توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب سوالات فصل سوم علوم دوم دبستان

    1 بازدید

    جواب سوالات فصل سوم علوم دوم دبستان را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    درسنامه درس سوم علوم دوم دبستان (درس زندگی ما و گردش زمین1)

    درسنامه درس سوم علوم دوم دبستان (درس زندگی ما و گردش زمین1)

    همراهان عزیز دوم دبستان در فایل های pdf زیر درسنامه فصل سوم علوم دوم دبستان، درس زندگی ما و گردش زمین1 را برای شما قراردادیم.

    در ادامه تصاویر درسنامه را در اختیار شما قرارمی‌گیرد.

    جهت پرینت می‌توانید از فایل‌های pfd پایین استفاده کنید.


    منبع مطلب : www.kanoon.ir

    مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب سوالات علوم

    بسمه تعالی

    درس اول :

    ایستگاه فکر :صفحه ی  15

    کدام یک می تواند مشاهدات خود را دقیق بیان کند ؟ چرا ؟

    سمیه – چون برگه ی یادداشت خود را به همراه دارد ولی مینا برگه ی یادداشت خود را گم کرده و نمی تواند مشاهدات خود را دقیق بیان کند .

    -------------------------------------------------------------------------------------------

    درس دوم :

    گفت و گو کنید :صفحه ی  17

    چرا هوا در تصویراول آلوده شده است ؟ چون تعداد ماشین ها در تصویر زیاد است .

    چگونه می توانیم هوایی سالم داشته باشیم ؟ به جای ماشین های شخصی از ماشین های نقلیه ی عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده کنیم – استفاده از دوچرخه – کاشتن درخت – ساختن کارخانه در اطراف و دور تر از شهر ها –

    علم و زندگی :صفحه ی 17

    هوای آلوده چه اثراتی بر زندگی جانوران و گیاهان دارد ؟ به سلامت جانوران و گیاهان آسیب می رسد و باعث خشک شدن گیاهان و باعث کوتاه شدن عمر انسانها و حیوانات می شود.

    فعالیت :ص17

    1-    چه می بینید؟ دود داخل شیشه جمع می شود .

    2-    اگر در بطری را باز کنیم چه می شود ؟ دود به آرامی از بطری خارج می شود .

    3-    چه اتفاقی می افتد ؟ قسمتی از دودها با آب به ته ظرف می رود

    آب چه رنگی می شود ؟ آب تیره و به رنگ خاکستری می شود .

    سوال زیر تصویر: صفحه ی 18

    چرا این جانوران از بین رفته اند ؟ به دلیل ریختن آشغال ها – ریختن فاضلاب خانه ها – ریختن فاضلاب ها و مواد سمی کارخانه ها به داخل رودخانه ها و دریا ها

    سوال بالای تصویر صفحه ی  19:

    انسان از آب چه استفاده هایی می کند ؟ در آبیاری زمین های کشاورزی – خوردن – پخت و پز –

    شست و شو – گردش و تفریح به وسیله ی کشتی و قایق – حمل و نقل –

    سوال وسط دو تصویر صفحه ی  19 :

    جانوران و گیاهان از آب چه استفاده هایی می کنند ؟ برای شست و شو و خوردن و بعضی حیوانات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند مانند : ماهی

    گفت و گو کنید صفحه ی  19 :

    اگر آب رودخانه ای خشک شود برای جاندارانی که در آن رودخانه و اطراف زندگی می کنند چه اتفاقی می افتد ؟ جانورانی که در داخل آب زندگی می کنند می میرند و جانورانی که در اطراف آن زندگی هستند زندگی برایشان سخت و کم کم از بین می روند .

    علم و زندگی صفحه ی 20 :

    از معلم خود بپرسید در تصفیه خانه چگونه آب رودخانه را به آب قابل آشامیدن تبدیل می کنند ؟

    آب رودخانه ها پشت سد جمع می شود به سمت تصفیه خانه می روند به این ترتیب که مواد اضافی و گل و لای آب با کمک صافی گرفته می شود و بعد با کمک مواد ضدعفونی مانند کلر آب ضد عفونی می شود میکروب در آب از بین می رود سپس با کمک لوله آب را ار تصفیه خانه به منازل انتقال می دهند .

    سوال بالای تصویر صفحه ی 21 :

    درس سوم :

    مشاهده کنید صفحه ی  23 :

    چه مقدار از توپ روشن می شود ؟ نیمی از توپ که در مقابل نور است روشن و نیمی دیگر که پشت به نور  است تاریک می شود .

    گفت و گو کنید صفحه ی  23 :

    روز و شب چگونه به وجود می آید ؟ از گردش کره ی زمین به دور خودش در مدت 24 ساعت شب و روز به وجود می آید .

    آزمایش کنید صفحه ی 25 :

    آیا تغییر دمای آب به سرعت اتفاق می افتد ؟ چگونه ؟ خیر – آب نیز مانند زمین کم کم گرمای خود را از دست می دهد و سرد می شود .

    ایستگاه فکر صفحه ی  25 :

    آیا صبح که خورشید طلوع می کند زمین به طور ناگهانی گرم می شود ؟ خیر – زمین به آرامی گرم می شود .

    آیا عصر که خورشید غروب می کند زمین به طور ناگهانی سرد می شود ؟ خیر – گرم و سرد شدن زمین به آرامی صورت می گیرد .

    گفت و گو کنید صفحه ی 27 :

    به نظر شما نور خورشید بر زندگی ما و سایر جانداران چه اثری دارد ؟ غذاسازی در گیاهان به وسیله ی نور خورشید است – بسیاری ازجانداران فعالیت های شبانه روزی خود را به کمک نور خورشید انجام می دهند .

    آزمایش کنید صفحه ی  28 :

    جواب : دانه هایی که داخل پارچه و پشت پنجره ی اتاق بودند بهتر رشد کرده اند چون گرمای خورشید باعث شده است تا آن ها جوانه بزنند ولی دانه هایی که داخل پارچه در داخل یخچال بوده اند به دلیل نبودن گرمای خورشید هنوز جوانه نزده اند .

    ------------------------------------------------------------------------------------

    درس چهارم :

    آزمایش کنید صفحه ی  31 :

    کدام سکه بیشتر گرم شده است ؟ چرا ؟ سکه ای که به صورت راست به آن نور تابیده شده است گرم تر است زیر نور وقتی به صورت مستقیم تابیده می شود گرمای بیشتری تولید می کند .

    مشاهده های خود را یادداشت کنید ؟ هر چقدر سکه به نور نزدیک باشد گرمای بیشتری دریافت می کند .

    گفت و گو کنید صفحه ی  31 :

    هر چقدر نور به صورت مستقیم بتابد سکه ها گرمای بیشتری دریافت می کند .

    آزمایش کنید صفحه ی  31 :

    دماسنجی که نور به آن راست تابیده است دمای بالاتری دارد .

    بادنما بسازید صفحه ی  34 :

    جواب سوال 6 :  جهت حرکت ابرها – جهت حرکت پرچم – جهت حرکت برگ ها درختان –

    فرفره بسازید صفحه ی  34 :

    آیا با فرفره می توان فهمید سرعت باد زیاد است یا کم ؟ چگونه ؟ بله – هر چقدر تند تر بچرخد سرعت باد بیشتر و هر چه قدر آرام تر بچرخد سرعت باد کم تر است

    ------------------------------------------------------------------------------------

    درس پنجم :

    سوال بالای تصویر صفحه ی  39 :

    شما در محیط زندگی خود با شنیدن صدا یا دیدن نور از چه چیزهایی آگاه می شوید ؟ برای مثال صدای آژیر آتش نشانی نشانه ی این است که جایی آتش گرفته و گروهی در خطر است .

    گفت و گو کنید صفحه ی  39 :

    اگر راننده ای ناشنوا باشد چگونه متوجه نزدیک شدن آمبولانس می شود ؟ با دیدن نور چراغ بالای آمبولانس

    عابر نابینا چکونه متوجه آمدن آمبولانس می شود ؟ با صدای آژیر آمبولانس

    وظیفه ی راننده ها هنگام نزدیک شدن آمبولانس چیست ؟ از مسیر آمبولانس کنار رفته و راه را برای عبور آمبولانس باز نمایند .

    مقایسه کنید صفحه ی 41 :

    کدام بلند تر است ؟ هنگام دست زدن دو انگشتی صدای کم و کوتاه است ولی در دست زدن با دو دست صدا بلند تر است .

    چگونه می تواند با طبل و سوت هم صدای بلند و هم صدای آهسته تولید کرد ؟ با آرام زدن به روی طبل صدای آرامی به گوش می رسد و هرچه ضربه ها محکم تر باشد صدای طبل هم بلندتر و کلفت تر خواهد بود با آهسته دمیدن در سوت صدا کوتاه تر و هر چه محکم در سوت بدمیم صدایش بلند تر خواهد بود .

    از میان صداهای گاو – جوجه – کلاغ کدام صدا از همه نازک تر است ؟ جوجه

    کدام صدا از همه کلفت تر است ؟ گاو

    کار در منزل صفحه ی 41 :

    صدای پدر از همه کلفت تر و برادر کوچک تر از همه نازک تر است .

    آزمایش کنید صفحه ی 42:

    آیا می دانید صدا چگونه تولید می شود ؟ وقتی چیزی در هوا می لرزد صدا تولید می گردد .

    مشاهده کنید صفحه ی 42 :

    بله – لرزش تارهای صوتی در گردن را حس می کنیم .

    آزمایش کنید صفحه ی 43 :

    2- کدام حالت صدا کلفت تر است ؟ وقتی مداد ها به هم نزدیک باشد صدا نازک تر و وقتی مداد ها از هم دور باشد صدا کلفت تر است .

    4-    در کدام حالت صدا نازک و در کدام حالت صدا کلفت است ؟ وقتی بطری خالی باشد صدا کلفت و وقتی بطری پر از آب باشد صدا نازک می باشد .

    سوالات زیر تصویر صفحه ی 44 :

    1-    صدای تلفن – آیفون – آژیر ماشین آتش نشانی – صدای اذان – گریه ی کودک – صدای زنگ ساعت

    2-    صدای چکش کارگر – بوق قطار – صدای هواپیما- صدای بوق موتور سیکلت

    3-    صدای آزار دهنده صدای بوق ماشین – صدای پیام رسان زنگ مدرسه

    گفت  و گو کنید صفحه ی 45 :

    صدای آژیر آتش نشانی جهت رفتن به محل آتش سوزی – صدای آژیر آمبولانس جهت بردن مریض – صدای اذان گفتن وقت نماز –

    ---------------------------------------------------------------------------------

    درس ششم :

    گفت و گو کنید صفحه ی 47 :

    چه راه حلی را بیان می کنید ؟ استفاده از تابلوهای راهنمایی و رانندگی – چراغ راهنما – حضور بیشتر پلیس ها در معابر با حرکات دست به جای سوت زدن –

    هر رنگ نور چراغ راهنمایی چه پیامی را به راننده ها می دهد ؟

    رنگ سبز یعنی اجازه ی عبور – رنگ زرد یعنی احتیاط – رنگ قرمز هشدار و ایست –

    وقتی چراغ مخصوص عابر پیاده قرمز است وظیفه ی ما چیست ؟ پشت خط عابر صبر کنیم تا چراغ عابر سبز شود تا بتوانیم از خیابان عبور کنیم .

    سوال زیر تصویر صفحه ی 49 :

    چه اجسام دیگری از خودشان نور دارند ؟ لامپ روشن – رعد و برق – شمع روشن – ستارگان – کرم شب تاب و خورشید –

    چرا در روز روشن که لامپ ها روشن نیستند می توانیم ببینیم ؟ چون خورشید همه جا را روشن می کند و نور کافی برای دیدن داریم .

    گفت و گو کنید صفحه ی 50 :

    Jچرا سایه تشکیل می شود ؟ چون نور نتوانسته است از جسم عبور کند در نتیجه پشت جسم سایه تشکیل شده است .

    Jآیا سایه ی تمام اجسامی که در مقابل نور گرفتید مثل هم تیره است ؟ خیر- مثلا اجسامی مانند پاک کن و مداد سایه ای تیره دارند و اجسامی مثل لیوان و شیشه سایه ای روشن دارند .

    Jآیا با شیشه هم می توانید سایه ای درست کنید؟ امتحان کنید . مقدار زیادی از نور از شیشه عبور می کند وسایه ی  بسیار روشنی از آن دیده می شود .

    Jنتیجه ی فعالیت و گزارش به کلاس دهید ؟ اگر جسم کدری را مقابل نور قرار دهیم پشت آن جسم فضای تاریکی به وجود می آید که به آن سایه می گویند اما اگر جسم شفافی را در مقابل نور قرار دهیم نور از جسم عبور کرده و سایه تشکیل شده به سختی دیده می شود .

    ایستگاه فکر صفحه ی 50 :

    بله – به زیر یک سایبانی می رویم – یا می توانیم به روی سایه ی خود آب بریزیم و سایه ی خود را از بین ببریم .

    ساعت آفتابی بسازید صفحه ی 51 :

    4-    سایه ها 9 صبح بلندتر است و ساعت 12 کوتاه تر است و هر چه به عصر نزدیک می شود سایه بلند تر می شود .

    خارج از کلاس صفحه ی 51 :

    کبوتر نامه بر – روشن کردن آتش و تولید دود – اسب های تندرو –

    جمع آوری اطلاعات صفحه ی 52 :

    نور بالای ماشین : افزایش وسعت دید راننده در رانندگی شب

    چراغ های جلوی ماشین : روشنکردن مسیر راننده در شب

    چراغ راهنما : بیانگر جهت حرکت راننده به چپ یا راست

    چراغ ترمز : بیانگر ایست ماشین جهت راهنمایی راننده ی پشت

    چراغ چشمک یا احتیاط : بیانگر اعلام خطر در جلوبه رانندگان پشت ماشین

    ---------------------------------------------------------------------------------

    درس هفتم :

    گفت و گو کنیدصفحه ی 55 :

    J مسیر حرکت وسایل نقلیه در جاده شلوغ تر است یا در شهر یا در روستا ؟ معمولا داخل شهر های بزرگ شلوغ تر از جاده و روستا است . اگر جاده ها اصلی و بزرگراه یا اتوبان باشد نیز مسیر حرکت در این مکان ها شلوغ تر است .

    J فکر می کنید خودرو های یک خیابان چه مقدار بنزین مصرف می کنند ؟ بسیار زیاد

    J به نظر شما دود خودروها چه زیان هایی دارد ؟ هوا آلوده می شود و با آلودگی هوا سلامت انسانها و گیاهان و حیوانات به خطر می افتد .

    جمع آوری اطلاعات صفحه ی 56 :

    در جایگاه سوخت چه سوخت هایی وجود دارد ؟ و هر یک از خودرو ها چه سوختی را مصرف می کنند ؟ بنزین – گاز – گازوئیل – بعضی از آنها فقط بنزین می زنند برخی از آنها دوگانه سوز هستند هم بنزین و هم گاز می زنند – ماشین هایی مثل کامیون و اتوبوس هم گازوئیل استفاده می کنند .

    گفت وگوکنید صفحه ی 56 :

    به جای استفاده از تعداد زیادی ماشین که باعث ترافیک و استفاده ی زیادی از سوخت و آلودگی هوا بهتر است از وسایل نقلیه ی عمومی مثل اتوبوس استفاده کنیم .

    سوال پایین صفحه ی 57:

    خیر – خیر – چون باعث آلودگی هوا می شود و اگر از چوب به عنوان سوخت استفاده شود به زودی باعث نابودی جنگل ها می شود .

    ایستگاه فکر صفحه ی 58 :

    J چه مشکلاتی برای ما به وجود می آید ؟ برای جابه جا کردن بارها از حیواناتی مانند اسب و الاغ استفاده کنیم و برای جابه جایی در سطح شهر از دوچرخه و کالسکه استفاده کنیم .

    J آیا ما حق داریم هر چقدر می خواهیم از سوخت ها استفاده کنیم ؟ خیر – چون سال ها طول می کشد این سوخت ها جایگزین شود .

    سوال زیر تصویر صفحه ی 59:

    در گروه خود استفاده از خورشید را به جای سوخت ها با هم مقایسه کنید و به کلاس گزارش دهید ؟

    اگر از نور و گرمای خورشید برای روشنایی و گرم کردن خانه و نیز حرکت در آوردن قطارها و هواپیما استفاده شود سوخت ها برای آینده ها ذخیره می شود .

    نکته ی تاریخی صفحه ی 59 :

    از چراغ نفتی که سوخت آن نفت بوده است و گاهی هم از چوب جهت گرم کردن استفاده می شد .

    سوال پایین صفحه ی 60 :

    زمانی که هوای بادکنک ماشین تمام می شود چه اتفاقی می افتد ؟ ماشین دیگر حرکت نمی کند

    سوال زیر تصویر صفحه ی 61:

    چه تفاوت هایی دارند ؟ ماشینی که زودتر به خط پایان رسید بادکنک های بزرگتری دارد و قرقره های بزرگتری برای آن استفاده شده است .

    ایستگاه فکر صفحه ی 61 :

    فایده ها = آلوده نشدن هوا – کم خرج بودن

    ضرر ها = باد در بادکنک ها همیشگی نیست و تمام می شود .

    J به نظر شما آیا مجبور می شویم روزی از ماشین بادی استفاده کنیم ؟ اگر در مصرف سوخت ها صرفه جویی نکنیم ممکن است این اتفاق بیفتد .

    ------------------------------------------------------------------------------

    درس نهم :

    سوال قسمت اول درس صفحه ی 65 :

    نام میوه هایی را که می شناسید در یک فهرست بنویسید ؟  انگور – انار – سیب – خرما- هندوانه –

    کار در کلاس صفحه ی 65 :

    دانه ها را خارج کرده و با دقت مشاهده کنید . دانه های ریزو درشتی دیده می شود که برخی نرم و برخی سفت هستند .

    سوالات پایین تصویر صفحه ی 65 :

    1-    تعداد دانه ها در خیار – هندوانه – توت فرنگی – لوبیا سبز بیشتر  و در سیب – آلو – زرد آلو کمتر است .

    2-    دانه هایی مثل هلو و شلیل دانه هایی سفت دارند و دانه های خیار و توت فرنگی نرم هستند.

    گفت و گو کنید صفحه ی 65 :

    بعضی از دانه ها خوراکی هستند بعضی غیر خوراکی هستند – دانه ها از نظر شکل  رنگ – اندازه – وزن فرق دارند ولی همه ی آنها پوسته – اندوخته – گیاهک دارند .

    جمع آوری اطلاعات صفحه ی 65 :

    نخود فرنگی – حبوبات – خیار – گردو – بادام – فندق –و .......

    به جز خوردن دانه ها دوباره می توانیم آنها را بکاریم و مجدد تبدیل به گیاه کنیم – از برخی دانه ها می توان برای درمان استفاده کرد – از بعضی دانه ها هم برای مصرف بهداشتی استفاده می شود – از بعضی هم روغن گیری می شود مانند دانه ی آفتابگردان –

    علم و زندگی صفحه ی 66 :

    میمون – خرگوش – مورچه – پرندگانی مانند گنجشک – طوطی و .....

    ایستگاه فکر صفحه ی 68 :

    انسان ها – حیوانات –باد – آب –

    چون سبک هستند و به راحتی توسط باد و حیوانات و آب جابه جا می شوند.

    گفت و گو کنید صفحه ی 68 :

    بعضی از دانه های سنگین هم توسط خود انسان کاشته یا با پرتاب به منطقه ای باعث رشد گیاه جدید می شود .

    ----------------------------------------------------------------------------

    درس دهم :

    مشاهده کنید صفحه ی 72 :

    5-    مورچه ها با همکاری یکدیگر هر روز قسمتی از خاکرا کنار می زنند و با ایجاد تونل های باریک و طولانی و منظم لانه هایی درون خاک درست می کنند این لانه ها به یکدیگر راه دارند .

    گفت و گو کنید زیر تصویر صفحه ی 72 :

    لانه برای جانوران چه فایده هایی دارد؟ آن ها را از سرما و از حمله ی حیوانات حفاظت می کند و جای مناسبی برای گذاشتن تخم ها و یا به دنیا آوردن تخم ها است .

    گفت و گو کنید پایین صفحه ی 73 :

    درس یازدهم :

    گفت و گو کنید پایین صفحه ی 79 :

    چه کسانی برای بزرگ شدن شما تلاش کرده اند ؟ برای قدردانی از ایشان چه کارهایی انجام می دهید ؟ پدر و مادر – سعی می کنیم بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم – خوب درس بخوانیم و همیشه از آنها به خاطر زحمت هایشان تشکر کنیم .

    علم و زندگی صفحه ی 80 :

    درس دوازدهم :

    گفت وگو کنید صفحه ی 85 :

    تفاوت ها = سیب یک میوه است ولی قند از گیاه نیشکر است و میوه به حساب نمی آید .

    شباهت ها = هر دو جا اشغال می کند – هر دوماده هستند – هر دو خوراکی هستند –

    ایستگاه فکر صفحه ی 86 :

    J آیا گردو و کشمش و پسته مواد جامد هستند ؟به چه دلیل ؟ بله – چون اگر در هر ظرفی ریخته شوند شکل اصلی خود را از دست نمی دهند و شکل مشخصی دارند .

    J کنجد و شکر چطور ؟ بله – شکر و کنجد هم جامد هستند چون شکل مشخصی دارند .

    شکلات آجیلی درست کنید سوال وسط صفحه ی 88 :

    چه تفاوتی بین شکلات ها در مرحله ی 1 و 2 و 3 وجود دارد ؟ در حالت 1 جامد - در حالت 2 بین جامد و مایع - حالت 3 کاملا مایع است .

    دلیل آن چیست ؟ گرما باعث تغییر حالت شکلات ها شده است .

    هشدار صفحه ی 89 :

    درس سیزدهم :

    گفت و گو کنید صفحه ی 91:

    در جشن کلاس شما چه موادی اضافه آمده است ؟ میوه – ظرفهای یکبار مصرف پلاستیکی و کاغذی

    شما برای نگهداری آنها چه راههایی را پیشنهاد می کنید ؟ میوه ها را در یخچال می گذاریم – و ظرفهای یکبار را در کمد نگه می داریم تا در مراسم دیگر استفاده کنیم .

    آزمایش کنید صفحه ی 92 :

    5-نخودچی های درون ظرف مرطوب بعد از یک هفته تغییر رنگ می دهند و بوی نامطبوع و بدی دارند اگر جای آنها گرم و تاریک هم باشد کپک می زنند .

    7- بعد از یک هفته در لیوانی که در آن 10 قطره آب اضافه کرده ایم را باز می کنیم نخودچی ها نرم شده اند و با فشار به سادگی له می شوند ولی نخودچی های لیوان خشک به همان شکل باقی می مانند .

    پیش بینی کنید صفحه ی 92 :

    کاغذ را بسیار نازک – بیسکویت ها را خمیری شکل – گچ را هم به شکل خمیر – آرد را هم به شکل خمیر –شکر هم در آب حل می شود .

    سوال زیر تصویر صفحه ی 94:

    شما برای تمیز کردن ظرفها چه کارهایی را پیشنهاد می کنید ؟ با آب گرم ظرف ها را بشوییم چون گرما باعث بهتر پاک کردن چربی ها می شود .

    آزمایش کنید صفحه ی 94 :

    4-دستمالی که با آب گرم و مواد شوینده شسته شده بود زودتر و راحت تر تمیز می شود .

    سوالات پایین تصویر صفحه ی 95 :

    1-    از پوست میوه ها می شود کود درست کرد –کاغذهای بی مصرف دوباره به کارخانه ها برده و مجدد تبدیل به کاغذ می شود و قوطی و ظرف های پلاستیکی مجدد بازیافت و استفاده می شود .

    2-    در تابستان – چون گرما سریعتر باعث فاسد شدن زباله ها می شود .

    3-    باید در کیسه های سر بسته و در سطل های زباله و در خیابان های اصلی منتقل کرد .

    ایستگاه فکر صفحه ی 95:

    ما چگونه می توانیم به ماموران شهرداری در جابه جایی زباله ها کمک کنیم ؟ سر ساعت تعیین شده با جداسازی زباله های مختلف بیرون و در ظرف های مشخص شده بگذاریم .

    -----------------------------------------------------------------------------------

    درس چهاردهم :

    سوال پایین صفحه ی 99 :

    1-کاشت گندم توسط کشاورز 2-برداشت گندم با ابزارهای مختلف3-آرد کردن گندم با آسیاب4-درست کردن خمیر 5-پختن نان توسط نانوا در تنور

    ایستگاه فکر ص 100:

    در زمان های گذشته آسیاب های بادی-آبی – سنگی – دستی ولی امروزه با افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی از آسیاب های برقی استفاده می شود .

    سوال بالای تصویر ص 101 :

    با یکدیگر مقایسه کنید؟ تهیه ی خمیر به وسیله ی دست مخصوصا در مقدار زیاد وقت گیر است و در خمیر کردن دستی فقط می توانیم مقدار کمی آرد را تبدیل به خمیر کنیم .

    سوالات پایین تصویر ص 103 :

    برای آنکه مقدار کمتری نان دور ریخته شود چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید ؟ نانواها کیفیت نان را بالا ببرند – ما هم به مقدار نیاز نان بخریم تا اسراف نشود .

    منبع مطلب : talash2811.blogfa.com

    مدیر محترم سایت talash2811.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نکات کلیدی و سوالات علوم دوم ابتدایی

    فصل 3 و 4 گردش زمین 1 و 2 

    نکات کلیدی فصل 3 گردش زمین 1 

          زمینی که ما در آن زندگی می کنیم به شکل توپ است که به آن کره می گویند خداوند برای 

         روشن شدن زمین خورشید را آفریده است وقتی خورشید به زمین می تابد فقط قسمتی از 

         زمین را روشن می کند به قسمتی که روشن است روز و قسمتی که تاریک است شب می گویند

         زمین هر 24 ساعت یک بار به دور خودش می چرخد که به آن یک شبانه روز می گویند و از حرکت 

         زمین به دور خودش شب و روز به وجود می گویند به گرمی و سردی هوا دمای هوا می گویند 

         دمای هو را با دماسنج اندازه گیری می کنند گیاهان با استفاده از نور خورشید غذا می سازنند 

          بعضی از حیواات و گیاهان در شب فعالیت می کنند گیاهان مثل : شب بو ،لاله عباسی 

         حیوانات مثل : جغد ، خفاش در شب فعالیت می کنند 

         شغل ها مثل : پرستاران ، آتش نشانی 

    نکات کلیدی فصل 4 گردش زمین 2  

        نور و گرمای خورشید به همه جای زمین یکسان نمی رسد زیرا خورشید به همه جای 

          زمین راست نمی تابد زمانی که نور خورشید به محلی راست بتابد آن محل زود تر 

          گرم می شود و اگر به محلی مایل بتابد ان محل دیر تر گرم می شود چها فصل داریم 

          بهار ، تابستان ، پاییز ، زمستان دمای هوا در فصل های مختلف با هم فرق می کند 

          خورشید در تابستان راست به زمین می تابد و در زمستان مایل به زمین می تابد 

           به جابحایی و حرکت هوا باد می گویند باد دارای جهت و سرعت است جهت وزش باد

          را با باد نما اندازه می گیرند و فرفره سرعت وزش باد را نشان می دهد از باد در بعضی 

          کارها استفاده می کنند : 1- آسیاب بادی 2- قایق بادبانی  3- خشک کردن لباس

          به باد های خیلی تند طو فان می گویند طوفان خسارت زیادی ایجای می کند 

    نمونه سوالات فصل 3 و 4 گردش زمین 1 و 2 

     

         

    نکات کلیدی فصل 5 پیام رمز را پیدا کن 1 

               حس بینایی و حس شنوایی دو حس مهم در برقراری ارتباط با دیگران هستند گاهی

               اوقات با نور و صدا به دیگران پیام می دهیم مثلاً  ماشین ها با بوق زدن و نور به 

               هم پیام می دهند یا آمبو لانس با صدای آژیر  صداهایی که در اطراف ما وجود دارد 

                با هم فرقمی کند بعضی صداها بلند و بعضی آهسته و بعضی کلفت و نازک هستند

               وقتی ما حرف میزنیم تارهای صوتی حنجره ی ما را می لرزاند و صدا تولید می کند صدا 

              در اثر لرزش اجسام تولید می شود بعضی صداها مانند صدای موتور سیکلت و صدای اره

             برقی آزار دهنده و بعضی صداها مانند صدای زنگ ساعت و صدای اذان پیام رسان هستند 

            در گذشته برای پیام رسانی بر بالای کوهها و تپه ها می رفتند 

    نمونه سوالات فصل 5 پیام رمز را پیدا کن 1 

     

    نکات کلیدی فصل 6 پیام رمز را پیدا کن 2  

    آقای پلیس در خیا بانهای خلوت از سوت استفاده می کند اما بهترین وسیله 

                     برای راهنمایی راننده ها در خیابانهای شلوغ چراغ راهنمایی است دو نوع 

                      چراغ راهنما داریم چراغ راهنمای دو رنگ مخصوص عابر پیاده رنگ سبز 

                      نشانه ی حرکت و رنگ قرمز نشانه ی ایست است و روی این چراغ یک 

                      آدمک ایستاده دیده می شود و نوع دیگر چراغ راهنمای سه رنگ است 

                      که رنگ سبز نشانه ی حرکت رنگ قرمز ایست و زنگ زرد نشانه ی 

                     احتیاط است هر جسمی که از خودش نور بدهد چشمه ی نور است

                     مانند : خورشید ، چراغ راهنما ، لامپ روشن ، بزرگترین چشمه ی نور

                     خورشید است حشره ی شب تاب در تاریکی ا ز خو د نور نارنجی تولید 

                     می کند برای اینکه چیزی دیده شود باید نور به آن بتابد و بازتاب نور به 

                     چشم ما برسد و چشم ما هم باید سالم باشد نور از اجسام کلفت و کدر

                     عبور نمی کند مثل : مقو ا ، کاغذ ، کتاب

                   ولی از اجسام شفاف عبور می کند مثل : آب ، شیشه ، هوا

                    وقتی نور به جسمی بتابد و از آن عبور نکند در پشت آن جسم سایه تشکیل 

                    می شود اجسام شفاف سایه ندارند ولی اجسام کدر سایه دارند یکی از 

                    کاربردهای سایه در قدیم ساعت آفتابی بوده است 

     نمونه سوالات فصل 6 پیام رمز را پیدا کن 2 

     نکات کلیدی فصل 7 اگر تمام شود

    انسان در شهر ها برای رفت و آمد از وسایل نقلیه استفاده می کند خودروها برای حرکت 

    به سوخت نیاز دارند به موادی مثل : بنزین ، گازوییل ، نفت ، گاز سوخت می گویند 

    سوخت ها می سوزند و تولید گر ما می کنند از گرمای آن برای گرم کردن خانه ها و 

    مدرسه ها محل کار و پخت و پز و حرکت خود روها استفاده می شود اگر مسافران 

    به جای ماشین شخصی از اتوبوس استفاده کنند خیابان ها کمتر شلوغ می شود 

    و سوخت کمتری مصرف می شود در گذشته از چوب و زغال برای گرم کردن و پخت 

    و پز استفاده می کردند استفاده بیش از حد از چوب درختان باعث نابودی جنگل ها 

    می شود در بعضی از کشور ها از نور و گر مای خورشید برای گرم کردن آب و پختن

    غذا و تولید برق استفاده می کنند نور خورشید فراوانو ارزان است و هوا را آلوده نمی کند

    و در کشور ما از نور خورشید برای آبگرمکن خورشیدی استفاده می شود

    نمونه سوالات فصل 7 اگر تمام شود سوخت ها

     

    نکات کلیدی قصل 9 سر گذشت دانه ها 

    دانه ها و میوه ها کوناگون هستند انسانها و جانوران از دانه ها و میوه ها استفاده 

    می کنند دانه ها  از نظررنگ شکل اندازه خوراکی و غیر خوراکی با هم فرق می کنند 

    اگر یک دانه را بکاریم یک دانه ی جدید بوجود می آید بعضی از دانه ها سفت هستند

    مثل : دانه ی فندق و بعضی نرم هستندمثل : دانه ی باقلا ، نخود سبز و لوبیا سبز

    میوه ی درخت اول به شکل گل بوده است کار میوه دانه را در خود نگه می دارد 

    بعضی از دانه ها یک قسمتی و بعضی دو قسمتی هستند یک قسمتی مثل :

    گندم ، برنج ، جو دو قسمتی مثل : لوبیا ، نخود ، عدس  بعضی از میوه ها

    یک دانه ای هستند مثل : هلو ، گیلاس ، آلبالو و بعضی از میوه ها چند دانه ای

    هستند مثل : هندوانه ، پرتقال ، جانورانی مثل گنجشک مرغ و خروس موش 

    سنجاب از دانه ها و میوه ها استفاده می کنند دانه ها پراکنده می شوند باد 

    آب جانوران و انسانها به پراکنده شدن دانه ها کمک می کنند و باد دانه های 

    سبک و بال دار را بهتر جابحا می کند قلمه زدن یکی از روش های تولید مثل 

    گیاهان است شمعدانی و بگونیا به وسیله ی قلمه زدن زیاد می شوند

     نمونه سوالات فصل 9 سرگذشت دانه ها

                    

     نکات کلیدی فصل 10 درون آشیانه ها

    چرخ ریسک لانه اش را می باقد و برای همین او را به این نام می خوانند و برای ساختن 

    لانه از شاخ و برگ نازک درختان استفاده می کند و درون لانه اش را با پر های نرم پر 

    می کند پرهای پشت پرنده بلوطی رنگ است و آشیانه اش از درخت آویزان است 

    و میوه های درختان را می خورد بعضی از جانوران در زیر خاک لانه می سازند مثل : 

    خرگوش ، مورچه ، مورچه خوار و گنجشک در ساختمان ها و زیر شیر وانی لانه 

     می سازد و جانوران بزرگ مثل : فیل ، ببر ، شیر لانه نمی سازند

    نمونه سوالات فصل 10 درون آشیانه ها

    نکات کلیدی فصل 11 من رشد کرده ام

    مراحل رشد انسان شامل : جنینی ، نوزادی ، کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، میان سالی

    و سالمندی است عامل ژنتیک ارثی ، تغذیه سالم ، ورزش ، در افزایش قد تأ ثیر دارند 

    دندانهای شیری بچه ها در سن هفت سالگی می افتد و به جای آن دندانهای همیشگی 

    در می آید برای داشتن دندانهای سالم باید مسواک بزنیم و از نخ دندان هم استفاده کنیم 

    شیر و لبینات منبع پروتیین هستند و کلسیم برای رشد بدن و استخوان ها و دندان مفید 

    است ما انسانها غذاهای خود را از گیاهان و جانوران بدست می آوریم غذاهایی مثل :

    گوشت ، شیر ، که از جانوران بدست می آید غذاهای حیوانی می گویند و غذاهایی 

    مثل ،: نان ، مربا که از گیاهان بدست می آید غذاهای گیاهی می گویند

    نمونه سوالات فصل 11 من رشد کرده ام 

    نکات کلیدی فصل 12 برای جشن آماده شویم  

    همه چیز در اطراف ما ماده نام دارد همه ی مواد حا می گیرند موادی که به شکل ظرف خود 

    در می آیند مایع می گویند و موادی که تغییر نمی کند و شکلش عوض نمی شود جامد 

    می گویند مواد مایع مثل : آب ،شربت ، و مواد جامدمثل : یخ ، سیب ، 

    نکات کلیدی فصل 13 بعد از جشن 

    زباله ها به سه گروه تقسیم میشوند : 1- زباله های تر مثل : باقی مانده ی مواد غذایی 

    2-زباله های خشک : کاغذ ، شیشه ، مواد پلاستیکی ، فلزات 

    3- زباله های خشک غیر قابل استفاده : پوشک بچه ، زباله های بیمارستانی 

    مهمترین ماده ای که بر روی مواد اثر می گذلرد آب است و شکل مواد را عوض می کند 

    مواد غذایی را به روش های گوناگون نگه داری می کنند بعضی از مواد را باید در جای خشک 

    نگه داری کرد مثل : نان ، حبوبات ، آجیل ، داروها و بعضی مواد را باید در جای سرد نگه داری 

    کرد مثل : میوه ها ، سبزی ، گوشت ، انواع لبنیات و بعضی از مواد را باید در جای تاریک

    نگه داری کرد مثل : بعضی داروها ، سیب زمینی ، پیاز

    نمونه سوالات فصل 12و 13 برای جشن و بعد از جشن

     

    نکات کلیدی فصل 14 از گذشته تا آینده ی نان 

    نان یکی از مهم ترین مواد غذایی در زندگی روز مره ما انسانها است برای تهیه نان ابتدا 

    گندم کاشته می شود و بعد گندم را درو می کنند و آرد می کنند و در نانوایی خمیر کرده 

    و نان پخته بدست ما می رسد و ما از آن استفاده می کنیم روش های گوناگون در آسیاب

    کردن گندم : 1- آسیاب آبی 2- آسیاب بادی 3- آسیاب برقی 

    روش های خمیر کردن : 1- خمیر کردن دستی 2- خمیر کردن با دستگاه مخلوط کن 

    روش های پخت نان : 1- تنور خانگی 2- تنور نانوایی 3 - تنور صنعتی 

    از ضایعات نان برای خوراک دام و طیور استفاده می شود 

    نمونه سوالات فصل 14 از گذشته تا آینده نان 

     

    منبع مطلب : faramarzi55.blogfa.com

    مدیر محترم سایت faramarzi55.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    ممنون

    الهام 8 ماه قبل
    -1

    بسیار عالی تشکر

    ناشناس 8 ماه قبل
    0

    ممنون عالی

    ابولفضل 1 سال قبل
    0

    خیلی عالی بود به من کمک زیادی کرد

    R_T 1 سال قبل
    1

    عالی

    عاللی 1 سال قبل
    0

    بسیار افتضاح

    عالب 1 سال قبل
    0

    هالی

    میثم 1 سال قبل
    1

    خیلی خوب

    میثم 1 سال قبل
    0

    من در اداره کار قرچک کار می کنم امید وارم شما پیام من را ببنید من سه تا بچه دارم دو دختر و یک پسر اسم بچه هایم امیر حسین الینا ایلیا فامیلی مهری هستیم چهارتامون

    ثناء 1 سال قبل
    0

    عالی ست

    امیر 2 سال قبل
    -2

    چگونه اب رودخانه رابه اب اشامیدنی تبدیل می کنند

    محدثه 2 سال قبل
    0

    من سوالاشو میخاستم ولی اینا خیلی کمه

    برای ارسال نظر کلیک کنید