در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    روش های گردآوری اطلاعات را نام ببرید

    1 بازدید

    روش های گردآوری اطلاعات را نام ببرید را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    بهترین روش ها و ابزار های گردآوری اطلاعات برای پایان نامه و مقاله

    بهترین روش ها و ابزار های گردآوری اطلاعات برای پایان نامه و مقاله

    برای اینکه یک کار پژوهشی همانند پایان نامه یا رساله ارزش علمی پیدا کند، محقق باید علاوه بر استفاده از منابع مختلف برای بدست آوردن اطلاعات مرتبط با موضوع تحقیق خود، به تحقیق و بررسی موضوع نیز بپردازد. برای این کار ابزار های مختلفی وجود دارد که محقق بسته به موضوع و هدف پژوهش باید از یکی از آن­ها استفاده کند.

    متداول ترین روش ­های گردآوری اطلاعات شامل : پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، مطالعه کتابخانه ­ای و مطالعه اسناد و مدارک می­ شود که به تعریف و نحوه­ ی استفاده از هر یک از این روش­ ها خواهیم پرداخت.

    پرسشنامه

    رایج ­ترین و پرکاربردترین روش برای گردآوری اطلاعات، تنظیم پرسشنامه است.

    پرسشنامه شامل مجموعه ­ای از سوالات می ­شود که پاسخ به آن­ ها، داده­ های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می ­دهد. پرسشنامه اغلب در تحقیقات پیمایشی که نظرسنجی در آن نقش مهمی دارد استفاده می ­شود.

    در تحقیق تجربی و شبه تجربی یا پس رویدادی معمولا از این روش استفاده نمی­ شود مگر اینکه بعنوان یک روش مکمل برای تکمیل برخی از اطلاعات به آن نیاز باشد.

    همچنین، پرسشنامه یک ابزار نظرسنجی برای سنجش متغیرهای قضاوتی است، مثلا در مواردی که بخواهیم سلایق افراد، علاق و گرایشات، تمایل، خواسته­ ها و ارجهیت­ های آن­ ها را بسنجیم از این ابزار استفاده می ­کنیم.

    بنابراین متغیرهای کمی یا کیفی که قابل قضاوت کردن نیستند از این طریق نمی ­­توانند سنجیده شوند.

    اصول کلی تهیه پرسشنامه

    اجزاء اصلی پرسشنامه

    پرسشنامه باید شامل اجزاء زیر باشد:

    نامه ­ی همراه که به آن مقدمه نیز گفته م ی­شود، هدف از گردآوری داده ­ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده و اهمیت داده­ های مورد نیاز را بیان می ­کند.

    با این نامه، پژوهشگر تلاش می ­کند تا پاسخ دهنده را نسبت به همکاری در تکمیل پرسشنامه ترغیب کند. به همین دلیل باید به روی ارزشمند بودن داده ­های حاصل از این پرسشنامه که با مشارکت پاسخ دهندگان بدست می آید تاکید شود.

    همچنین لازم است پژوهشگر در این بخش به این نکته اشاره کند که داده­ ها و اطلاعات حاصل از این پرسشنامه محرمانه بوده و بجز استفاده آماری به هیچ منظور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

    در این قسمت، پژوهشگر پاسخ دهنده را با چگونگی پاسخ دادن به سوالات آشنا می­ کند. مثلا باید به پاسخ دهنده توضیح داده شود هر نوع سوال این پرسشنامه باید چگونه پاسخ داده شود( مثلا تشریحی، بله یا خیر و…).

    در ساختار پرسشنامه باید ویژگی­ های پاسخ دهنده که می­ تواند به تنهایی بررسی شود نیز اشاره شود. اطلاعاتی نظیر جنسیت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سن و موارد اینچنینی که اطلاعات کلی درباره پاسخ دهندگان در اختیار شما قرار می دهند

    برای اینکه بهتر بتوانید سوالات پرسشنامه را تعیین کنید ابتدا باید متغیرهای این پژوهش را مشخص کنید. بعد از مشخص کردن متغیرها، پژوهشگر بهتر می ­تواند سوالاتی مطرح کند که با کمک آن­ ها به اندازه گیری متغیرها پرداخته و نسبت به آن ها تصمیم گیری کند.

    به طور کلی سوالات پرسشنامه به دو صورت ارائه می ­شوند:

    این نوع سوالات شامل مجموعه ای از گزینه ها می ­شود که پاسخ دهنده باید از میان آن­ ها یکی را انتخاب کند.

    این نوع سوالات برای پاسخ دهنده کاملا مفهوم است و به سهولت به آن پاسخ می ­دهد. همچنین، استخراج اطلاعات و تحلیل این نوع سوال و پاسخ آن­ها نیز ساده ­تر است.

    این نوع پرسشنامه شامل سوالاتی می ­شود که پاسخ دهنده می­ تواند به اختیار خود و با نظر خود به آن پاسخ دهد.

    این پاسخ ­ها می­ توانند چند کلمه یا چند جمله باشند. معمولا از این نوع سوالات برای بررسی و مطالعه عقاید در یک زمینه خاص استفاده می ­شود. تحلیل داده ­هایی که از این سوالات به دست می آید بسیار دشوار است و نیاز به یک سیستم کدگذاری ویژه دارد.

    نکات ضروری در تدوین سوالات پرسشنامه

    روش ­های تهیه پرسشنامه

    پرسشنامه را می ­توانید به طرق مختلفی تهیه کنید:

    انواع پرسشنامه

    پرسشنامه ­ها بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می­شوند.

    مصاحبه

    مصاحبه نوعی نظرسنجی است که نظرات پاسخ دهنده بصورت شفاهی گردآوری می ­شود. مصاحبه نیز همانند پرسشنامه معمولا در موارد کیفی قضاوتی کاربرد دارد ولی در مواردی که اصطلاحا به آن مصاحبه عمیق یا تخصصی می ­گویند، می­ توان از نظرات تخصصی صاحب نظران استفاده کرد.

    انواع مصاحبه

    مصاحبه سه نوع دارد:

    در این نوع مصاحبه، سوالات کلی مطرح می ­شود و پاسخ دهنده نیز هر آنچه به نظرش می ­رسد را بیان می­ کند که غالبا مطالب متنوع و حتی گاهی نامرتبط بدست می آید که تحلیل آن بسیار دشوار است.

    در این نوع مصاحبه، سئوالات طوری مطرح می ­شوند که پاسخ را به سمت هدف مورد نظر هدایت کنند. در واقع پس از اینکه پاسخ دهنده پاسخ هر سوال را داد سوال دیگری مطرح می­ شود که پاسخ آن بتواند نتیجه نهایی مصاحبه را به سمت مطلب خاصی سوق دهد.

    در این نوع مصاحبه، سوالات با پاسخ­ های محدود و به اصطلاح کلیشه ­ای معین مطرح می­ شود.

    مشاهده

    این روش در تحقیقات تجربی و شبه تجربی، که در آن نمی شود از روش پرسشنامه استفاده کرد، کاربرد دارد.

    در واقع با این روش، محقق می ­تواند رفتار جامعه یا نمونه مورد بررسی خود را در ارتباط با یک متغیر خاص مشاهده و بررسی کند.

    مثلا می­ توان به میزان مشارکت کارکنان در تصمیم گیری یک شرکت اشاره کرد. در این صورت محقق در جلسات تصمیم گیری آن­ ها شرکت نموده  و با توجه به نحوه ابراز نظر افراد، جمع بندی افراد و تصمیماتی که در این جلسه گرفته می­ شود میزان مشارکت آن­ها را مشخص می­ کند. چرا که این مساله چیزی نیست که بتوان با ارائه پرسشنامه یا تعیین مصاحبه به اطلاعات مستندی دست یافت.  

    انواع مشاهده

    مشاهده نیز دو نوع دارد. مشاهده انفعالی و مشاهده فعال.

    بدون دخل و تصرف محقق، رفتار طبیعی افراد مورد مطالعه قرار می­گیرد.

    در این نوع مشاهده برخلاف نوع دیگر، محقق حضور دارد و به طور حضوری به مشاهده رفتار و متغیرهای مورد نظرش پرداخته و آن­ها را تحلیل می­ کند.

    مطالعه کتابخانه ­ای

    روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه مقالات، کتاب ها و مراجعه به کتابخانه روشی است که همه با آن آشنا هستند.

    در تحقیق نظری یا برخی از تحقیقات بنیادی یا برخی از رشته­ ها مثل ادبیات، از روش مطالعه کتابخانه ­ای استفاده می ­شود.

    هرچند در کل مراجعه به کتابخانه و مطالعه مقالات در همه پژوهش­ های علمی بخشی از تحقیق ( فصل دوم پایان نامه، بررسی ادبیات تحقیق) انجام می­ گیرد.

    مطالعه اسناد و مدارک

    در مواردی که اسناد و مدارک مربوط به عملکرد گذشته یک جامعه یا نمونه مورد بررسی مورد مطالعه قرار می­ گیرد از این روش برای گردآوری اطلاعات استفاده می ­کنند.

    این اطلاعات می­ تواند شامل صورت های مالی شرکت ها؛ گزارش های فیزیکی عملکرد فروش یا تولید و موارد دیگر شود.

    در تحقیقات پس رویدادی معمولا از این روش برای گردآوری داده ­ها استفاده می­ شود.

    با روش ­های مختلف گردآوری اطلاعات و کاربرد آن­ ها آشنا شدید، همانطور که دیدید پرسشنامه با وجود اینکه یک روش متداول برای گردآوری اطلاعات است برای تمامی پژوهش ­ها کاربرد ندارد، بنابراین بسیار مهم است که بدانید برای پژوهش مورد نظرتان باید از کدام روش استفاده کنید و چطور به نتایج ارزشمندتر و قابل اعتمادتری برسید.

    ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

    همراه ما باشید

    اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

    علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

    فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                         

    منبع مطلب : www.writeme.ir

    مدیر محترم سایت www.writeme.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    روش گردآوری اطلاعات در تهیه گزارش

    روش گردآوری اطلاعات در تهیه گزارش

    مجموعه درس‌های گزارش نویسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مطالب با موضوعِ گزارشی نویسی به سایر درس‌هایی هم که به مهارت ارائه و سخنرانی و نیز اسلایدسازی مربوط می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

    همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

    درس‌های متمم

    البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

      مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان

      مهارت مذاکره  | متقاعد کردن دیگران

      پرورش تسلط کلامی  |  مدیریت زمان

      تولید محتوا

    منبع مطلب : motamem.org

    مدیر محترم سایت motamem.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 3 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید