توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    روز بخشیدن فدک به حضرت زهرا

    1 بازدید

    روز بخشیدن فدک به حضرت زهرا را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    خبرگزاری شبستان

    خبرگزاری شبستان

    به گزارش قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در شب 14 ذی الحجه واقعه «شق القمر» به اعجاز پیامر گرامی اسلام(ص) در مکه رخ داد، بعضی این واقعه را در شب 18 این ماه گفته اند ،قریش از آن حضرت معجزه طلب کردند و حضرت با انگشت اشاره به ماه کردند و به قدرت الهی ماه به دو نیم شد و باز به هم پیوست؛ و این آیه نازل شد «اقتربت الساعة و انشقّ القمر». «سوره قمر آیه1» ابو الجهل لعنت الله علیه گفت: این سحر است ! بفرستید از شهرهای دیگر هم بپرسند که آیا آنها هم دیدند که ماه دو نیم شد. چون از اهل شهرهای دیگر پرسیدند .آنها نیز خبر دادند که نیمی از ماه پشت خانه کعبه و نیمی بر کوه ابو قبیس افتاد .

    براین اساس آمده است که در این روز یا شب در سال هفتم هجرت، فدک به حضرت زهرا(س) بخشیده شد و حضرت رسول(ص) بر این بخشش شاهد گرفتند. قول دیگر در این باره 15 رجب است.

    فدک چه مکانی است؟        

    «فدک»، سرزمین آباد و حاصل‏خیزی بود که در نزدیکی ‏«خیبر» قرار داشت و فاصله آن با مدینه، در حدود یکصد و چهل کیلومتر بود که پس از دژهای خیبر، نقطه اتکاء یهودیان حجاز به شمار می‏رفت.

    سپاه اسلام ، پس از آنکه یهودیان را در «خیبر» و «وادی القری‏» و «تیما» در هم شکست، خلأیی را که در شمال مدینه احساس می‏ شد با نیروی نظامی اسلام پر نمود و بدین وسیله به قدرت‌های یهودی در این سرزمین که برای اسلام و مسلمانان کانون خطر و تحریک بر ضد اسلام به شمار می ‏رفتند؛ پایان دادند.

    سرزمین‌هایی که در اسلام به وسیله جنگ و قدرت نظامی گرفته می‏ شود متعلق به عموم مسلمانان است و اداره آن به دست فرمانروای اسلام می‏ باشد، ولی سرزمینی که بدون هجوم نظامی و اعزام نیرو به دست مسلمانان می‏ افتد مربوط به شخص پیامبر(ص) و امام پس از وی می‏باشد و اختیار این نوع سرزمین‌ها با او است و می‏تواند آن را ببخشد و می‏تواند اجاره دهد.

    یکی از آن موارد این است که از این املاک و اموال، نیازمندی‌های مشروع نزدیکان خود را به شکل آبرومندی برطرف سازد. «یوشع بن نون‏» که ریاست منطقه فدک را بر عهده داشت، صلح و تسلیم را بر نبرد ترجیح داد و تعهد کرد که نیمی از حاصل را هر سال در اختیار پیامبر اسلام بگذارد و از این پس زیر لوای اسلام زندگی کند و بر ضد مسلمانان دست‏ به توطئه نزند و در قبال آن حکومت اسلامی امنیت منطقه آنها را تامین نماید.

    پیامبر گرامی «فدک‏» را به دختر گرامی خود حضرت زهرا(س‏) بخشید. منظور از بخشیدن این ملک- چنانکه قرائن گواهی می‏ دهد - دو چیز بود :

    زمامداری مسلمانان پس از درگذشت پیامبر اسلام طبق تصریح مکرر پیامبر، با امیرمؤمنان بود و چنین مقام و منصبی به هزینه سنگینی نیاز دارد. امام علی‏(ع‏) برای حفظ این مقام و منصب، می‏ توانست از درآمد « فدک‏»، حداکثر استفاده را بنماید.

    خاندان پیامبر(ص) که یگانه دختر وی و نور دیدگانش حضرت حسن(ع) و حضرت حسین(ع) بود باید پس از فوت پیامبر(ص)، به صورت آبرومندی زندگی کنند و حیثیت و شرف پیامبر(ص) محفوظ بماند. برای این هدف پیامبر(ص) « فدک‏» را به دختر خود بخشید.

    محدثان و مفسران شیعه و گروهی از دانشمندان سنی می‏ نویسند: وقتی آیه «و آت ذا القربی حقه و المسکین و ابن السبیل‏» نازل گردید، پیامبر دختر خود فاطمه را خواست و فدک را به وی واگذار نمود. همه مفسران اعم از شیعه و سنی قبول دارند که این آیه، در حق نزدیکان و خویشاوندان پیامبر نازل گردیده و دختر وی روشن‌ترین مصداق‏ «ذی القربی‏» است.

    حتی در شام هنگامی که مرد شامی به علی بن الحسین حضرت زین العابدین گفت: خود را معرفی نمای! آن حضرت برای شناساندن خود آیه یاد شده را تلاوت نمود و این مطلب آنچنان در میان مسلمانان روشن بود که آن مرد شامی در حالی که سر خود را به عنوان تصدیق حرکت می ‏داد به آن حضرت چنین عرض کرد: بخاطر نزدیکی و خویشاوندی خاصی که با حضرت رسول دارید خدا به پیامبر خود دستور داده که حق شما را بپردازد.

    مامون، خلیفه عباسی (به هر علتی بود) خواست فدک را به فرزندان زهرا(س) برگرداند، از این رو به یکی از محدثان معروف، «عبد الله بن موسی‏» نامه‏‌ای نوشت و از او درخواست نمود که او را در این مساله راهنمائی کند. او حدیث ‏بالا را که در حقیقت‏ شان نزول آیه است به وی نوشت و مامون نیز فدک را به فرزندان حضرت فاطمه بازگردانید.

    خلیفه عباسی به فرماندار خود در مدینه نوشت، پیامبر اسلام دهکده‏ «فدک‏» را به دختر خود فاطمه بخشیده و این یک مساله مسلمی است و میان فرزندان زهرا در این مساله اختلاف نیست.

    فدک چگونه فتح شد؟

    پس از فتح خیبر در سال هفتم هجرت، حدود چهار سال قبل از شهادت پیامبر(ص) جبرئیل نازل شد و دستور فتح فدک توسط پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) را آورد، آن دو بزرگوار در تاریکی شب با اسلحه لازم به سرزمین فدک آمدند و حسب دستور پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین)ع) بر کتف پیامبر(ص) قرار گرفت و آن حضرت برخاست و امیرالمؤمنین(ع) را با خود بلند کرد. به معجزه الهی مولی الموحدین(ع) در حالی که شمشیر رسول الله(ص) همراهش بود، از دیوار قلعه فدک بالا رفت و بالای دیوار صدای مبارکش را به اذان بلند کرد.

    یهودیان قلعه گمان کردند که مسلمین حمله کرده‌اند و روی دیوارها هستند، خواستند از در قلعه فرار کنند، ولی بیرون قلعه مقابل در آن پیامبر(ص) را در برابر خود دیدند و از طرفی امیرالمؤمنین(ع) پایین آمد و با آنان درگیر شد و 18 نفر از بزرگان آنان را کشتند و بقیه تسلیم شدند.

    زنان و فرزندان آنان را اسیر کردند و غنایم را همراه خود آوردند. امر بر این قرار گرفت که هرکس از اهل فدک مسلمان شود، خمس اموال او را بگیرند و هر کس بر دین خود باقی ماند همه اموالش را بگیرند.

    این گونه بود که بدون لشکرکشی و کوچکترین دخالت مسلمین قلعه فدک را فتح شد و طبق آیه مبارکه سوره حشر «سرزمین‌هایی که بدون لشکرکشی مسلمین فتح شود، حتی اگر اهل آنجا خودشان به عنوان تسلیم نزد پیامبر(ص) بیایند، این مناطق و غنایم و اسرای آن مِلک خاص حضرت است و مانند اموال شخصی خود می تواند هر تصمیمی درباره آنها بگیرد، و مسلمین هیچ حقی در آنها ندارند».

    اعطای فدک به فاطمه(س)

    بعد از این ماجرا جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: "و آت ذا القربی حقه" : "حق خویشان را به آنان بده " پیامبر - صلی الله علیه و اله – پرسید: منظور چه کسانی هستند، و این حق کدام است؟ جبرئیل از طرف خداوند عرضه داشت: فدک را به فاطمه(ع) عطا کن.

    پیامبر(ص) به حضرت زهرا فرمود: " خداوند فدک را برای پدرت فتح کرد و چون لشکر اسلام آن را فتح نکرده مخصوص من است. خداوند دستور داده آن را به تو بدهم. از سوی دیگر مهریه مادرت حضرت خدیجه(س) بر عهده پدرت مانده و پدرت در قبال مهریه مادرت و به دستور خداوند فدک را به تو عطا می‌کند، آن را برای خود و فرزندانت بردار و مالک آن باش".

    حضرت زهرا(س) عرض کرد: " تا زنده‌اید بر من و مال من صاحب اختیار هستید ". پیامبر(ص) فرمود: ترس آن دارم که نااهلان تصرف نکردن تو را در زمان حیاتم، بهانه‌ای قرار دهند و بعد از من آن را از تو منع کنند، حضرت صدّیقه زهرا(س) عرض کرد: آن گونه صلاح می دانید عمل کنید. پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را فرا خواند و فرمود: "سند فدک را به عنوان بخشوده و اعطایی پیامبر بنویس و ثبت کن "، امام علی(ع) آن را نوشت و پیامبر(ص) و ام ایمن شهادت دادند و پیامبر(ص) فرمود: ام ایمن زنی از اهل بهشت است .

    درآمد فدک

    رسول خدا(ص) مردم را در منزل حضرت زهرا(س) جمع نمود و به آنان خبر داد که فدک از آن فاطمه(س) است و از درآمد فدک به عنوان اعطای فاطمه(س) بین مردم تقسیم کرد.

    درآمد فدک را سالیانه از هفتاد هزار سکه طلا تا صد و بیست هزار سکه نوشته اند. هر سال چشمان بسیاری از نیازمندان منتظر سر رسیدن درآمد فدک بود.

    غصب فدک

    بعد از رحلت پیامبر(ص) مأموران ابوبکر به دستور او نماینده صدّیقه(س) را از فدک اخراج کردند و ملک آن را غصب نمودند و در آمد آن را به طور کامل برای مخارج حکومت غاصبانه خود صرف کردند.

    حضرت زهرا(س) همان نوشته و سند فدک را که پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع)  فرمودند و آن حضرت ثبت کرد، عیناً نزد ابوبکر آورد، ولی ابوبکر نه سند را قبول کرد و نه شاهدان را.

    بعد از 15 روز که از شهادت پیامبر(ص) گذشته بود، حضرت صدّیقه شهیده(س) همراه با جمعی از زنان بنی هاشم به مسجد تشریف بردند و خطبه‌ای ایراد فرمودند که دریایی از معارف، حقایق، بلاغت، فصاحت و شرایع اسلامی در آن است.

    ابوبکر نامه‌ای دال بر باز گرداندن آن به حضرت نوشت، ولی هنگامی که فاطمه زهرا(س) آن سند را در دست داشت و به منزل باز می‌گشت با عمر روبرو شد و او نوشته ابوبکر را با جسارت به ساحت ملکوتی حضرت از او گرفت.

    فدک هدیه خدا به فاطمه(س)

    از مطالب و نکاتی که مفسران و محققان اهل سنت و شیعه در خصوص آیات قبل بیان داشته این مطلب استفاده می شود که پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) فدک را به فرمان الهی به دختر خود فاطمه زهرا(س) هدیه کرده است، این نکته را مطالب پیشین تأیید می کند.

    علاوه بر آن علامه طباطبایی نیز در ذیل آیات 7 سوره مبارکه حشر، به نکات بسیار مهمی اشاره می کنند: «ما أَفاءَ اللَّهُ عَلی‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذی الْقُرْبی‏ وَ الْیَتامی‏ وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ ...»

    از ظاهر این آیه بر می ‏آید که می‏خواهد موارد مصرف فی ‏ء در آیه ششم «سوره حشر» را بیان کند. و «فی‏ ء» در آن آیه را که خصوص «فی ‏ء» بنی النضیر بود به همه فی ‏ء های دیگر عمومیت دهد:

    «فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ"»: یعنی قسمتی از فی‏ء مخصوص خدا و قسمتی از آن مخصوص رسول خدا است. و منظور از اینکه گفتیم مخصوص خداست، این است که باید زیر نظر رسول خدا (صلی الله علیها و آله) در راه رضای خدا صرف شود.

    «وَ لِذی الْقُرْبی »: منظور از ذی القربی ذی القربای رسول خدا و دودمان آن جناب است، و معنا ندارد که ما آن را به قرابت عموم مؤمنین حمل کنیم.

    سخن آخر:

    خدای متعال بعد از بیان موارد مصرف «فیء» با تأکید دوباره همگان را ملزم به رعایت این دستور الهی نموده، و از عواقب تمرد و سرپیچی از آن برحذر می دارد: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب؛ آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید(و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است!.»، هر چند که مسلمانان آن دیار این فرمان الهی را زیر پا گذاشتند، و توجهی به امر الهی ننمودند و حق فاطمه را غصب کردند.

    منبع مطلب : www.shabestan.ir

    مدیر محترم سایت www.shabestan.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بخشیدن فدک به حضرت زهرا سلام اللَّه علیها (14 ذی الحجه)

    (بحار الانوار: ج 95، ص 189. مستدرک سفینه البحار: ج 2، ص 216)

    در این روز یا شب آن در سال هفتم هجرت، فدک به حضرت زهرا سلام اللَّه علیها بخشیده شد، و حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله بر این بخشش شاهد گرفتند. قول دیگر در این باره 15 رجب است.

    (مصباح کفعمی: ج 2، ص 598)

    فتح فدک:

    پس از فتح خیبر در سال هفتم، حدود چهار سال قبل از شهادت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله جبرئیل نازل شد، و دستور فتح فدک توسّط پیامبر و أمیرالمؤمنین علیهما السّلام را آورد. آن دو بزرگوار در تاریکی شب با اسلحه لازم به سرزمین فدک آمدند، و حسب دستور پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله، أمیرالمؤمنین علیه السّلام بر کتف پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله قرار گرفت و آن حضرت برخاست و أمیرالمؤمنین علیه السّلام را با خود بلند کرد. به معجزه الهی مولی الموحدین علیه السّلام در حالی که شمشیر رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله همراهش بود، از دیوار قلعه فدک بالا رفت و بالای دیوار

    صدای مبارکش را به اذان بلند کرد.

    یهوریان فدک گمان کردند که مسلمین حمله کرده اند و روی دیوارها هستند. خواستند از در قلعه فرار کنند، ولی بیرون قلعه مقابل در آن پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله را در برابر خود دیدند و از طرفی أمیرالمؤمنین علیه السّلام پائین آمد و با آنان درگیر شد و 18 نفر از بزرگان آنان را کشتند، و بقیه تسلیم شدند.

    زنان و فرزندان آنان را اسیر کردند و غنائم را همراه خود آوردند. امر بر این قرار گرفت که هر کس از اهل فدک مسلمان شود، خمس اموال او را بگیرند و هر کس بر دین خود باقی ماند همه اموالش را بگیرند. این گونه بود که بدون لشکرکشی و کوچکترین دخالت مسلمین قلعه فدک فتح شد. و طبق آیه مبارکه سوره حشر

    (سوره حشر: آیه 6 - 7)

    سرزمینهائی که بدون لشکرکشی مسلمین فتح شود، حتی اگر اهل آنجا خودشان به عنوان تسلیم نزد پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله بیایند، این مناطق و غنائم و اسرای آن مِلک خاص حضرت است و مانند اموال شخصی خود می تواند هر تصمیمی در باره آنها بخواهد بگیرد، و مسلمین هیچ حقی در آنها ندارند.

    اعطای فدک به فاطمه سلام اللَّه علیها:

    بعد از این ماجرا جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ»: «حق خویشان را به آنان بده»

    (سوره اسراء: آیه 26)

    پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله پرسید: منظور چه کسانی هستند، و این حق کدام است ؟ جبرئیل از طرف خداوند عرضه داشت: فدک را به فاطمه علیه السّلام عطا کن. پیامبر صلّی اللَّه علیه

    و آله به حضرت زهرا سلام اللَّه علیها فرمود: «خداوند فدک را برای پدرت فتح کردو چون لشکر اسلام آن را فتح نکرده مخصوص من است. خداوند دستور داده آن را به تو بدهم. از سوی دیگر مهریه مادرت حضرت خدیجه سلام اللَّه علیها بر عهده پدرت مانده و پدرت در قبال مهریه مادرت و به دستور خداوند فدک را به تو عطا می کند. آن را برای خود و فرزندانت بردار و مالک آن باش».

    حضرت زهرا سلام اللَّه علیها عرض کرد: «تا شما زنده اید بر من و مال من صاحب اختیار هستید». پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: ترس آن را دارم که نااهلان تصرف نکردن تو را در زمان حیاتم، بهانه ای قرار دهند و بعد از من آن را از تو منع کنند. حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها عرض کرد: آن گونه که صلاح می دانید عمل کنید. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله أمیرالمؤمنین علیه السّلام را فرا خواند و فرمود: «سند فدک را به عنوان بخشوده و اعطائی پیامبر بنویس و ثبت کن». علی علیه السّلام آن را نوشت و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و امّ ایمن شهادت دادند و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: امّ ایمن زنی از اهل بهشت است.

    درآمد فدک:

    رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله مردم را در منزل حضرت زهرا سلام اللَّه علیها جمع نمود و به آنان خبر داد که فدک از آن فاطمه سلام اللَّه علیها است و از درآمد فدک به عنوان اعطائی فاطمه سلام اللَّه علیها بین مردم تقسیم کرد.

    درآمد فدک را سالیانه از هفتاد

    هزار سکه طلا تا صد و بیست هزار سکه نوشته اند. هر سال چشمان بسیاری از نیازمندان منتظر سر رسیدن درآمد فدک بود.

    غصب فدک:

    بعد از رحلت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله مأموران ابوبکر به دستور او نماینده حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها را از فدک اخراج کردند و ملک آن را غصب نمودند و درآمد آن را به طور کامل برای مخارج حکومت غاصبانه خود صرف کردند.

    حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها همان نوشته و سند فدک را که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به أمیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند و آن حضرت ثبت کرد، عیناً نزد ابوبکر آورد، ولی ابوبکر نه سند را قبول کرد و نه شاهدان را.

    (بحار الانوار: ج 21، ص 22 - 25، ج 29، ص 123)

    بعد از 15 روز که از شهادت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله گذشته بود، حضرت صدیقه شهیده سلام اللَّه علیها همراه با جمعی از زنان بنی هاشم به مسجد تشریف بردند و خطبه ای ایراد فرمودند که دریائی از معارف، حقایق بلاغت و فصاحت و شرایع اسلامی در آن است. ابوبکر نامه ای دال بر بازگرداندن آن به حضرت نوشت، ولی هنگامی که فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها آن سند را در دست داشت و به منزل باز می گشت با عمر روبرو شد و او نوشته ابوبکر را با جسارت به ساحت ملکوتی حضرت از او گرفت.

    منبع مطلب : rcb.ir

    مدیر محترم سایت rcb.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بخشیدن فدک به حضرت زهرا

    بخشیدن فدک به حضرت زهرا

    عرشیان خبر می‌دهند
    فدک هدیه خدا به فاطمه سلام‌الله علیها
    جبرئیل از جانب خداوند عرضه داشت: «فدک را به فاطمه عطا کن!»
    فَنَزَلَ: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی‏ حَقَّهُ» قَالَ: وَ مَا هُوَ قَالَ أَعْطِ فَاطِمَةَ فَدَکاً وَ هی مِنْ مِیرَاثِهَا مِنْ أُمِّهَا خَدیجَةَ ... . فَحَمَلَ إِلَیْهَا النبی صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ اله مَا أَخَذَ مِنْهُ وَ أَخْبَرَهَا بالآیه.
    پیامبر بلافاصله حضرت زهرا علیهاالسلام را فراخواند و فرمود: خداوند فدک را برای پدرت فتح کرد و چون لشکر اسلام آن جا را فتح نکرده‌اند، هیچ سهم و نصیبی از آن نمی‌برند و مالکیت آن به اذن خداوند از آن من است تا خواست خداوند را درباره آن اجرا گردانم. هم اکنون دستور خداوند بر عطای فدک بر تو نازل شده و از سوی دیگر، مهریه مادرت، خدیجه، بر عهده پدرت مانده است. پدرت به دستور خداوند و در قبال مهریه مادرت، فدک را به تو عطا می کند. آن را برای خود و فرزندانت بردار و مالک آن باش!

    «فَقَالَ ص یَا بَنَی إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَفَاءَ عَلَی أَبیکِ بفَدَکَ وَاخْتَصَّهُ بهَا فهی لَهُ خَاصَّةً دُونَ الْمُسْلِمِینَ أَفْعَلُ بهَا مااشاء وَ أَنَّهُ قَدْ کَانَ لِأُمِّکِ خَدیجَةَ عَلَی أَبیکِ مَهْرٌ وَ أَنَّ أَبَاکَ قَدْ جَعَلَهَا لَکِ وَ أَنْحَلْتُکِهَا لَکِ وَ لِوُلْدکِ بَعْدَکِ.»

    فاطمه زهرا (س) به پدر عرضه داشت: شما بر جان و مال من صاحب اختیارید و تا شما زنده اید، نمی‌خواهم در آن تصرفی داشته باشم. پیامبر فرمود: ترس من از آن است که نااهلان، تصرف نکردن تو را در زمان حیاتم بهانه ای قرار دهند و بعد از من، آن را از تو منع نمایند. فاطمه عرضه داشت: پس آن گونه که صلاح می دانید، عمل نمایید.
    «فَقَالَتْ لَسْتُ أُحْدثُ فِیهَا حَدَثاً وَ أَنْتَ حی أَنْتَ أَوْلَی بی مِنْ نفسی وَ مالی لَکَ فَقَالَ أَکْرَهُ أَنْ یَجْعَلُوهَا إِلَیْکَ سَبَّهُ فَیَمْنَعُوکِ إِیَّاهَا مِنْ بُعْدَی فَقَالَتْ أَنْفِذْ فِیهَا أَمْرَکَ.»

    پیامبر، ورقه ای خواست و امیرالمؤمنین علیه السلام را فراخواند و از او خواست تا سند مالکیت فدک را برای حضرت زهرا (س)، به عنوان اعطایی پیامبر، تنظیم نماید؛ و آنگاه پیامبر (ص)، علی علیه السلام و ام ایمن را بر این امر شاهد گرفت و پس از شهادت دهی ام ایمن، در شأن او فرمود: «ام ایمن زنی از زنان اهل بهشت است».
    «فَقَالَتْ لَسْتُ أُحْدثُ فِیهَا حَدَثاً وَ أَنْتَ حی أَنْتَ أَوْلَی بی مِنْ نفسی وَ مالی لَکَ فَقَالَ أَکْرَهُ أَنْ یَجْعَلُوهَا إِلَیْکَ سَبَّهُ فَیَمْنَعُوکِ إِیَّاهَا مِنْ بُعْدَی فَقَالَتْ أَنْفِذْ فِیهَا أَمْرَکَ.»
    سپس پیامبر، مردم را به منزل حضرت زهرا فراخواند و به آنان خبر داد که فدک از آن فاطمه است و در همان جا اولین درآمد فدک را به عنوان اهدایی فاطمه علیهاالسلام بین مردم تقسیم فرمودند و بدین صورت مالکیت فاطمه علیهاالسلام بر فدک را رسمیت بخشیدند.
    «فَجَمَعَ النَّاسَ إِلَی مَنْزلِهَا وَ أَخْبَرَهُمْ أَنَّ هَذَا الْمَالَ لِفَاطِمَةَ فَفَرَّقَهُ فِیهِمْ وَ کَانَ کُلُّ سَنَةٍ کَذَلِکَ وَ تَأْخُذُ مِنْهُ قُوتَهَا»

    البته برخی بر این مسئله ایراد وارد می کنند و معتقدند که پیامبر عظیم الشان اسلام با این هدیه به فاطمه سلام‌الله علیها میان ایشان و دیگر فرزندانشان تبعیض قائل شده‌اند، اما ما در سوره نجم آیات 3-4 می‌خوانیم که: وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی‏ -إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحی‏ -و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‏ گوید, آنچه می ‏گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست.
    بنابراین هر کاری که پیامبر (ص) انجام می داد با دستور خدا بود و هیچ گاه پیامبر در اعمال و رفتارش تحت تأثیر عواطف و احساسات قرار نگرفت.
    بخشش فدک هم طبق دلایل و شواهد قطعی به فرمان خداوند متعال و توسط پیامبر اکرم ـ (ص) ـ انجام شده است و اکثر علمای اهل سنت هم این بخشش فدک را طبق آیه و آت ذی القربی حقه» می دانند.
    جلال الدین سقوطی، در تفسیر (الدر المنثور) به اسناد مختلف مانند بزار، ابویعلی و ابن ابی حاتم و ابن مردویه از ابوسعید خدری روایت کرده‌اند که گفت: چون آیه و آت ذی القربی حقه نازل گردید رسول خدا ـ صلی‌الله علیه و اله ـ فاطمه زهرا را احضار فرمود و فدک را به او اعطا کردند.
    همچنین سقوطی از ابن عباس روایت کرده که گفت: چون همین آیه نازل گردید، رسول خدا ـ صلی‌الله علیه و اله ـ فاطمه زهرا ـ سلام‌الله علیها ـ را نزد خویش خواند و فدک را به او اعطا کرد.
    پس طبق بررسی روایات پیامبر (ص) به دستور خدا فدک را به حضرت زهرا داده است.
    هم‌چنین در آیه‌ی 36 سوره احزاب می خوانیم که: و ما کان لمؤمن و لا مؤمنة اذا قضی الله و رسوله أمراً أن یکون لهم الخیره... هیچ مرد و زن مؤمن در کاری که خدا و رسول حکم می‌کند اراده و اختیاری ندارند.
    در عین حال از دلائلی که می تواند علت بخشش فدک به حضرت زهرا باشد این است که؛ پیامبر (ص) این موضوع را پیش بینی کرده بود که زمانی حکومت از امام علی (ع) و فرزندانش گرفته می شود. ضمن این که ائمه باید پناهگاهی برای مردم خصوصا فقرا باشند, پیامبر (ص) با توجه به این موضوع فدک را در اختیار حضرت زهرا قرار داد.
    بحارالانوار: ج 29، ص 116. الخرائج: ص 25
    بحارالانوار: ج 29، ص 118، حدیث 11. المناقب: ج 8، ص 142
    بحارالانوار: ج 29، ص 116. الخرائج: ص 25
    بحارالانوار: ج 29، ص 118. المناقب: ج 1، ص 142
    بحار الانوار، ج 29، ص 118
    الدر المنثور

    منبع مطلب : www.beyraqolhosein.ir

    مدیر محترم سایت www.beyraqolhosein.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    خلیل 2 سال قبل
    0

    سلام متن بسبار خوب ورسا در مورد جایگاه فدک اما متاسفانه بعد از اتمام چنین مطالبی سعی نمایید که مطالبی در همین زمینه ها پایان بخش باشد معرفی اهنگهای غیر مجاز ومطالب هنری قبل از انقلاب نباید در چنین صفحه ایی درج شود

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید