در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    دشمنان قدرتمند صفویان در غرب و شرق

    1 بازدید

    دشمنان قدرتمند صفویان در غرب و شرق را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    درس دوازدهم اجتماعی

    پرسش های متن                                                                                     1-    در اوایل قرن دهم هجری اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چگونه بود ؟

    اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران نابسامان بود . حکومت قدرتمندی در کشور وجود نداشت و هر بخش آن در اختیار حکومتی بود .

    2-    صفویان چگونه توانستند حکومتی قدرتمند و یکپارچه به وجود آوردند ؟

    آن ها مخالفان خود را در داخل کشور سرکوب کردند ، همچنین با دشمنان قدرتمند خود مانند عثمانی ها در غرب و ازبکان در شرق جنگیدند و پیروزی هایی به دست آوردند .

    3-    چند تن از هنرمندان ، دانشمندان و نویسندگان عصر صفویّه را نام ببرید ؟

    کمال الدیّن بهزاد ، علیرضا عباسی ، شیخ بهایی و علامة مجلسی

    4-    پایتخت های صفوی کدام شهرها بودند ؟ تبریز ، قزوین ، اصفهان

    5-    در دوره ی رونق تجارت در حکومت صفویّه کالاهای صادراتی چگونه جا به جا می شدند ؟

     هم از راه خشکی با کاروان ها و هم از راه دریا با کشتی فرستاده می شدند .

    6-     کالاهای صادراتی مهمّ ایران در دوره ی صفویّه را نام ببرید :

    ابریشم ، پارچه های زربافت ، سنگهای قیمتی و خشکبار

    7-    چه عاملی سبب شد در دوره ی صفویه کاروان ها با آسودگی حرکت کنند ؟

    برقراری امنیت در راه ها و شهر ها ه وسیله صفویان

    8-    به چه مکان هایی «کاروان سرا» گفته می شد ؟ کاروانسرا ها محل استراحت و تأمین آذوقه ی مسافران و چهار پایانی بودند که راه های طولانی را از شهری به شهر دیگر طی می کردند .

    9-    در آمد حکومت صفوی و مخارج شاه و درباریان از کجا تأمین می شد ؟ از راه مالیات هایی که از ولایات می گرفتند ، کشاورزان ، بازرگانان و صنعتگران و همه ی مردم مجبور بودند بخشی از درآمد خود را به مأموران حکومت بدهند .

    10-سفرنامه چیست ؟ در گذشته بسیاری از جهانگردان دیده ها و شنیده ها و خاطرات خود را از سفرهایشان می نوشتند و گاهی با نقاشی نیز تصویر می کردند به این نوشته ها سفرنامه می گویند .

    11-جهانگردان به چه دلایلی به سفر می پرداختند ؟ برای آشنایی با شهر های دیگر و مردمان    آن ها یا به قصد زیارت یا تحصیل علوم دینی با همه ی رنج ها و مشقت سفر می کردند گاهی نیز بعضی حکومت ها ، افرادی را به سفر های دور و دراز به کشور های دیگر روانه می کردند تا اطلاعاتی از آن کشور ها بدست آورند .

    12- علل گسترش هنر و معماری در دوره ی صفویه چه بود ؟ حکومت قدرتمند و یکپارچه ، رونق تجارت ، برقراری امنیت در راه های و شهر ها ، حمایت از هنرمندان

    13- مؤسس سلسله صفویّه ................. بود ؟ (شاه اسماعیل)

    14- مشهورترین پادشاه صفوی ................. بود که شهر ................ را به پایتخت برگزید ؟(شاه عباس اول ، اصفهان)

    15- صفویان مذهب ................ را مذهب رسمی کشور اعلام کردند ؟( شیعه )

    16- صفویان از ............ و مراسم مذهبی حمایت می کردند و به ساختن مساجد علاقه مند بودند ؟ (عالمان دینی )

    17- دشمنان قدرتمند صفویان در غرب .............. و در شرق ................. بودند . (عثمانی ها ، ازبکان)

    منبع مطلب : daftar6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت daftar6.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    هنر در حکومت صفویان

    در دورهٔ صفویه ایران در هنر و معماری پیشرفت زیادی کرد. دلایل شکوفایی هنر و معماری در دورهٔ صفویه عبارتند از:[۱][۲]

    شاهان صفوی مانند سایر شاهان ثروتمند بودند. آنها زمین‌های زیادی را در کشور به ملک شخصی خود درآورده بودند. درآمد حکومت و مخارج شاه و درباریان از راه مالیات‌هایی که از ولایات می‌گرفتند، تأمین می‌شد. کشاورزان، بازرگانان و صنعتگران و هم مردم مجبور بودند بخشی از درآمد خود را به مأموران حکومت بدهند.

    موسیقی[ویرایش]

    به خاطر حرام بودن موسیقی در این دوره، این هنر پیشرفت زیادی نکرد. سازندگان ساز و نوازندگان، افرادی تهیدست بودند. به خاطر عدم استقبال از موسیقی، عده‌ای موسیقیدانان و نوازندگان به دربار شاه هند رفتند. در این دوره، مقام و منزلت موسیقیدانان بسیار کاهش یافت. با وجود این، موسیقی از ایران رخت بر نبست، بلکه در مراسم رسمی و نقاره خانه‌ها پابرجا ماند. گذشته از این، موسیقی بخشی از زندگی اجتماعی قبایل و مردم به حساب می‌آمد. در مراسم عروسی و اعید، سازها به صدا درمی‌آمدند و مردم با کف زدن و رقص و آواز در آن مراسم شرکت می‌کردند. در مهمانی‌های دربار و در حضور سفیران نیز موسیقی و رقص مورد توجه بود. سازها و ابزارهای موسیقی در این دوره عبارت بودند از: نی، عود، کرنا، چنگ، طبل، قاشقک، دایرهٔ زنگی و سنتور.[۳]

    نقاشی[ویرایش]

    صفویان در بسیاری از موارد، به ویژه در هنر نقاشی، وارث هنر تیموریان هستند. در دوران سلطنت شاه طهماسب، یکی از جنبه‌های هنر نقاشی یعنی کتاب سازی به حد کمال رسید. خود شاه اوقات زیادی را برای آموختن نقاشی صرف می‌کرد. بیش تر هنرمندان بر جسته آن عصر، از دوستان و ندیمان شاه محسوب می‌شدند. شاه طهماسب در تذهیب سرلوحه مهارت زیادی داشت. شاه عباس اول، چنین دلبستگی به نقاشی نداشت، در عوض توجه زیادی به معماری و شهرسازی داشت. از نظر ویژگی‌های فنی، هنر نقاشی در طول حکومت صفویان تغییراتی کرد. به عنوان مثال، به جای تصویر قهرمانان و اسطوره‌ها، به واقعیت‌ها و شرح زندگی مردان و زنان ادیب توجه زیادی شد.[۴]

    در این دوره، دو مکتب نقاشی ظهور کردند: مکتب اول، به مکتب بهزاد نقاش معروف است و در تبریز شکل گرفت.[۵] این نقاش بزرگ، مدیریت کتابخانهٔ سلطنتی (انجمن کتاب‌نویسی) را به عهده داشت که در آن، هنرمندان به تهیه نسخه‌های بسیار زیبا مشغول بودند. در این کارگاه مهم‌ترین فنون هنرهای کتاب سازی، خوشنویسی، تذهیب، صحافی و تصویر نگاری مورد توجه بود. تعداد قابل توجهی نقاش، خطاط و تذهیب کار، زیر نظر بهزاد به کار اشتغال داشتند. بسیاری از زیردستان و شاگردان بهزاد، بعدها از نقاشان معروف زمان خود شدند.

    نقاشی در کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، در زمان شاه عباس اول از رونق افتاد و نقاشان به کشیدن تصویر ثروتمندان و شاهزادگان روی آوردند.[۶] به این ترتیب، مکتب دوم نقاشی دورهٔ صفویه، معروف به مکتب رضا عباسی به وجود آمد.[۷] در زمان این شاه، روابط ایران با دیگر کشورهای اروپایی افزایش یافت و سفیران، سیاحان و هنرمندان این کشورها به اصفهان رفت‌وآمد می‌کردند. این امر در هنر نقاشی ایران تأثیر به سزایی داشت. در زمان شاه عباس، یک مدرسهٔ نقاشی تأسیس شد که استادان ایرانی و خارجی در آن به آموزش نقاشی پرداختند. در این دوره، کشیدن تصویر با رنگ‌های ساده بر دیوارها، بناها و استفاده از نقاشی برای تزئین بناها متداول شد. شاه عباس دوم به خاطر علاقهٔ زیادی که به نقاشی غربی داشت، یکی از نقاشان را برای تکمیل هنر نقاشی به رم فرستاد. بعد از این، برخی نقاشان ایرانی از روش غربی تقلید کردند.[۸]

    تذهیب[ویرایش]

    تذهیب در ایران رواج زیادی داشت. تذهیب کاران پس از خوشنویسان، از اعتبار بالایی برخوردار بودند. ابتدا خطاطان کتاب‌های مورد نظر را می‌نوشتند، سپس تذهیب کاران به تذهیب صفحات آن‌ها می‌پرداختند. این کار بیش تر در نسخه‌های قرآن و دیوان اشعار انجام می‌شد. این هنر پر هزینه بود، زیرا در تذهیب از طلا و سنگ لاجورد استفاده می‌شد.[۹]

    خوشنویسی[ویرایش]

    در دورهٔ صفویه هنر خطاطی به کمال رسید، به خصوص خط نسخ، به خاطر توسعهٔ علوم دینی بسیار رایج شد. در ی شاه عباس، خوشنویسی پیشرفت زیادی کرد. علی رضات عباسی (تبریزی) و میرعماد، از خوشنویسان بزرگ آن زمان بودند.[۱۰]

    صحافی و تجلید[ویرایش]

    برای حفظ ورق‌های کتاب‌های خط و تصویرهای آن‌ها، صحافی و تجلید اهمیت زایدی داشت. جلد را از چرم می‌ساختند سپس روی جلد و نیز داخل آن را با طرح‌های زیبا تزئین می‌کردند. در زمان شاه طهماسب، علاوه بر جلد چرمی از جلد مقوایی نیز استفاده شد. نقاشان روی مقوا، منظره‌های شکل، گل و باغ را می‌کشیدند. در دورهٔ صفویه جلدهای بسیار زیبا و ظریفی ساخته شد. برای تجلید و تزئین جلدها از قابل‌های فلزی استفاده می‌شد.[۱۱]

    منابع[ویرایش]

    نوروزی، جمشید (۱۳۹۱). تمدن ایران در دورهٔ صفویه. انتشارات مدرسه. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۰۸-۰۰۶۱-۴.

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    로ㅠ로ㅗㅠㅍ 6 روز قبل
    0

    خوبه

    مهدی 20 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید