توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    رشته و نخود در کدام گروه مواد غذایی قرار دارد

    1 بازدید

    رشته و نخود در کدام گروه مواد غذایی قرار دارد را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آشنایی با گروه های غذایی اصلی

    آشنایی با گروه های غذایی اصلی

    دانلود فایل ورد...دانلود فایل pdf

    منبع مطلب : behdashti.jums.ac.ir

    مدیر محترم سایت behdashti.jums.ac.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گروه گوشت و حبوبات - معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

    موادغذایی که در این گروه قرار می گیرند نقش مهمی در تامین پروتئین بدن دارند. موادغذایی این گروه علاوه بر پروتئین ، دو ریزمغذی آهن و روی را هم دارند . به همین دلیل برای رشد و خون سازی لازم هستند .

    پروتئین ماده مغذی ضروری برای رشد و ترمیم بافت های بدن بشمار می رود به همین دلیل، پروتئین ها مواد سازنده بدن نامیده می شوند که از اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری تشکیل شده اند .

    پروتئین دارای منبع غذایی حیوانی (شامل انواع گوشت ها و تخم مرغ ) و منبع غذایی گیاهی ( شامل حبوبات و مغزها مثل پسته ، بادام ، گردو و ... ) می باشد . پروتئین حیوانی تمام اسیدهای امینه ضروری برای رشد و ترمیم بدن را تامین می کند و به همین دلیل پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا نامیده می شود. پروتئین تخم مرغ با ارزش بیولوژیکی 100 از نظر کیفیت در بالاترین سطح قرار دارد و پس ازآن پروتئین شیر و سپس پروتئین گوشت، به ترتیب از کیفیت بالایی برخوردارند.

    پروتئین گیاهی معمولاً تمام اسیدهای آمینه ضروری را ندارد بنابراین لازم است ترکیبی از حداقل دو پروتئین گیاهی (مثل غلات و حبوبات) مصرف شود تا یک پروتئین با کیفیت بالا به بدن برسد مثال هایی از این نوع ترکیب که در فهرست غذاهای سنتی ما وجود دارد عدس پلو، لوبیا پلو ، باقلا پلو، ماش پلو، عدسی با نان و خوراک لوبیا با نان می باشد.

    مصرف مقدار کمی پروتئین حیوانی همراه با یک پروتئین گیاهی نیز ارزش پروتئین را افزایش می دهد مثال هایی از این ترکیب شامل : شیر برنج ،نان و شیر ، نان و ماست ، نان و پنیر، ماکارونی با پنیر، نان و تخم مرغ می باشد.

    برای افراد بزرگسال وسالم روزانه 3-2 واحد از گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ توصیه می شود

    هر واحد از این گروه برابر است با:

    ·          2 تکه( هر تکه 30 گرم ) گوشت خورشتی پخته ، یا

    ·          نصف ران متوسط مرغ یا 60 یک سوم سینه متوسط مرغ ( بدون پوست) ، یا

    ·          یک تکه ماهی به اندازه کف دست بدون انگشت، یا

    ·          دو عدد تخم مرغ، یا

    ·          یک لیوان حبوبات پخته، یا

    ·          یک سوم لیوان مغز ها ( گردو، بادام ، پسته ، فندق ، بادام زمینی)

    اگر یک عدد تخم مرغ در وعده صبحانه، 2تکه متوسط گوشت(60گرم) در وعده ناهار و به اندازه یک لیوان عدس یا لوبیای پخته همراه با نان در وعده شام مصرف شود در واقع 3 واحد ا زاین گروه مصرف شده است.

    چند توصیه:

    -         استفاده از غلات و حبوبات بو داده و برشته شده ( مثل برنجک، عدس برشته شده، گندم برشته و نخودچی) انواع مغزها مثل گردو، بادام ، فندق ، پسته و بادام زمینی بعنوان میان وعده بخشی از پروتئین موردنیاز روزانه را بخصوص برای کودکان ودانش آموزان تامین می کند.

    -         بجای گوشت قرمز می توان از مرغ یا ماهی استفاده کرد. ماهی های کوچک مثل ماهی کلیکا یک منبع غنی از پروتئین با کیفیت خوب و ارزان قیمت است که با مصرف آن نیاز بدن به پروتئین تامین میشود . در ضمن چون با استخوان خورده می شود منبع خوبی از کلسیم نیز بشمار میرود.

    نحوه استفاده از گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ :

    در هنگام طبخ گوشت قرمز، چربی های قابل رویت آن باید جدا شود . پوست مرغ نیز حاوی مقدار زیادی چربی است و باید قبل از طبخ پوست آن جدا شود.

    1. حتی الامکان بهتر است گوشت مرغ و ماهی بصورت آب پز ، یا کبابی مصرف شود و سرخ نشود.

    2.در مصرف مغز و زبان بعلت وجود مقادیر زیاد کلسترول نباید افراط کرد.

    3.بهتر است بجای گوشت قرمز، بیشتر از گوشت سفید(مثل مرغ و ماهی ) استفاده شود.

    4.حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند و بصورت ترکیب با غلات، پروتئین با کیفیت بالا را برای بدن تامین می کنند . در صورتی که خوردن حبوبات ایجاد نفخ می کند، بهتر است به مدت یک شب خیسانده شده و پس از دور ریختن آب آن پخته شود. حبوبات منبع خوبی از فیبر هم هستند که به سلاما دستگاه گوارش ، جلوگیری از یبوست ، کاهش جذب قند وجربی کمک می کنند

    5.اگر از مغزها (پسته ، بادام، گردو، فندق ) بعنوان میان وعده استفاده می شود بهتر است بو نداده و کم نمک باشد.

    6.اگر بخواهید گوشت یخ زده را آّ پز کنید باید بلافاصله بعد از خارج کردن از فریزر آن را بپزید. اگر به هر دلیلی می خواهید گوشت از حالت یخ زده خارج شود ، آن را 24 ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج کرده ودر یخچال بگذارید.

    7.مصرف روزانه سوسیس و کالباس به علت مواد افزودنی آن (بویژه نیتریت) که سرطانزا می باشد وسلامت انسان را به خطر می اندازد توصیه نمی شود . توصیه می شود مصرف سوسیس وکالباس بسیار محدود شود ودر صورت مصرف سوسیس بهتر است بجای سرخ کردن آنرا آب پز یا کبابی تهیه کرد.

     

    منبع مطلب : eazphcp.tbzmed.ac.ir

    مدیر محترم سایت eazphcp.tbzmed.ac.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گروه های اصلی مواد غذایی - معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

    برای تامین نیازهای غذایی، هر روز باید در برنامه غذایی خود از چهار گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنیم:

    1- گروه شیر و لبنیات: این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است. اگر حجم یک لیوان را 240 میلی لیتر در نظر بگیریم ، آنگاه ارزش غذایی یک لیوان شیر کم چرب ، با یک لیوان ماست کم چرب، با یک قوطی کبریت پنیر و با یک لیوان کشک معادل است. دقت کنید لبنیات مصرفی باید پاستوریزه باشند.


     

    در طول یک روز حداقل دو مورد از موارد فوق را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. به عنوان مثال:

    یک لیوان شیر کم چرب  +  یک لیوان ماست کم چرب

    یک لیوان شیر کم چرب  +  یک قوطی کبریت پنیر

    یک لیوان ماست کم چرب +  نصف قوطی کبریت پنیر +  نصف لیوان کشک

    در طول روز، حداقل در دو وعده غذایی، از شیر و فرآورده های آن استفاده کنید. بهتر است شیر و ماست کم چربی مصرف کنید. نوشیدن یک لیوان شیر گرم ، قبل از خواب به برطرف شدن کم خوابی نیز کمک می کند.

    2- گروه گوشت ، حبوبات و مغزها: این گروه شامل انواع گوشت ها مانند گوشت قرمز ( گوشت گوسفند و گاو ) ، گوشت سفید ( گوشت مرغ، ماهی و پرندگان ) ، تخم مرغ، حبوبات ( نخود ، لوبیا ، عدس، باقلا، لپه و ماش ) و مغزها ( گردو، بادام ، فندوق و پسته ) است. ارزش پروتئینی سه قطعه گوشت خورشتی متوسط پخته ، با یک عدد قسمت پایین ران یک مرغ بزرگ پخته ، با نصف سینه یک مرغ کوچک پخته ، با یک لیوان حبوبات پخته شده، با نصف لیوان انواع مغزها و با دو عدد تخم مرغ برابر است.


     

    در طول یک روز حداقل دو مورد از موارد فوق را در رژیم غذایی خود قرار دهید. به عنوان مثال:

    سه قطعه گوشت خورشتی پخته شده + یک عدد تخم مرغ  + نیم لیوان حبوبات پخته شده
    یا
    یک لیوان حبوبات پخته شده + یک ران مرغ
    یا
    دو قطعه کوچک گوشت پخته شده + نیم لیوان حبوبات پخته شده + یک عدد تخم مرغ + ربع لیوان مغزها

    ترکیب مقداری از مواد فوق در یک روز توصیه می شود به نحوی که توزیع مناسبی در طول هفته داشته باشد. به عنوان مثال ، مصرف تخم مرغ باید به صورتی باشد که در هفته 3 عدد تخم مرغ مصرف کنید. همچنین باید توجه کنید که هر یک از پروتئین های گیاهی به تنهایی کامل نبوده و بهتر است دو یا چند نوع مختلف از آنها با هم خورده شوند. به عنوان مثال لوبیا، عدس و مغز گردو مکمل یکدیگرند. مغزها را می توانید به صورت کوبیده ، له شده و یا رنده شده به تنهایی یا همراه با غذا مصرف کنید. مصرف گوشت سفید بهتر از گوشت قرمز است. ماهی های کوچک ( کیلکا ) که استخوان های آن به همراه گوشت ماهی خورده می شود، علاوه بر اینکه پروتئین مرغوبی است؛ کلسیم و ویتامین D دارد که برای کاهش پوکی استخوان مفید هستند. توصیه می شود که در طول روز حداقل در دو وعده غذایی، از غذاهای این گروه مصرف کنید.

    3- گروه نان و غلات: سومین گروه مواد غذایی شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم ، جو و ذرت است. ارزش غذایی 30 گرم از انواع نان، مثلا یک کف دست نان سنگک ، با 4 کف دست نان لواش، با یک کف دست نان تافتون ، با یک کف دست نان بربری، با نصف لیوان برنج پخته و با نصف لیوان ماکارونی پخته معادل است


     

    میزان مورد نیاز از این گروه بستگی به میزان فعالیت روزانه و وزن شما دارد، ولی به طور کلی توصیه می شود در طول یک روز حداقل 6 مورد از موارد فوق را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

    به عنوام مثال:

    سه کف دست نان سنگک + نصف لیوان برنج پخته + یک لیوان ماکارونی پخته
    یا
    سه کف دست نان تافتون + یک لیوان برنج پخته + نصف لیوان جو پخته شده به صورت سوپ یا آش
    یا
    8 کف دست نان لواش + یک لیوان برنج پخته + یک لیوان ماکارونی پخته

    بهتر است نان و غلات مورد نیاز روزانه را در چهار وعده غذایی میل کنید.

    مصرف غلات به همراه حبوبات مثل عدس پلو، لوبیا پلو، آش جو و همچنین غلات به همراه لبنیات مثل شیر برنج، سوپ جو با شیر، ماکارونی با پنیر ، نان و پنیر مجموعه پروتئینی کاملی را برای بدن فراهم می کنند.

    4- گروه میوه ها و سبزی ها: این گروه شامل انواع میوه ها و سبزی ها است که ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارند. سبزی ها و میوه هایی مثل گشنیز ، جعفری ، نعناع، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای ، ساقه سبز پیازچه ، پرتقال، نارنگی ، لیمو، نارنج، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. سبزی های دارای رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی مانند اسفناج، هویج ، گوجه فرنگی و میوه هایی مثل طالبی، زردآلو و شلیل ، ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کنند. زیتون و سبزهایی که برگ سبز تیره دارند، دارای ویتامین E هستند.

    بنابراین برای اینکه بدن ما مجموعه کامل ویتامین ها و املاح را دریافت کند، باید سعی کنیم از تمامی انواع میوه ها و سبزی های موجود در منطقه خود استفاده نماییم.

    ارزش غذایی یک عدد میوه متوسط مثلا یک عدد سیب ، پرتقال یا هلو، با ربع طالبی متوسط، با نصف لیوان گیلاس ، با نصف لیوان حبه انگور ، با 3 عدد زردآلو ، با نصف لیوان آب میوه ، با یک لیوان سبزی برگی شکل خرد شده مثل کاهو و اسفناج ، با نصف لیوان سبزی پخته ، با نصف لیوان سایر سبزی های خام خرد شده و با یک عدد سیب زمینی متوسط برابر است.

    در طول یک روز حداقل 4 مورد از موارد فوق را باید مصرف کنید.

    به عنوان مثال:

    یا

    یا

    یا

    * بهتر است که میوه و سبزی مورد نیاز یک روز را در چهار نوبت میل نمایید و سعی کنید که نیمی از میوه ها و سبزی های مصرفی از گروه سرشار از ویتامین C باشد.

    * میوه ها و سبزی ها علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح به دلیل داشتن مقادیر زیادی « فیبر » از بروز یبوست جلوگیری می کنند. بنابراین با خوردن میوه ها و سبزیها نیازی به مصرف داروهای ملین نخواهید داشت.

    * در صورتی که مشکلات دندانی دارید برای استفاده از این گروه مواد غذایی، از روش هایی مانند خرد کردن و رنده کردن استفاده کنید. به عنوان مثال برای مصرف کاهو یا « سبزی خوردن » همراه با غذا ، آن را ریز ریز خرد کنید، خیار، هویج یا سیب را می توانید رنده کنید.

    * میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس دار و حبوبات مثل سیب زمینی ، نان تهیه شده از آرد سبوس دار ، ماکارونی ، لوبیا، نخود و عدس جزء کربوهیدارت های پیچیده هستند. این مواد دارای فیبر هستند و باعث کاهش کلسترول و پایین آمدن فشار خون می شوند. همچنین از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کنند و یبوست را از بین می برند.

    در مقابل موادی مانند قند، شکر ، شربت ، نوشابه و شیرینی ها جزء دسته کربوهیدراتهای ساده هستند که باید کمتر مصرف شوند.

    به خاطر داشته باشید:

    بهتر است غذاهای چرب و سرخ شده نخورید. اما برای اینکه چربی مورد نیاز بدنتان تامین شود، روزانه یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی مثل روغن زیتون همراه غذا یا سالاد مصرف کنید. تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز و چربی های حیوانی پرهیز کنید و گوشت مرغ و ماهی را جایگزین آن نمایید.

    برای جذب بهتر آهن:

    * همراه غذا، سبزی خوردن و سالاد مصرف کنید.

    * بعد از غذا میوه تازه بخورید.

    * از نوشیدن چای یا قهوه از یک ساعت قبل و تا دو ساعت بعد از خوردن غذا خودداری کنید.

    - تا حد امکان مصرف ادویه ، نمک و شکر را کم کنید.

    - اگر مشکلات دندانی دارید با استفاده از خرد کردن و یا رنده کردن، سبزی ها و میوه های خام را مصرف کنید.

    تغذیه مناسب به معنای صرف هزینه زیاد نیست، مهمترین اصل برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی رعایت تنوع در خوردن مواد غذایی از هر چهار گروه است. توجه داشته باشید که الگوهای غذایی گفته شده برای افرادی است که مشکل خاصی نداشته باشند. در تجویز رژیم های غذایی باید نیازها و محدودیت های هر فرد از جمله قد، وزن، سن، جنس، فعالیت ، ابتلا به فشار خون بالا و یا قند خون بالا مورد توجه قرار گیرد.

    منبع مطلب : eazphcp.tbzmed.ac.ir

    مدیر محترم سایت eazphcp.tbzmed.ac.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 13 روز قبل
    0

    پروتئین ها و نان غلات نان و غلات پروتئین ها چربی‌ها پروتئین ها میوه و سبزی پروتئین ها

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    ناشناس 13 روز قبل

    رشته ونخود در کدام گروه مواد غذایی قرار دارند

    برای ارسال نظر کلیک کنید