توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    فرهنگ بومی ایران درس آزاد ششم

    1 بازدید

    فرهنگ بومی ایران درس آزاد ششم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    جواب درس آزاد فارسی ششم ابتدایی فرهنگ بومی ۱ (درس هفتم)

    جواب درس آزاد فارسی ششم ابتدایی فرهنگ بومی ۱ (درس هفتم)

    جواب درس آزاد (درس هفتم) فارسی ششم ابتدایی فرهنگ بومی ۱ تقدیم شما می‌شود که از صفحه ۵۴ شروع شده و شامل یک نمونه نمونه درس آزاد فارسی ششم فرهنگ بومی 1، درک مطلب و جواب سوالات خوانش و فهم درس هفتم صفحه ۵۷ فارسی ششم دبستان است. همچنین میتوانید این درس را به PDF دانلود کنید. با ساینس هاب همراه باشید.

    درس آزاد فارسی ششم فرهنگ بومی ۱

    جواب صفحه ۵۴ درس آزاد فارسی ششم فرهنگ بومی ۱ (درس هفتم) بستگی به وظایف و موضوع تعیین شده توسط معلم در کلاس دارد. به طور کلی هدف از درس هفتم فارسی ششم ابتدایی این است که دانش آموزان بتوانند به صورت فردی یا گروهی درباره آداب و فرهنگ‌های اقوامی که برای آن‌ها تعیین شده است یک درس تنظیم و ارائه کنند. پرورش مهارت در نوشتن و بند نویسی به صورت منسجم درمورد یک موضوع و تقویت دامنه واژگان و جمله بندی صحیح و استفاده از علایم نگارشی از اهدافی است که در درس آزاد فارسی ششم دنبال می‌شود.

    در ادامه یک نمونه درس آزاد برای فارسی ششم ابتدایی تقدیم شما میشود.

    جواب درس آزاد فارسی ششم فرهنگ بومی ۱

    نمونه درس آزاد فارسی ششم فرهنگ بومی 1

    در این بخش از ساینس هاب یک نمونه درس آزاد برای فارسی ششم ابتدایی (فرهنگ بومی 1) برای شما بازنشر می‌کنم. منبع این درس، دبستان شهید صالح خسروی می‌باشد.

    معلمی که شنا بلد نبود اما شناگر قلب ها شد

    ادهم مظفری در تاریخ پنجم شهریورماه 1353 شمسی در خانواده‌ای مذهبی در روستای پشته از توابع کامیاران به دنیا آمد. ادهم مظفری کودکی را در میان کانون گرم و صمیمی خانواده سپری نمود و به سن شش سالگی رسید. سن فرارسیدن تحصیل و مدرسه، پدر که دوستدار تحصیل فرزندش بود او را به شهرستان کامیاران فرستاد تا بتواند به مدرسه برود. محیط شهر برای کودکی همچون ادهم غریب بود، اما وی با استعداد و لیاقتی که داشت خیلی زود خود را در مدرسه میان معلمان و همکلاسی‌هایش جا انداخت. ادهم توانست مقاطع ابتدایی و راهنمایی را با کسب بهترین نمرات سپری نموده و به دبیرستان راه یابد و در رشته‌ی ریاضی و فیزیک در دبیرستان شهید غفاری کامیاران به ادامه‌ی تحصیل بپردازد. در سال دوم دبیرستان بنا به علاقه‌ی قلبی که به شغل شریف معلمی داشت و دریافته بود که زادگاهش به او نیاز دارد با شرکت در آزمون ورودی دانشسرا طرح دو ساله در خردادماه ۱۳۷۱ با نمره‌ی عالی پذیرفته و در دانشسرای سنندج ثبت نام نمود و در سال ۱۳۷۳ با کارنامه‌ای درخشان فارغ‌التحصیل شده و به جمع معلمان شهرستان کامیاران پیوست. وی با شور و اشتیاق فراوان شروع به کار نمود. در سال تحصلی ۷۴ – ۷۳ در روستای درویان سفلی در سال تحصیلی ۷۵ – ۷۴ در روستای ورمهنگ، در سال تحصیلی ۷۶ – ۷۵ در روستای پشاباد و در سال تحصیلی ۷۷ – ۷۶ در روستای الک از توابع کامیاران مشغول به امر مقدس تدریس شد.

    چهارشنبه سوری است. ۲۷/ ۱۲/ ۱۳۷۶ ادهم صبح زود از منزل خارج می‌شود تا به آخرین دیدار با شاگردانش برود، او از اول صبح به قصد خداحافظی رفته بود با شاگردانش، با ما و با همه. اما غافل از اینکه او از لحظه‌ی خداحافظی خود را به ما شناساند و ما تازه با او آشنا شدیم و هرگز پیمان آشنایی را با جدایی عوض نخواهیم کرد.

    چهارشنبه سوری امسال برخلاف سال‌های گذشته در دیار ما چهارشنبه‌ی سیاهی بود؛ هوا طوفانی بود. ساینس هاب، باران و برف هم از دیشب شروع به باریدن کرده بود. رودخانه‌ی کام صدای عجیبی داشت. رودخانه‌ی کام به خود جرئت داده بود کام برف و باران را برآورده نماید. رودخانه به تعداد شاگردان مدرسه تماشاچی داشت اما هیچکدام را نمی‌پسندید. به دنبال میهمان خود می‌گشت. رودخانه بهانه‌ی لازم را پیدا کرد و آن بوئیدن یکی از گل‌های مدرسه، دانش‌آموز شهین فریدی بود. او خوب می‌دانست که باغبان برای نجات گل خواهد آمد. همین که گل به روی آب افتاد گل‌های دیگر با فریاد و همهمه باغبان را صدا کردند.

    آب طغیانگر، گل را نزدیک ۷۰ متر با خود برده بود اما او خوب میدانست که گل ته آب نمیرود چون هنوز بسیار سبک است و سال‌ها تا درخت شدن فاصله دارد. ادهم خود را در آب انداخت و همچون غواصی شناگر شاگردش را به روی تنه‌ی درختی انداخت و او را از مرگ حتمی نجات داد.

    ادهم بارها گفته بود که در طول عمرش شنا نکرده و از آب خیلی می‌ترسد. اما اینبار ادهم چیزی دیگر بود؛ انگار که سال‌های سال است با آب مونس است. آب از ترس او صدایش را بلندتر کرده بود. همه‌ی مردم در تلاش بودند که ادهم را نجات دهند. ادهم هیچ سر و صدایی نمیکرد، حتی یکبار هم نگفت مرا نجات دهید. تنها می‌گفت: «مردم من چیزیم نیست، شهین چه شد؟» چندین بار این جمله را تکرار کرد و با جریان سرد و بی‌رحم آب همسفر گشت و برای همیشه به خاطره‌ها پیوست.

    ای دوست، ای انسان، ای معلم ای کاش می‌دانستم که در آن لحظه‌ای که میهمان آب بودی و تا سینه در آب غلتیده بودی چه در قلبت می‌گذشت. آری تو اسطوره شدی.

    آری! او همان دستانی را تکان داد که انسانی را نجات داده بود و این جملات را برای دستان خود زمزمه می‌کرد: «امیدوارم که از من راضی باشید. با شما بر تخته‌ی کلاس درس انسانیت را نوشتم، خواندم و نوشتم که آری من انسانم.»

    آری! آب و میهمان بزرگش بار سفر بستند. ادهم ۲۳ سال عمر نکرد. تنها سه روز زندگی کرد و بقیه را فقط زیست، اما باید طول هر روز زندگی او را بی‌نهایت نوشت. مردم می‌دانند که نام و یاد ادهم تا انسانیت باشد زنده خواهد ماند. او درس ایثار و فداکاری را از همان کودکی در دامن پاک خانواده در روستای بی‌آلایش پشته آموخته بود و نام او همچون شاهو سربلند و استوار، پابرجا خواهد ماند. زیرا در دامن او بزرگ شده بود. وی از شاهو زیبایی و استواری زندگی را فراگرفته بود. وی با شاهو پیمان بسته بود که قلّه‌ای شود مرتفع‌تر و زیباتر از او و این پیمان ناگسستنی است تا زمانی‌که شاهو پابرجاست.

    ادهم مظفری معلمی که معلمانه زیست یادش گرامی باد.

    با ادامه ی مطلب همراه باشید.

    درک مطلب درس هفتم صفحه ۵۵ فارسی ششم ابتدایی

    سوالات این بخش هم بایستی بر مبنای درس تنظیم شده در بخش قبل طرح و پاسخ داده شود که شما در این قسمت چند سوال از متن فوق مشاهده خواهید کرد.

    1️⃣ چرا ادهم مظفری شغل معلمی را انتخاب کرد؟

    به خاطرِ علاقه‌ی قلبی که به معلمی داشت و دریافته بود که زادگاهش به او نیاز دارد.

     2️⃣ منظور از عنوان درس چیست؟

    ادهم مظفری تابحال شنا نکرده بود اما با انسانیتی که برای نجات جان شهین به خرج داد، خود را در قلب همه‌ی انسان‌ها جا کرد و اسمش جاودانه شد.

    3️⃣ ادهم زمانی که میان آب می‌غلتید چه جمله‌ای را تکرار می‌کرد؟

    مردم من چیزیم نیست، شهین چه شد؟

    دانلود PDF درس آزاد فرهنگ بومی 1 فارسی ششم

    برای دانلود فایل PDF درس آزاد فرهنگ بومی 1 فارسی ششم ابتدایی (به همراه در آزاد نگارش ششم) با حجم کم 230 کیلوبایت بر روی لینک زیر کلیک کنید:

    دانلود

    ❤❤❤

    بخوان و حفظ کن درس هفتم فارسی ششم ابتدایی

    شامل شعر همه از خاک پاک ایرانیم می شود که می‌توانید معنی آن را در لینک: معنی شعر همه از خاک پاک ایرانیم فارسی ششم ابتدایی بخوانید.

    در ادامه جواب سوالات خوانش و فهم صفحه 57 فارسی ششم را مشاهده خواهید کرد.

    جواب خوانش و فهم درس هفتم فارسی ششم

    جواب خوانش و فهم صفحه ۵۷ فارسی ششم

    با آهنگ حماسی خوانده می‌شود زیرا این شعر در وصف ایران سروده شده است و قصد دارد تا احساسات وطن دوستانه‌ی مخاطبان را برانگیخته کند. بنابراین واژه ی دشمن با آهنگ حماسی و لحنی تنفرآمیز خوانده می‌شود.

    منبع مطلب : sci-hub.ir

    مدیر محترم سایت sci-hub.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس هفتم فارسی ششم | درس آزاد (فرهنگ بومی 1) | کلاس اینترنتی ما (مومکا)

    دیار گروس با قدمت بیش از هفت هزار سال از قدیم الایام دارای مشاهیر فرهنگی، ادبی، سیاسی و علمی متعددی بوده است، که شیخ عبدالحسین فاضل گروسی از مشاهیر علم و عرفان این دیار کهن است، اما شرایط اجتماعی زمان او به‌گونه‌ای بوده که تاکنون ناشناخته و گمنام مانده است.

    عالم فاضل، شیخ عبدالحسین فاضل گروسی در سال 1295 شمسی در شهرستان بیجار دیده به جهان گشود، در همان دوران کودکی پدرش را از دست داد و به تشویق مادرش که از خانواده های سرشناس بیجاری بود به تحصیل علوم دینی تشویق شد. فاضل گروسی تحصیلات مقدماتی را به مدت هفت سال در بیجار گذراند و برای تکمیل تحصیلات خود  به قزوین عزیمت نمود.

    این عالم ربانی بعد از 12 سال اقامت در قزوین جهت علم آموزی کامل تر به  عراق رفت و به مدت 32 سال در این مرکز علمی، دینی در رشته های فقه،اصول، کلام،فلسفه ، هیئت، نجوم و طب سنتی به تحصیل مشغول شد.

    شیخ فاضل گروسی علاوه بر زبان کردی و فارسی به زبانهای عربی، فرانسه و انگلیسی مسلط بود و خط میخی و پهلوی و اوستایی را می توانست به دقت مطالعه کند و ترجمه نماید.

    این عالم ربانی در تمام دوران زندگی خود با خرافات مذهبی در ستیز بود و نسبت به فرقه بهائیت و بابییت عکس العمل نشان می داد، بیشتر توجه این دانشمند به قرآن و حدیث بود و در تفسیر قرآن اهتمام خاصی داشت.

    شیخ فاضل گروسی بعد از گذراندن دوران عالیه تحصیلی در علوم مختلف بر اساس  احساس وظیفه شرعی و خدمت به مردم دیارش به ولایتش بازگشت و به دور از هرگونه هیاهو و مرید پروری به ارشاد و هدایت مردم پرداخت.

    عالم فاضل شیخ عبدالحسین گروسی در زهد و بی اعتنایی نسبت به دنیا زبان زد خاص و عام بود، به طوری‌که دست مایه زندگیش بعد از مرگش اندکی اثاث خانه و تعدادی کتاب بیش نبود.

    شیخ فاضل گروسی در تاریخ 19 بهمن سال 1341 دار فانی را وداع گفت و در زادگاهش بیجار گروس به خاک سپرده شد.

    در حال حاضر مزار این عالم ربانی زیارتگاه مردم دیار بیجار گروس و میدانی نیز به نام این شخصیت وارسته نامگذاری شده است.

    منبع : کرد تودی

    1- شیخ فاضل گروسی در کدام شهر به دنیا آمد و به چه زبان هایی تسلط داشت؟

    در شهر بیجار استان کردستان به دنیا آمد و این عالم بزرگوار علاوه بر زبان کردی و فارسی به زبانهای عربی، فرانسه و انگلیسی مسلط بود و خط میخی و پهلوی و اوستایی را می توانست به دقت مطالعه کند و ترجمه نماید.

    2- آیت الله فاضل گروسی بیشتر مبارزاتش در چه جهت بود و بیشتر به چه چیزی توجه می کرد؟

    این عالم ربانی در تمام دوران زندگی خود با خرافات مذهبی در ستیز (جنگ و مبارزه)  بود و نسبت به فرقه بهائیت و بابییت عکس العمل نشان می داد، بیشتر توجه این دانشمند به قرآن و حدیث بود و در تفسیر قرآن اهتمام خاصی داشت.

    منبع مطلب : momeka.ir

    مدیر محترم سایت momeka.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فرهنگ بومی ایران درس آزاد

    فرهنگ بومی ایران درس آزاد یکی از قسمت‌های آموزشی در دوران قبل از متوسطه است که توسط آموزش و پرورش برای آگاهی بیشتر دانش آموزان از فرهنگ بومی ایران، درس آزاد در نظر گرفته شده است. تصور ما به عنوان یک ایرانی از فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان، قطعاً بسیار متفاوت از اطلاعات و تصورات افراد غیر ایرانی می‌باشد. فرهنگ کشورمان توسط نیاکان ما به صورت میراثی باقی‌مانده است و ما در طول زندگی همواره با گوشه‌هایی از این فرهنگ، برخورد داریم. حال آنکه تصورات افراد غیر ایرانی که در اکثر موارد، حتی ایران را از نزدیک ندیده‌اند، برگرفته از برنامه‌هایی است که توسط رسانه‌های قدرتمند نشان داده می‌شود. تا قدرت رسانه‌های ضد ایرانی زیاد است متأسفانه کار چندانی از دست ما بر نمی‌آید که فرهنگ بومی ایران درس آزاد را به همان شکلی که واقعا هست به جهانیان نشان بدهیم.

    بنابراین با آگاهی بیشتر نسل جوان شاید در آینده راه حل‌هایی برای معرفی بیشتر فرهنگ وجود داشته باشد. اگر بخواهیم فرهنگ بومی ایران را مطالعه کنیم باید تاریخ را به چند دسته اصلی و سرنوشت ساز دسته بندی کرده سپس هر دسته بندی را با دقت مطالعه نماییم.

    مقاطع تاریخی مهم در ایران

    دسته بندی مقاطع تاریخی مهم در ایران عبارتند از:

    این مقاطعی که نام بردیم تأثیر به سزایی در شکل‌گیری فرهنگ و آداب و رسوم کشور ایران داشته‌اند. به یاد داشته باشید که در تمام زمان‌هایی که نام بردیم، حدود و مرز‌های سرزمین ایران بسیار گسترده‌تر بوده و حتی تا به امروز، اثراتی از فرهنگ ایرانی در کشور هایی که قبلاً جز قلمرو ایران بوده‌اند باقی‌مانده است. برای مثال کشور‌هایی که قبلاً جز ایران بوده و حالا استقلال دارند عبارتند از:

    بدیهی است که حتی تا کنون اثراتی از فرهنگ ایرانی در این سرزمین‌ها باقی‌مانده باشد.

    عناصر اصلی فرهنگ ایرانی

    عناصر اصلی فرهنگ ایرانی را بررسی می‌کنیم تا چشم انداز درست‌تری برای مطالعه فرهنگ بومی ایران درس آزاد داشته باشیم. عناصر اصلی فرهنگ ایرانی، آن‌هایی هستند که در هیچ کجای جهان مگر در ایران یافت نمی‌شوند و یا اینکه خاستگاه آن‌ها سرزمین اصلی ایران بوده است. تعدادی از عناصر اصلی فرهنگ ایرانی عبارتند از:

    تقویم جلالی: تقویم جلالی همین تقویم شمسی است که در حال حاضر تقویم اصلی ایران به حساب می‌آید. این تقویم به کوشش حکیم عمر خیام تدوین شد که در جهان، بی‌نقص‌ترین و دقیق‌ترین تقویم می‌باشد. بر اساس همین تقویم است که ایرانیان لحظه تحویل سال را می‌دانند و نوروز را جشن می‌گیرند.

    جشن‌های ایرانی: جشن‌های ایرانی هم در دنیا نظیر ندارند. یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایرانی، نوروز است که دقیقاً در لحظه تحویل سال و روز اول بهار، توسط ایرانیان زنده نگه داشته شده است. ایرانیان روز اول بهار را به دلیل اینکه طبیعت تولد دوباره‌ای دارد، روز خوبی برای آغاز سال جدید در نظر گرفته‌اند. از دیگر جشن‌های ایرانی می‌توانیم به یلدا اشاره کنیم که شب قبل از اولین روز زمستان می‌باشد. در اولین روز زمستان، روز‌ها کم کم طولانی‌تر می‌شوند. جشن‌های تیرگان، مهرگان و سده هم بر اساس اتفاقات طبیعی و سالانه بوجود آمده‌اند.

    غذا‌های ایرانی: غذا‌های ایرانی در فرهنگ ایرانی تأثیر زیادی داشته اند. حتی امروزه هم در مراسم و جشن‌ها و گرد‌همایی های ایرانی، غذا نقش مهمی دارد. غذا‌های ایرانی معمولاً یک عنصر ثابت و مهم دارند و آن هم برنج است از دیگر عناصر مهم غذای ایرانی می‌توانیم به گوشت، زعفران، گلاب، لبنیات، نان و … اشاره کنیم.

    موسیقی ایرانی: موسیقی ایرانی در جهان شناخته شده است به‌ خصوص که این موسیقی همواره در کنار اشعار شاعران بزرگ ایرانی قرار گرفته و برای هر ایرانی احساسات ناب و خالص با نوای موسیقی ایرانی گره خورده است.

    زبان پارسی: زبان پارسی، اصلی‌ترین عنصر فرهنگ بومی ایران درس آزاد است. این زبان غنی و شیرین، جز جدانشدنی سرزمین ایران است. با اینکه در سرزمین ایران افراد با زبان‌های و گویش‌های دیگری وجود دارند ولی همه ایرانی‌ها می‌توانند به این زبان صحبت کنند و ارتباط لازم را بوجود بیاورند. برای درک فرهنگ بومی ایرانی درس آزاد، یاد گرفتن زبان فارسی، ضروری است.

    منبع مطلب : www.isfahanvisit.com

    مدیر محترم سایت www.isfahanvisit.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سمانه 12 ماه قبل
    0

    بد

    سمانه 12 ماه قبل
    1

    بد

    مهدی 2 سال قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید