توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    حدیث کسا در چه سالی اتفاق افتاد

    1 بازدید

    حدیث کسا در چه سالی اتفاق افتاد را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    حدیث کساء

    حدیث کساء

    حدیث کِساء حدیثی در فضیلت پیامبر، امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافته‌اند. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم(ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه‌ای پشمین (کِساء) پوشانید. امامان شیعه به این حدیث برای اثبات فضیلت و برتری خود برای به دست گرفتن خلافت استناد کرده‌اند. متن حدیثی که در مفاتیح الجنان به نام حدیث کساء آمده، در بخش‌هایی، متفاوت با حدیثی است که در منابع کهن شیعی و سنی نقل شده است.

    مفهوم‌شناسی

    کساء در زبان عربی از ریشه «کسو»، به لباسی می‌گویند که خود را با آن بپوشانند.[۱] به عنوان زیرانداز و رو انداز نیز به کار رفته است.[۲] این واژه در حدیث کساء، با توجه به سخن امّ سلمه که می‌گوید: کسایی را که زیرانداز ما بود به رسول خدا دادم،[۳] به همین معنا است.

    شرح ماجرای حدیث کساء

    گفته شده هیچ یک از احادیثی که پیرامون رویداد کساء رسیده است، آن را به ‌طور کامل بیان نکرده و هریک فقط به بخشی از آن اشاره کرده‌اند.[۴] محمد محمدی ری‌شهری با بهره‌گیری از تمام روایات تصویر کاملی از این رویداد ارائه کرده و آن را چنین نقل کرده است:

    محل وقوع این ماجرا

    گفته شده ماجرای کساء در پی نزول آیه تطهیر و در جهت تفسیر و تبیین آن و در خانه ام سلمه تحقق پیدا کرد.[۷] به گفته علامه حلی، نازل شدن آیه تطهیر در خانه‌ام سلمه از مطالبی است که امت اسلام بر آن اجماع دارد و به‌صورت متواتر از ائمه(ع) و بسیاری از اصحاب نقل شده است.[۸] ابن حجر نیز بر آن است این آیه در خانه‌ام سلمه نازل شده است.[۹] شیخ مفید از اصحاب حدیث نقل کرده که درباره این آیه از عمر سؤال شد و او گفت: «دربارۀ آن، از عایشه سؤال کنید» و عایشه در پاسخ گفت: «این آیه در خانه خواهرم امّ سلمه نازل شده است. پس درباره آن، از او بپرسید که در زمینه این آیه، از من آگاه‌تر است».[۱۰] سیوطی نیز در «دُرُّ المنثور» از ابن مردویه نقل کرده که ام سلمه گفت: آیه «انما یرید الله...» در خانه من نازل شد.[۱۱]

    سند و منابع حدیث کساء

    حدیث کساء مستفیض و بلکه متواتر دانسته شده است.[۱۲] طبری در کتاب دلائل الامامة می‌گوید: مسلمانان اتفاق نظر دارند که همزمان با نزول آیه تطهیر پیامبر(ص)؛ امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را فراخواند و با کساء آنان را پوشاند و چنین دعا کرد «اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» خدایا اینان اهل بیت من هستند از آن‌ها پلیدی را دور کن و آن‌ها را پاک گردان.[۱۳]

    در کتب شیعه

    این روایت در کتب تفسیری شیعه از جمله تفسیر قمی،[۱۴] تفسیر فرات کوفی،[۱۵] مجمع البیان[۱۶] و البرهان فی تفسیر القرآن[۱۷] و منابع حدیثی شیعه همچون اصول کافی،[۱۸] و امالی شیخ طوسی[۱۹] نقل شده است.

    در کتب اهل سنت

    حدیث کساء در کتب حدیثی اهل سنت همچون صحیح مسلم،‌[۲۰] مسند احمد بن حنبل[۲۱] و اسد الغابة اثر ابن اثیر[۲۲] و منابع تفسیری آنها مانند جامع البیان اثر محمد بن جریر طبری،[۲۳] تفسیر القرآن العظیم اثر ابن ابی‌حاتم رازی،[۲۴] الکشاف اثر زمخشری،[۲۵] التفسیر الکبیر اثر فخر رازی[۲۶] و الجامع لاحکام القرآن اثر قرطبی،[۲۷] تفسیر القرآن العظیم اثر ابن کثیر[۲۸] و الدرالمنثور سیوطی[۲۹] نقل شده است.

    ابن تیمیه در منهاج السنة[۳۰] و ابن حجر در الصواعق المحرقه[۳۱] سند این حدیث را صحیح شمرده‌اند.

    حدیث کساء در صحیح مسلم چنین نقل شده است: عایشه گوید:

    استدلال ائمه به حدیث کساء

    ائمه(ع) برای اثبات برتری خود در موارد متعددی به حدیث کساء استناد کرده‌اند. از جمله:

    حدیث کسای منقول در مفاتیح الجنان

    حدیث کساء منقول در مفاتیح الجنان که امروزه مشهور شده، با آن تفصیل و عبارات در کتب معتبر شیعه و اهل سنت وجود ندارد.[۳۷] شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال پس از اینکه اصل حدیث کساء را از احادیث متواتر دانسته، درباره حدیث کساء شایع‌شده می‌نویسد: «اما حدیث معروف به حدیث کسا که در زمان ما شایع است به این کیفیت در کتب معتبره معروفه و اصول حدیث و مجامع متقنه محدثان دیده نشده و می‌توان گفت از خصایص کتاب منتخب طریحی است.»[۳۸]

    بسیاری از محدّثان شیعه همچون کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، طبرسی و ابن شهر آشوب در کتب خود، حدیث کسا را همان‌گونه‌ای که در صدر این نوشته آمده است با اختلاف تعابیر آورده‌اند.[۳۹]

    به گفته محمد محمدی ری‌شهری حدیث کسای شایع‌شده نخستین بار در کتاب «المنتخب فی جمع المراثی و الخطب»[۴۰] اثر فخرالدین طُرَیحی (درگذشت ۱۰۸۵ق) بدون سند و بعدها در کتاب «عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال»[۴۱] اثر عبدالله بحرانی اصفهانی با سند کامل نقل شده است.[۴۲] گفته شده شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان نیز این حدیث را در مفاتیح ذکر نکرده است، بلکه پس از رحلت او و برخلاف میلش به آن افزوده شده است.[۴۳]

    ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، سند «عوالم العلوم» را از جهاتی همچون فاصله‌ زیاد برخی از راویان سند، مخدوش دانسته، ولی محتوای آن را بدون اشکال شمرده است.[۴۴] از نظر او با توجه به اهمیت بعضی از علما به قرائت این حدیث و «احادیث من بلغ»، به قصد رجا می‌توان آن را برای برآورده شدن حاجات خواند.[۴۵] سیدمحمدصادق روحانی، از مراجع تقلید شیعه، سند صاحب عوالم را در نهایت اعتبار و راویان آن را ثقه شمرده است.[۴۶] از نظر وی این حدیث دارای مضامین عالی‌ای است که در احادیث معتبر فراوان یافت می‌شود. ازاین‌رو تردیدی در محتوای حدیث نیز وجود ندارد.[۴۷]

    شرح‌های حدیث کساء

    گروهی از دانشمندان شیعه رساله‌های مستقلی درباره اسناد حدیث کساء و اثبات اعتبار آن پرداخته‌اند که از جمله آن‌هاست:

    همچنین شرح‌هایی بر متن معروف حدیث کساء نوشته شده که از آن جمله است:

    و نیز ده‌ها تن از شعرای نامدار عرب و فارس و ترک و لر و اردو، حدیث کساء را به نظم درآورده‌اند.[۴۸]

    متن و ترجمه حدیث کسای منقول در مفاتیح الجنان

    پانویس

    منابع


    پیوند به بیرون

    منبع مطلب : fa.wikishia.net

    مدیر محترم سایت fa.wikishia.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سند حدیث کساء و اهمیت آن و نیز روز واقعه کساء و نزول آیه تطهیر را بیان نمایید. - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی

    پاسخ به پرسش مطرح شده از چند بخش تنظیم یافته است:

    الف. نگاهی کوتاه به سند حدیث کساء

    واقعه در حدیث کساء و نزول آیه تطهیر از روایات مشهور بین خاصه و عامه است که در منابع شیعه[1] و اهل سنت[2] به سندهای مختلف به گونه متواتر نقل شده و شواهد و قراین بسیاری در تاریخ مؤیّد آن است. روایات فراوانی که در این زمینه وجود دارد، یکسان نبوده و اختلافاتی در محتوا و الفاظ دارند. در تعدادی از روایات، اصل ماجرا بیان شده، ولی خصوصیات آن ذکر نشده است، و در نقل های دیگر، به جزئیات و خصوصیات واقعه نیز پرداخته‏ شده است. واقعه کساء، مبدأ اصطلاحاتی همچون « اصحاب کساء » [3] و « آل عباء»[4] شده است.

    اجمالاً در همه این روایات، این جریان قطعی و مسلّم است که، پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، فاطمه (س)، امام حسن و حسین (ع) را فرا خواند [طبق برخی منابع] و یا به خدمت او آمدند [در برخی منابع دیگر]، و پیامبر (ص) عبایی بر آنها افکند، و فرمود : خداوندا! اینها خاندان من هستند،[5] رجس و آلودگی را از آنها دور کن، در این هنگام آیه «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»،[6] نازل شد .

    تعداد روایات مربوط به آیه تطهیر افزون بر هفتاد حدیث است.[7]

    با جست و جو در سندهای احادیث مربوط به جریان کساء و آیه‏ تطهیر، اسامی راویان از اصحاب به بیش از سی نفر خواهد رسید. عدّه‏ای از آنان عبارتند از: 1. امیرمؤمنان علی (ع) 2. امام حسن بن علی (ع) 3. امام سجّاد (ع) 4. امام صادق (ع) 5. امام رضا (ع) 6. جابربن عبداللَّه 7. عبداللَّه بن عباس 8. عبداللَّه بن جعفر الطیار 9. بریدة الاسلمی 10. عبداللَّه بن عمر 11. عمران بن حصین 12. سلمة بن الاکوع 13. ابوسعید الخدری 14. انس بن مالک 15. ابوذر 16. ابولیلی 17. ابوالأسود دئلی 18. عمروبن میمون اودی 19. سعد بن ابی وقاص 20. ام سلمه 21. عایشه 22. عمربن ابی سلمه 23. ابوالحمراء 24. زینب بنت ابی سلمه 25. عامر بن سعد 26. البراء بن عازب 27. واثلة بن الاسقع (الاصقع) 28. ثوبان غلام پیامبر (ص) 29. عطاء بن سیار 30. ابوهریرة و... . [8]

    ب. اهمیّت ماجرای در حدیث کساء

    با توجّه به توضیحات بالا، چنین نتیجه گرفته می شود که اصل واقعه در حدیث کساء و نزول آیه تطهیر، بنا بر اتّفاق شیعه و سنّی، امری قطعی و روشن است و جای هیچ شکّ و شبهه ‏ای در آن وجود ندارد؛ هر چند اختلاف‏ هایی در الفاظ روایات، شرایط، مکان و زمان جریان کساء و نزول آیه‏ تطهیر مشاهده می شود.

    اکنون، بحث از اهمیّت واقعه در حدیث کساء و شأن نزول آیه تطهیر را دنبال می کنیم که از دو نکته زیر روشن می شود:

    1. اثبات امامت و ولایت: حدیث کساء به مسئله امامت و ولایت اهل بیت اشاره کرده و این مقام را در ایشان منحصر می کند.

    توضیح آن که: حضرت رسول اکرم (ص) در مناسبت ها و زمان های مناسب از جانشینی امام علی (ع) سخن گفته اند. حدیث کساء یکی از آن موارد است. آن حضرت (ص) در یکی از فرازهای حدیث، امام علی (ع) را برادر، وصی، خلیفه و پرچمدار خود معرفی می کند.[9] برای آن که پیامبر (ص) به مقام اهل بیتش و اهمیت آنان نزد خود اشاره نماید تا بعد از وفاتشان حرمت آنان حفظ شود، بعد از جمع نمودن اهل بیت در زیر کساء فرمودند: «خدایا! اینانند اهل بیت من و خواص و نزدیکانم؛ گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است؛ می آزارد مرا هرکه ایشان را بیازارد، و به اندوه می اندازد مرا هرکه ایشان را به اندوه در آورد. من در جنگم با هر که با ایشان بجنگد، و در آشتی هستم با هر کسی که با آنها در آشتی باشد و دشمنم با هر کس که با ایشان دشمنی کند و دوستم با هر کس که ایشان را دوست دارد. از من اند و من از ایشانم؛ پس درودها، برکات، رحمت، آمرزش و رضایت تو را بر من و آنان بفرست و پلیدی را از آنان بردار و آنان را پاکیزه کن».[10]

    اکنون سؤال این است که آیا واقعاً این کار پیامبر دلیلی داشته یا بیهوده و بدون دلیل صورت گرفته؟ در پاسخ باید گفت ممکن نیست پیامبر (ص) با آن عظمت و آگاهی کاری بیهوده انجام دهد.[11] پس این کار حضرت دلیل و حکمتی داشته که با کمی دقّت در سیاق جمله های قبل و بعد از آیه «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ...» روشن می شود، آن حضرت قصد داشته اهل بیت را کاملاً مشخص و جدا از دیگران کند و بفرماید: آیه «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ...» تنها در بار ه این گروه صادق است، که مبادا کسی مخاطب در این آیه را تمام افرا د خانوا ده پیامبر (ص) و همه کسانی که جزء خاندان او هستند بداند؛ مرحوم شیخ عباس قمی در این زمینه می گوید: «شاید سرّ جمع نمودن حضرت رسول اکرم (ص) انوار طیّبه اهل بیت مکرّم [را] تحت کساء برای رفع شبهه باشد که کسی نتواند ادّعای شمول آیه [تطهیر] برای غیر مجتمعین تحت کساء نماید».[12] بنابراین، اگر پیامبر این کار را برای تمییز اهل بیتش انجام نمی داد، ممکن بود تمامی زنان و خویشاوندان آن حضرت از اطلاق آیه استفاده کنند و خود را داخل در مضمون آیه بدانند. لذا در برخی از روایات نقل شده که پیامبر (ص) جمله «خداوندا! اهل بیت من اینها هستند، پلیدی را از آنها دور کن»[13] را سه بار تکرار فرمودند.[14]

    و در برخی منابع نیز آمده که آن حضرت تا مدّتی نزدیک نماز صبح در خانه علی و فاطمه (ع) را می زد و می فرمود: «السَّلَامُ‏ عَلَیْکُمْ‏ أَهْلَ‏ الْبَیْتِ‏ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ‏ وَ بَرَکَاتُهُ‏، الصَّلَاةَ یَرْحَمُکُمُ اللَّهُ‏،إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا».[15]

    2. اثبات عصمت: نکته مهم دیگری که در این حدیث به آن اشاره شده، عصمت اهل بیت و به تبع آن تمامی امامان (ع) از رجس و پلیدی است. از آن جا که این حدیث شأن نزول برای آیه «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ» است، همان طور که این آیه بر عصمت اهل بیت (ع) دلالت می کند، حدیث کساء هم این گونه است.

    از سویی دیگر، با توجه به این که اراده الاهی تخلّف ناپذیر است، و جمله «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ‏» دلیل بر اراده حتمی اوست، مخصوصاً با توجه به کلمه «انّما» که برای حصر و تأکید است، روشن می ‏شود که اراده قطعی خداوند بر این قرار گرفته که اهل بیت از هر گونه رجس و پلیدی و گناه پاک باشند، و این همان مقام عصمت است.

    این نکته نیز قابل توجه است که منظور از اراده الاهی در این آیه، دستورات و احکام او در باره حلال و حرام نیست (اراده تشریعی)، چرا که این دستورات شامل همگان می ‏شود و اختصاص به اهل بیت ندارد، و با مفهوم کلمه «انّما» سازگار نیست.

    پس، این اراده مستمر اشاره به یک نوع امداد الاهی است که اهل بیت را بر عصمت و ادامه آن یاری می‏ دهد و در عین حال منافات با آزادی اراده و اختیار ندارد.

    در حقیقت مفهوم آیه همان چیزی است که در زیارت جامعه نیز آمده است: خداوند شما را از لغزش ها حفظ کرد و از فتنه انحرافات در امان داشت، و از آلودگی ها پاک ساخت و پلیدی را از شما دور کرد، و کاملاً تطهیر نمود.[16]

    با توضیح ذکر شده، در دلالت آیه فوق بر مقام عصمت اهل بیت نباید تردید کرد.[17]

    با بیان نکات فوق اهمیت حدیث کساء که در اثبات ولایت و عصمت اهل بیت است، روشن شد.

    ج. «حدیث کساء» به نقل از حضرت فاطمه زهرا (س)

    حدیثی تحت عنوان «حدیث کساء» به نقل از حضرت فاطمه زهرا (ع) در برخی کتاب ها آورده شده است که قابل اعتماد نبوده و سند معتبری ندارد؛ زیرا:

    1. احتمالاً اولین کسی که این حدیث را بدون ذکر سند، نقل نموده، شیخ طریحی - از علمای قرن یازدهم هجری قمری- در کتاب «المنتخب» است. چنان که مرحوم شیخ عباس قمّی به این مطلب تصریح نموده است. او می‏گوید: «حدیث‏ معروف به حدیث کساء که در زمان ما شایع است، به این کیفیّت در کتب معتبره معروفه و اصول حدیث و مجامع متقنه محدّثین دیده نشده، می ‏توان گفت از خصایص کتاب منتخب است».[18] از این رو، ایشان در «مفاتیح الجنان» حدیث کساء را نیاورده است؛ هر چند در سال های بعد از رحلت ایشان، این حدیث را به آن ضمیمه کرده اند. ولی این ضمیمه کردن، دلیلی بر صحت و درستی این حدیث نیست؛ البته، اصل واقعه کساء – همان طور که گفته شد – مورد اتّفاق شیعه و اهل سنّت است.

    2. به رغم این که حدیث کساء در کتاب المنتخب، بدون سند بوده، در نقلی که در حاشیه‏ کتاب «عوالم العلوم» آمد، به صورت مسند ذکر گردیده است.[19] ولی این ذکر سند دارای اشکالاتی است:

    یک. با فرض این که شیخ عبداللَّه ‏بن نوراللَّه بحرانی این سند را در حاشیه‏ عوالم نوشته باشد، بر اساس چه ملاک و معیاری تشخیص داده است که آنچه مشاهده نموده، همان خط سید هاشم بحرانی باشد؟

    دو. سند از ناحیه‏ برخی راویان مانند «قاسم بن یحیی» مشکل داشته و معتبر نیست.[20]

    سه. با این که سید هاشم بحرانی در دو کتاب خود به نام ‏های «تفسیر البرهان» و «غایة المرام» اهتمام خاصّی به جمع آوری احادیث دارد [نه تصحیح احادیث]، چرا دلیل این حدیث را در آنها ذکر ننموده است؟!

    چهار. محدّثان بزرگی مانند شیخ کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید و... که در سلسله سند وجود دارند، هیچ کدام این حدیث را در کتاب ‏های خود ذکر نکرده‏اند!

    در نتیجه، حدیثی که در برخی منابع به فاطمه زهرا (ع) نسبت داده می ‏شود، نمی ‏تواند معتبر باشد، به ویژه، متن حدیث با سایر متن‏ های معتبر، متفاوت است؛ گر چه با چشم پوشی از اشکال در سند و متن آن، برخی از مطالبی که در این حدیث آمده، در باره مقام اهل بیت عصمت و طهارت‏ (ع) ذکر است و از این جهت با سایر روایات، بلکه آیات قرآن کریم منافاتی ندارد.

    د. زمان نزول آیه تطهیر

    نزول آیه تطهیر و داستان کساء در ماه ذی الحجه بوده است، امّا این که دقیقاً در چه روزی از این ماه بوده، چیزی در منابع اسلامی یافت نشد، ولی این قطعی است که نزول آیه تطهیر و داستان کساء پیش از روز مباهله بود، و در باره روز تحقق مباهله دیدگاه های مختلفی نقل شده[21] که مشهور میان دانشمندان، این است که 25 ماه ‏ذی‏ الحجّه‏، روز مباهله است.

    منبع مطلب : www.islamquest.net

    مدیر محترم سایت www.islamquest.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    امیر کیایی 12 ماه قبل
    0

    این حدیث واقعی نیست چون آیه ی مباهله در زمان دوم وسوم هجری نازل شده وامام حسن وامام حسین هنوز بدنیا نیامده بودند واما آیه ی تطهیر حد اقل سه یا چهار سال قبل از وفات پیامبر نازل شده که لا اقل امام حسین هنوز بدنیا نیامده بود

    امیر کیایی 12 ماه قبل
    0

    با سلام طبق گفته ی شما این حدیث قبل از آیه ی مباهله وموقع نوزول آیه ی تطهیر بوجود آمده وبنده به شما بگویم که زمان اون دو آیه یعنی سوره ی آل عمران دو سه سال بعد از هجرت پیامبر نازل شده و سوره ی احزاب هم حد اقل سه چهار سال قبل از وفات پیامبر ، در صورتی که موقع وفات پیامبر امام حسین بین دو تا سه سال وامام حسن بین چهار تا پنج سال داشته وبنده به شما می گویم چنین اتفاقی غیر واقعی است وصحت ندارد واین حدیث بکلی جعلی است اگر چه صدها نفر هم آن را نقل کرده باشند

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید