توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    شیوه گردآوری اطلاعات تفکر هفتم

    1 بازدید

    شیوه گردآوری اطلاعات تفکر هفتم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    فصل هفتم : روشهای گردآوری اطلاعات

    گرد آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق یکی از مراحل اساسی آن است.مرحله گردآوری اطلاعات آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را گردآوری می کند و به روش استقرائی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت حکم صادر می کند و پاسخ مساله تحقیق را به اتکای آنها می یابد

    در گردآوری اطلاعات محقق باید به دو اصل اساسی توجه نماید :

    الف ) اصل صحت :محقق باید از درستی و صحت اطلاعات و داده های خود اطمینان حاصل نماید.

    ب ) اصل دقت :اطلاعات و داده های آماری که از منابع میدانی و کتابخانه ای گردآوری و در ابزارهای مربوط به آنها درج میشود در مراحل مختلف فرایند تحقیق مورد جابجایی،کاربردی،ارتباط و... قرار می گیرد ؛ محقق باید در هر مرحله شخصا یا به وسیله افراد مطمئن دیگر به بازنگری آنها بپردازد.

    روشهای گردآوری اطلاعات را به طور کلی به طبقه می توان تقسیم کرد :

    -روشهای کتابخانه ای بسته به نوع سند و موضوع تحقیق ممکن است با استفاده از فیش یا جدول یا نقشه و کروکی یا فرم های شبه پرسشنامه یا ترکیبی از همه آنها انجام پذیرد.

    -روشهای میدانی که از شهرت بیشتری برخوردارند عبارتند از : روش پرسشنامه ای ، روش مصاحبه،روش مشاهده ، روش آزمون و روشهای صوتی و تصویری.

    روشهای کتابخانه ای

    در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه ای دارند تقریبا تمام تلاش محقق در کتابخانه ها صورت می پذیرد. حتی در تالیفات و تصنیفات نیز از این روش استفاده می شود .

    گام اول در مهارت تحقیق کتابخانه ای آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است برای اینکار محقق باید از روشهای کتابداری نحوه استفاده از برگه دان و ثبت مشخصات کتاب ، نحوه جستجوی کتاب در کتابخانه و رایانه و ... اطلاع حاصل نماید.

    نظام ها و سیستمهای طبقه بندی کتابخانه ها پیچیده است .در حال حاضر سیستم های غالب در روشهای کتابداری سیستم دیویی و سیستم کنگره است.

    -نکته دوم شیوه جستجوی کتاب یا منبع مورد نیاز در کتابخانه است .برای این کار معمولا کتابخانه ها ، برگه دان ها یا کارت های ویژه ای در اختیار دارند که به سه شکل تنظیم شده است :بر اساس عنوان کتاب ، بر اساس موضوع ، بر اساس نام مولف

    -نکته سوم اینکه هر کتابخانه آیین نامه و مقررات خاصی دارد و محقق باید با مفاد این آیین نامه آشنا شود

    نکته چهارم اینکه کتابخانه ها و کتابداران معمولا هدفهای خاص کتابداری را بیشتر تعقیب می کنند و کمتر حاضرند به افراد غیر عضو خدمات کتابداری ارائه نمایند

    -نکته پنجم اینکه کتابخانه ها علاوه بر تامین کتاب ،سرویس ها و خدمات جانبی نیز ارائه می دهندو محققان می توانند از آنها بهره برداری کنند .

    -نکته ششم اینکه کتابداران ماموریت راهنمایی متقاضیان و نیز تامین خدمات را دارند و محقق می تواند از راهنمایی آنها بهره مند شود

    -نکته هفتم اینکه محقق ملزم به رعایت آداب و ضوابط حاکم بر کتابخانه است . رعایت سکوت،آرامش،عدم جابجایی کتابها ، و.... برای محقق امری ضروری است .

    نکته هشتم اینکه در کتابخانه ها به طور کلی دو دسته منبع وجود دارد :اول ،منابعی که به امانت داده میشود .دوم ، منابعی که به امانت داده نمی شود مثل فرهنگها ،کتابهای مرجع ، اطلس ها ، مجلات ، و ...

    نکته نهم اینکه کتابخانه ها از حیث دسترسی به منابع به سه گروه تقسیم می شوند :

    گروه اول کتابخانه های باز که در آنها محقق میتواند آزادانه بین قفسه ها رفت آمد کند .

    گروه دوم کتابخانه های بسته که درآنها محقق امکان دسترسی به منابع رابه طور مستقیم ندارد

    گروه سوم کتابخانه های نیمه باز که بخشی از آن مستقیما در دسترس محقق وبخشی دیگر از آن در اختیار کتابدار است

    انواع سند

    اسناد عمده در مطالعات کتابخانهای عبارتند از:

    -کتاب                                  -مقاله ها و مجله ها

    -میکروفیلم و میکرو فیش            -سایتها

    -دیسک های رایانه ای                -اسناد اصل

    -اسناد دولتی                           -نشریه های رسمی دولتی

    -اسناد شخصی و خصوصی         -مطبوعات

    -آمار نامه ها                          -اسناد صوتی و تصویری

    ابزارهای گردآوری اطلاعات در روش کتابخانه ای

    این ابزارها بسته به نوع سند و هدف محقق از گرد آوری اطلاعات و نوع آن متفاوت است.عمده ترین ابزاری که در تحقیق کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات از آن استفاده

    می شود عبارتند از :

    -فیش

    -جدول

    -فرم

    -پرسشنامه استخراج اطلاعات

    -نقشه و کروکی

    روش های میدانی

    روشهای میدانی به روشهای اطلاق می شود که محقق برای گرد آوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط ،و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل بیرون یعنی افراد اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند.

    روشهای متداول و معروف گرد آوری اطلاعات میدانی عبارتند از :

    پرسشنامه ای ، مصاحبه ای ، مشاهده ای ، آزمون ، تصویربرداری ، ترکیبی

    پرسشنامه ای

    در روش پرسشنامه ای عوامل و عناصر زیر وجود دارند :

    -ابزار گرد آوری اطلاعات یا پرسشنامه     1- سوالات باز 2- سوالات بسته

    -عوامل اجرای پرسشنامه

    -برنامه ریزی و مدیریت اجرای پرسشنامه    

    -پاسخگویان      

    برنامه ریزی و اجرای پرسشنامه

    پس از آنکه پرسشنامه آماده شد، محقق باید برای اجرای آن تدابیر اجرایی لازم را اتخاذ کند . برنامه ریزی اجرایی شامل اقدامات گوناگونی است که عبارتند از :

    نمونه گیری، انتخاب و تعیین پرسشگران، طراحی سازمان اجرایی پرسشگری، آموزش پرسشگران، تعیین مدیران و کادرهای اداری سطوح پایینتر و آموزش آنها، اتخاذ دیگر تدابیر لازم برای اجرای پرسشنامه و درنهایت شروع پرسشگری و اتمام آن.

    الف) روش اجرای پرسشنامه    

    تکمیل پرسشنامه بوسیله پرسشگر

    تکمیل پرسشنامه بوسیله پاسخگو

    تکمیل پرسشنامه ازطریق ارتباط تلفنی

    ارسال پرسشنامه باپست و یا پست الکترونیکی

    ب) پیش بینی مرجع و مرکز هدایت کننده و ناظر

    ج) پیش بینی نحوه ورود به میدان و محیط پرسشگری

    د) پیش بینی اقدامات بعد از مرحله پرسشگری

    منبع مطلب : reference.blogfa.com

    مدیر محترم سایت reference.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شیوه ای که برای گردآوری اطلاعات به کار می بریم صفحه 25 تفکر و سبک زندگی هفتم

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفکر و پژوهش (Thinking and research)

    پژوهش :  عمل پژوهیدن (تحقیق کردن، جستجو کردن)

    مثال : پژوهش نمای و بترس از کمین        سخن هر چه باشد به ژرفی ببین

             همی جان من در نکوهش نهی       چرا دل، نه اندر پژوهش  نهی (فردوسی)

    معانی اصطلاحی تحقیق

    تعاریف بسیار متنوعی برای اصطلاح تحقیق ارائه شده است.

    پژوهش عبارت است از کشف و دریافت آنچه  بر دیگران مجهول است و نیز گشودن و گستردن و روشن تر ساختن آنچه به اجمال بر دیگران معلوم است.

    تحقیق به غور و تعمق و بررسی در موضوع خاصی گفته می شود  تا در نتیجه جمع آوری مطالب، مقایسه و نقد آنها ، محقق به حقیقت مطلب دست  یابد.

    تعریف کلی : تحقیق تلاشی است منظم برای رسیدن به حقیقت.

    سوال علمی چیست؟

    محصول علم است (حاصل تحقیق و تخصص است نه جهل محقق)

    بدون جواب  است (یا پاسخ متقن ندارد)

    موردی و مشخص است (کلی و بی حد و حصر نیست)

    واحد است (یعنی متعدد و متکثر نیست اگر چه امکان طرح سوال های فرعی وجود دارد)

    تمرین : آیا جمله «دیدگاه اسلام درباره طبیعت چیست؟» یک سوال علمی است؟

    مهم ترین ویژگی های تحقیق 

    1. فعالیتی است منظم و برنامه ریزی شده. یعنی:

    2. به حل یک مساله معین یا پیدا کردن پاسخ برای یک سوال مشخص معطوف است.  یعنی:

    3به دنبال بررسی مسائل نو و یافتن پاسخ های جدید است؛ به عبارت دیگر:

    4- نیازمند داشتن تخصص فراوان در زمینه مورد بررسی است  یعنی:

    5 - بی طرف است و حب و بغض در آن راه ندارد. به عبارت دیگر:

    6. مستلزم جمع آوری اطلاعات فراوان است .یعنی:

         7. مکمل یافته های قبلی است به عبارت دیگر:

    8. از قابلیت تعمیم و پیش بینی برخوردار است .یعنی :

    ویژگی ها و خصوصیات محقق

    دیدگاه شهید مطهری (ره) در باره ویژگی اصلی محقق واقعی

     برخی مانند مورچه هستند که از بیرون دانه می آورند و انبارمی کنند و مثل ضبط صوت عمل می کنند.

    و برخی مانند کرم ابریشم هستند از لعاب خود می تنند و از درون استخراج می کنند و از بیرون چیزی کسب نمی کنند.

    علمای واقعی مانند زنبور عسل هستند که شیره گلها را از خارج می مکند و از آن عسل درست می کنند

    موانع تحقیق در ارتباط  با  محقق کدامند؟

    نداشتن تخصص کافی

    وجود علائق شخصی

    موقعیت اجتماعی افراد 

    موانع تحقیق در رابطه با گروه تحقیق کدامند؟  

    فقدان روحیه انجام کار گروهی

    فقدان تخصص های مورد نیاز

    موانع تحقیق در رابطه با منابع تحقیق کدامند؟

    عدم دسترسی به منابع  

    ضعف اعتبار منابع     

    موانع تحقیق در رابطه با واقعیتهای جامعه  کدامند؟

    محدودیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی

    فقدان امکانات اقتصادی لازم

    انواع تحقیق از نظر سطح تحقیق

    اکتشافی: آشنایی اجمالی

    توصیفی: جمع آوری اطلاعات 

    تبیینی: کشف روابط            

    انواع تحقیق از نظر کاربرد

    کاربردی: یافتن راه حل برای مشکلات 

    بنیادی : دستیابی به نظریات علمی

    انواع تحقیق از نظر تعداد محققین

    فردی  

    گروهی

    بررسی مفاهیم و اصطلاحات تحقیق

    فرضیه

    مثال: آشنایی مردم با فرهنگ قرآنی از طریق گسترش آموزش های عمومی مربوط به قرائت و حفظ قرآن مجید در جامعه ، موجب کاهش میزان جرائم خواهد شد.

    روش های گردآوری اطلاعات

    مهم ترین گام در انجام کار تحقیق، طرح سوال تحقیق است. یک سوال پژوهشی مناسب، شیوه گردآوری اطلاعات و مسیر پژوهش را برای ما روشن می سازد. گردآوری اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات شامل مشاهده، نظرسنجی (مصاحبه، پرسشنامه) و استفاده از اطلاعات موجود در منابع چاپی و الکترونیکی است.

    مشاهده: عبارت است از گزدآوری اطلاعات با استفاده از حواس پنجگانه. مشاهده ار می توان بدون ابزار یا با ابزار هایی مانند ذره بین، تلسکوپ، میکروسکوپ، دوربین و ... انجام داد.

    نظرسنجی: یکی دیگر از ورش های گردآوری اطلاهات نظرسنجی است که در آن نظر و میزان علاقه گروهی خاص درباره موضوعی مورد پرسش قرار می گیرد. نظرسنجی به دو طریق مصاحبه و پرسشنامه انجام می شود. در مصاحبه مصاحبه شوندگان به صورت فردی یا گروهی  به طور شفاهی مورد پرسش قرار می گیرند. در روش استفاده از پرسشنامه ، پرسش ها یه صورت کتبی ارائه می شود و پاسخ دهنده باید گزینه هایی را انتخاب کند یا به صورت تشریحی به پرسش ها پاسخ دهد.

    منابع چاپی و الکترونیکی: در این روش اطلاعات موجود در منابع چاپی و الکترونیکی مانند کتاب ها، مجلات، اسناد و گزارش های از قبل تهیه شده و .... استفاده می شود. هنگام استفاده از این منابع باید اطمینان داشته باشیم که اطلاعات دارای اعتبار است. برای مثال اگر از کتاب یا سایت نقل قول می کنیم باید مطمئن باشیم نویسنده آن در کار خودش متخصص و مطالب به روز است.

     متانی: دبیر تفکر و پژوهش

    منبع مطلب : matani-tr.blogfa.com

    مدیر محترم سایت matani-tr.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    آروهی : سلام من دختری هندی هستم من وقتی ۲ سالم بود به ایران آمدم من الان ۱۳ سالم است😁من این مطلب را خواندم و خیلی خوب یاد گرفتم🙏🏻🙏🏻👌

    آرزو : راست میگه

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    بدون نام 8 روز قبل
    0

    نظر اهالی محله بالو درباره محصولات کشاورزی و دامداری

    فاطمه 19 روز قبل
    1

    آون کار رو باید انجام بدیم ید قطع کنیم

    فمل کرد یک برنامه

    حذف استرژی ها

    فنونی مشخص

    اجرا ی برنامه های مشخص

    در باره ی آن پژوهش باید به چیز هایی دقت کرد

    اکتشاف

    توصیف ما در باره ی آن پژوهش

    مفهوم آن

    پیشبینی

    تغیر

    ارزشیابی

    و از بزرگ تر ها هم درباره ی این پرژه سوال کنیم

    همین

    ناشناس 1 ماه قبل
    1

    ان ها یک چیزی بزارید

    آرزو 9 ماه قبل
    3

    بگو

    محمد یاسین 11 ماه قبل
    2

    سلام

    آروهی 12 ماه قبل
    7

    سلام من دختری هندی هستم من وقتی ۲ سالم بود به ایران آمدم من الان ۱۳ سالم است😁من این مطلب را خواندم و خیلی خوب یاد گرفتم🙏🏻🙏🏻👌

    2
    خطاب به دختر هندی😂 25 روز قبل

    تموم شد؟خیلی تاثیرگذار بود🤌🏻

    0
    مهدی 9 ماه قبل

    خب😐

    ناشناس 12 ماه قبل
    3

    سلام اگه میشه عکس برام بفرستید درمورد پژوهش بخدا صواب داره

    4
    آرزو 9 ماه قبل

    راست میگه

    برای ارسال نظر کلیک کنید