توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در چه شبی قران بر پیامبر نازل شد

    1 بازدید

    در چه شبی قران بر پیامبر نازل شد را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آیا تمام قرآن در شب قدر نازل شد؟ / شبی که ملائک بر امام زمان(عج) فرود می‌آیند

    آیا تمام قرآن در شب قدر نازل شد؟ / شبی که ملائک بر امام زمان(عج) فرود می‌آیند

     آیت‌الله سید مختار میرعظیمی، استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ضمن بیان نکاتی در باب فضیلت شب قدر و با اشاره سوره مبارکه قدر و نزول قرآن در این شب گفت:  آیات قرآن به صراحت بیان می‌کند که تمام قرآن مجید در ماه مبارک رمضان نازل شده است و انتصاب نزول به خداوند با صیغه متکلم مع‌الغیر(ما) با مفهوم جمع، دلالت بر عظمت آن دارد. نزول قرآن در شب قدر که شب تعیین و تصویب مقدرات الهی است، دلیل دیگری بر سرنوشت‌ساز بودن این کتاب بزرک آسمانی است.

    قرآن دو مرحله نزول داشت
    وی با بیان اینکه طبق نظر محققان، قرآن شامل دو نزول است، افزود: به تصریح روایات اهل‌بیت(ع) قرآن دارای دو مرحله نزول است: نزول تدریجی که در مدت بیست و سه سال در دوران نبوت انجام شد و نزول دفعی که در یک شب تمام قرآن بر قلب پیامبر یا بیت المعمور یا از لوح محفوظ به آسمان دنیا، نازل شد و از طرفی برخی لیلة القدر را آغاز نزول قرآن می‌دانند و مسلمانان بر این اعتقادند که طبق صریح آیه شب قدر، بهتر از هزار ماه است که نشان دیگری بر عظمت این شب است.

    شبی که ملائک به امام(ع) وارد می‌شوند
    این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شبی با این همه برکات الهی باید بهترین باشد، عنوان کرد: شبی که در آن قرآن نازل می‌شود، عبادت و احیاء در آن معادل هزار ماه است، خیرات و برکات در آن شب نازل می‌شود، رحمت خاص خداوند شامل حال بندگان می‌شود و فرشتگان و روح نازل می‌شود؛ باید هم بهترین شب سال باشد، همان‌گونه که آیه شریفه می‌گوید: شبی آکنده از سلامت و خیر و رحمت است تا طلوع صبح و شبی است که فرشتگان پیوسته به یکدیگر یا مؤمنان سلام می‌کنند و به حضور پیامبر و جانشین معصومش می‌رسند و سلام عرضه می‌دارند.

     آیت‌الله میرعظیمی افزود: امام باقر (ع) در روایتی می‌فرماید: «شب قدر شبی است که فرشتگان در گرد ما دور می‌زنند» که این مطلب تأکید بر این موضوع دارد که عظمت امت پیامبر(ص) بسیار زیاد است که «همان فرشتگانی که بر ابراهیم خلیل به یک بار وارد شدند و آتش را سرد کردند، این بار بر امّت محمد هرساله در شبی خاص وارد می‌شوند» (تفسیر فخر رازی، ج32، ص36) که بیان و عقل از درک عظمت آن عاجز است و خداوند خود می‌فرماید که و تو چه میدانی که چه شبی است".

    وی با اشاره به اینکه زمینه توجه و عنایت الهی را افراد خودشان برای خود فراهم می‌کنند، تأکید کرد: برخی معتقدند جمیع مقدرات برای تمام سال در آن شب تعیین می‌شود و برخی اعتقاد دارند برای هر کس آن مقدر می‌شود که لایق آن است، یعنی به زمینه‌هایی که هر کس برای خود فراهم کرده توجه می‌شود و هر کس نصیبی می‌گیرد که این مسأله تأکیدی بر اختیار انسان است.

    شب نوزدهم، شب مقدرات
    آیت‌الله میرعظیمی در مورد مباحث مربوط به تعیین دقیق شب قدر گفت: در این مورد اقوال بسیار است که شب هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم، بیست و هفتم و بیست و نهم در تفاسیر ذکر شده است، اما مشهور دهه آخر ماه رمضان و شب بیست و یکم یا بیست و سوم است که باز روایات تأکید بر شب بیست و سوم دارند. امام صادق (ع) در روایتی شب نوزدهم را شب مقدرات، شب بیست و یکم را شب تحکیم مقدرات و شب بیست و سوم را امضاء مقدرات می‌داند. (اصول کافی، ج4، ص159) و یکی از دلایل ذکر شده برای مخفی بودن شب قدر، اهمیت قائل شدن به همه این شب‌هاست. امام صادق (ع) در جواب شخصی که اصرار بر تعیین دقیق شب قدر داشت فرمودند؛ دو شب بیست و یکم و بیست و سوم چه آسان است برای آنچه می‌خواهی.

    وی در ادامه تصریح کرد: روایات و کلمات سوره قدر نشان می‌دهد که این شب مخصوص زمان نزول قرآن و منحصر به عصر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیست، بلکه همه‌ ساله تا پایان جهان ادامه دارد و مفهوم استمرار و دوام کاملأ واضح است و اختصاص شب قدری که بهتر از هزار ماه است برای امّت پیامبر، موهبتی است که خداوند به احدی از امّت‌های پیشین عنایت نکرده است.

     آیت الله میرعظیمی شب قدر را شب توبه و انابه و زاری به درگاه خداوند دانست و ادامه داد: تصریح به شب بودن در قدر دلالت بر این معنا دارد که باید بیدار بود، عبادت کرد، توبه کرد، خود سازی نمود و نباید در چنین رویداد مهمی خوابید و غافل شد و باید از تمام لحظات آن استفاده کرد، زیرا عبادت در شب، رنگ و بوی دیگری از اظهار بندگی دارد، در شب قدر همه بیدارند و همان کاری را انجام می‌دهند که مؤمنان در طول سال انجام می‌دهند و مؤمن و عاصی با توجه به صاحب مقدرات، یک کار مشترک انجام می‌دهند و احیاء می‌دارند.

    درخواست هدایت به صراط مستقیم در شب قدر
    این استاد حوزه علمیه قم درخواست هدایت به صراط مستقیم را از حاجت‌های مهم شب قدر بر شمرد و افزود: روز قدر نیز مانند شب آن بسیار مهم است و توجه به دعاها و اعمال مخصوص و مشترک هر شب از شب‌های قدر به ما نشان می‌دهد که ائمه ما در غالب این دعاها و اعمال، بهترین حالات و مناسب‌ترین احوال را خواستار بودند که باعث هدایت درست و ایجاد انگیزه در طلب بهترین‌ها از زبان بهترین مخلوقات برای ما می‌شود، روش و منش و خواست و دعای امامان همواره هدایت‌گر بوده و هست و به ما می‌آموزد که چه انجام بدهید و چه بخواهید و چگونه بخواهید تا سعادتمند شوید و زودتر در مسیر درست بیفتید و همچنان راه مستقیم را طی کنید که همانا اهْدنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم‏ بهترین خواسته‌ای است که می‌توان از خداوند خود خواست چرا که راه دنیا پر پیچ و خم و گمراه کننده است.

    آیت الله میرعظیمی در پایان ضمن دعای برای تعجیل فرج امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: خداوند به‌حق عظمت این شب‌ها، امام زمان ما را برساند و مهر رضایت ایشان را برنامه اعمال ما منقوش فرماید و خواسته اول همه ما تسریع در ظهور صاحبمان است که در این شب‌ها به لطف و مرحمت خودش مقدر کندد.دعا در حق همدیگر به استجابت نزدیک‌تر است و لذا نه تنها در حق دوستان بلکه در حق مسلمانان و بندگان خدا، برای رفع گرفتاری‌ها و حوائج دعا کنیم.

    انتهای‌پیام/

    منبع مطلب : www.tasnimnews.com

    مدیر محترم سایت www.tasnimnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بررسی دلایل نزول قرآن کریم در شب قدر/ چرا قرآن دو بار بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد؟

    بررسی دلایل نزول قرآن کریم در شب قدر/ چرا قرآن دو بار بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد؟

    به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نزول قرآن کریم در شب قدر که شب تعیین سرنوشت است، نشان از اهمیت و عظمت و جایگاه این کتاب آسمانی در سرنوشت انسان‌ها دارد. کتاب که جامع برنامه‌های فردی و اجتماعی در تمام زمینه‌های اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی را در خود جای داده و سبک زندگی اصیل و مسیر سعادت را در پیش روی ترسیم کرده، در پربرکت‌ترین لحظات عمر ما نازل شده است. این نعمت گسترده و برکت وافر دلیلی بر لطف بی‌نهایت خدای متعال برای ماست تا قرآن کریم را قدر بدانیم و نه‌تنها در شب‌های قدر، بلکه در تمام طول عمر خود از آن بهره‌مند شویم.

    خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام میرمحمد موسوی، استاد و پژوهشگر قرآنی، انجام داده به بررسی برخی از پرسش‌های متداول در خصوص نزول قرآن کریم پرداخته است. آن طور که این کارشناس قرآنی توضیح می‌دهد، قرآن کریم درمجموع به دو صورت بر قلب مبارک نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله وارد شده است. یک بار از عالم قدس که در قالب مفاهیم والا بوده در قالب کلمات قرار گرفته به قلب مبارک آن حضرت وارد شده است، یعنی به صورت دفعی و یک‌باره در شب قدر و در ماه مبارک رمضان تمام قرآن نازل شده است. بار دیگر به صورت تدریجی طی مدت 23 سال رسالت آن حضرت نازل شده است. در طول این سال‌ها در هر رویداد و اتفاقی که می‌افتاده آیه‌هایی که متناسب با آن بوده، بیان شده است. یکی از فواید و آثار مهم در نزول تدریجی قرآن کریم برای مردمی که به تازگی با دین اسلام آشنا شده بودند، این بود که اثرگذاری آیات را به حداکثر می‌رساند. همان طور که در امور تربیتی هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مطلبی به مرور و با تدریج و طمأنینه عنوان شود، در مخاطب بیشترین تأثیر را دارد و یادگیری و درک آن را افزایش می‌دهد. این نکته را هم باید در نظر داشت که اینکه قرآن در مدت 23 سال رسالت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله به مرور نازل شده است، موجب ارتباط دائمی و مستمر آن حضرت با مبدأ وحی بوده و این نوع ارتباط مستمر موجب آرامش قلبی آن حضرت و تقویت اراده ایشان شده است تا امر تبلیغ اسلام را با قدرت و آراش بیشتری به انجام برسانند.

    برکت‌های شب قدر

    می‌دانیم که قرآن کریم در شب قدر نازل شده است و در آیات قرآن هم به این نکته اشاره شده است. اما سؤال اینجاست که چرا گفته می‌شود نزول قرآن 23 سال طول کشید؟

    قرآن کریم درمجموع به دو صورت بر قلب مبارک نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله وارد شده است. یک بار از عالم قدس که در قالب مفاهیم والا بوده در قالب کلمات قرار گرفته به قلب مبارک آن حضرت وارد شده است، یعنی به صورت دفعی و یک باره در شب قدر و در ماه مبارک رمضان تمام قرآن نازل شده است.

    این مطلب همان است که خدای متعال درباره آن در آیه اول از سوره مبارکه قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ؛ ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.» همچنین در آیه دیگری یعنی در آیه سوم از سوره مبارکه دخان می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکةٍ؛ ما آن را در شب مبارکی نازل کردیم.» و نیز در آیه 185 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزلَ فِیهِ الْقُرْآنُ؛ ماه رمضان همان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.» در تمام این آیات به نزول قرآن کریم به صورت دفعی و یک باره در شب قدر اشاره شده است.

    نزول قرآن متناسب با نیازهای انسان

    با این وجود چرا گفته می‌شود نزول قرآن کریم در طول 23 سال نبوت پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله صورت گرفته است؟

    این مطلب به نزول تدریجی و به مرور قرآن کریم اشاره دارد. درواقع قرآن کریم یک بار به صورت کلی در شب قدر در ماه مبارک رمضان نازل شده و بار دیگر به صورت تدریجی طی مدت 23 سال رسالت آن حضرت نازل شده است. در طول این سال‌ها در هر رویداد و اتفاقی که می‌افتاده آیه‌هایی که متناسب با آن بوده، نازل شده است.

    چه لزومی داشته که قرآن که یک بار به صورت کلی بر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نازل شده، بار دیگر به‌طور تدریجی و به مرور زمان نازل شود؟

    نزول تدریجی قرآن کریم در طی سال‌های نبوت پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به این علت بوده که مسلمان‌ها مرحله به مرحله در مدارج و مراحل کمالات معنوی، اعتقادی، دینی و اخلاقی رشد پیدا کنند.

    این همان نکته‌ای است که در آیه 106 از سوره مبارکه اسراء به آن اشاره شده است و می‌فرماید: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاس عَلی مُکثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزیلًا؛ ما قرآنی بر تو نازل کردیم که به صورت آیاتی جدا از هم می‌باشد تا آن را تدریجاً و با آرامش بر مردم بخوانی (و جذب دل‌ها شود) و به طور قطع این قرآن را تدریجاً ما نازل کردیم.»

    البته در آیه بیستم از سوره مبارکه محمد صلی‌الله علیه و آله هم می‌خوانیم که هر دو نوع نزول دفعی و تدریجی مورد اشاره قرار گرفته است، آنجا که خدای متعال می‌فرماید: «وَ یَقُولُ الَّذینَ آمَنُوا لَوْ لا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذا أُنْزلَتْ سُورَةٌ مُحْکمَةٌ وَ ذُکرَ فِیهَا الْقِتالُ رَأَیْتَ الَّذینَ فِی قُلُوبهِمْ مَرَضٌ یَنْظُرُونَ إِلَیْک نَظَرَ الْمَغْشیِّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْتِ؛ مؤمنان می‌گویند چرا سوره‌ای نازل نشده؟ هنگامی که سوره محکمی نازل شود و یادی از جنگ در آن باشد منافقان بیماردل را می‌بینی آن چنان به تو نگاه می‌کنند که گویی می‌خواهند قبض روح شوند.» به نظر می‌رسد که در مواقعی مسلمانان درخواست داشتند تا قرآن به صورت تدریجی نازل شود تا با آن انس بیشتری برقرار کنند. اما به این علت که گاهی نزول یک سوره به صورت تدریجی بوده، زمینه‌ای برای اعراض و رویگردانی منافقان می شد. به عنوان مثال در قضیه جهاد وقتی آیات به طور تدریجی نازل می شد، آن‌هایی که اهل نفاق بودند، از پذیرفتن حکم جهاد طفره می‌رفتند.

    رسمیت نزول تدریجی قرآن

    آیا می‌توان گفت در بین دو نوع نزول قرآن، یعنی نزول تدریجی و دفعی، یکی اعتبار و کاربرد بیشتری برای مردم داشته یا دارد؟

    در میان این دو نوع نزول قرآن، یعنی یک بار نزول دفعی و در شب قدر بر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله دیگری نزول تدریجی در طول بیست و سه سال، آنچه که به گفته برخی از مفسران قرآن جنبه رسمیت بیشتری داشته و نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و نیز مردم با آن مواجه بودند، نزول تدریجی و به مرور قرآن کریم است.

    البته باید به این مورد هم توجه شود که همین نزول تدریجی، اسباب برخی از افراد سودجو، بهانه‌جو و منافق بود. چون آن‌ها بهانه می‌گرفتند که چه علتی داشته که قرآن یک جا و به یک باره در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد تا آگاه بیشتری داشته باشند.

    اثرات و فوایدی در نزول تدریجی قرآن کریم

    با وجود این نوع بهانه‌جویی‌ها، چه اثرات و فوایدی در نزول تدریجی قرآن کریم بوده که نزول آن به مرور زمان اتفاق افتاد؟

    یکی از فواید و آثار مهم در نزول تدریجی قرآن کریم برای مردمی که به تازگی با دین اسلام آشنا شده بودند، این بود که اثرگذاری آیات را به حداکثر می‌رساند. همان طور که در امور تربیتی هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مطلبی به مرور و با تدریج و طمأنینه عنوان شود، در مخاطب بیشترین تأثیر را دارد و یادگیری و درک آن را افزایش می‌دهد.

    درواقع نزول تدریجی قرآن کریم هم مورد افزایش کیفیت تلقی وحی شده و هم ابلاغ به مردم از سوی پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را آسان‌تر می‌کند. چون وقتی مطالب به طور کم‌کم و مطابق با نیازها و احتیاجات مخاطب عنوان می‌شود و برای هر مطلبی شاهد و مصداق عینی وجود داشته باشد، بهره‌وری و اثرگذاری بیشتری دارد. چنانکه اصول تربیتی ایجاب می‌کند که شخص یا اشخاص تربیت شونده قدم به قدم این راه را بپیمایند و برای هر روز آن‌ها برنامه‌ای تنظیم شود تا از مرحله پائین شروع کرده به مراحل عالی برسند، برنامه‌هایی که این گونه پیاده می‌شود هم برای گوینده و هم برای شنونده دوست‌داشتنی‌تر و عمیق‌تر است.

    افزایش درک مخاطب

    از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که برخی از آیات قرآن درباره رویدادهایی مثل جنگ‌ها است و نتیجه‌گیری‌هایی از آن می‌کند. طبیعی است این نوع مطالب با نزول تدریجی قرآن سازگار است.

    همین طور است. تعداد زیادی از آیه‌های قرآن کریم به مناسبت‌های گوناگون تاریخی مثل جنگ بدر، احد و خندق نازل شده، این جنگ‌ها را تحلیل کرده، نکاتی راجع به آن‌ها فرموده و نتیجه‌هایی را عنوان فرموده است. در عین حال برای مواردی دستورالعمل‌هایی مطابق با شرایط آن دارد. در این اوضاع نزول تدریجی قرآن، بهترین نوع نزول بوده که درک مخاطب از آیات را بالا می‌برده است.

    نکته مهم این است که وقتی افرادی از نزول تدریجی قرآن ایراد می‌گیرند و یا درباره آن بهانه‌جویی می‌کنند، یک حقیقت مهم را در نظر نگرفته‌اند و آن، اینکه قرآن کتابی نیست که درباره رویداد یا علمی بیان کند. بلکه در حقیقت یک برنامه زندگی است و سبک زندگی قرآنی را در تمام ابعاد آن آموزش می‌دهد. قوانین، دستورات، نهی شده‌ها، تاریخ و نصیحت‌ها و روش‌هایی که در قرآن کریم آمده است، برنامه جامع زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی است و نزول آیات بنا بر رویدادهای زمان، درک آن را افزایش می‌دهد.

    تداوم رسالت در سایه وحی

    این نکته را هم باید در نظر داشت که اینکه قرآن در مدت 23 سال رسالت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله به مرور نازل شده است، موجب ارتباط دائمی و مستمر آن حضرت با مبدأ وحی بوده و این نوع ارتباط مستمر موجب آرامش قلبی آن حضرت و تقویت اراده ایشان شده است تا امر تبلیغ اسلام را با قدرت و آراش بیشتری به انجام برسانند.

    از طرف دیگر مستمر بودن وحی و نزول قرآن کریم به مفهوم تداوم رسالت آن حضرت است و دیگر افراد سودجو و منافق نیم توانستند بهانه بگیرند که خداوند متعال زمانی بر آن حضرت قرآن را وحی کرده و سپس ایشان رها شده‌اند. بلکه می‌بینند آن حضرت به طور مداوم در ارتباط با مبدأ وحی بوده‌اند و مورد عنایت مستمر خدای متعال قرار داشتند.

    مگر اتفاق افتاده بود که چنین خرده‌ای بر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بگیرند؟

    بله. زمانی اتفاق افتاد که قرآن کریم با تأخیر بر قلب مبارک رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نازل شد. گویا مردم بر آن حضرت خرده گرفته بود که چرا قرآن بر ایشان نازل نمی‌شود. در عین حال به نظر می‌رسد که آن حضرت از این قضیه دل‌تنگ شده بودند. در این زمان بود که سوره مبارکه والضحی نازل شد تا بیان کند که جای دل‌تنگی نیست. چنانکه می‌فرماید: «وَالضُّحَی؛ وَ اللَّیلِ إِذَا سَجَی؛ مَا وَدَّعَک رَبُّک وَ مَا قَلَی؛ وَ لَلْآخِرَةُ خَیرٌ لَّک مِنَ الْأُولَی؛ وَ لَسَوْفَ یعْطِیک رَبُّک فَتَرْضَی؛ قسم به روز در آن هنگام که آفتاب برآید و سوگند به شب در آن هنگام که آرام گیرد، که خداوند هرگز تو را وانگذاشته و مورد خشم قرار نداده است و مسلماً آخرت برای تو از دنیا بهتر است و به زودی پروردگارت آن‌قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوی.»

    اشاره به عظمت قرآن در سوره قدر

    در سوره مبارکه قدر که به نزول قرآن کریم اشاره دارد، به طور واضح نام قرآن برده نشده. بلکه می‌فرماید: «ما آن را نازل کردیم.» دلیل این ابهام گویی چیست؟

    ابهام گویی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. اما آن طور که از تفاسیر قرآن کریم مشخص می‌شود، گویا این امر برای این بوده که عظمت و ابهت قرآن کریم را نشان دهد. چنانکه در آیه ابتدایی سوره مبارکه قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم.» مخاطب به این صورت کنجکاو می‌شود تا بپرسد چه چیزی این اندازه اهمیت داشته که در شب قدر نازل شود؟ و پاسخ بگیرد که آن، قرآن کریم است. به این صورت اهمیت و عظمت آن روشن می‌شود.

    در عین حال خدای متعال در این آیه، نزول قرآن کریم را به خودش نسبت داده و آن را به صورت جمع آورده تا بر عظمت آن تأکید دوباره و بیشتری داشته باشد. در عین حال می‌دانیم که نزول قرآن در شب قدر صورت گرفته، شبی که سرنوشت انسان‌ها مشخص می‌شود و این مطلب نشان می‌دهد که قرآن، کتابی سرنوشت‌ساز است.

    انتهای پیام/

    منبع مطلب : www.tasnimnews.com

    مدیر محترم سایت www.tasnimnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خبرگزاری حوزه

    خبرگزاری حوزه

    به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از دفتر امام جمعه، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد درباره مفاهیم سوره قدر با بیان اینکه چند نکته در این سوره بیان شده است، اظهار داشت: نکته نخست این است که خداوند در ابتدای سوره می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فیِ لَیْلَةِ الْقَدْر: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم»؛ بر اساس این آیه، قرآن در شب قدر نازل شد چراکه ضمیر «ه» به قرآن بازمی‌گردد.

    وی افزود: در سوره بقره نیز آمده است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذی أُنْزلَ فِیهِ الْقُرْآنُ: ماه رمضان [همان ماهی] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است، همچنین در سوره دخان می‌خوانیم: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ: ما آن را در شبی فرخنده نازل کردیم»، از این آیات و برخی روایات برداشت قطعی داریم که قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است.

    نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: این سؤال وجود دارد که چرا گفته می‌شود قرآن در شب قدر نازل شد با وجود اینکه آیه «اقْرَأْ باسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ: بخوان به نام پروردگارت که آفرید» نخستین آیه‌ای است که در مبعث حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده و همه می‌دانیم که قرآن در مدت ۲۳ سال و به مرور زمان بر پیامبر خدا(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده است.

    وی عنوان کرد: مفسران و محققان بر این نظر هستند که قرآن کریم یک مرتبه به صورت کلی بر قلب رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده و بار دیگر به مرور زمان و به صورت ترتیبی این نزول اتفاق افتاده است؛ همانند این‌که مجموعه قوانینی را به یک نفر بدهند اما هر یک از قوانین در زمان خاصی برای اجرای به او اعلام شود و بگویند هم‌اکنون زمان اجرای فلان قانون فرا رسیده است.

    آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: بنابراین قرآن به صورت کلی در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده و پس از آن، آیات کتاب خدا به مرور و به صورت تدریجی نازل شده است؛ قرآن دلیل نزول تدریجی آیات کتاب خدا را این‌گونه بیان می‌کند: «لِنُثَبِّتَ بهِ فُؤَادَکَ: (ما آن را به تدریج نازل کردیم) تا قلبت را به وسیله آن استوار گردانیم، بنابراین این نزول برای استوار شدن قلب رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) و اجرای آیات توسط مردم است. 

    وی با اشاره به اهمیتی که خداوند به شب قدر داده است، گفت: در سوره قدر می‌خوانیم: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شهَر: شب قدر، بهتر از هزار ماه است»؛ ما معمولاً در فارسی از عددهای هزار و یا هفتاد برای بیان «کثرت و زیادی چیزی» استفاده می‌کنیم مثلاً می‌گوییم «هفتاد سال هم نمی‌خواهم تو را ببینم» این جمله به این معنا است که من اصلاً دوست ندارم تو را ببینم، در اینجا عدد هفتاد بیانگر زیادی چیزی است و یا اینکه می‌گوییم «هزارتا کار دارم» یعنی که خیلی کار دارم، در عربی نیز همین‌گونه است عدد هزار گاهی بیان‌گر تعداد چیزی است و گاهی زیاد بودن و اهمیت کاری را بیان می‌کند.

    امام جمعه اصفهان اضافه کرد: خدا برای اهمیت شب قدر می‌فرماید که ارزش و اهمیت این شب از هزار ماه بیشتر است، البته برخی از علما گفته‌اند یعنی هر عملی که در این ماه انجام شود، به میزانی ثواب دارد که همان عمل را در ماه‌های دیگر هزار مرتبه انجام دهیم.

    وی یادآور شد: در ادامه آیات سوره قدر آمده است: «تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بإِذْنِ رَبهِّم مِّن کلُ أَمْر: فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای [تقدیر و تنظیم‏] هر کاری نازل می‏شوند»؛ البته برخی گفته‌اند منظور از «روح» همان جبرئیل و یا ملکی با مقام بالاتر از جبرئیل است، بنابراین فرشتگان در شب قدر بر روی زمین نازل می‌شوند، خدمت ولی خدا می‌رسند و تقدیرات مردم و هر کاری که آنان بدانند که تا سال آینده اتفاق می‌افتد را بیان می‌کنند.

    منبع مطلب : www.hawzahnews.com

    مدیر محترم سایت www.hawzahnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید