توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    علینا و علی الناس به چه معناست

    1 بازدید

    علینا و علی الناس به چه معناست را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آیه 38 سوره یوسف

    وَ دَخَلَ مَعَهُ السّجْنَ فَتَیانِ قالَ أَحَدُهُما إِنِّی أَرانِی أَعْصِرُ خَمْراً وَ قالَ الْآخَرُ إِنِّی أَرانِی أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی خُبْزاً تَأْکُلُ الطَّیْرُ مِنْهُ نَبّئْنا بتَأْوِیلِهِ إِنَّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسنِینَ (36) قالَ لا یَأْتِیکُما طَعامٌ تُرْزَقانِهِ إِلاَّ نَبَّأْتُکُما بتَأْوِیلِهِ قَبْلَ أَنْ یَأْتِیَکُما ذلِکُما مِمَّا عَلَّمَنِی رَبّی إِنِّی تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ باللَّهِ وَ هُمْ بالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ (37) وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائِی إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ما کانَ لَنا أَنْ نُشْرِکَ باللَّهِ مِنْ شَیْ‌ءٍ ذلِکَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَیْنا وَ عَلَی النَّاس وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاس لا یَشْکُرُونَ (38)

    ترجمه‌

    و داخل شدند با او در زندان دو جوان گفت یکنفر از آندو همانا من دیدم خود را در خواب که میفشردم انگور را برای شراب و گفت دیگری همانا من دیدم خود را در خواب که برداشتم بالای سرم نانی را که میخورند پرندگان از آن خبر ده ما را از تعبیرش همانا ما می‌بینیم تو را از نیکوکاران‌

    گفت نمی‌آید برای شما خوراکی که روزی داده شوید بآن مگر که خبر دهم شما را بتعبیر آن پیش از آنکه بیاید برای شما این از چیزهائی است که آموخت مرا پروردگارم همانا من واگذاردم کیش گروهی را که نمیگروند بخدا و آنها بآخرت ایمان ندارند

    و پیروی نمودم کیش پدرانم ابراهیم و اسحق و یعقوب را روا نبوده است برای ما که شریک قرار دهیم با خدا هیچ چیز را این از فضل خدا است بر ما و بر مردم ولی بیشتر مردم شکر نمیکنند.

    تفسیر

    پس از آنکه حضرت یوسف بحکم عزیز وارد زندان شد دو نفر جوان دیگر هم با او وارد شدند که قمّی ره فرموده آندو بنده پادشاه بودند یکی نانوای او و دیگری ساقی بود و گفته شده پادشاه بزرگ مصر از طبّاخ و شربت دار خود بد گمان شده بود که خواسته‌اند او را مسموم نمایند لذا هر دو را بزندان فرستاده بود و آندو با حضرت یوسف مأنوس شدند و او مدّعی علم تعبیر شد و آنها خواستند او را امتحان نمایند یکی از آنها که ساقی بود گفت من می‌بینم خودم را در خواب که شراب میگیرم از انگور و اینکه نسبت داده فشردن را بشراب باعتبار آنستکه انگور شراب میشود بفشردن مثل اینکه میگویند آجر پخته شد با آنکه خشت پخته شده باعتبار آنکه خشت آجر میشود به پختن و میگویند جاری شد ناودان با آنکه جاری آب است باعتبار آنکه آب در ناودان یا بوسیله آن جاری میشود پس یا در نسبت مسامحه شده یا در استعمال کلمه خمر و اراده انگور بملاحظه چیزیکه‌

    جلد 3 صفحه 143

    مئال امر انگور بآنست چنانچه یا در نسبت جریان بناودان مسامحه شده یا در استعمال ناودان و اراده آب بملاحظه آنکه مجرای آب است و این را مجاز در اسناد یا در کلمه گویند و بنظر حقیر اقرب مجاز در اسناد است و دیگری که نانوا بود گفت من می‌بینم خودم را در خواب که بالای سرم قدحی گذارده‌ام که در آن نان است و پرندگان از آن میخورند چنانچه عیّاشی ره از امام صادق علیه السّلام نقل نموده و بعضی گفته‌اند سه سبد یا سفره بوده و مرغان درنده از آن میخوردند و هر دو از حضرت تقاضای تعبیر خوابشان را نمودند و تصدیق کردند که او از اهل احسان و نیکوکاری است عیاشی از امام صادق علیه السّلام نقل نموده که چون پادشاه امر بحبس یوسف علیه السّلام نمود در زندان خداوند بآنحضرت تعلیم فرمود علم تعبیر خواب را و او خواب زندانیان را تعبیر میفرمود و دو غلامی که با او بزندان در آمدند در همان روز چون شب خوابیدند و صبح برخاستند گفتند باو ما دیشب خوابی دیدیم برای ما تعبیر نما بتقریب مذکور در آیه و در کافی از آن حضرت نقل نموده که او یعنی یوسف علیه السّلام توسعه میداد جای را بر اهل مجلس و قرض میکرد برای اهل احتیاج و کمک میکرد با ضعفاء و قمی ره از آن حضرت نقل نموده که او قیام میکرد برای پرستاری مریض و خواهش مینمود برای محتاج و توسعه میداد بر محبوس و بنظر حقیر همین اخلاق موجب آن شده که آندو تصدیق احسان او را نموده‌اند و بعضی گفته‌اند مراد آن دو این بوده که خوب تعبیر خواب میکنی در هر حال پس از آنکه آنحضرت توجّه و احتیاج آنها را بخود احراز فرمود وسیله‌ای برای دعوت آنها بتوحید بدست آورد و قبلا مدّعی معجزه شد تا بدانند که پیغمبر است و فرمود علم من منحصر بتعبیر خواب نیست من خبر میدهم بشما که چه خوراکی برای ارتزاق شما میآورند و اوصاف و خواص آن چیست پیش از آنکه بیاورند برای شما چون تأویل خبر دادن از مئال امر چیزی است پیش از تحقّق آن و اینجا خبر دادن از طعام آنها است قبل از حضورش مانند حضرت عیسی علیه السّلام که خبر میداد چه میخورند و چه ذخیره میکنند در خانه‌هاشان و این یکی از علومی است که خداوند بمن تعلیم فرموده بطریق الهام و وحی بدون اسباب عادی و باین مقام نمیرسد جز مؤمن موحّد و من قبول ننمودم طریقه کسانیرا که ایمان نمی‌آورند بخدای یگانه‌

    جلد 3 صفحه 144

    و آنها کسانی هستند که منکر معادند چون اقرار بتوحید ملازم با اقرار بمعاد و انکارش ملازم با انکار آنست و بنظر حقیر برای افاده این نکته کلمه هم مکرّر شده اگر چه گفته‌اند برای تأکید است و این نظریّه با تامّل مکشوف میشود بلکه متابعت نمودم مسلک پدران خود ابراهیم و اسحق و یعقوب علیهم السلام را که فضل ایشان معروف و نبوّتشان مشهور است و من از چنین دودمان شریفی هستم هرگز روا نبوده و نباشد از برای احدی خصوصا ما خانواده نبوت و رسالت که هیچ موجود و مصنوع و امری را شریک با خدا قرار دهیم این توحید و دعوت بآن و نبوت از تفضّلات الهی است بر ما و بر سایر مردم که موحّد شوند و مهتدی بهدایت ما گردند و پیرامون شرک و فساد نگردند ولی بیشتر خلق از این نعمت عظمی شکر گذاری نمیکنند و اجابت دعوت انبیاء را نمینمایند و متنبّه نمیشوند ..

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    یوسف ۳۸


    ترجمه

    معنی کلمات و عبارات

    «مَا کَانَ لَنَا»: ما را نرسد و نسزد. «مِن شَیْءٍ»: چیزی را، اعم از فرشته و پری و انسان و بت و غیره. حرف (مِنْ) زائد و واژه (شَیْءٍ) مفعول‌به است. یا معنی چنین است: چیزی از شرک، کم باشد یا زیاد. «ذلِکَ»: این توحیدی که از نفی شرک مستفاد است.

    آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

    تفسیر

    نکات آیه

    ۱- ابراهیم ، اسحاق و یعقوب(ع) ، پدران و اجداد یوسف(ع) بودند. (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم و إسحق و یعقوب)

    ۲- یوسف(ع) در زندان مصر ، پیروی خویش از آیین ابراهیم ، اسحاق و یعقوب(ع) را فاش ساخت. (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم و إسحق و یعقوب)

    ۳- یوسف(ع) در زندان مصر ، حسب و نسب خویش را برای زندانیان بیان کرد. (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم و إسحق و یعقوب)

    ۴- یوسف(ع) ، پیرو شریعت پدرانش ، ابراهیم ، اسحاق و یعقوب(ع) بود و برانگیخته به شریعتی جدید نبود. (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم و إسحق و یعقوب)

    ۵- اسحاق و یعقوب(ع) ، پیامبرانی پیرو شریعت پدرشان ابراهیم(ع) (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم و إسحق و یعقوب)

    ۶- ابراهیم ، اسحاق و یعقوب(ع) ، پیامبرانی شناخته شده برای مردم مصر (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم و إسحق و یعقوب)

    ۷- پیروی یوسف(ع) از آیین ابراهیم ، اسحاق و یعقوب(ع) ، موجب عنایت خدا به وی و آموزش علم غیب و دانش تعبیر رؤیا به او شد. (ذلکما مما علمنی ربی إنی ترکت ... واتبعت ملّة ءاباءِی) جمله «اتبعت ...» عطف بر «ترکت» در آیه قبل است. بنابراین دلالت می کند که: پیروی از آیین ابراهیم نیز در بهره مند شدن یوسف(ع) از علوم الهی ، نقش داشته است.

    ۸- رسیدن به حق ، در گرو شناخت باطل و نفی آن است. (إنی ترکت ملّة قوم لایؤمنون ... واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم)

    ۹- یوسف(ع) و پدرانش ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب(ع) ، موحدانی مبرّا از کمترین شرک ورزی به خدا (ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء)

    ۱۰- پیامبران، پیراسته از هرگونه شرک ورزی و همتا پنداشتن برای خدا (ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء)

    ۱۱- خداوند ، از داشتن هرگونه شریک و همتایی منزه است. (ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء) مراد از «شیء» می تواند موجوداتی نظیر فرشتگان، ستارگان، بتها و ... باشد. بر این اساس جمله «ما کان ...» ; یعنی: برای ما شایسته نیست که موجودی را شریک خداوند بدانیم. همچنین می تواند مراد از «شیء»، شریک قرار دادن باشد. بر این مبنا جمله «ما کان لنا...» چنین معنا می شود: برای ما زیبنده نیست که به هیچ نوع شرکی (شرک خفی و جلی، و شرک در عبادت خدا و اطاعت او و ...) گرایش پیدا کنیم.

    ۱۲- شرک ، دارای انواع و مراتبی متفاوت است. (ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء) برداشت فوق ، بر این اساس است که مراد از «شیء» شرک ورزی باشد.

    ۱۳- شریک برای خدا پنداشتن ، در حقیقت ایمان نداشتن به اوست. (إنی ترکت ملّة قوم لایؤمنون بالله ... اتبعت ملّة ءاباءِی ... ما کان لنا أن نشرک بالله) از جمله «ما کان لنا أن نشرک بالله» معلوم می شود مراد از «لایؤمنون بالله» در آیه قبل ، این است که برای خدا شریک می پندارند. تعبیر کردن از شرک ورزی به ایمان نداشتن به خدا ، گویای برداشت فوق است.

    ۱۴- توحید ، روح و رکن اصیل آیین ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف(ع) (واتبعت ملّة ءاباءِی إبرهیم ... ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء) جمله «ما کان لنا ...» توصیف «ملّة آباءی ...» می باشد. تفسیر و تبیین یک آیین به یکی از حقایق آن ، می رساند که حقیقت یاد شده رکن و پایه اصلی آن آیین است.

    ۱۵- شرک و کفر ، از موانع دستیابی به علوم موهبتی و خدادادی است. (ذلکما مما علمنی ربی إنی ترکت ملّة قوم لایؤمنون بالله ... ما کان لنا أن نشرک بالله)

    ۱۶- اعتقاد ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب و یوسف(ع) و دیگر پیامبران به توحید و مصونیتشان از هرگونه شرک ورزی ، تفضّلی از ناحیه خدا بر آنان بود. (ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء ذلک من فضل الله علینا)

    ۱۷- بعثت پیامبران برای آموزش توحید و نفی شرک ، از تفضّلات الهی بر مردم است. (ما کان لنا أن نشرک ... ذلک من فضل الله ... علی الناس)

    ۱۸- پرهیز از شرک و گرایش به توحید ، تنها در پرتو عنایتها و امدادهای الهی میسّر است. (ما کان لنا أن نشرک ... ذلک من فضل الله علینا)

    ۱۹- اظهار بهره مندی از نعمتهای خدادادی و تفضّلات الهی ، جایز و امری پسندیده است. (ذلکما مما علمنی ربی ... ذلک من فضل الله علینا و علی الناس)

    ۲۰- انبیا ، پیام آوران توحید و معلمان یکتاپرستی بودند. (ما کان لنا أن نشرک بالله من شیء ذلک من فضل الله علینا و علی الناس) اعتقاد توحیدی پیامبران خدا را ، تفضّل خدا بر مردمان دانستن - که مفاد «ذلک من فضل الله ... علی الناس» است - می رساند که: عموم مردم از طریق پیامبران ، به توحید دسترسی پیدا می کنند.

    ۲۱- پیامبران ، واسطه جریان فضل الهی بر مردمان (ذلک من فضل الله علینا و علی الناس)

    ۲۲- مردم در برابر نعمت وجود پیامبران و معلمان توحید ، ناسپاسند. (ذلک من فضل الله علینا و علی الناس و لکنّ أکثر الناس لایشکرون) شکر، در برابر نعمت است و نعمتهایی که آیه مورد بحث گویای آن است عبارت است از: ۱- توحید (ما کان لنا أن نشرک ...)، ۲- وجود پیامبران به عنوان معلمان توحید و بیانگران شریعت و آیین الهی (ملّة آبائی ابراهیم ...). برداشت فوق، ناظر به دومین نعمت یاد شده در آیه است.

    ۲۳- اکثریت مردم آلوده به شرکند. (ما کان لنا أن نشرک بالله ... و لکنّ أکثر الناس لایشکرون)

    ۲۴- لزوم سپاسگزاری در برابر تفضلات الهی (ذلک من فضل الله ... و لکنّ أکثر الناس لایشکرون)

    ۲۵- شرک ورزی ، ناسپاسی در برابر خداست. (و لکنّ أکثر الناس لایشکرون)

    موضوعات مرتبط

    منابع

    منبع مطلب : www.alketab.org

    مدیر محترم سایت www.alketab.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 11 ماه قبل
    0

    معنی علینا

    به درد نمیخوره آشغالها 🤮🤮🤮 11 ماه قبل
    0

    حسین

    مهدی 2 سال قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید