در تاریکی به راه افتاد تا اطفال و خانواده مانده امام حسین (ع) را پیدا کند

    نور شمع عرض ارادت و هم دردی با زینب کبری (ص) می باشد

    2- روشن کردن شمع شام غریبان یاد آورد شمع وجود امام حسین در هدایت خلق بود که در عاشورا آب شد و جسم پاک او روی خاک کربلا غرق در خون گشت

    3- روشن کردن شمع در یک حالت نمادین از سوزانده شدن خیمه های اهل بیت در عصر عاشورا و ابراز همدردی با خاندان شهدای کربلا است که در تاریکی بیابان با نور سوختن خیمه های شام عاشورا را سپری کردند

    متاسفانه در سال های اخیر عده ای فلسفه شمع شام غریبان را که با احترام و به دور از هر گونه شعار و حرکات زننده که در ایام محرم دیده می شود را مورد تمسخر قرار داده اند

    اما توجه به برخی نوحه ها و استفاده از ابزار آلات نامتعارف و صداهای زیاد که باعث رنجش بیماران و … می شود از نظر این افراد در مقابل روشن کردن شمع موردی ندارد !

    ماجرای شیر در کربلا چیست

    علت روشن کردن شمع در شام غریبان | سایت فتوکده

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    هانی 12 ماه قبل
    0

    سلام.کاش میشد به جای همه این حرفها به اعتقادات اون جوانها هم احترام گذاشت اما راهی پیدا کرد که از این ورطه ی تباهی که درونش گرفتار شده اند، از این بد حجابی،بی بند و باری،انجام گناهان جورواجور و بی اعتقادی نجاتشون داد.به فکر نجات این جوانها باشیم.لطفا بیشتر بیندیشید و راهی پیدا کنید اما نه با مقابله با آنها.باید جذبشان کرد نه دفع شان.ممنون

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید