توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    علت استفاده فلز آهن در بدنه اتومبیل چیست

    1 بازدید

    علت استفاده فلز آهن در بدنه اتومبیل چیست را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    ورق مورد استفاده در بدنه خودرو

    ورق مورد استفاده در بدنه خودرو

    بدنه خودرو از چه فلزی است ؟

    خودرو به عنوان وسیله ای که روزانه به میزان زیادی انسان ها با آن سروکار دارند به حساب می آید به همین دلیل اهمیت دارد تا از مرغوبیت و استحکام بالائی برخوردار بوده تا حافظ جان بشر باشد. کاربرد آهن در صنایع خودروسازی به گونه ای گسترده است که در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی انواع ورق های بدنه خودرو و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

    ورق گالوانیزه به عنوان محصولی کلیدی در صنعت خودروسازی به حساب می آید به گونه ای که قیمت ورق گالوانیزه می تواند بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار باشد. این محصول به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، انعطاف پذیری و رنگ پذیری بالا، مقاومت در برابر نمک های محلول در آب همچنین صاف ویکدست بودن در ظاهر در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت ورق بدنه خودرو برابر با ۰.۴ تا ۲ میلی متر و عرض ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و ۸۸۰ میلی متر می باشد. ناگفته نماند تولید ورق گالوانیزه مورد نیاز صنایع خودروسازی در ایران موجب شده تا قیمت تامین مواد اولیه به میزان ۳۰ درصد کمتر از موارد مشابه خارجی برآورد شود.

    ورق سیاه به عنوان محصولی که پایه و اساس کار تولید ورق گالوانیزه به حساب می آید نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده ورق گالوانیزه و در نهایت قیمت خودرو داشته باشد. البته همانگونه که پیش تر عنوان کردیم خودکفایی صنایع فولادی ایران در تولید این گونه ورق ها، خود باعث کاهش قیمت ها تا میزان 20 تا 30 درصد از زمانی که از خارج کشور تهیه می شد، شده است.

    مرکز آخر2

    کاربرد فولاد و آهن آلات علاوه بر استفاده در ساخت بدنه خودرو در ساخت قطعات خودرو از قبیل شاسی، چرخ ها، ترمز، صفحات بدنه، ستون و سقف خودرو، سیستم اگزوز و موتور مورد استفاده قرار می گیرد. در نگاه کلی فولاد به عنوان ماده ای با استحکام بالا می باشد که ضمن آن که تعمیر آن نیاز به صرف هزینه های بالا نیست بیشترین مقاومت را جهت حفاظت از جان بشر دارد. به همین دلیل در صنعت خودرو سازی استفاده از آهن آلات در انواع قسمت های خودرو گسترش یافته است. به طور تقریبی در یک خودروی معمولی به میزان حدودا 1090 کیلوگرم و در یک خودروی شاسی بلند به میزان 1360 کیلوگرم آهن آلات بکار می رود.

    از انواع ورق های فولادی همچنین در ساخت قطعات خودروهای سنگین اعم از بیل مکانیکی، ناخنک لودر، بولدوزر گریدر، بیل، کفشک های بولدوزر، بیلچه های لودر مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های ضد زنگ و ورق های آلومینیوم نیز به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت از دیگر مواردی می باشد که به میزان زیادی در این صنعت کاربرد دارد.

    آلیاژ بدنه خودرو

    آلیاژ فولاد ضد زنگ و آلیاژ 304 از پرکاربردترین آلیاژ مورد استفاده در صنعت خودروسازی است. فولاد ضد زنگ با دارا بودن بیش از 5 درصد کروم و حداکثر 2 درصد کربن به اضافه دیگر آلیاژهای نیکل، آلومینیوم، تیتانیوم، سیلیسیوم، نیتروژن، سلنیوم و... به اشکال مختلف از قبیل فویل، تسمه، ورق های فولادی، سیم و لوله در این صنعت بکار می رود. فولاد آلیاژ 304 نیز دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم می باشد.

    ورق های نازک مورد استفاده در صنعت خودروسازی معمولا محصولات فولادی نورد تخت می باشند که دارای حداقل 610 میلی متر در عرض و ضخامت کمتر از 76.5 میلیمتر است. در تولید این محصولات ابتدا شمش فولادی را به شیوه ریخته گری آماده، سپس با استفاده از شیوه های نورد به ورق های مورد نیاز این صنعت تبدیل می گردد. حتی در صورت نیاز این محصولات را تحت استانداردهای ملی و بین المللی رنگ آمیزی می کنند.

    بازرگانی مرکز آهن ارائه دهنده انواع ورق های فولادی می باشد که به صورت روزانه اقدام به ارائه قیمت انواع محصولات فولادی مانند قیمت ورق روغنی می نماید. جهت دریافت هرگونه مشاوره در خصوص خرید، فروش و یا حتی صادرات آهن آلات شما می توانید از طریق راه های ارتباطی واتس آپ، تلگرام، ایمیل و... و یا حتی شماره تماس 35155-031 با مشاوران فروش ما تماس حاصل فرمائید.

    ضخامت ورق بدنه خودرو

    ضخامت و کارخانه تولیدی ورق های فولادی مورد استفاده در هر یک از ماشین های تولید داخل کشور با یکدیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال در پراید ورق سیاه ساخت کشور کره جنوبی (posco) با ضخامت 0.76 میلیمتر استفاده می شود. در ساخت پژو 405 از ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان در ضخامت 0.7 میلیمتر، خودروی سمند از ورق گالوانیزه گرم کشور ژاپن Kobelco با ضخامت 0.7 میلیمتر، ورق بدنه 206 از ورق گالوانیزه گرم ساخت دو کشور روسیه (severstal) و کره جنوبی (posco) با ضخامت 0.67 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

    مرکز آخر3

    ورق گالوانیزه فولاد مبارکه اصفهان اغلب در ساخت بدنه خودروهایی مانند پراید و پیکان وانت مورد استفاده قرار می گیرد. این واحد صنعتی با عرضه 400 هزار تن ورق گالوانیزه به صورت سالیانه به میزان 30 درصد از نیاز صنایع خودرو سازی و ساخت لوازم منزل را تامین می کند. امیدواریم این مطلب نظر شما را جلب کرده باشد، لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارد.

    منبع مطلب : donya-e-eqtesad.com

    مدیر محترم سایت donya-e-eqtesad.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مقالات

    1398/12/26

    استفاده از فولاد در صنعت خودرو

    فولاد مدت ها است که مورد انتخاب خودروسازان در سراسر جهان است. استفاده از فولاد به تولید کنندگان خودرو اجازه داده است تا با هزینه های نسبتاً کم نسبت به سایر مواد ، به استانداردهای قدرت و ایمنی وسایل نقلیه خود برسند. با این حال ، با توجه به مقررات فشرده و سختگیرانه مربوط به تولید گازهای گلخانه ای خودرو و راندمان سوخت ، کاهش وزن خودروها به یک نکته بسیار مهم برای خودروسازان تبدیل شده است.قیمت ورق فولادی برای ساخت اتومبیل نیز به صرفه تر از سایر فلزات است.

    فولاد با افزایش رقابت با آلومینیوم و سایر مواد روبرو است. زیرا سازندگان خودرو به منظور انطباق با این آیین نامه به دنبال کاهش وزن وسایل نقلیه خود هستند.

    روند استفاده از فولاد در صنعت خودرو

    طبق تخمین انجمن جهانی فولاد ، بخش خودرو تقریباً 12٪ از کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می دهد. ArcelorMittal یکی از تولید کنندگان نوظهور فولاد مورد استفاده در ساخت خودرو در جهاناست. این کمپانی حدود 16.7٪ از بازار ورق های فولادی جهان در سال 2014 را به خود اختصاص داد.

    براساس اعلام سازمان بین المللی تولید کنندگان وسایل نقلیه موتوری ، در سال 2018 ، 95.6 میلیون دستگاه خودرو تولید شده است. به طور متوسط در هر وسیله نقلیه 900 کیلوگرم فولاد استفاده می شود. با این محاسبات سالانه مقدار زیادی فولاد در ساخت اتومبیل استفاده می‌شود.

    فولاد ماده اصلی غالب در تولید خودرو است که تقریبا 65٪ از وزن متوسط خودرو را به خود اختصاص داده است. فولاد موجود در خودرو به شرح زیر در کل آن توزیع می شود:

    فولاد مقاومت بالا (HSS)

    امروزه فولادهای با استحکام بالا (HSS) تقریبا برای طراحی هر وسیله نقلیه جدید استفاده می شوند. HSS به اندازه 60٪ ساختار بدنه وسایل نقلیه امروزی را تشکیل می‌دهد. استفاده از آن در ساختار بدنه سبب سبک تر و بهینه شدن طراحی وسایل نقلیه میشود. این کار باعث افزایش ایمنی و بهبود راندمان سوخت می شود.

    شرکت های بزرگ فولادی مانند ArcelorMittal و U.S Steel در حال سرمایه گذاری زیادی برای تولید فولادهای پیشرفته با استحکام بالا هستند تا بتوانند جایگاه فولاد را به عنوان ماده انتخابی برای صنعت خودرو حفظ کنند. فولادهای با استحکام بالا از حداقل مقاومت کششی 500 تا 800 مگاپاسکال (MPa) برخوردار هستند. این فولادها نسبت به فولادهای سنتی از استحکام قابل مقایسه و صرفه جویی در وزن قابل توجهی برخوردارند.

    تاثیر فولاد در محیط زیست

    صنعت حمل و نقل جهانی سهم بسزایی در انتشار گازهای گلخانه ای دارد. تقریباً 24٪ از کل انتشارات CO2 ساخته شده توسط انسان را تشکیل می دهد. کاهش تأثیرات زیست محیطی تولید فولاد از سالها پیش ماموریت مهمی در صنعت بوده است.

    گریدهای جدید فولادهای پیشرفته با استحکام بالا باعث می شود خودروسازان وزن خود را در مقایسه با استفاده از فولاد معمولی 25-39٪ کاهش دهند. در هنگام استفاده از یک ماشین معمولی خانوادگی پنج سرنشین ، وزن کلی وسیله نقلیه 170 تا 270 کیلوگرم کاهش می یابد . این میزان کاهش وزن سبب صرفه جویی 3 تا 4.5 تن گازهای گلخانه ای در طول عمر خودرو میشود. این صرفه جویی در تولید گازهای گلخانه ای بیانگر بیشتر از CO2 منتشر شده است که در طول تولید تمام فولاد موجود در خودرو ساطع می شود.

    کاربرد آلیاژهای اتومبیل به دلیل افزایش تقاضا برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در حال افزایش است. در حقیقت ، تقاضای فزاینده برای خودروهای با سوخت با کیفیت و وزن کم عامل مهمی است که باعث رشد آلیاژهای بازار خودرو می شود. مقررات سختی که دولت در مورد ایمنی محیط زیست وضع کرده است ، تقاضای این بازار را نیز تقویت می کند.

    پایداری فولاد در خودرو

    البته سؤالی که بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت نگران آن هستند ، پایداری فولاد در بلند مدت است. این مساله یک مؤلفه مهم در صنعت خودرو است. علاوه بر این ، فولاد بسیار قابل بازیافت است. در واقع ، فولاد  را می‌توان بی نهایت بازیافت کرد و به ساختار اصلی خود بازگرداند. این خصوصیت یک مزیت بزرگ است، زیرا از وسایل نقلیه قدیمی نیز میتوان به عنوان منبع فولاد استفاده کرد. و این مسئله برخی از مسائل پایداری را از بین می برد. با این وجود کیفیت بهتر فولاد در روند بازیافت کاهش نمی یابد. از این فولاد که فولاد ثانویه  است، می توان برای ساختن هر تعداد محصول از جمله خودروهای بیشتر استفاده کرد.

    جایگزین فولاد در ساخت اتومبیل

    با این وجود احتمالاً سهم فولاد در ساخت خودرو کاهش می یابد ، به طوری که خودروسازان به دنبال رعایت مقررات سختگیرانه بر تولید گازهای گلخانه ای و بازده سوخت هستند. به دلیل نیاز به سبک تر شدن اتومبیل، تولید کنندگان بخش بیشتری از مواد سبک تر مانند آلومینیوم و کامپوزیت های پلاستیکی را در خودروهای خود گنجانده اند.

    چندین ماده سبک تر برای جایگزین فولاد در ساخت اتومبیل وجود دارد. آلیاژهای منیزیومی فولاد منیزیم و فیبر کربن و کامپوزیتهای پلیمری دارای کمترین چگالی مصالح مورد استفاده در وسایل نقلیه هستند. استفاده گسترده از آنها پتانسیل کاهش وزن بیش از 60% قطعات  را دارد - اما پذیرش آنها به جای فولاد در ساخت خودرو ممکن نیست.

    با توجه به شرایط نظارتی مطلوب ، قطعاً ورق آلومینیوم به عنوان ماده ای که در ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد جذابتر میشود. با این حال ، آلومینیوم یک فلز بسیار گرانتر از فولاد است. به همین ترتیب ، سایر مواد سبک تر مانند منگنز و کامپوزیت های پلاستیک حتی گران تر هم هستند. بنابراین ، بین کاهش وزن و افزایش هزینه ها یک تعادل برقرار است. فرصتی برای مواد جدید وجود دارد که هزینه کم با کاهش وزن را متعادل می کنند.

    استحکام تسلیم منیزیم مشابه آلومینیوم است ، اما این فلز دارای کشش نهایی ، خستگی و مقاومت خزش پایین تر است. آلیاژهای آن دارای مدول و سختی کمتری بوده و احتمال شکست آن به دلیل به انعطاف پذیری کم را دارد. این فولاد مشکل ایجاد خوردگی و بازیافت و ... هستند. از این فلز در دمای پایین، به سختی میتوان ورق برش داد.

    دلیل استفاده از فولاد در خودرو

    برای طراحی چارچوب ماشین از فولاد استفاده می شود. آنها به تحمل در برابر فشار شدید ناشی از خودرو کمک می کنند. نوع فولادی که در اینجا استفاده می شود باید بسیار قوی و با بهترین کیفیت باشد و استانداردهای مطلوب وسیله نقلیه مورد نظر را برآورده کند. باید از مقاومت کششی بالایی برخوردار بوده و در مقابل فشار و نیروی فوق العاده مقاومت کند.

    به طور مشابه ، فولاد در ساخت قاب دوچرخه هم استفاده می شود. استفاده از فولاد در تولید دوچرخه باعث افزودن استحکام عالی و ایمنی داخلی به آن میشود. همچنین ، صنعت حمل و نقل خصوصی و عمومی به میزان زیادی به عرضه فولاد بستگی دارد. بدنه های اتوبوس اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می شوند زیرا باعث افزایش وزن و قدرت به اتوبوس می شود و همچنین توانایی تحمل فشار شدید در جاده را دارد.

    لوله های اگزوز در اتومبیل ها نقش اساسی دارند و جنس آنها فولادی هستند. شفتهای پروانه در وسایل نقلیه بیشتر فولادی هستند زیرا به موادی احتیاج دارید که دارای استحکام چرخشی بالایی باشند

    تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

    منبع مطلب : www.fooladiranian.com

    مدیر محترم سایت www.fooladiranian.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    علت استفاده فلز اهن در بدنه اتو مبیل چیست

    مهدیه 1 سال قبل
    0

    خیلی بده

    مهدی 1 سال قبل
    3

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید