توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب کاربرگ شماره ۴ مطالعات هشتم

    1 بازدید

    جواب کاربرگ شماره ۴ مطالعات هشتم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    درسـ جو

    جواب فعالیت های درس هشتم مطالعات هشتم

    فعالیت

    ۱-شما یا اعضای خانواده تان تاکنون از کدام یک از فناوری های ارتباطی که در دو صفحه قبل آمده استفاده کرده اید؟

    تلفن همراه- اینترنت- دستگاه های خودپرداز- دوربین مداربسته

    ۲-کاربرگه شماره(۴)پیش بینی آینده را در منزل کامل کنید

    زندگی کاملا ماشینی شده است. ربات ها به عنوان اعضایی از خانواده ها محسوب می شوند. تمام کارها و فعالیت های روزمره را آنها انجام می دهند. برای انجام کارها نیازی به بیرون رفتن از منزل نیست حتی افراد شاغل هم کارهایشان را در خانه انجام می دهند. این روزها افراد کمتر یکدیگر را می بینند و..

    فعالیت

    ۳-فکر می کنید تاکنون رسانه های جمعی روی افکار و رفتار و سبک زندگی شما اثر گذاشته اند؟کدام رسانه؟چه تاثیری؟

    بله. تلوزیون، از طریق پخش فیلم های سینمایی و سریال ها که گاهی اوقات نوع خاصی از لباس پوشیدن،نحوه برخورد و.. را انتقال می دهند. گاهی اوقات طنزهای تلوزیونی تاثیر عمیقی روی من و گروه همسالان من می گذارد. به این صورت که تکیه کلام های خاصی از آنها را تا مدت ها استفاده می کنیم.

    ۵-شما در محل زندگیتان به کدام رسانه های جمعی دسترسی دارید نام ببرید.

    تلوزیون- سینما- اینترنت- تلفن همراه- کتاب- مجله- روزنامه و..

    ۶-از کاریکاتور(۱)و(۲)چه می  فهمید؟

    در کاریکاتور(۱)هر کدام از افراد خانواده با یکی از وسایل ارتباط جمعی مشغول است و روابطشان باهم کم شده است. در کاریکاتور(۲) فرزند خانواده به استفاده بسیار زیاد از رسانه عادت کرده است. هر دو کاریکاتور نشان دهنده اثرات منفی رسانه ها بر زندگی و روابط افراد خانواده را نشان می دهد.

    به کار ببندیم

    جواب فعالیت های درس هشتم مطالعات هشتم

    یکی از فعالیت های زیر را انتخاب کنید و به دلخواه انجام دهید.

    ۱-یک برنامه تلویزیونی(ترجیحا سریال یا فیلم) را به طور گروهی نقد کنید و نکات مثبت و منفی آن را روی کاغذ آورید.

    سری فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی. نکات مثبت:سرگرم کننده و مهیج،  مبارزه با بدی ها و شخصیت های منفی

    و نکات منفی:خشونت آمیز

    ۲-یک یا چند پیام بازرگانی را نقد دو درباره آن اظهار نظر کنید.

    یک پیام بازرگانی درباره روغن با مارک…برای تبلیغ آن غذایی را نشان می دهد که روغن زیادی روی ان است. صرف نظر از جذابیت تبلیغ،می دانیم که استفاده فراوان از روغن برای سلامتی افراد بسیار خطرناک است.

    ۳-با راهنمایی معلم از موزه ارتباطات یا یکی از مراکز مخابرات،پست و ارتباطات در محل زندگیتان بازدید و به طور گروهی گزارشی تهیه کنید.

    گزارش بازدید از موزه ارتباطات(تهران):این موزه از هشت غرفه در دو طبقه تشکیل شده است. طبقه اول غرفه های تشریفات یا وزرا است که شامل تصاویری از وزرای پست و تلگراف و تلفن،از اولین وزیر تلگراف تا وزیر وقت است. در سالن تمبرهای داخلی از دوره قاجار،پهلوی و جمهوری اسلامی، ماکت پستچی زمان قاجار و نمادی از کوچه پست قرار دارد. سالن مرکزی، شامل انواع وسایل ارتباطی قدیم و جدید حمل بسته های پستی، مثل:ارابه،ماشین ، سه چرخه و مجسمه های پستچی هاست. در این موزه کتاب هایی هم راجع به تاریخچه پست و تلگراف و تلفن و تمبر وجود دارد. منابع قدیمی درباره ارتباطات به زبان فارسی،لاتین و فرانسوی هم موجود است. طبقه دوم از سالن تمبر بین المللی تشکیل شده است. غرفه اشیای پستی، مثل ترازوهای قدیمی تا ماهواره و صندوق پستی برخی کشورهای دیگر هم در اینجاست. در غرفه مخابرات انواع وسایل ارتباطی از مورس تا ماهواره زهره، تلگراف، فاکس و انواع دستگاه های تلفن مغناطیسی، بی سیم و.. موجود است.

    همچنین جهت مشاهده جواب فعالیت های درس ۱۹ مطالعات هشتم می خوان این جا کلیک کنید

    ۴-به پایگاه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بروید و«دستور العمل حفاظت کودکان» و«دستورالعمل حفاظت نوجوانان» در محیط رسانه های دیجیتال را دریافت و بنویسید.

    -آداب حفظ سلامت جسمی                       -بازی مناسب و نامناسب

    -فراگیری شیوه صحیح استفاده                     -اعتیاد به رسانه های دیجیتال

    -آداب حفاظت از اطلاعات شخصی و خصوصی        -احترام به حقوق دیگران

    -استفاده سودمند و هدفمند                                      -در امان ماندن از محتوای نامناسب

    منبع مطلب : darsjo.blog.ir

    مدیر محترم سایت darsjo.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربرگه های پایه هشتم متوسطه اول

    پایه ی هشـتــــــــم( پاسخ کار برگه ها)

    کاربرگۀ شمارە1

    تعاون
    * یکی از سه گزینه زیر را انتخاب و جای خالی را با آن پر کنید.
    ــ نوشتن داستان یا خاطره ٔ ای کوتاه درباره تعاون
    ــ کشیدن نقاشی از صحنه ای که تعاون و همدلی انسانها را نشان میدهد.
    ــ پیدا کردن و چسباندن یک عکس که صحنه ای از همیاری و کمک به همنوعان را نشان دهد

     

    کاربرگۀ شمارۀ 2

    دولت

     

    کاربرگۀ شمارۀ 3

    مقابله با خشم
    همفکری کنید و بگویید در هر یک از موقعیت های زیر افراد باید چه روش یا روشهایی برای مقابله با خشم انتخاب کنند و به کار ببرند

    موقعیت (۱)
    پدر زهره به او و خواهرش قول داده بود که پنجشنبه آنها را به اتفاق دو نفر از دوستانشان به سینما
    ببرد ولی آن روز به قول خود عمل نکرد و به خانه تلفن زد و گفت که کاری برایش پیش آمده است. زهره و خواهرش عصبانی شدند و… .
    آنها باید چه رفتاری از خود بروز بدهند؟

    بهتر است با در ک شرایط موجود و با آرامش کامل علت را از پدر پرس و جو کنند و منتظر فرصت مناسب باشند

    موقعیت (2)
    حمیده موضوعی را به یکی از دوستانش میگوید و از او میخواهد به دیگران نگوید، اما چند روز بعد متوجه میشود، چند نفر از همکلاسیهایش موضوع را میدانند. او عصبانی میشود و… .
    حمیده چه واکنشی باید داشته باشد؟

    ممکن است قبل از او به یکی دیگه هم گفته باشد ، پس نباید عصبانی شود بلکه با خونسردی ناراحتی خود را بیان کرده و منتظر واکنش او باشد ؛ ضمنا باید در انتخاب دوست هم دقت کند تا دوست رازداری باشد 

    موقعیت (3)
    ٔ رضا و خواهرش یک رایانه مشترک دارند. رضا مشغول کار با رایانه بود اما یک دفعه بدون
    آنکه بخواهد، چند مورد از فایلهای مهمی را که خواهرش ذخیره کرده بود، پاک کرد. خواهر رضا،
    بسیار عصبانی شد.
    رضا چه کار باید بکند؟

    با قبول اشتباه خود معذرت خواهی کند وقول دهد در مرتب کردن فایلها به او کمک کند و اشتباه خود را جبران کند.

    موقعیت (4)
    ٔ شهرام از نانوایی محل، نان گرفته و در حال رفتن به خانه است. در همسایگی خانه شهرام، پسری
    زندگی میکندکه چند سال از او بزرگتر است و اغلب حالت خشمگین و پرخاشگر دارد. همچنین معمولاً
    دیگران را مسخره و تحریک به دعوا میکند و بهانهای هم برای دعوا، پیش میکشد. شهرام از کنار او رد
    میشود تا به خانه برود اما آن پسر جلویش را میگیرد و شروع به فحش دادن میکند. شهرام با متانت به
    راهش ادامه میدهد اما باز مورد توهین قرار میگیرد.
    شهرام چه رفتاری باید داشته باشد؟

    سعی کند تا از او دور شده و به محض رسیدن به خانه پدر و مادرش را مطلع کند تا با والدین او صحبت کنند.

    کاربرگۀ شمارۀ 4

    فناوری ارتباطات، پیش بینی آینده


    فرض کنید زمان، چهل سال جلوتر رفته و تحولات در فناوریهای ارتباطات و اطلاعات ادامه یافته و محصولات جدیدی ابداع و اختراع شده است. تصور خود را درباره فضای چهل سال بعد، اختراع یک محصول جدید و نقش آن در زندگی انسانها به صورت یک متن کوتاه در این قسمت بنویسید و یا یک نقاشی خیالی درباره آن بکشید.

    چهل سال بعد:

    کاربرگۀ شمارۀ 5

    عصر جاهلیت
     با مطالعه متن درس ،9نشانه های عصر جاهلیت را از متن استخراج نمایید و در دایره ها قرار دهید.

     

    کاربرگۀ شمارۀ 6

    منشور حکومتی امام علی
    وقتی امیرالمؤمنین علی ، مالک اشتر یکی از یاران خود را به حکومت مصر منصوب کرد، به او نامهای نوشت. این نامه یکی از مهمترین اسناد سیاسی و حقوقی تاریخ اسلام است. در این نامه، امام ویژگیهای حکومت اسلامی، و روابط متقابل مردم و حاکمان را بیان کرده است.

    فرازهایی از این نامه را مرور کنید و بگویید هر فراز مربوط به کدام یک از اصول حکومتی آن حضرت است؟

    فرازهایی از نامۀ علی به مالک اشتر فرماندار مصر: ای مالک.....

    ۱ــ از خدا بترس و از هر چه در کتاب خود بدان فرمان داده است، اطاعتکن(خداترسی و پرهیزگاری  )

    ۲ــ بدان که بهترین چیز برای والی (حاکم یک شهر یا منطقه) نیکی کردن در حق مردم و کاستن از رنجو درد آنان است(د: نیکی کردن به مردم)
    ٔ ۳ــ همه کارهای کارگزاران را تحتنظر بگیر و بازرسان مخفی از میان مردمانی که اهل صدق و وفاهستند بر آنان بگمار(نظارت بر رفتار کارگزاران)
    ۴ــ گروه ناتوانان و بینوایان به عدالت تو نیازمندتر از دیگرانند و چنان باش که برای یک یک آنان درپیشگاه خداوند، عذری داشته باشی(توجه ویژه به تهیدستان و ضعیفان)
    ۵ــ با مردم و در میان مردم باش که دوری از آنان سبب می ُ شود که از امور ملک آگاهی اندکی داشتهباشی(ارتباط نزدیک با مردم)
    ۶ــ اجرای حق را دربارهٔ هر که باشد، چه خویشاوند و چه بیگانه، لازم بدار(عدالت)
    ۷ــ اگر دشمنت تو را به صلح فرا خواند، از آن روی نگردان که خشنودی خدای در آن نهفته است.( صلح طلبی)
    ۸ــ مهربانی به رعیت (مردم) و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز.(عطوفت و مهربانی با مردم)
    ۹ــ هر که بر بندگان خدا ستم کند، افزون بر بندگان، خدا نیز دشمن او خواهد بود

    ( پرهیز از ظلم و ستم)
    10ــ هر که خراج (مالیات) طلبد و زمین را آباد نسازد، شهرها و مردم را هلاک کرده است.
    ( توجه به عمران و آبادانی)
    نامۀ 5۰نهج البلاغه




    کاربرگۀ شمارۀ 7

    نمودار علت و معلول
    با خواندن دقیق متن کتاب و اطلاعاتی که از منابع دیگر دارید، نمودار علت و معلول را کامل کنید و به طور خلاصه، علل سقوط ساسانیان و پیروزی اعراب مسلمان و فتح ایران را بنویسید.

    شما میتوانید ستون های دیگری به «علتها» اضافه کنید.

     

    کاربرگۀ شمارۀ 8

    غزنویان و سلجوقیان


    1ــ به طور گروهی با مطالعه درس و توجه به نقشه ها و نمودار خط زمان، جدول زیر را کامل کنید:

     

    2ــ همفکری کنید و با مقایسه قلمرو و رویدادهای مهم دوران غزنویان و سلجوقیان، بگویید کدامیک از این سلسله ها در تاریخ ایران، اهمیت بیشتری داشته اند. چرا؟

     سلجوقیان- زیرا چه از نظر قدرت و وسعت و ثبات سیاسی وچه از نظر فرهنگی ، اقتصادی واجتماعی و رشد وتوسعه علم ودانش سرآمد حکومت های ایران بعدازاسلام بوده اند

    کاربرگۀ شمارۀ 9

    شخصیتهای تاریخی

    متن ها را بخوانید و به پرسشها پاسخ دهید:


    متن1 : من در یکی از روستاهای نیشابور به نام کُندر، زاده شدم. درس خواندم و در ادب فارسی و عربی، مهارتی حاصل کردم. نخستین سلطان سلجوقی مرا به عنوان کاتب (نویسنده فرمانها و نامه ها) برگزید و
    چون در این سمت خودی نشان دادم، منصب مهم وزارت را در حالی که جوان بودم، به من سپرد. من نقش مؤثری در گسترش حکومت سلجوقیان به عهده گرفتم و تلاش کردم تارسم کشورداری را به حاکمان جدید بیاموزم و اوضاع مملکت را سر و سامان دهم. تا مرگ اولین سلطان سلجوقی به مدت بیست سال وزیر بودم. من به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بودم و برایم ناخوشایند بود که دفترهای ایران و فرمان های حکومتی و نامه ها به زبانی غیر از فارسی نوشته میشد. به همین سبب دستور دادم دفترها و نامه ها به خط و زبان فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد. براثر دسیسه ٔ رقیبم که در اندیشه جانشینی من بود، آلب ارسلان، دومین سلطان سلجوقی، فرمان به برکناری و سپس قتل من داد. چون فرمان قتل خود را دیدم، به جانشینم پیغام دادم: «وزیر را بگو، بد رسمی نهادی و وزیر کشتن را به سلاطین آموختی. عجب، اگر بر خود و نسل خود، این معنی باز نبینی.»


    متن 2:من در توس به دنیا آمدم. در زمان آلب ارسلان، ملکشاه پسر و جانشین او، وزیر بودم. در سی سال وزارتم، تلاش زیادی بـرای گسترش قلمرو و قدرتمندی حکومت سلجوقی انجام دادم آلب ارسلان و ملکشاه به کمک و راهنمایی های من، موفقشدند رقیبان و مخالفان را از سر راه بردارند و به امور کشور
    نظم بدهند. من برای آبادانی و عمران سرزمین خود و رونق تجارت و کشاورزی کوشش زیادی کردم. در دوران وزارت ّ من، فعالیت ٔ های اقتصادی رونق یافته و خزانه دولت، وضع
    مطلوبی داشت.. من همچنین مدارس و بیمارستانهای زیادی بنا کردم. کتابی به زبان فارسی با عنوان «سیاستنامه» نوشتم و در این کتاب آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری را به صورتپند و اندرز بیان کردم. قدرت و نفوذ فراوان من و بستگانم، حسادت و دشمنی عده ای را برانگیخت. رقیبان من میکوشیدند ملکشاه را بر ضد من، تحریک کنند. وقتی یکی از فدائیان اسماعیلیه، کاردش را در بدنم فرو کرد، به یاد آخرین پیغام وزیر قبل از خود افتادم.

    1ــ شخصیتهای متن ( 1) و (2)چه کسانی هستند؟

    به ترتیب آلب ارسلان- و خواجه نظام الملک


    2ــ کدامیک از ایندو در حوزهٔ زبان و ادب فارسی، اقدام مهمی انجام داده است؟ چگونه؟

    آلب ارسلان-باتوجه به نوشته 1،  من به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بودم و برایم ناخوشایند بود که دفترهای ایران و فرمان های حکومتی و نامه ها به زبانی غیر از فارسی نوشته میشد. به همین سبب دستور دادم دفترها و نامه ها به خط و زبان فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.


    ۳ــ پیغامی که در انتهای متن ( 1) آمده، خطاب به چه کسی بود؟

    خواجه نظام الملک


    4ــ هدف شخصیت متن (2 ) از نگارش سیاستنامه چه بود؟

    در این کتاب آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری را به صورت پند و اندرز بیان شده است.


    5ــ اقدامات مشترک هر دو شخصیت چه بود؟

    آموزش راه و رسم کشورداری، سر وسامان دادن به اوضاع کشور

    کاربرگۀ شمارۀ ۱۰

    نمودار علت و معلول


     با مطالعه دقیق بخش خوارزمشاهیان درس 12و مطالب درس 14و اطلاعاتی که از سایر منابع دارید، علّت های حمله مغولها به کشور ایران را دسته  بندی کنید و مختصرا بنویسید:

    کاربرگۀ شمارۀ ۱۱

    آثار عصر ایلخانی و تیموری


    هنرمندان و معماران ایرانی در دوران حکومتهای ایلخانی و تیموریان آثار ارزشمندی در رشتههای گوناگون، خلق کردند. به آثار زیر خوب دقت کنید و بگویید هر اثر نشانگر کدام هنر و یا معماری است.






    کاربرگۀ شمارۀ 12

    نقشۀ قارۀ آسیا
    1ــ روی نقشه، نام مکان های مورد نظر را بنویسید:

     


    کاربرگۀ شمارۀ13

    نقشۀ آسیای جنوب غربی

     

    کاربرگۀ شمارۀ14

    محاسبۀ مقیاس

     



    کاربرگۀ شمارۀ 15

    نقشۀ اروپا

     

    کاربرگۀ شمارۀ 16

    نقشۀ افریقا

     

    کاربرگۀ شمارۀ 17

    نقشۀ قاره آمریکا

     

    کاربرگۀ شمارۀ 18

    نقشۀ استرالیا، نیوزیلند

     

    -

    نظرات شما عزیزان:

    منبع مطلب : technology-maku.loxblog.com

    مدیر محترم سایت technology-maku.loxblog.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس تاریخ )

    جواب فعالیتها و کاربرگه های مطالعات هشتم ( 8 درس تاریخ )

    درس 9

    فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 5 صفحه 49 :

    بهرهٔ چندانی از علم و دانش نداشتند - بت می پرستیدند - زنان اغلب از مقام و موقعیت پایینی برخوردار بودند

    نسبت به قبیلهٔ خود تعصب شدید و کورکورانه ای نشان  می دادند – داشتن کینه و حس انتقام جویی

     جنگ و خونریز یهای پیاپی - درگیر یهای قبیله ای و رواج غار تگری

    فعالیت شماره 2 صفحه 50 :

    فعالیت شماره 3 صفحه 50 :

    رسول خدا علاوه بر آنکه مردم را به عبادت خدای یکتا فرا می خواند، پرستش بتها را نکوهش می کرد و از

    سرانجام بد کافران سخن می گفت – از بین رفتن موقعیت اجتماعی مشرکان و بتهایشان که به ضررشان بود

    از گسترش دین اسلام و مخالفت آشکار آن با افکار و عقاید جاهلی، دچار بیم و هراس شدند

    فعالیت شماره 4 صفحه 52 :

    تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان – پیامبر و مسلمانان را مورد آزار و شکنجه قراردادند

    بدترین دشنامها و تهمتها را به رسول خدا نسبت می دادند و برخوردهای زشت و ناپسندی با آن حضرت می کردند

    به شهادت رساندن بسیاری از مسلمانان و وادار کردن آنها به مهاجرت به حبشه  - 

    مشرکان شنیدن قرآن را ممنوع کردند

    فعالیت شماره 5 صفحه 52 :

    پیامبر به علم الهی، ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین توسط موریانه آگاه کرد. وقتی مشرکان

    پیمان را بیرون آوردند،  مشاهده کردند که موریانه تمام عهد نامه را به جز عنوان «بسمک اللهم»

    خورده است. مجموع این مسایل سبب شد که تعهد قریش از بین برود و بنی هاشم بار دیگر آزاد شدند.

    فعالیت شماره 6 صفحه 52 :

    آذار واذیت و شکنجه و سرکوب مسلمانان - تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان

    فعالیت شماره 7صفحه 52 :

    مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه – 1393 سال شمسی و 1435 سال قمری می گذرد

    فعالیت شماره 8صفحه 54 :

    حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ

     ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبحَ عَلَی النُّصُب وَ أَنْ تَسْتَقْسمُوا بالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا

    مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً

    فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ3

    گوشت مردار ، و خون ، و گوشت خوک ، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند ، و حیوانات خفه شده ،

    و به زجر کشته شده ، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند ، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری

     مرده باشند ، و باقیمانده صید حیوان درنده- مگر آنکه ( بموقع به آن حیوان برسید ، و ) آن را سرببرید-

    و حیواناتی که روی بتها ( یا در برابر آنها ) ذبح می شوند ، ( همه ) بر شما حرام شده است و ( همچنین )

     قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه های تیر مخصوص بخت آزمایی تمام این اعمال ، فسق و گناه است-

    امروز ، کافران از ( زوال ) آیین شما ، مأیوس شدند بنا بر این ، از آنها نترسید! و از ( مخالفت ) من بترسید!

    امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین ( جاودان ) شما

    پذیرفتم- امّا آنها که در حال گرسنگی ، دستشان به غذای دیگری نرسد ، و متمایل به گناه نباشند ،

    ( مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند ) خداوند ، آمرزنده و مهربان است.

    درس 10

    فعالیت شماره 1 صفحه 57 :

    اصرار امام علی (ع) بر عمل به قرآن و سنت پیامبر و اجرای عدالت، مبارزه با ریاست طلبان و ثروت اندوزان ،  

    حکومت براساس تعالیم اسلام و روش( سنت) حضرت محمد (ص)  ریاست طلبان اطمینان یافتند که امام به دلخواه آنان عمل نخواهد کرد، عدالت ، خداترسی و پرهیزگاری ،  توجه به آبادانی ،  پرهیز از ظلم و ستم ، صلح طلبی

    فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 6صفحه 59 :

    1 – ت    2 – د    3 – پ    4 – ب    5 – خ    6 – الف    7 – چ     8 – ح     9 – ج     10 – ث

    فعالیت شماره 3  صفحه 59 :

    سه کار شرم برنمی دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود

     درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی.    دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است

     سینه عاقل، صندوق اسرارش می باشد.   انسان در زیر زبان خویشپنهان است.

     قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است.    احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند

    فعالیت شماره 4  صفحه 59 :

    بدست گرفتن قدرت با فریبکاری - یا عدم وفاداری به پیمان صلح  خود با امام حسن (ع ) :

    مغایرت : اسلام دین صداقت است دروغ و حیله در آن جایگاهی ندارد

    با  پول و مقام، اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود می کرد- یا تقسیم بیت المال در میان خویشاوندان خود؛

    مغایرت : استفاده شخصی از اموال عمومی حرام است

     یزید را به جانشینی خود، انتخاب و خلافت را موروثی کرد ؛

    مغایرت : حاکم باید عادل بود و انتخاب حاکم باید با خواست مردم انجام می شد ؛ کاملأ مخالف سنت پیامبر بود

    فعالیت شماره 5  صفحه 61 :

    جلوگیری از گسترش انحراف در دین اسلام  -  اصلاح امت رسول الله  -  امر به معروف و نهی از منکر و

     پیاده کردن سیرهٔ  رسول الله و علی بن ابیطالب  -  آشکار ساختن چهرهٔ واقعی حکومت ستمکار بنی امیه

    تقویت روحیهٔ ظلم ستیزی مسلمانان به ویژه شیعیان

    فعالیت شماره 6  صفحه 61 :

    با عمل به دستورات اسلام و اجرا کردن اهداف قیام امام حسین (ع) – درس گرفتن ازامام و قیام امام

    -  الگو و نمونه قرار دادن در زندگی خود و ترویج آن بعنوان الگوی مناسب ،

    توسط  تمامی آزادی خواهان ، حق طلبان ، آمران به معروف و ناهیان از منکرو مبارزان ظلم و ستم

    فعالیت شماره 7 صفحه 61 :

    بستگی به امکانات مدرسه و سلیقه معلم دارد

    درس 11

    فعالیت شماره 1  کاربرگه شماره 7 صفحه 65 :

     نارضایتی ایرانیان از امپراطوری ساسانی - فقدان حمایت مردمی - بی ثباتی سیاسی - آشفتگی مربوط به جانشینی

    تخت پادشاهی -  اختلافات میان طبقات جامعه - نزاع مذهبی و طبقاتی – قحطی و شیوع بیماری طاعون – نزاع

    میان اشراف - ایمان قوی مسلمانان به اینکه شکست یا پیروزی شهادت در راه خداست و به بهشت خواهند رفت

    فعالیت شماره 2 صفحه 67 :

    ابومسلم به اهداف شوم آنها آگاهی داشت ، بنابراین وجود او را مانعی برسر راه قدرت خویش می دیدند -

    خلفای عباسی عنوان تشریفاتی داشتند  بطوریکه نمی توانستند مستقیما  در اداره امور دخالت کنند و

     قدرت و نفوذ برمکیان به اندازه ای زیاد شده بود که سبب ترس و وحشت خلیفه شده بود ؛

    فعالیت شماره 3 صفحه 67 :

    سرزمین عباسیان شامل ایران – عراق – ماوراء النهر – شبه جزیره عربستان و قسمتهایی از شمال افریقا و

     جنوب اروپا بود -    پایتخت عباسیان : بغداد بود

    فعالیت شماره 4 صفحه 67 :

    الف :  1 - هردو حکومت را با توسل به زور و حیله و نیرنگ وفریب دادن مردم بدست آورده بودند

    2 – هردو با امامان و شیعیان دشمنی داشتند چون آنها را مانعی بر سر راه خود می دیدند

    3 – هردو به عیش و نوش و خوشگذرانی می پرداختند

    ب : عباسیان در اداره امور حکومت و مقام وزارت و فرماندهی سپاه از ایرانیان بهره می بردند

    اما امویان به غیر اعراب ارزشی قائل نبودند و مورد تحقیر و توهین قرار می دادند و

     در بیشتر ولایات ایران از سران و بزرگان قبایل عرب استفاده می کردند تا اینکه بتوانند کنترل کنند

    درس 12

    فعالیت شماره 1 صفحه 70 : خیر –

    طاهریان و سامانیان به شرط پرداخت مالیات و حفظ حکومت به تأیید خلیفه رسیدندو مورد حمایت وی قرار گرفتند

    اما صفاریان – علویان طبرستان و آل بویه بدون اجازه خلفای عباسی حکومت خود را بر پا کردند وبه هیچ

    شرایطی حاضر به اطاعت از عباسیان نبودند و با آنها دشمنی هم می کردند

    فعالیت شماره 2 صفحه 70 :

    نتیجه می گیریم که عباسیان حکومت را با حیله و نیرنگ بدست گرفته بودند و قابل اعتماد نیستند

     چون آنهایی  که به عباسیان خدمت کرده بودند نهایتأ با بی رحمی عباسیان به قتل می رسند و

     به این دلیل صفاریان با آنها دشمن بودند

     فعالیت شماره 3 صفحه 72 :

    درس 13

    فعالیت شماره 1 صفحه 82 : 

    برای اداره ی قلمرو وسیع خود از وزیران ایرانی بهره می بردند و بخاطر مدیریت آنها اوضاع اقتصادی و فرهنگی بهتری داشتند وضمنأ این دوره به عصر وزیران بزرگ نیز معروف شده است ،

    زبان فارسی در این دوره رواج کامل یافت و بیشتر پادشاهان سلجوقی در گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی و سخن پارسی و تشویق و ترغیب شعرا و نویسندگان فارسی‌زبان و گسترش فرهنگ و دانش‌ کوشش فراوان کردند.

    فعالیت شماره 2کاربرگه شماره 8 صفحه 82 : 

    فعالیت شماره 3 صفحه 82 : 

    زیرا ترکیه که جزو امپراتوری روم شرقی بود و در جنگ ملازگرد به تصرف سلجوقیان ایران درآمد و

    بناهایی همچون بناهای ایرانی ساخته شد .

    فعالیت شماره 4 صفحه 83 : 

    جنگ‌های صلیبی به سلسله‌ای از جنگ‌های مذهبی گفته می‌شود که به دعوت پاپ توسط شاهان و نجبای اروپایی داوطلب برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان برافروخته‌شد ،

    شرکت‌ کنندگان‌مسیحی‌در این‌جنگ‌به‌دستور پاپ‌ بر روی‌شانه‌راست‌لباس‌یا زره‌خود نشان‌صلیب‌می‌دوختند

     شامل 8 جنگ است از سال 1096 تا 1291 م . می باشد ، این جنگ در مجموع حدود 200 سال طول کشید.

    دستاورد جنگهای صلیبی :  اروپاییان طی جنگهای صلیبی با تمدن پررونق اسلامی آشنا شدند و علاوه بر غنائم

    مادی ، گنجینه معنوی گرانبهایی از فرهنگ اسلامی با خود به ارمغان بردند.  شکوفایی تجارت خارجی - نوگرایی

    در اندیشه غربی به دلیل آشنایی با متفکران و فیلسوفان مسلمان؛ تحول علوم فرهنگی، پزشکی - رونق اقتصادی

    اروپاییان و برای رنسانس زمینه مساعدی فراهم شد.

    فعالیت شماره 5 صفحه 83 : 

    ‌توهین و بدرفتاری ترکان‌ سلجوقی با ساکنان‌مسیحی‌بیت‌المقدّس زمینه‌ساز شروع‌ جنگ‌ شد

    مهم‌ترین ‌عامل ‌سیاسی ‌را باید ضعف ‌و انحطاط یا مورد تهدید قرار گرفتن ‌امپراتوری ‌روم‌ شرقی‌ (بیزانس‌) دانست‌.

    مردم ‌غرب ‌اروپا در اواخر سده ‌پنجم‌/ یازدهم ‌دچار خشکسالی‌،  قحطی‌، بیماری‌های ‌واگیر و غیره‌ بودند.

    در چنین‌ اوضاعی‌ مردم ‌فرانسه‌ دعوت‌ پاپ ‌و  کلیسا را به ‌شرکت‌ در جنگی ‌مقدّس‌ به ‌امید وعده‌های ‌آنان

    ‌به‌ زندگی ‌بهتر، رهایی‌از فقر و بردگی‌، و کسب‌ثروت‌و نیز زیارت ‌ سرزمین ‌موعود در فلسطین‌ ،

    آمرزش ‌گناهان ‌و‌گاه ‌نیز برای ‌کسب‌ شهرت‌ یا ماجرا جویی ‌اجابت ‌کردند.

    درس 14

    فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 9 صفحه 86 :

    1 - 1 عمیدالملک کُندری : وزیر طغرل    2 خواجه نظام الملک توسی :   وزیر آلب ارسلان و ملکشاه

    2 -  عمیدالملک کُندری به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بود و برایش

    ناخوشایند بود دفاتر حکومتی به زبان فارسی نباشد به همین سبب دستور داد  دفترها و نامه ها به خط و زبان

    فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.

    3 -  خواجه نظام الملک توسی

    4 - آموختن آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری  به صورت پند و اندرز به سلجوقیان گله دار و بیابانگرد

    5 – هر دوبا تدبیر صحیح خود برای عمران و آبادانی سرزمین خود و رونق تجارت و کشاورزی و

     سر و سامان دادن اوضاع مملکت کوشش زیادی کردند

    فعالیت شماره 2 صفحه 86 :

    عَرْض                  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

    اشراف                  سازمان بازرسی کل کشور

    استیفا                    سازمان امور اقتصادی و مالیاتی

    درس 15

    فعالیت شماره 1 صفحه 93 :  خیر -

     این موضوع  بهانه ای بیش نبود:  ضعیف بودن حکومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان محلّی .

    این قبایل به سبب افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزیر بودند برای تأمین زندگی و دستیابی به سرزمینهای آباد و

    تصاحب ثروت به همسایگان روی آورند ، روحیه ی خشن و جنگجویی داشتند

    و با از بین رفتن قرا ختاییان با ایران همسایه شدند و با تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیان حمله کردند

    فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 10صفحه 93 :

    علت مربوط به مبدأ ( مغولها ) :

    افزایش جمعیت -  کمبود مراتع و چراگاه – نبودن زمینهای آباد و حاصلخیز-  بدست آوردن سرزمینی تازه و

     کسب غنائم  -  زندگی در آب و هوای سرد و خشک وتقویت روحیه ی خشن و جنگجویی

    علت مربوط به مقصد ( ایران ) :

    ضعیف بودن حکومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان محلّی و نفاق سران کشوری با یکدیگر

    همجواری مغولان و خوارزمشاهیان با نابود شدن قراختائیان توسط سلطان محمد خوارزمشاه که مانعی بود

    دخالت و نفوذ ترکان خاتون، مادر سلطان محمد در کارها - تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیان

    توجه شدید مغولان به امر تجارت و نفوذ در غرب و مانع تراشی خوارزمشاهیان

    فعالیت شماره 3 صفحه 93 :

    مغولها اقوامی وحشی و بیابانگرد بودند و به هرجا که رسیدند شهرها و آبادی ها را غارت و ویران کردند و

    همه ی مردم را با فجیع ترین وضع کشتند و برکسی هم رحم نکردند و اثرات زیانباری بر جای گذاشتند

    فعالیت شماره 4 صفحه 93 :

    اترار – بخارا – گرگانج – سمرقند – مرو – توس – نیشابور – هرات – بلخ

     ری – همدان – اردبیل – تبریز – مراغه

    فعالیت شماره 6 صفحه 97 :

    بخاطر اینکه همه ی افراد از ارزش والای انسانیت برخوردارند و زمانی که تسلیم می شوند باید با آنها مدارا شود

    آثار فرهنگی و بناهای تاریخی یک کشورهم اختصاص به یک دوره خاصی ندارد که به راحتی تخریب کنند

    بخاطر اینکه غیرنظامیان هم نمی توانند از خود دفاع کنند نباید مورد تهاجم قرار بگیرند

    درس 16

    فعالیت شماره 1 صفحه 101 :

    شباهت : داشتن ایوانها و گنبدها

    طاق بندی ، گچبری و کاشی کاریهای زیبا و اعجاب انگیز

    فعالیت شماره 2 صفحه 103 :

    پس از هجوم مغولان وحشی  به ایران، دانشمندان و بزرگان ایرانی کوشیدند که خوی خشن و ویرانگر

    بیابانگردان مغول را مهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند، مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی

    اسلامی آشنا کردند و راه و رسم کشورداری را به آنان آموختند.

    سرانجام بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی، ایلخانان به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و پس از

    چند دهه ایلخانان مغول به فرهنگ و تمدن ایران، علاقه مند شدند و برای عمران و آبادانی تلاش کردند.

    در واقع فرهنگ ایرانی اسلامی ما برزور شمشیر وحشی ها غالب و پیروز شد

    فعالیت شماره 3 کاربرگه شماره 11 صفحه 103 :

    از راست به چپ : 1 سفالگری و نگارگری 2 فلز کاری 3  سفالگری و نگارگری 4  شیشه گری

    5 نگار گری و تذهیب (کتاب آرایی )  6 نگارگری  7 کاشی کاری  8 گچ بری

    فعالیت شماره 4 صفحه 103 :

    تلاش و کوشش عالمان و وزیران ایرانی – علاقه مندی مردم و دانشمندان ایرانی به عمران و آبادانی کشور و

    علاقه مندی به فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی  - اعتقاد محکم و راستین مردم  و صبر و بردباری

    برتری فرهنگی ایرانیان به مغولها و تیموریان و تغییر نگرش وعلاقه مندی آنها نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی

    منبع مطلب : younesbakhshi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت younesbakhshi.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    سانیاعمرانی : جواب کار برگه ۴مطالعات چرا نیست

    سانیاعمرانی : چرا گاربرگه ۴مطالعات نیشت

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    کاربرگ. شماره4 11 روز قبل
    0

    فرض کنید زمان...

    لیلی 12 روز قبل
    0

    چرا جواب کاربرگه۴و۵ نیست

    لیلی 12 روز قبل
    -1

    چرا جواب کار برگه ۴ نیست🤔🥺لطفا بذارید🌷

    والیبال 13 روز قبل
    -1

    ج چرخ کاربرگه 4 کامل نیست؟

    والیبال 13 روز قبل
    -1

    چرا کاربرگه ۵ کامل نیست؟

    مهدیه 11 ماه قبل
    3

    آخه‌چرا‌کاربرگه‌شماره‌۴ندارهخوب‌ولی‌باید‌کامل‌بشه

    سانیاعمرانی 12 ماه قبل
    4

    چرا گاربرگه ۴مطالعات نیشت

    سانیاعمرانی 12 ماه قبل
    5

    جواب کار برگه ۴مطالعات چرا نیست

    برای ارسال نظر کلیک کنید