توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تولی و تبری به چه معناست هدیه ششم

    1 بازدید

    تولی و تبری به چه معناست هدیه ششم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    تولی و تبری (هدیه های آسمان ششم)

    تولی و تبری

    در فرهنگ شیعه «تولی» و «تبری» از اصول مذهب محسوب می شوند و این بدین معنا است که هر کس وظیفه دارد به مفاد «تولی» و «تبری» عمل کند و اگر نکند مرتکب گناه شده است .

    مفهوم تولی و تبری

    - «تولی» یعنی دوست داشتن امیرالمؤمنین «علی» علیه السلام و فرزندان معصوم آن حضرت علیهم صلوات الله اجمعین
    - «تبری» یعنی دشمن داشتن دشمنان علی (ع) و فرزندان معصوم آن بزرگوار و منظور از دوست داشتن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان معصوم آن وجود مقدس تنها محبت و ارادت خاص قلبی نیست بلکه هدف آن است ضمن داشتن محبت قلبی معتقد باشیم هر ۱۲ نفر امام هستند و هر یک سه مقام مشخص دارند:
    الف) مقام مرجعیت و ولایت دینی
    ب) مقام ولایت قضایی
    ج) مقام ولایت سیاسی و اجتماعی
    بر اساس این اندیشه ما تکلیف داریم معصومین (ع) را الگوی اعمال و رفتار خودمان قرار دهیم و دستورهای دینی ، سیاسی، قضایی خود و جامعه مان را از آنان بیاموزیم «قول» و «عمل» آنان را حجت بدانیم و اگر این گونه باشیم «تولی» مدار هستیم و از مزایای آن نیز بهره مند خواهیم شد وگرنه گناهکار بوده و معاقب نیز خواهیم بود.
    مفهوم «تبری» هم بر اساس الگوی «تولی» مشخص می شود یعنی این که ما همگی وظیفه داریم ضمن داشتن عداوت قلبی نسبت به دشمنان حضرت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد طاهرینش معتقد باشیم:
    اعمال ، رفتار، کردار مخالفین ولایت در تمام مسایل دینی، سیاسی، قضایی حجت نیست و سندیت ندارد ما هم حق الگوبرداری از آنان را نداریم و اگر چنین باشیم هم گناهکار و هم معاقب و هم هیچ گونه عمل خیری در پیشگاه حضرت حق سبحانه و تعالی نخواهیم داشت.

    منبع:تبری

    منبع مطلب : c6e.blogfa.com

    مدیر محترم سایت c6e.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    هدیه های آسمان : درس 5 شتربان با ایمان

    درس ۵                     شتربان با ایمان

    1- زمان امام کاظم (ع) در زمان حکومت کدام پادشاه زندگی می کرد ؟ هارون

    2- صفوان که از یاران امام کاظم (ع) بود چگونه مخالفت خود را با هارون نشان داد ؟

    او برای رهایی از کمک به ستمگران ، همهی شترانش را فروخت و به هارون کرایه نداد.

    3- امام کاظم (ع) درباره ی ستمگران چه فرموده است ؟

    هر کس زنده ماندن ستمگران را دوست بدارد ، از آنان است و در آتش دوزخ جای خواهد داشت.

    4- خداوند در قرآن درباره ی رفتار با یکدیگر چه سفارشی کرده است ؟

    یه یکدیگر محبت ورزیم و انسان های با ایمان و نیکوکار را دوست بداریم. از کسانی که با دین خدا و پیامبر و اهل بیتش دشمن هستند دوری کنیم و راه خود را جدا کنیم.

    5- اصل تولّی و تبرّی به چه معناست ؟

    یعنی باید مؤنان را که دوستان خدا هستند دوست بداریم و در مقابل ، کافران ستمکار را که دشمنان خدا هستند دشمن بداریم و از آن ها بیزاری بجوییم.

    6- در کدام سوره ی قرآن به اصل تولّی و تبرّی اشاره کرده است ؟ سوره ی فتح آیه ی 29

    7- روز ملّی مبارزه با استکبار در تقویم کشور ما چه روزی است ؟ روز 13 آبان

    8- در روز ملّی مبارزه با استکبار در کشور ما دانش آموزان چه کار می کنند ؟

    در این روز همه ی مردم به ویژه دانش آموزان و دانش جویان با شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا و اسرائیل بیزاری خود را از دولت های زورگو و ستمگر اعلام می کنند.

    9- یکی از وظایف دینی ما مسلمانان ...تولّی ... و ... تبرّی ... است .

    10- روز سیزده آبان ... روز ملّی مبارزه با استکبار ... نامیده شده است .

    فکر کن و بگو                                           صفحه 25

    غیر از روز 13 آبان ، چه مناسبت های دیگری می شناسید که در آن ها ما بیزاری خود را از دشمنان اسلام اعلام می کنیم ؟

    در 22 بهمن ( پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی ) ، روز جهانی قدس ( آخرین جمعه ی ماه مبارک رمضان ، روز برائت از مشرکین )

    گفت و گو کنید                                        صفحه 25

    1- در مورد پیام آیه ی 29 سوره ی فتح با دوستانتان گفت و گو کنید.

    به اصل تولّی و تبرّی اشاره شده است ، یعنی با دوستان خدا دوست باشیم و با دشمنان خدا دشمن باشیم و از آن ها دوری کنیم.

    منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com

    مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تولی و تبری به چه معناست؟

    تولی و تبری به چه معناست؟

    تولی و تبری,اصول دین,فروع دین

    تولی به معنای دوست داشتن و تبری به معنای بیزای جستن و تنفر است. که این دو از فروع دینی اسلام به شمار می روند. و هر مسلمانی باید با اهل حق دوستی کند و از اهل باطل بیزاری بجوید. که اوج این دوستی ها در اهل بیت (علیهم السلام) است و اوج بیزاری جستن، از سران شرک و کفر می باشد.
    درباره تولی می توان به این آیات استناد کرد:
    «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی[شوری/23] من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی ‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم [اهل بیتم‏].»


    «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ[حجرات/11] مؤمنان برادر یکدیگرند.»
    «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادقینَ[توبه/119] ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید!»


    «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ[توبه/71] مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند.»
    و درباره تبری آیات فراوانی وجود دارد که به چند نمونه آن اشاره می کنیم:


    «لا یَتَّخِذ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فی‏ شَیْ‏ءٍ ...[آل عمران/28] افراد باایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر کس چنین کند، هیچ رابطه ‏ای با خدا ندارد.»


    «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ[مائده/51] ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! یهود و نصاری را ولّی (و دوست و تکیه‏گاه خود،) انتخاب نکنید! آنها اولیای یکدیگرند و کسانی که از شما با آنان دوستی کنند، از آنها هستند.»


    «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَکُمْ وَ إِخْوانَکُمْ أَوْلِیاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَی الْإیمانِ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ[توبه/23] ای کسانی که ایمان آورده‏ اید! هر گاه پدران و برادران شما، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنها را ولیّ (و یار و یاور و تکیه‏ گاه) خود قرار ندهید! و کسانی از شما که آنان را ولیّ خود قرار دهند، ستمگرند!»


    «لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ باللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ[مجادله/22] هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی ‏یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند.»


    «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنا بکُمْ وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً[ممتحنه/4] برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت، در آن هنگامی که به قوم (مشرک) خود گفتند: «ما از شما و آنچه غیر از خدا می ‏پرستید بیزاریم ما نسبت به شما کافریم و میان ما و شما عداوت و دشمنی همیشگی آشکار شده است»


    درباره چیستی و چرایی این دو نیز باید گفت که: از نظر منطقی این دو باید وجود داشته باشند. انسانی که نسبت به مساله ای عشق می ورزد با هم سنخان خود در محبوب دوستی می کند و از سویی باید با عوامل آسیب رسان به عشق و علاقه خود، دشمنی کند. از همین روست که عشق و محبت انسان، برای او مرز و خط قرمز می آفریند.


    اگر باید با اولیای الهی دوستی کرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنی کرد. و اگر «دشمنی» با دشمنان خدا نباشد، به تدریج رفته رفته، همان دشمنی ها عادی و طبیعی جلوه می کند و شخص خود در صف دشمنان اولیاء الهی در می آید. در واقع تبری جستن به مانند سیستم دفاعی بدن است که مانع رشد میکروب ها می شود. علاوه بر اینکه می تواند معیار و محکی جدی برای مدعیان باشد که در ادعای دوستی و عشق خود، چقدر جدی و صادق هستند.
    دقت در احادیث نیز می تواند اهمیت بسیار والای تولی و تبری را نشان دهد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:


    پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله روزی پرسشی را در بین اصحابش مطرح کرد و آن این بود: در میان دستگیره ‏های ایمان کدامیک از همه محکمتر است؟ گفتند: خدا و پیغمبرش بهتر می‏دانند، آنگاه یکی از ایشان گفت: نماز، و دیگری گفت: زکات، شخصی گفت: روزه، و یکی دیگر از ایشان گفت: حج و عمره، و دیگری گفت: جهاد، آنگاه پیغمبر خدا صلی اللَّه علیه و آله فرمود: همه اینها که نام بردید، کارهای با فضیلتی است، ولی پاسخ سؤال من نیست، (بلکه) قوی ‏ترین دستگیره ایمان، دوست داشتن برای خدا و دشمن داشتن برای خداست، و دوست داشتن اولیاء خدا، و بیزاری جستن از دشمنان خدا، می ‏باشد.[1]
    همچنین امام رضا (ع) می فرمایند: کمال دین ولایت ما و برائت از دشمنان ماست.[2]
    اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که تبری جستن از دشمنان الهی، به این معنا نیست که با تمام مخالفان فکر و اندیشه خود بجنگیم. خدای متعال در قرآن صریحا این مساله را بیان کرده است:


    «لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسطینَ * إِنَّما یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دیارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلی‏ إِخْراجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ[ممتحنه/8-9] خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی ‏کند چرا که خداوند عدالت‏ پیشگان را دوست دارد. تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می ‏کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون‏ راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است!»

    [1]. معانی الاخبار، ص 398.
    [2]. بحار الأنوار، ج‏27، ص58.
    منبع:soalcity.ir

    منبع مطلب : www.beytoote.com

    مدیر محترم سایت www.beytoote.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 8 روز قبل
    0

    ناشناس 14 روز قبل
    2

    فن

    🥰✨ 20 روز قبل
    2

    خوبه 🖇️🥀

    💜 20 روز قبل
    1

    هوم

    💜 20 روز قبل
    2

    به نظر من که خوبه و اطلاعاتش کافی ولی باید بیشتر بگری و به موضوعت اضافه کنی😊😊☺️❤️❤️

    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    🙁🙁🙁🙁🙁

    مهدی 11 ماه قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید