زیباترین سیاره منظومه شمسی چه نام دارد

زیباترین سیاره منظومه شمسی چه نام دارد را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

زحل؛ سیاره‌ای با زیبایی منحصر به فرد/ «ساترن» بیش از ۷۶۰ زمین را در خود جای می‌دهد

زحل، زیباترین سیاره در منظومه شمسی

زحل ششمین سیاره از خورشید و دومین سیاره بزرگ در منظومه شمسی است و دورترین  سیاره قابل مشاهده از زمین با چشم غیر مصلح است اما از طریق یک تلسکوپ برجسته‌ترین ویژگی‌های یک سیاره مانند حلقه‌های زحل قابل مشاهده است؛ اگرچه سیاره‌های دیگر منظومه شمسی  مثل مشتری، اورانوس و نپتون دارای حلقه هستند اما بدون شک زحل فوق العاده‌ترین  سیاره است.

ویژگی‌های فیزیکی سیاره زحل

ساختار درونی این سیاره از هسته سنگی (سیلیکاتی) داغ مرکزی، لایه‌های هیدروژن فلزی و لایه‌های هیدروژن مولکولی یعنی همان جو متراکم زحل  تشکیل شده، همچنین جو از 96/3 درصد هیدروژن مولکولی، 3/25 درصد هلیوم و بقیه از متان، آمونیاک، دوتریم، اتان و بخار آب تشکیل شده  و دارای آئروسل‌هایی از جنس یخ آمونیاک، یخ آب و هیدروسولفید آمونیوم است.

قطر متوسط زحل 120536 کیلومتر و این سیاره به اندازه کافی بزرگ است که بتواند بیش از 760 زمین را در خود جای دهد و جرم آن تقریبا 95 برابر جرم زمین  و چگالی آن از سیارات دیگر کمتر است.

نیرو جاذبه در سیاره زحل

نیرو جاذبه کیوان کمی بیشتر از نیرو جاذبه زمین یعنی 1/08 برابر آن است. وزن یک شخص 45 کیلوگرمی روی کیوان 48/5 کیلوگرم است.

روز و سال در زحل چه قدر طول می‌کشد؟

کیوان سریع‌تر از هر سیاره دیگر در منظومه شمسی به جز مشتری، به دور خودش می‌چرخد. هر چرخش کیهان به دور محور خودش ده ساعت و 39 دقیقه طول می‌کشد. یک سال روی زحل، 29/46 سال زمینی به طول می‌انجامد.

ویژگی حلقه‌های اطراف زحل

حلقه‌های زیبا زحل از زمین تنها با تلسکوپ قابل مشاهده هستند؛ این حلقه‌ها اولین بار به وسیله گالیله در قرن 17 کشف شدند. حلقه‌های زحل دور این سیاره و موازی با استوا قرار دارند و هرگز با سیاره برخورد نمی‌کنند.

مجموعه حلقه‌های زحل، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین حلقه‌ها در منظومه شمسی هستند که تا صدها هزار کیلومتر از سیاره فاصله گرفته‌اند، این حلقه‌ها پهن ولی بسیار تخت و نازک هستند؛ حلقه‌های زحل شامل بی شمار قطعات  و و خرده‌های ریزسنگ و یخ یا سنگ‌های پوشیده از یخ آب در ابعاد چند میلی‌متر تا چند متر است همچنین ضخامت حلقه‌ها با هم متفاوت هستند و از هم فاصله دارند.

قمرهای سیاره زحل

در اطراف زحل حدود 63 قمر وجود دارد؛ اسامی برخی از اقمار بزرگ شناخته شده سیاره زحل عبارتند از تیتان- ری آ- پاپتوس- فی بی- دیون- تیتس- انسلادوس- هیپریون- میماس که برای نمونه خصوصیت چند قمر توضیح داده می‌شود.

زحل، زیباترین سیاره در منظومه شمسی

تیتان: بزرگ ترین قمر زحل، تیتان نام دارد که حتی از سیاره‌ عطارد و ماه زمین نیز بزرگتر است؛ در واقع آن دومین قمر بزرگ منظومه شمسی بعد از گانیمد (قمر مشتری) محسوب می‌شود و تنها قمر زحل است که یک کاوشگر زمینی به آن فرستاده شده است.  در اتمسفر این قمر باران‌هایی از اتان و متان  وجود دارد. تیتان، تنها قمر دارای جو در منظومه  شمسی است.

تیتان

انسلادوس: این قمر به دلیل ساختار یخ‌های تشکیل دهنده‌ آن، به شدت نور را بازتاب  می‌کند. قمری سرد است و به دلیل آبفشان‌های یخی‌اش شهرت دارد.

انسلادوس

رئا: دومین ماه بزرگ کیوان و نهمین ماه بزرگ سامانه خورشیدی است.

میماس: میماس کوچک‌ترین جرم شناخته ‌شده سامانه خورشیدی و به شکل کره است. این قمر یکی از نزدیک‌ترین قمرها به سیاره زحل  و همین‌طور کوچک‌ترین قمر این سیاره است.

زحل، زیباترین سیاره در منظومه شمسی

تتیس: این قمر دره‌ای بزرگ به اسم ایتاکا کازما با وسعت ۱۰۰ کیلومتر، دارد.

دیونه: این قمر از تنگه‌ها و فرورفتگی‌های زیادی پوشیده شده است.

انتهای پیام/

منبع مطلب : www.yjc.ir

مدیر محترم سایت www.yjc.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

زیباترین سیاره منظومه شمسی - دستانی

سیاره زحل یا کیوان مطمئنا زیباترین سیاره منظومه شمسی است، همان که آن را ارباب حلقه‌های منظومه خوانده‌اند .

اگر قطر خورشید را هم اندازه ارتفاع یک یخچال معمولی در نظر بگیریم، آن وقت زمین به اندازه یک سکه ۵ ریالی می‌شود و یک توپ بسکتبال هم به جای زحل قرار می‌گیرد. قطر میانگین زحل ۱۱۶٫۰۰۰ کیلومتر است.

ستاره ما خورشید است و زحل در جایگاه ششمین سیاره به دور آن می‌گردد. فاصله متوسط زحل از خورشید یا به عبارت دیگر، شعاع مدار آن ۱٫۴ میلیارد کیلومتر است. معادل ۹/۵ واحد نجومی. (فاصله متوسط زمین تا خورشید را واحد نجومی می‌گوییم که تقریبا ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.)

یک روز زحلی (مدت زمان یک چرخش کامل سیاره به دور خودش) فقط ۱۰/۷ ساعت طول می‌کشد! این یعنی سرعت دوران زحل به دور خودش بسیار زیادتر از زمین است. در عوض یک سال در زحل یعنی مدت زمان گردش یک دور کامل آن به دور خورشید، ۲۹ سال زمینی است. معادل ۱۰٫۷۵۶ روز زمینی!

زحل یکی از سیارات غول پیکر گازی است، بدین معنی که این سیاره سطح جامد و مشخصی ندارد. از گاز ساخته شده، آن هم بیشتر ازهیدروژن و هلیوم .

هر چند که کل سیاره از گاز تشکیل شده است ولی باز بخشی به نام جوّ هم دارد که بیشترین گاز تشکیل دهنده جوّ آن هم هیدروژن و هلیوم است.

زحل دارای ۶۲ قمر کشف شده است. ۵۳ تا از این قمرها کاملا شناخته‌شده و تأیید شده هستند؛ و ۹ قمر دیگر در صف انتظار برای تأیید نهایی هستند.

زحل دارای فریبنده‌ترین سیستم حلقه‌ای در بین سیارات غول‌پیکر است. این حلقه که تجمعی است از تکه‌ها و خرده‌های سنگ و یخ؛ از ۷ حلقه‌ای تشکیل شده که توسط تعدادی شکافِ بین آن‌ها قابل تشخیص هستند.

فقط تعداد محدودی از کاوش‌های فضایی، توانسته‌اند زحل و مجموعه قمرهای آن را بررسی کنند: پایونیر ۱۱ ، ویجرهای ۱ و۲ و فضاپیمای کاسینی ـ هویگنس. از سال ۱۳۸۳ تا شهریور ۱۳۹۶ کاوشگر کاسینی در حال بررسی زحل به همراه قمرها و حلقه‌هایش بود.

سیاره زحل نمی‌تواند حیات را آن‌گونه که ما می‌شناسیم در خود داشته باشد. در عوض تعدادی از قمرهای آن (تیتان و انسلادوس) شرایطی دارند که امکان شکل‌گیری حیات را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

هنگامی که گالیله در سال ۹۷۹ شمسی (۱۶۰۰م)، تلسکوپش را به سوی زحل نشانه رفت، آن را به صورت یک قرص مرکزی به همراه دو زائده در طرفینش مشاهده کرد. و حتی اعلام کرد که این سیاره، یک سیستم سه تکه است؛ مدتی پس از آن هم اعلام کرد این سیاره دارای دسته یا دستگیره‌هایی در دو طرفش هست! بعدها بود که مشخص شد این دسته‌ها، حلقه‌های زحل بوده‌اند.

نکته:البته تلسکوپ ابتدایی گالیله آنقدر کیفیت نداشت که بتواند حلقه‌های زحل را به زیبایی تفکیک کند!

منبع مطلب : destani.ir

مدیر محترم سایت destani.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

زحل زیباترین سیاره در منظومه شمسی

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

p4620_saturn

اگر بخواهیم بگوییم بعد از سیاره عزیزمان کدام سیاره زیباترین است باید زحل را نام   ببریم . شاید یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این سیاره حلقه جادویی است که به دورش تنیده شده است. آیا تا بحال فکر کرده اید این حلقه از چه چیز تشکیل شده است و چرا فقط زحل این حلقه را به دور خود دارد؟

سیاره زحل یک سیاره غول پیکر با گازهای متفاوت است . این سیاره شرایط جوی مختلف و ویژگی های فیزیکی متفاوتی دارد.

در واقع زحل دومین سیاره بزرگ در ممنظومه شمسی است. هسته این سیاره از صخره های کوچک تشکیل شده و با گاز مایع پوشانده شده است. حلقه دور زحل در فضا به اندازه هزاران کیلومتر امتداد دارد.

شاید برای شما نوجوانان عزیز جالب باشد بدانید که حلقه های دور سیاره زحل از میلیون ها کریستال یخی تشکیل شده اند . برخی از کریستال ها به اندازه چند خانه بزرگ هستند و برخی دیگر به ریزی گرد و غبارند.

جالب است بدانید که زحل بسیار سبک است ! دلیل این امر این است که بیشتر زحل را گاز  هیدروژن تشکیل داده است و گاز هلیوم این سیاره کم است و در نتیجه چگالی  زحل کم می باشد. اگر وان حمامی پر از آب داشتید که زحل در آن جای می گرفت ، این سیاره روی آب شناور می ماند!

planet_saturn_08

مانند سیاره عطارد ، زحل هم دارای ماه های متعدد است که اطرافش را فرا گرفته اند. زحل ، برعکس ظاهر زیبایش بسیار وحشی است و طوفان های عظیمی در فضا به وجود می آورد. این سیاره عظیم میدان آهنربایی بسیار قوی دارد و ذرات انرژی تابشی را به سمت خود جذب می کند.

منبع مطلب : www.nojavanha.com

مدیر محترم سایت www.nojavanha.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

حسینی 1 ماه قبل