توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    حل فعالیت های مطالعات هشتم

    1 بازدید

    حل فعالیت های مطالعات هشتم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    وبلاگ اجتماعی کلاس هشتم

    پاسخ فعالیت ها و کاربرگه های مطالعات هشتم            


    درس 1                                

    فعالیت 1صفحه : 3

    الف : جلوه ها و شکلهایی از احساس مسولیت ، تعاون ، همکاری ، کمک به همدیگرو همفکری برای حل مشکلات
    ب : احساس وظیفه و مسولیت و کمک کردن و پیدا کردن راه چاره برای حل مشکل و شرایط سخت و بد پیش آمده
    پ : در ماجرای اول دوره درمان احمداقا طول می کشید- هزینه اش بیشتر می شد -علی ازنظر درسی ضعیف می
    شد
    در نتیجه خانواده احمد اقا دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمی شد .در ماجرای دوم بوی بدو نامطبوع زباله ها
    شهرک را فرا می گرفت و سبب بیماری مردم می شد در نتیجه اهالی شهرک دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمی
    شدند .
    ت :خیر – اولا وظیفه ی انسانی ماست که در حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم و دوماُ ممکن است روزی برای خود
    ما نیز چنین اتفاقی پیش بیایدو توقع و انتظار کمک داشته باشیم ، پس با کمک کردن ما احساس تنهایی نخواهند کرد
    وبا کم شدن مشکلات به آینده امیدوار خواهند شد .
    فعالیت 2صفحه : 6
    خیر زیرا کارها بر دوش یک نفر می افتد و اونیز بخاطر تنها بودن باید تلاش بیشتری بکند تا همه کارها را بخو
    بی کمک درسی به خواهر و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمان ها کمک درسی به خواهر و
    برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمان ها انجام دهد ، در نتیجه ناتوان و مریض شده و سبب
    مشکلات و بی نظمی بیشتری در خانواده می شود اما با تقسیم کارها و وظایف احساس مفید بودن افراد شکل گرفته و
    عدالت رعایت می شود
    فعالیت 3صفحه : 6
    خرید برای خانه - نظافت منزل – چیدن وسایل خانه- آماده کردن غذا و چایی – نگهداری از کوچکترها – کمک
    درسی به خواهر و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمانها
    فعالیت 4صفحه : 6
    همکاری در جابجایی وسایل سنگین همسایه ها – تزیین و چراغانی کردن محله دراعیاد و مراسمات مختلف –کمک
    به سالمندان و معلولان - کمک مالی و معنوی به مستمندان و فقیران محله – مراقبت از اموال عمومی
    فعالیت 5صفحه : 6
    مساجد – حسینیه ها – دفاتر شوراهای اسلامی و شورای حل اختلاف - پایگاه بسیج – خانه های ریش سفیدان و
    معتمدان محل
    فعالیت 6صفحه : 6
    خودخواهی – دنیا طلبی – وسوسه های شیطانی – ناتوانی در برقراری روابط صحیح – عدم همدلی –عدم روحیه
    تعاون و همکاری – نداشتن مهارت و آموزشهای لازم و کافی در تعاونی ها– حسادت و عداوت



    درس 2                                  

    فعالیت 1صفحه : 7
    افزایش و ایجاد روحیه ی نیکوکاری – تمایل به کارهای نیک و خدا پسندانه –انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی
    بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی –افزایش مال وبرکت روزی – آرامش خاطر و...
    فعالیت 2صفحه : 7
    جلوگیری از اختلافات ودر گیری های افراد و خانواده ها – ایجاد صلح و سازش میان مردم – رسیدگی به جاده ها و
    سایر امکانات مورد نیاز روستاها و مناطق محروم –پرداخت دیه ی جرایم غیر عمد –حمایت از خانواده های
    زندانیان – کمک به مناطق زلزله زده و سیل زده
    فعالیت 3صفحه : 8بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری
    کرد.
    فعالیت 4صفحه : 8
    به مادیات نباید دل بست چون با انجام کارهای نیک تنها یاد و نام نیک است که می ماند عاقبت به خیر بودن و
    ماندگار بودن نام نیک – بقول سعدی : سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز . و...
    فعالیت 5کاربرگه شماره 1صفحه : 8بستگی به علاقه و سلیقه دانش آموز دارد
    فعالیت 6صفحه : 11بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری
    کرد.
    فعالیت 7صفحه : 11
    برخورداری از کسب سود و منافع مشترک - حلمشکلاتاقتصادی اعضاوایجادرفاهوزندگیبهتراعضا برخورداری از اجر
    معنوی و بذل و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی .


    درس 3                                   

    فعالیت 1صفحه : 15
    حجت الاسلام دکتر حسن روحانی – با رأی مستقیم مردم – 7نفر بودند که 2نفرشان انصراف دادند .
    فعالیت 2صفحه – 1332 : 17بعدی – 1336اگر در آن زمان 18سال داشته باشند طبق قانون می توانند .
    فعالیت 3صفحه : 17به ترتیب : راه و شهر سازی – فرهنگ و ارشاد اسلامی – بهداشت و درمان وآموزش پزشکی
    – نیرو .


    درس 4                           

    فعالیت 1و 2صفحه : 22باراهنمایی دبیر دانش آموزان برنامه و فعالیت دلخواه خود را انجام دهند
    .
    فعالیت 3کاربرگه شماره 2صفحه : 21
    : 1
    – 1اعلام داوطلب شدن – 2تأیید صلاحیت – 3شرکت در تبلیغات – 4انتخاب شدن با کسب حداکثر آرا
    – 5تنفیذ – 6تحلیف – 7انتخاب وزیران و معرفی آنها به مجلس .
    : 2
    1وزارت آموزش و پرورش 2وزارت بهداشت 3وزارت امور خارجه 4وزارت جهاد کشاورزی -5وزارت ورزش و
    نوجوانان 6وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 7وزارت نیرو 8وزارت صنعت و معدن و تجارت
    فعالیت 4صفحه : 21
    سبب وابستگی کشور به نفت یا تک محصولی شدن میشود که در مواقع بحرانی مانند نوسانات قیمت جهانی یا تحریم
    و جنگ با کاهش درآمد ومشکلا ت اقتصادی زیادی روبرو خواهد شد . باید با همت و توانایی علمی جوانان و
    دانشمندان و با تکیه بر علم و فناوری روز وبافعالیتهایی در زمینه کشاورزی و صنعت ، و با حمایت از تولیدات داخلی
    و ملی صادرات غیر نفتی و تولیدات داخلی را افزایش داد تا از وابستگی و تک محصولی شدن دور شد .
    بکار ببندیم صفحه : 22
    به زبان دانش آموز مانند نمونه : از بین بردن محرومیت و فاصله طبقاتی – برقراری آرامش و امنیت - ایجاد
    اشتغال - مهار تورم و برقراری ثبات اقتصادی -افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم - رشد و پیشرفت کشور در
    سطح بین المللی

    منبع مطلب : ejtemaee-8.blog.ir

    مدیر محترم سایت ejtemaee-8.blog.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس تاریخ )

    جواب فعالیتها و کاربرگه های مطالعات هشتم ( 8 درس تاریخ )

    درس 9

    فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 5 صفحه 49 :

    بهرهٔ چندانی از علم و دانش نداشتند - بت می پرستیدند - زنان اغلب از مقام و موقعیت پایینی برخوردار بودند

    نسبت به قبیلهٔ خود تعصب شدید و کورکورانه ای نشان  می دادند – داشتن کینه و حس انتقام جویی

     جنگ و خونریز یهای پیاپی - درگیر یهای قبیله ای و رواج غار تگری

    فعالیت شماره 2 صفحه 50 :

    فعالیت شماره 3 صفحه 50 :

    رسول خدا علاوه بر آنکه مردم را به عبادت خدای یکتا فرا می خواند، پرستش بتها را نکوهش می کرد و از

    سرانجام بد کافران سخن می گفت – از بین رفتن موقعیت اجتماعی مشرکان و بتهایشان که به ضررشان بود

    از گسترش دین اسلام و مخالفت آشکار آن با افکار و عقاید جاهلی، دچار بیم و هراس شدند

    فعالیت شماره 4 صفحه 52 :

    تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان – پیامبر و مسلمانان را مورد آزار و شکنجه قراردادند

    بدترین دشنامها و تهمتها را به رسول خدا نسبت می دادند و برخوردهای زشت و ناپسندی با آن حضرت می کردند

    به شهادت رساندن بسیاری از مسلمانان و وادار کردن آنها به مهاجرت به حبشه  - 

    مشرکان شنیدن قرآن را ممنوع کردند

    فعالیت شماره 5 صفحه 52 :

    پیامبر به علم الهی، ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین توسط موریانه آگاه کرد. وقتی مشرکان

    پیمان را بیرون آوردند،  مشاهده کردند که موریانه تمام عهد نامه را به جز عنوان «بسمک اللهم»

    خورده است. مجموع این مسایل سبب شد که تعهد قریش از بین برود و بنی هاشم بار دیگر آزاد شدند.

    فعالیت شماره 6 صفحه 52 :

    آذار واذیت و شکنجه و سرکوب مسلمانان - تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان

    فعالیت شماره 7صفحه 52 :

    مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه – 1393 سال شمسی و 1435 سال قمری می گذرد

    فعالیت شماره 8صفحه 54 :

    حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ

     ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبحَ عَلَی النُّصُب وَ أَنْ تَسْتَقْسمُوا بالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا

    مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً

    فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ3

    گوشت مردار ، و خون ، و گوشت خوک ، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند ، و حیوانات خفه شده ،

    و به زجر کشته شده ، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند ، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری

     مرده باشند ، و باقیمانده صید حیوان درنده- مگر آنکه ( بموقع به آن حیوان برسید ، و ) آن را سرببرید-

    و حیواناتی که روی بتها ( یا در برابر آنها ) ذبح می شوند ، ( همه ) بر شما حرام شده است و ( همچنین )

     قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه های تیر مخصوص بخت آزمایی تمام این اعمال ، فسق و گناه است-

    امروز ، کافران از ( زوال ) آیین شما ، مأیوس شدند بنا بر این ، از آنها نترسید! و از ( مخالفت ) من بترسید!

    امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین ( جاودان ) شما

    پذیرفتم- امّا آنها که در حال گرسنگی ، دستشان به غذای دیگری نرسد ، و متمایل به گناه نباشند ،

    ( مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند ) خداوند ، آمرزنده و مهربان است.

    درس 10

    فعالیت شماره 1 صفحه 57 :

    اصرار امام علی (ع) بر عمل به قرآن و سنت پیامبر و اجرای عدالت، مبارزه با ریاست طلبان و ثروت اندوزان ،  

    حکومت براساس تعالیم اسلام و روش( سنت) حضرت محمد (ص)  ریاست طلبان اطمینان یافتند که امام به دلخواه آنان عمل نخواهد کرد، عدالت ، خداترسی و پرهیزگاری ،  توجه به آبادانی ،  پرهیز از ظلم و ستم ، صلح طلبی

    فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 6صفحه 59 :

    1 – ت    2 – د    3 – پ    4 – ب    5 – خ    6 – الف    7 – چ     8 – ح     9 – ج     10 – ث

    فعالیت شماره 3  صفحه 59 :

    سه کار شرم برنمی دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود

     درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی.    دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است

     سینه عاقل، صندوق اسرارش می باشد.   انسان در زیر زبان خویشپنهان است.

     قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است.    احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند

    فعالیت شماره 4  صفحه 59 :

    بدست گرفتن قدرت با فریبکاری - یا عدم وفاداری به پیمان صلح  خود با امام حسن (ع ) :

    مغایرت : اسلام دین صداقت است دروغ و حیله در آن جایگاهی ندارد

    با  پول و مقام، اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود می کرد- یا تقسیم بیت المال در میان خویشاوندان خود؛

    مغایرت : استفاده شخصی از اموال عمومی حرام است

     یزید را به جانشینی خود، انتخاب و خلافت را موروثی کرد ؛

    مغایرت : حاکم باید عادل بود و انتخاب حاکم باید با خواست مردم انجام می شد ؛ کاملأ مخالف سنت پیامبر بود

    فعالیت شماره 5  صفحه 61 :

    جلوگیری از گسترش انحراف در دین اسلام  -  اصلاح امت رسول الله  -  امر به معروف و نهی از منکر و

     پیاده کردن سیرهٔ  رسول الله و علی بن ابیطالب  -  آشکار ساختن چهرهٔ واقعی حکومت ستمکار بنی امیه

    تقویت روحیهٔ ظلم ستیزی مسلمانان به ویژه شیعیان

    فعالیت شماره 6  صفحه 61 :

    با عمل به دستورات اسلام و اجرا کردن اهداف قیام امام حسین (ع) – درس گرفتن ازامام و قیام امام

    -  الگو و نمونه قرار دادن در زندگی خود و ترویج آن بعنوان الگوی مناسب ،

    توسط  تمامی آزادی خواهان ، حق طلبان ، آمران به معروف و ناهیان از منکرو مبارزان ظلم و ستم

    فعالیت شماره 7 صفحه 61 :

    بستگی به امکانات مدرسه و سلیقه معلم دارد

    درس 11

    فعالیت شماره 1  کاربرگه شماره 7 صفحه 65 :

     نارضایتی ایرانیان از امپراطوری ساسانی - فقدان حمایت مردمی - بی ثباتی سیاسی - آشفتگی مربوط به جانشینی

    تخت پادشاهی -  اختلافات میان طبقات جامعه - نزاع مذهبی و طبقاتی – قحطی و شیوع بیماری طاعون – نزاع

    میان اشراف - ایمان قوی مسلمانان به اینکه شکست یا پیروزی شهادت در راه خداست و به بهشت خواهند رفت

    فعالیت شماره 2 صفحه 67 :

    ابومسلم به اهداف شوم آنها آگاهی داشت ، بنابراین وجود او را مانعی برسر راه قدرت خویش می دیدند -

    خلفای عباسی عنوان تشریفاتی داشتند  بطوریکه نمی توانستند مستقیما  در اداره امور دخالت کنند و

     قدرت و نفوذ برمکیان به اندازه ای زیاد شده بود که سبب ترس و وحشت خلیفه شده بود ؛

    فعالیت شماره 3 صفحه 67 :

    سرزمین عباسیان شامل ایران – عراق – ماوراء النهر – شبه جزیره عربستان و قسمتهایی از شمال افریقا و

     جنوب اروپا بود -    پایتخت عباسیان : بغداد بود

    فعالیت شماره 4 صفحه 67 :

    الف :  1 - هردو حکومت را با توسل به زور و حیله و نیرنگ وفریب دادن مردم بدست آورده بودند

    2 – هردو با امامان و شیعیان دشمنی داشتند چون آنها را مانعی بر سر راه خود می دیدند

    3 – هردو به عیش و نوش و خوشگذرانی می پرداختند

    ب : عباسیان در اداره امور حکومت و مقام وزارت و فرماندهی سپاه از ایرانیان بهره می بردند

    اما امویان به غیر اعراب ارزشی قائل نبودند و مورد تحقیر و توهین قرار می دادند و

     در بیشتر ولایات ایران از سران و بزرگان قبایل عرب استفاده می کردند تا اینکه بتوانند کنترل کنند

    درس 12

    فعالیت شماره 1 صفحه 70 : خیر –

    طاهریان و سامانیان به شرط پرداخت مالیات و حفظ حکومت به تأیید خلیفه رسیدندو مورد حمایت وی قرار گرفتند

    اما صفاریان – علویان طبرستان و آل بویه بدون اجازه خلفای عباسی حکومت خود را بر پا کردند وبه هیچ

    شرایطی حاضر به اطاعت از عباسیان نبودند و با آنها دشمنی هم می کردند

    فعالیت شماره 2 صفحه 70 :

    نتیجه می گیریم که عباسیان حکومت را با حیله و نیرنگ بدست گرفته بودند و قابل اعتماد نیستند

     چون آنهایی  که به عباسیان خدمت کرده بودند نهایتأ با بی رحمی عباسیان به قتل می رسند و

     به این دلیل صفاریان با آنها دشمن بودند

     فعالیت شماره 3 صفحه 72 :

    درس 13

    فعالیت شماره 1 صفحه 82 : 

    برای اداره ی قلمرو وسیع خود از وزیران ایرانی بهره می بردند و بخاطر مدیریت آنها اوضاع اقتصادی و فرهنگی بهتری داشتند وضمنأ این دوره به عصر وزیران بزرگ نیز معروف شده است ،

    زبان فارسی در این دوره رواج کامل یافت و بیشتر پادشاهان سلجوقی در گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی و سخن پارسی و تشویق و ترغیب شعرا و نویسندگان فارسی‌زبان و گسترش فرهنگ و دانش‌ کوشش فراوان کردند.

    فعالیت شماره 2کاربرگه شماره 8 صفحه 82 : 

    فعالیت شماره 3 صفحه 82 : 

    زیرا ترکیه که جزو امپراتوری روم شرقی بود و در جنگ ملازگرد به تصرف سلجوقیان ایران درآمد و

    بناهایی همچون بناهای ایرانی ساخته شد .

    فعالیت شماره 4 صفحه 83 : 

    جنگ‌های صلیبی به سلسله‌ای از جنگ‌های مذهبی گفته می‌شود که به دعوت پاپ توسط شاهان و نجبای اروپایی داوطلب برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان برافروخته‌شد ،

    شرکت‌ کنندگان‌مسیحی‌در این‌جنگ‌به‌دستور پاپ‌ بر روی‌شانه‌راست‌لباس‌یا زره‌خود نشان‌صلیب‌می‌دوختند

     شامل 8 جنگ است از سال 1096 تا 1291 م . می باشد ، این جنگ در مجموع حدود 200 سال طول کشید.

    دستاورد جنگهای صلیبی :  اروپاییان طی جنگهای صلیبی با تمدن پررونق اسلامی آشنا شدند و علاوه بر غنائم

    مادی ، گنجینه معنوی گرانبهایی از فرهنگ اسلامی با خود به ارمغان بردند.  شکوفایی تجارت خارجی - نوگرایی

    در اندیشه غربی به دلیل آشنایی با متفکران و فیلسوفان مسلمان؛ تحول علوم فرهنگی، پزشکی - رونق اقتصادی

    اروپاییان و برای رنسانس زمینه مساعدی فراهم شد.

    فعالیت شماره 5 صفحه 83 : 

    ‌توهین و بدرفتاری ترکان‌ سلجوقی با ساکنان‌مسیحی‌بیت‌المقدّس زمینه‌ساز شروع‌ جنگ‌ شد

    مهم‌ترین ‌عامل ‌سیاسی ‌را باید ضعف ‌و انحطاط یا مورد تهدید قرار گرفتن ‌امپراتوری ‌روم‌ شرقی‌ (بیزانس‌) دانست‌.

    مردم ‌غرب ‌اروپا در اواخر سده ‌پنجم‌/ یازدهم ‌دچار خشکسالی‌،  قحطی‌، بیماری‌های ‌واگیر و غیره‌ بودند.

    در چنین‌ اوضاعی‌ مردم ‌فرانسه‌ دعوت‌ پاپ ‌و  کلیسا را به ‌شرکت‌ در جنگی ‌مقدّس‌ به ‌امید وعده‌های ‌آنان

    ‌به‌ زندگی ‌بهتر، رهایی‌از فقر و بردگی‌، و کسب‌ثروت‌و نیز زیارت ‌ سرزمین ‌موعود در فلسطین‌ ،

    آمرزش ‌گناهان ‌و‌گاه ‌نیز برای ‌کسب‌ شهرت‌ یا ماجرا جویی ‌اجابت ‌کردند.

    درس 14

    فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 9 صفحه 86 :

    1 - 1 عمیدالملک کُندری : وزیر طغرل    2 خواجه نظام الملک توسی :   وزیر آلب ارسلان و ملکشاه

    2 -  عمیدالملک کُندری به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بود و برایش

    ناخوشایند بود دفاتر حکومتی به زبان فارسی نباشد به همین سبب دستور داد  دفترها و نامه ها به خط و زبان

    فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.

    3 -  خواجه نظام الملک توسی

    4 - آموختن آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری  به صورت پند و اندرز به سلجوقیان گله دار و بیابانگرد

    5 – هر دوبا تدبیر صحیح خود برای عمران و آبادانی سرزمین خود و رونق تجارت و کشاورزی و

     سر و سامان دادن اوضاع مملکت کوشش زیادی کردند

    فعالیت شماره 2 صفحه 86 :

    عَرْض                  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

    اشراف                  سازمان بازرسی کل کشور

    استیفا                    سازمان امور اقتصادی و مالیاتی

    درس 15

    فعالیت شماره 1 صفحه 93 :  خیر -

     این موضوع  بهانه ای بیش نبود:  ضعیف بودن حکومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان محلّی .

    این قبایل به سبب افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزیر بودند برای تأمین زندگی و دستیابی به سرزمینهای آباد و

    تصاحب ثروت به همسایگان روی آورند ، روحیه ی خشن و جنگجویی داشتند

    و با از بین رفتن قرا ختاییان با ایران همسایه شدند و با تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیان حمله کردند

    فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 10صفحه 93 :

    علت مربوط به مبدأ ( مغولها ) :

    افزایش جمعیت -  کمبود مراتع و چراگاه – نبودن زمینهای آباد و حاصلخیز-  بدست آوردن سرزمینی تازه و

     کسب غنائم  -  زندگی در آب و هوای سرد و خشک وتقویت روحیه ی خشن و جنگجویی

    علت مربوط به مقصد ( ایران ) :

    ضعیف بودن حکومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان محلّی و نفاق سران کشوری با یکدیگر

    همجواری مغولان و خوارزمشاهیان با نابود شدن قراختائیان توسط سلطان محمد خوارزمشاه که مانعی بود

    دخالت و نفوذ ترکان خاتون، مادر سلطان محمد در کارها - تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیان

    توجه شدید مغولان به امر تجارت و نفوذ در غرب و مانع تراشی خوارزمشاهیان

    فعالیت شماره 3 صفحه 93 :

    مغولها اقوامی وحشی و بیابانگرد بودند و به هرجا که رسیدند شهرها و آبادی ها را غارت و ویران کردند و

    همه ی مردم را با فجیع ترین وضع کشتند و برکسی هم رحم نکردند و اثرات زیانباری بر جای گذاشتند

    فعالیت شماره 4 صفحه 93 :

    اترار – بخارا – گرگانج – سمرقند – مرو – توس – نیشابور – هرات – بلخ

     ری – همدان – اردبیل – تبریز – مراغه

    فعالیت شماره 6 صفحه 97 :

    بخاطر اینکه همه ی افراد از ارزش والای انسانیت برخوردارند و زمانی که تسلیم می شوند باید با آنها مدارا شود

    آثار فرهنگی و بناهای تاریخی یک کشورهم اختصاص به یک دوره خاصی ندارد که به راحتی تخریب کنند

    بخاطر اینکه غیرنظامیان هم نمی توانند از خود دفاع کنند نباید مورد تهاجم قرار بگیرند

    درس 16

    فعالیت شماره 1 صفحه 101 :

    شباهت : داشتن ایوانها و گنبدها

    طاق بندی ، گچبری و کاشی کاریهای زیبا و اعجاب انگیز

    فعالیت شماره 2 صفحه 103 :

    پس از هجوم مغولان وحشی  به ایران، دانشمندان و بزرگان ایرانی کوشیدند که خوی خشن و ویرانگر

    بیابانگردان مغول را مهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند، مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی

    اسلامی آشنا کردند و راه و رسم کشورداری را به آنان آموختند.

    سرانجام بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی، ایلخانان به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و پس از

    چند دهه ایلخانان مغول به فرهنگ و تمدن ایران، علاقه مند شدند و برای عمران و آبادانی تلاش کردند.

    در واقع فرهنگ ایرانی اسلامی ما برزور شمشیر وحشی ها غالب و پیروز شد

    فعالیت شماره 3 کاربرگه شماره 11 صفحه 103 :

    از راست به چپ : 1 سفالگری و نگارگری 2 فلز کاری 3  سفالگری و نگارگری 4  شیشه گری

    5 نگار گری و تذهیب (کتاب آرایی )  6 نگارگری  7 کاشی کاری  8 گچ بری

    فعالیت شماره 4 صفحه 103 :

    تلاش و کوشش عالمان و وزیران ایرانی – علاقه مندی مردم و دانشمندان ایرانی به عمران و آبادانی کشور و

    علاقه مندی به فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی  - اعتقاد محکم و راستین مردم  و صبر و بردباری

    برتری فرهنگی ایرانیان به مغولها و تیموریان و تغییر نگرش وعلاقه مندی آنها نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی

    منبع مطلب : younesbakhshi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت younesbakhshi.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید