توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    علي حبه جنة قسيم النار والجنة

    1 بازدید

    علي حبه جنة قسيم النار والجنة را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    علی حبه جنة | کانون هنر شیعی

    علی حبه جنة | کانون هنر شیعی

    مشبک فلزی منقش به قسمتی از شعر «علی حبه جنة» که بخشی از آرایه های حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است

    علی حبه جنة قسیم النار والجنة وصی المصطفی حقا إمام الانس والجنة (مدینه المعاجز علامه بحرانی ج 1 ص 260 )

    حب علی بن ابیطالب سپر از آتش است و او تقسیم کننده جهنم و بهشت است و او جانشین و وصی به حق حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است و او پیشوای جن و انس است.

    قسیم النار و الجنة

    قسیم النار و الجنة

    قَسِیمُ النَّارِ وَ الجَنَّةِ یا قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ روایتی از پیامبر اسلام(ص) در فضیلت امام علی(ع) که او را تقسیم‌کننده بهشت و جهنم معرفی می‌کند. این حدیث در منابع شیعه و اهل سنت به صورت‌های مختلف و از راویان متعددی مانند جابربن عبدالله، عبدالله بن عباس، عبدالله بن عمر نقل شده است.

    برای این حدیث سه معنا ذکر شده است که براساس معنای مشهور، روایت بر محور حب و بغض علی(ع) معنا شده است. طبق این معنا از آنجا که دوستدار علی(ع) در بهشت و دشمن او در جهنم خواهد بود، او را قسیم الجنة و النار نامیده‌اند. برخی علی(ع) را تقسیم‌کننده حقیقی بهشت و جهنم دانسته‌اند.

    برخی از علمای شیعه و اهل سنت این روایت را متواتر دانسته‌اند؛ اما بعضی از اهل سنت روایت را با سند خاصی ذکر کرده و آن را ضعیف شمرده‌اند.

    حدیث قسیم النار در اشعار عربی و فارسی مورد استفاده شاعران قرار گرفته است.

    متن حدیث

    حدیث قسیم النار و الجنة در منابع شیعه[۱] و اهل سنت[۲] نقل شده است.

    منابع شیعه

    این روایت در منابع متعدد شیعی از پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) با عبارات مختلف نقل شده است.

    در بعضی از روایات نیز مضمون حدیث «قسیم النار» با الفاظ متفاوتی آمده است مانند این روایت که امام علی(ع)‌فرمود: «...أنَا الفارُوقُ الّذِی أَفرُقُ بَینَ الحَقِّ و البَاطِلِ،‌أنَا أُدْخِلُ أَوْلِیائی الجَنَّةَ و أَعْدائی النَّارَ...؛‌من جداکننده‌ای هستم که میان حق و باطل جدایی می‌افکنم. من دوستدارانم را وارد بهشت و دشمنانم را داخل جهنم می‌کنم».[۱۰]

    در زیارات امام علی(ع) نیز به این حدیث اشاره شده است.[۱۱]

    در منابع اهل سنت

    در منابع اهل سنت روایت به این صورت‌ها نقل شده است:

    «قسیم الجنة والنار» از القاب امام علی(ع) نیز شمرده شده است.[۱۵]

    مقصود از حدیث

    برخی از شارحان در معنای حدیث گفته‌اند مراد این است که مردم نسبت به امام علی(ع) دو گروهند: گروهی با علی(ع) و دوستدار او و گروهی برعلیه و دشمن او. دوستداران او هدایت شدگانند و به بهشت می‌روند و دشمنانش گمراهانند و وارد جهنم می‌شوند.[۱۶] بنابراین امام علی(ع) به جهت تقسیم مردم به دوستدار و دشمن، در حقیقت آنها را به بهشتی و جهنمی تقسیم کرده است.[۱۷] همچنین گفته شده مراد از روایت این است که علی(ع) در روز قیامت حقیقتاً تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است و مردم را یکی یکی به بهشت یا جهنم می‌فرستد.[۱۸] این دو معنا در برخی از روایات نیز آمده است.[۱۹]

    برخی روایت را این‌طور نیز معنا کرده‌اند از آنجا که امام علی(ع) دارای مقام ولایت و امامت است، فعل و گفتارش حجت است. از این رو، پیروان آن حضرت بهشتی و دیگران جهنمی هستند. بنابراین قسیم الجنه و النار بودن امام علی(ع)‌ بسان معلمی است که به شاگردانش علومی را تعلیم داده است، برخی از آنها در اثر تلاش آنها را یاد گرفتند و موفق شدند و بعضی مردود شدند. در این صورت صحیح است که گفته شود معلم دسته‌ای از شاگردان را به پایه‌های بالا فرستاده و گروهی را در همان پایه تحصیلی نگهداشته است.[۲۰]

    بر پایه روایتی پیامبر(ص) را ابوالقاسم نامیده‌اند چراکه او پدر قاسم (تقسیم‌کننده) بهشت و جهنم است هر چند بنا بر مشهور پیامبر به خاطر داشتن فرزندی به نام قاسم مکنی به این کنیه شده است.[۲۱]

    راویان و اعتبار حدیث

    راویان

    حدیث از طرق مختلف و از راویان متعددی همچون جابر بن عبدالله[۲۲] عبدالله بن عباس،[۲۳] عبدالله بن عمر،[۲۴] عبدالله بن مسعود،[۲۵] مسعدة بن صدقه،[۲۶] ابوالطُفَیل[۲۷] و اباصَلْت هِرَوِی،[۲۸] عَبایة بن رِبعی[۲۹] نقل شده است.

    اعتبار حدیث

    علامه مجلسی گفته است در تواتر این حدیث تردیدی نیست.[۳۰] برخی از علمای اهل سنت نیز آن را متواتر قطعی دانسته‌اند.[۳۱]

    هنگامی که درباره «انا قسیم النار» از احمد بن حنبل سؤال شد، او در پاسخ گفت: چرا انکار می‌کنید مگر پیامبر(ص)‌ به علی(ع) نفرمود: «دوست ندارد تو را مگر مؤمن و دشمن نمی‌دارد تو را مگر منافق»، گفتند بله. ابن حنبل گفت: جایگاه مؤمن کجاست؟ گفتند بهشت؛‌ جایگاه منافق کجاست؟ جهنم؛ ابن حنبل گفت:‌ پس علی(ع) قسیم النار است.[۳۲]

    دارقُطنی روایت «عَلی قَسِیمِ النَّارِ» را از ابوذر نقل کرده و راویان آن را ضعیف و حدیث را با آن سند باطل دانسته است.[۳۳] گفته شده دارقطنی فقط سند حدیث را باطل شمرده نه متن حدیث را؛ چون گفته است: «هَذا الحَدِیثُ باطِلٌ بِهَذا الإِسنادِ». پس متن و محتوای حدیث با اسناد دیگر صحیح است.[۳۴]

    برخی از علمای اهل سنت مانند ذهبی،[۳۵] ابن عساکر،[۳۶] ابن حجر عسقلانی،[۳۷] ابن کثیر[۳۸] و البانی[۳۹] حدیث را از طریق موسی بن طریف و عَبایة بن رِبعی نقل کرده و آن دو را ضعیف شمرده‌اند.

    در اشعار

    حدیث قسیم النار در اشعار عربی[۴۰] و فارسی[۴۱] مورد استفاده قرار گرفته و اشعار متعددی در این باره سروده شده است.

    منسوب به امام شافعی:

    حب علی(ع) سپر آتش و او تقسیم‌کننده جهنم و بهشت است. او جانشین برحق پیامبراسلام(ص) و پیشوای جن و انس است.

    قطب الدین راوندی:

    علی(ع) تقسیم‌کننده جهنم صاحب خیر است و چه خوب است که فردای قیامت از آتش جهنم نجات می‌بابیم. پس محمد(ص) در دین همچون خورشید و بعد او علی(ع) ماه درخشنده است.

    پانویس

    منابع

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید