در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    حضرت فاطمه در چه صورتی در اجتماع حضور می یافت

    1 بازدید

    حضرت فاطمه در چه صورتی در اجتماع حضور می یافت را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    حضور سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س)

    حضور سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س)

    تهران (پانا) - حضرت زهرا (س) همزمان با وظایف دینی ، خانوادگی و ... ، به هنگام ضرورت حضوری اثربخش در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه داشتند و بدین وسیله به تناسب جایگاه خویش در این امور مشارکت داشتند، نقش آفرینی های تاثیرگذار حضرت زهرا (س) برای مردان و زنان مؤمن نمونه هایی برای سرمشق گیری است، به ویژه برای زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه.

    ایشان در زمان حیات پیامبر(ص) پس از غزوه ها ، یار و غم¬خوار پدر و همسر بوده و نقش امدادگری را ایفا می¬نمودند . نقش ایشان در ماجرای مباهله مسیحیان نجران به همراه پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و حسنین(ع) که در قرآن نیز بدان اشاره شده است حضور مهم سیاسی ایشان در زمان پیامبر(ص) است. اقدامات اجتماعی، سیاسی حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر(ص) در حمایت از جریان حامی امامت نیز نمونه¬هایی دیگر از این حضور اثرگذار است.

    حضرت زهرا (س) در ماجرای فدک ،‌ برای دفاع از حق، به مسجد رفتند تا در مورد فدک با خلیفه صحبت کنند؛ ولی قبل از آنکه به مسجد برسند، این مسئله را به مردم اعلام می‌کنند و مردم هم برای همراهی حضرت حضور پیدا می‌کنند، بعد از اینکه حضرت زهرا (س) وارد مسجد می‌شوند ابتدا از حمد و ثنای خداوند صحبت می‌کنند و در ادامه خطبه تاریخی خود وضعیت اجتماعی جامعه را ترسیم کرده و تصویری کامل از وضعیت مسلمانان و یادآوری مشکلات و مفاسد اجتماعی را که آنها قبل از بعثت پیامبر (ص) درگیرشان بودند، مطرح ساختند. مهم ترین هدفی که در خطبه حضرت دنبال می شود، فهماندن این حقیقت به همگان است که تنها راه ثمربخشی و سامان‌پذیری دین و یگانه محور وحدت، پذیرش ولایت اهل بیت(ع) و سر سپردگی عملی به آن است.
    حضرت زهرا(س) ، اسلام را به مجموعه ای متشکل از اعضا و ارگان‌های متعدد تشبیه کرده که ثمر بخشی آن در درجه نخست نیازمند یک نظام فرماندهی است که میان همه زیر مجموعه ها تعادل و توازنی نتیجه بخش برقرار سازد و در درجه دوم، وابسته به انسجام زیر مجموعه ها با یکدیگر و هماهنگی کامل آنها تحت یک فرماندهی است.

    حضور اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) در جامعه با رعایت شئونات حجاب و عفاف در حد اعلای فاطمی آن ، الگویی جاودانه برای زنان مسلمان است که نشان می دهد نه تنها حجاب و عفاف مانعی در برابر حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیست که با رعایت آن می توان حضوری اثرگذارتر در جامعه داشت و با هویت انسانی خود،اثربخشی اجتماعی و سیاسی داشت.

    حضرت فاطمه (س) در جهت روشن ساختن افکار عمومی از انحراف مسیر امامت، چهل شبانه روز دست حسن و حسین علیهماالسلام را می گرفت و سوار بر مرکبی می شد و همراه با حضرت علی علیه السلام به درِ خانه مهاجر و انصار می رفت تا آن ها را نسبت به غفلتی که دچار آن شده اند و انحراف موجود، بیدار سازد و غافلان و راحت طلبان را هوشیار سازد و به تکلیف اجتماعی و سیاسی خویش عمل کند.

    رفتارهای اجتماعی حضرت در رابطه با مشرکان و دشمنان و خنثی کردن نقشه‌های آنها نشان از هوشیاری حضرت زهرا (س) دارد ، گویی حضرت زهرا (س) در ارایه سبک زندگی سیاسی و اجتماعی خود نقش مهمی را برای زنان ترسیم می نمایند، زنان جامعه اسلامی هر جا که نیاز باشد باید با حضوری موثر به همراه عفاف و حجاب ، از حق دفاع کنند و با تمسک به بانوی بزرگ جهان اسلام، هوشیارانه در راه دفاع از آموزه های دین اسلام گام بردارند.


    منبع: بولتن نیوز

    منبع مطلب : www.pana.ir

    مدیر محترم سایت www.pana.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ایرنا

    ایرنا

    سومین روز از ماه جمادی الثانی بنا به روایت مشهور سالروز شهادت دختر رسول خدا (ص) حضرت فاطمه زهراست و شیعیان به یاد بیت الاحزان فاطمه رو به قبله و قبرستان بقیع به قرائت زیارتنامه آن حضرت می پردازند که السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت نبی الله... یا این زیارتنامه را زیر لب زمزمه می کنند که یا ممتحنه امتحنک الله... ای آزموده ای که خدا تو را آزموده، پس تو را شکیبا یافت.

    اما چه آزمونی در زندگی دختر رسول خدا (ص) وجود داشت که خدا نیز او را شکیبا یافت؟ یک کارشناس مذهبی معتقد است یک امتحان و ابتلای تاریخی در صدر اسلام به وجود آمد و حضرت زهرا (س) نقش ویژه ای را در آن ایفا کردند. البته وی معتقد است این ابتلا می تواند همچنان در جامعه و جهان امروز رخ دهد.

    طهورا نوروزی از فضای غبارآلودی سخن گفت که پس از رحلت رسول خدا (ص) در جامعه نمایان شد و این فضا نه از ناحیه کفار و مشرکان که از سوی نزدیکترین افراد به حلقه دوستان و دوستداران پیامبر اعظم (ص) ایجاد شد و آن زمان بود که تبیین و تنویر این فضا برای افکار عمومی ضرورت پیدا کرد و تنها کسی که می‌توانست به تنویر افکار عمومی بپردازد، فاطمه زهرا (س) بود و هیچ کسی چنین ظرفیتی را در آن مقطع تاریخی نداشت تا به ایفای آن نقش بپردازد و در واقع نقشی غیرقابل جایگزین بود.

    نوروزی با اشاره به روشنگری های حضرت زهرا (س) در مسجد النبی اظهار داشت: دختر پیامبر (ص) بموقع و بجا این روشنگری را انجام دادند. چون بسیاری افراد ممکن است در وقایع اجتماعی، سخنان صحیحی را بگویند ولی چون بموقع آن را بیان نمی کنند، اثرگذار نباشد و برخی دیگر ممکن است بموقع سخنی را بگویند ولی حرف درست را بیان نمی کنند.

    وی افزود: سخنان و روشنگری‌های فاطمه زهرا (س) در آن فضای فتنه گرایانه که یک بزنگاه تاریخی بود، در راستای دفاع از حریم ولایت بموقع صورت گرفت و اگر مثلا یک ماه یا چند ماه بعد این روشنگری ها رخ می داد، شاید چنین تاثیری نداشت. سرنوشت تاریخ تغییر می کرد.

    وی از شیوه حضرت زهرا (س) در بیان این خطبه سخن گفت و اضافه کرد: آن حضرت در خطبه خود دارای صراحت لهجه بودند و به صورت شفاف بسیاری مسائل روز جامعه را با ادبیات صریح و بدون ملاحظه بیان کردند.

    نوروزی از خطبه حضرت فاطمه (س) به عنوان مهمترین خطبه سیاسی و اجتماعی یاد کرد که دختر رسول خدا (س) با طرح مطالب خداشناسی و زمینه های توحیدی به بیان مسائل اجتماعی و سیاسی پرداختند و بیان چنین خطبه ای با آن ادبیات شفاف بسیار تاثیرگذار در آن زمان غبارآلود بود.

    این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: فراموش نکنیم پیامبر (ص) در همین مسجد به موعظه مردم می پرداختند و طرح خطبه حضرت زهرا (س) یادآوری به افرادی بود که در آن جامعه حضور داشتند و فتنه گری تاریخی باعث می شد آن حقیقت از ذهن مردم دور شود ولی با خطبه فاطمه (س) عده ای تحت تاثیر قرار گرفتند و اگرچه آن افراد در تصمیم گیری های حکومتی موثر نبودند ولی یک جریان سازی در طول تاریخ صورت گرفت که آثار خطبه را می توان در طول تاریخ مشاهده کرد.

    وی تاکید کرد: مبارزه با حاکمیت ظلم بعد از وفات رسول خدا (ص) با خطبه فدکیه شروع شد و اهل بیت با  الگو قرار دادن روش حضرت زهرا (س) به مبارزه با ظلم پرداختند و در واقع این خطبه، سرچشمه مقابله با ظلم و حاکمیت جور بود.

    این کارشناس مذهبی اضافه کرد: این پیچ تاریخی و اقدام حضرت فاطمه (س) باعث شد شاهد حرکت هایی در طول تاریخ شیعه؛ مانند رشد جریان تشیع و علوی باشیم و نقش زهرای مرضیه در آن زمان  تکرارشدنی نبود و کسی نمی توانست همچون زهرا (س) که هم معصوم بود و هم به عنوان دختر رسول خدا (ص) و همسر امیرمومنان (ع) جایگاه ویژه ای داشت، اقدام کند و حتی اگر حضرت علی (ع) اقدام می کرد در آن مقطع تاریخی به عنوان دفاع از خود شمرده می شد.

    وی محصور کردن کار دختر رسول خدا (ص) را در این ابتلا و امتحان تاریخی به عنوان یک زن، ظلم بزرگی در حق آن حضرت دانست و گفت: فاطمه زهرا (س) نقش فراجنسیتی داشتند و روشنگری آن حضرت می تواند یک الگوی انسانی برای همه آزادگان جهان و بشریت باشد.

    نوروزی تاکید کرد: مهمترین پیام خطبه حضرت زهرا (س) به مسلمانان این است که آن اسلامی که با حربه تزویر و نفاق باشد، ضربه کاری تر از کفر به اسلام وارد خواهد کرد و مقابله با آن نیز سخت تر است و فاطمه مرضیه (س) سخت ترین مقابله را انجام دادند و به مبارزه با نفاق برخاستند. چون در آن دوران، ظاهر اسلام به خوبی رعایت می شد ولی عطر اسلامی در جامعه به مشام نمی رسید.

    پس از رحلت رسول اکرم (ص) در سال دهم هجرت، فاطمه زهرا (س) در مسجدالنبی حاضر شده و به دادخواهی از ولایت پرداختند و با قرائت خطبه ای معروف به فدکیه، پس از حمد و ثنای الهی، بعثت پیامبر (ص) را یادآور شدند و سپس به ویژگی های امیرمومنان (ع) اشاره کردند. آنگاه دختر رسول الله (ص) برخی از یاران پدرش را به شدت سرزنش کرده و با استناد به آیات قرآن، موضوع را به قیامت واگذار کردند.
    حضرت زهرا (س) پس از حمد و ثنای الهی و گواهی به وحدانیت خدا و رسالت پدرش، از قرآن به عنوان عهد الهی یاد کرده و ضمن معرفی خود و نسبتش با رسول خدا و امیرمومنان به مردم مدینه، دوران گمراهی و شرک را به یاد آنان می آورد که چگونه با رسالت پیامبر از این دوران سیاه نجات پیدا کردند. آنگاه به جایگاه ولایت پرداخته و به مردم نهیب می زند که چرا به بیراهه می روند و در فتنه سقوط می کنند.
    فاطمه زهرا (س) با یادآوری آیاتی از قرآن به موضوع ارث اشاره می کند و به احقاق حق خود می پردازد و در ادامه دست یاری به سوی مردم قبیله های اوس و خزرج دراز می کند و اینگونه اتمام حجت می کند که «شما انگیزه یاری ندارید و نیرنگ و فریب، دل‌هایتان را فرا گرفته است؛ ولیکن این سخنان خروشی بود که از جان برآمد و آهی بود که از خشم برخاست، کاسه صبر لبریز، و عقده‌های سینه، باز و حجت بر شما تمام شد. پس این شما و این شتر خلافت! لجامش را محکم بگیرید و بتازید. اما بدانید پشتش زخمی و پایش لنگ و عار و ننگش همیشگی است».

    منبع مطلب : www.irna.ir

    مدیر محترم سایت www.irna.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 3 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید