دو فعالیت مهم کشاورزی مطالعات ششم
دو فعالیت مهم کشاورزی مطالعات ششم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
متن درس ششم و سوالات مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی | کلاس اینترنتی ما (مومکا)
کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) – متن کتاب درسی و سوالات درس ششم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.
سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی ششم
سوالات متن درس ششم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی- محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف
۱- دو فعالیت مهم کشاورزی را نام ببرید .
زراعت و باغداری
۲- زراعت چیست ؟
زراعت یعنی کشت و پرورش گیاهانی که بعد از کاشت دانه ، حداکثر تا یک سال محصول می دهند . مانند گندم ، جو ، گوجه فرنگی و هویج
۳- باغداری چیست ؟
باغداری کشت و پرورش نهال درختان است که بعد از گذشت یک یا چند سال محصول می دهند . مانند درخت خرما ، پرتقال و انار
۴- خوراک روزانه و غذای اصلی مردم کشور ما چیست ؟
گندم و برنج
۵- چه خوراک های دیگری علاوه بر نان، از آرد گندم درست می شود ؟
ماکارانی ، لازانیا ، بعضی از انواع شیرینی و…
۶- گندم گیاهی چند ساله است ؟
یک ساله
۷- گندم به چه شکل هایی و در کجای کشور کشت می شود ؟
پبه دو شکل پاییزه و بهاره و در همه جای کشور کشت می شود.
۸- برنج در چه شرایطی به دست می آید ؟
در نواحی مرطوب و نسبتا معتدل که آب به فراوانی یافت شود
۹- گیاه برنج در کدام استان های کشور کشت می شود ؟
بیش از نیمی از برنج کشور ما در استان های شمال کشور مانند گلستان ، مازندران و گیلان تولید می شود اگرچه در بعضی استان ها مانند قزوین ، فارس ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان در صورت وجود آب کافی برنج کشت می شود.
۱۰- مهم ترین منبع غذایی کشور چیست ؟
غلات ( دانه هایی مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت)
۱۱- بعد از غلات مهم ترین منبع غذایی چیست ؟
حبوبات و محصولات جالیزی
۱۲- به چه محصولاتی حبوبات گفته می شود ؟
به محصولاتی مانند عدس ، لپه ، ماش و انواع لوبیاها حبوبات گفته می شود.
۱۳- محصولات جالیزی چه محصولاتی هستند ؟
خربزه ، هندوانه ، خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان و …
۱۴- کشت گلخانه ای چه کشتی است ؟
یکی از روش های نو در کشاورزی ایجاد یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است که میتوانیم هر محصول را در هر منطقه ی آب و هوایی و در همه ی فصول سال کشت کنیم
۱۵- چرا با کشت گلخانه ای هر محصول را در هر شرایط آب و هوایی می توان کشت کرد ؟
زیرا آب و هوای گلخانه و گرما و نور و رطوبت را خودمان با دستگاه های مختلف ، متناسب با نوع محصول تنظیم می کنیم
۱۶- یک مزیت مهم کشت دیم نسبت به سایر کشت ها چیست ؟
کشت گلخانه ای در مقایسه با سایر کشت ها از نظر صرفه جویی در مصرف آب بسیار بهتر است
۱۷- بیشتر چه محصولاتی در گلخانه کشت می شود ؟
انواع میوه ها و محصولات جالیزی ، سبزیجات ، قارچ های خوراکی و گل و گیاهان زینتی کشت می شود
۱۸- محصولات کشاورزی صادراتی ایران را نام ببرید .
میوه های سردسیری و هسته دار مانند هلو ، زردآلو ، گوجه و آلبالو به صورت خشکبار و بعضی محصولات گرمسیری مانند خرما و پسته به دلیل مرغوب بودن به خارج از کشور صادر می شود
۱۹- محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد ؟
بعضی از محصولات برای فروش به بازارهای نزدیک مزارع برده می شود و بعضی دیگر را در انبارها یا سردخانه ها نگهداری و ذخیره می کنند و سپس با کامیون یا وانت به میادین میوه و شهرهای دور و نزدیک می برند
۲۰- چرا کشاورز بعضی از محصولات را باید زود به دست مشتری برساند ؟
زیرا بعضی از محصولات مانند هلو و توت فرنگی زود خراب می شود
۲۱- دو نمونه از مواردی را که باعث جلوگیری از اسراف مواد غذایی می شود را نام ببرید .
۱ . ما باید به اندازه ی نیاز و مصرفمان خرید کنیم.
۲ . در مهمانی ها و مجالس به اندازه ی مهمان ها غذا تهیه کنیم
۲۲. دو فعالیت مهم کشاورزی عبارتند از : …….…. و ……..….
زراعت و باغداری
۲۳. خوراک روزانه و غذای اصلی مردم ایران ………… و ……….. است.
گندم و برنج
۲۴. گیاه گندم ……..…. ساله است.
یک یا ۱
۲۵. گیاه …….…. گیاهی است یکساله که از نظر شرایط طبیعی در نواحی مرطوب و نسبتا ً معتدل بدست می آید.
برنج
۲۶. مهمترین منبع غذایی انسان ها …….… است.
غلات
۲۷. امروزه یکی از روش های نو در کشاورزی، ایجاد ……..…. یا یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است.
گلخانه
منبع سوالات : homedars.ir
گام به گام مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاسخ فعالیت های درس ششم مطالعات اجتماعی ششم
به نمودار صفحه ۲۷ کتاب توجه کنید. این نمودار میزان تولید گندم کشور را در سالهای مختلف نشان میدهد.
✅ بیشترین میزان تولید گندم در چه سالی بوده است؟
با توجه به نمودار، بیشترین میزان تولید گندم ایران در سال ۸۶-۱۳۸۵ بوده است (بیشتر از ۱۵ میلیون تُن گندم)
✅ از این نمودار چه چیزهایی می فهمید؟
میتوان فهمید که میزان کشت گندم در ایران ثابت نبوده است و در برخی سالها بیشتر و در برخی سالها کمتر تولید شده است. نکتهی جالب توجه این است که هرگاه تولید گندم به نقطهی اوج رسیده است، سالِ بعد از آن افت شدیدی پیدا کرده است. همچنین مشاهده میکنیم که در این سالها هیچگاه تولید گندم ایران کمتر از ۷ میلیون تُن نبوده است و هیچگاه هم فراتر از ۱۶ میلیون تُن نرفته است.
صفحه ۲۸ – با توجه به نقشه صفحه ۲۷ کتاب مطالعات ششم، استان های تولید کننده برنج را نام ببرید.
گیلان، گلستان، مازندران، قزوین، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان
با همراهی خانواده یکی از دو فعّالیت زیر را انجام دهید.
الف) از یک یا چند مغازهی برنج فروشی، نام انواع (گونههای) برنج ایرانی و قیمت آنها را بپرسید و به کلاس بیاورید.
انواع برنج ایرانی و قیمت آنها در سال ۹۹
ب) از یک فروشندهی میوه و سبزی بپرسید کدام محصولات مغازهی او کشت گلخانهای است و آنها را از کجا تهیه میکند؟
محصولاتی چون بادمجان، کدو، قارچ، خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی گلخانه ای هستند. برخی مغازهدارها مستقیماً از گلخانه تهیه میکنند و برخی دیگر از میدان میوه و ترهبار شهر.
پ) از بزرگترها دربارهی جهاد سازندگی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها فعالیت می کرد، پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات جهاد را در کلاس بیان کنید.
اقدامات جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها به طور خلاصه در راستای زدودن فقر و محرومیت از روستاها و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه کشاورزی، دامداری، صنایع روستایی و… بوده است که در زیر این اقدامات را مشاهده می کنید:
الف) درباره ی معنی و مفهوم آنچه امام صادق در مورد کشاورزی فرمودند، گفت و گو کنید.
این حدیث از امام صادق، نشان دهندهی اهمیت و ارزش والای کشاورزی از منظر اسلام میباشد. زیرا در دین اسلام، حلال بودن و زحمت کشیدن برای کار بسیار با اهمیت است و کشاورزی این ویژگیها را دارد.
کشاورزی یکی از پُر ریسکترین فعالیتهای اقتصادی است. بلایای طبیعی، آفات نباتی، انواع بیماری های گیاهی، تغییرات ناگهانی دما میتواند خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند به همین دلایل است که بیمه محصولات کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرد.
یمه کشاورزان نوعی بیمه است که به موجب آن محصولات کشاورزی در مقابل مُخاطرات جَوی مانند تگرگ، طوفان، سیل، صاعقه، یخبندان، گرمازدگی، بیماریهای نباتی و حوادثی مانند آتشسوزی مورد پوشش قرار میگیرند و خسارت مالی وارده به کشاورز در دوره کاشت، داشت و برداشت تا میزان مورد تعهد بیمهگر جبران میشود.
کشاورزان واجد شرایط (مردان ۱۸ تا ۵۵ سال و زنان ۱۸ تا ۵۰ سال) میتوانند عضو صندوق بیمه اجتماعی بشوند و از مزیتهای متعددی از جمله حقوق بازنشستگی بهرهمند بشوند. نحوه ثبت نام از طریق کارگزاران (دهیاران، تعاونیهای روستایی و عشایر و …) در هر شهرستان و استان میباشد. برای حق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر کشور ۸ سطح درآمدی در نظر گرفته شده است که ۲ برابر حق بیمهای که افراد پرداخت میکنند، دولت پرداخت خواهد کرد.
الف) مساحت باغ آقای رضوانی دو هکتار است؛ یعنی چند مترمربّع؟ نمودار محصول باغ آقای رضوانی را روی کاربرگه ی شماره ی ۷ ترسیم کنید.
همانطور که در سال گذشته خواندید هر هکتار ۱۰۰۰۰ متر مربع است هر متر مربع مساحت باغ آقای رضوانی ۲۰۰۰۰=۱۰۰۰۰×۲ دانش آموز عزیز برای انجام کاربرگه شماره ۷ (نمودار ستونی) توجه داشته باش هر پرتقال نماد ۱۰ تن پرتقال است و برای هر پرتقال باید ۱ متر مربع از نمودار ستونی را رنگ کنید. برای پرتقالهای نصفه را نیمی از یک مربع را رنگ کن.
۲ × ۱۰۰۰۰ = ۲۰۰۰۰
هر ۱ هکتار معادل ۱۰۰۰۰ متر مربع میباشد. بنابراین مساحت باغ آقای رضوانی ۲۰ هزار متر مربع است.
ب) فرض کنید شما میخواهید با یک باغدار مصاحبه کنید. فکر کنید و پرسشهای خودتان را روی یک برگ کاغذ بنویسید و به معلّم بدهید.
روی نقشه ی ایران در کاربرگه ی شماره ی ۸ نواحی کشت مرکبات، پسته و خرما را معیّن کنید.
اگر قرار باشد کشاورزی کنید دوست دارید چه محصولی بکارید؟ چرا؟
من انار میکارم زیرا انار میوهی بومی ایران است و با آب و هوای محل زندگی من سازگار است. درخت انار بیش از ۴۰ سال عمر مفید دارد و در برابر کمآبی مقاوم است. ار آنجایی که ایران نخستین صادر کنندهی انار در جهان است بنابراین من هم میتوانم به صادرات فکر کنم. همچنین خودم به میوهی انار بسیار علاقه دارم و به همبن دلیل با عشق و علاقه، مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن را دنبال خواهم کرد.
پاسخ پیشنهادی: خیار، گوجه، هنوانه و خربزه، زیرا زودتر محصول میدهند و مصرف این محصولات در بین مردم هم زیاد است.
کاربرگه ی شماره ی ۹ را کامل کنید.
به طور گروهی یکی از فعالیتهای زیر را انتخاب کنید و انجام دهید:
پاسخ پیشنهادی: میتوانید یک کاغذ A۳ بردارید و انواع میوها را در آن نقاشی کنید و یا از جای بریده و در این کاغذ بچسبانید و در میان میوهها و نعمتهای خدا دانش آموزی را بکشید که در حال سجده است و یا دستان خود را به سوی آسمان گرفته است.
منبع مطلب : momeka.ir
مدیر محترم سایت momeka.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
گمبو
زراعت و باغداری
زارعت و باغداری
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
عالی✅👌🤪