توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تفاوت خوب گوش دادن با شنیدن چیست

    1 بازدید

    تفاوت خوب گوش دادن با شنیدن چیست را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    فرق بین گوش دادن و شنیدن

    فرق بین گوش دادن و شنیدن

    تا حالا براتون پیش اومده که با یکی دارید صحبت می کنید و بهش بگید، گوشت با من هست یا نه !!!
    بین این دو مورد بسیار تفاوت وجود دارد در این مقاله به فرق بین گوش دادن و شنیدن خواهیم پرداخت
    ما در مذاکره باید گوش خوبی داشته باشیم برای همین با چند تفاوت بین گوش دادن و شنیدن آغاز می کنیم تا بهتر متوجه فرق این دو بشیم و در مذاکراتمان از آن استفاده نمائیم.

    شنیدن:

    وقتی امواج به گوش ما می رسد عمل شنیدن که یک نوع حالت غیر ارادی و جسمی و مکانیکی می باشد شکل می گیرد.

    گوش دادن

    گوش دادن:

    زمانی که امواج به گوش ما می رسند و پس از شنیدن، پردازش توسط مغز انجام می گردد تا بتوانیم تفسیر کنیم
    و بفهمیم که یک نوع فرایند ذهنی می باشد که یادگرفتنی نیز می باشد عمل گوش دادن شکل می گیرد.

    گوش دادن درست، ابتدا به خودمان کمک می نماید تا برداشت درستی داشته باشیم.
    حواسمان باشد زمانی که ما ذهنمان درگیر می باشد به صدای ذهنمان گوش می دهیم تا صدای طرف مقابلمان.

    دقت کنیم که تداخل همزمان گوش دادن دو چیز باعث خراب شدن هر دو مورد می شود و ذهن نمی تواند به راحتی همزمان دو چیز را خوب گوش کند.
    احتمالاً مجری های تلویزیون رو دیده اید که وقتی در گوششان از طریق هدفون چیزی اعلام می شد
    دقتشان به صحبت های اتاق فرمان معطوف می شد و برای چند لحظه نمی توانستند صحبت های طرف مقابل را متوجه بشوند.

    سنگ صبور

    تا حالا برایمان پیش آمده که بگویند فلانی سنگ صبوره؟ همیشه گوش خوبی دارد و با او دردل می کنیم؟ بله گوش دادن خوب همان سنگ صبور می باشد.
    حال که با معانی و تعاریف گوش دادن و شنیدن آشنا شدیم بهتر است بدانیم که خوب گوش دادن باعث:

    افزایش تعداد دوستان می شود و باعث می شود که دایره اطرافیان ما بیشتر شود.
    اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد، زمانی که اطرافیان ما، انتخابشان برای صحبت کردن ما باشیم ناخودآگاه اعتماد به نفس ما افزایش می یابد.

    عزت نفس هم بالا می رود چون ما فردی مفید هستیم و قصد کمک به دیگران را داریم.
    از نظر پزشکی هم حال عمومی ما بهتر می شود: (رابطه مستقیم بین گوش دادن و فشار خون می باشد)
    زمانی که ما صحبت می کنیم فشار خون ما بالا می رود و وقتی گوش می کنیم فشار خون ما پایین می آید.

    در این مقاله به فرق بین گوش دادن و شنیدن پرداختیم، در مقاله آتی بطور کامل به گوش دادن در مذاکره خواهیم پرداخت.

    منبع مطلب : tahavolefardi.com

    مدیر محترم سایت tahavolefardi.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گوش دادن مؤثر- تفاوت گوش دادن و شنیدن چیست؟ - برنامه فکرانه - احمد محمدی

    گوش دادن مؤثر- تفاوت گوش دادن و شنیدن چیست؟ - برنامه فکرانه - احمد محمدی

    مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است، که در موفقیت شغلی و کیفیت روابط‌ ما با سایرین تأثیر بسیاری دارد. بسیاری از ما چون به اشتباه فکر می‌کنیم که یک شنونده‌ی سراپا گوش هستیم، هیچ وقت به صرافت یادگیری این مهارت نیفتاده‌ایم. خوب گوش دادن مثل فن بیان، یک مهارت یادگرفتنی است که در ادامه‌ی با اصول اولیه‌ی آن آشنا خواهید گشت.

    قویترین و کاربردی ترین دوره فن بیان به همراه پشتیبانی مشاوران و مربیان آکادمی بازار

    گوش دادن به معنای توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط می باشد. این توانایی، کلید ارتباط مؤثر است. چنان چه به مهارت گوش دادن تسلط نداشته باشید، به آسانی ممکن است، پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌ خود را به اشتباه برداشت نمایید. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی‌اثر گردیده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش فرستنده‌ی پیام خواهد شد.

    مطالعه بیشتر: پادکست‌ و برنامه‌ فکرانه دکتر احمد محمدی را از دست ندهید

    مطالعه بیشتر: ویزیتوری – برنامه فکرانه – دکتر احمد محمدی

    مهارت گوش دادن

    پادکست گوش دادن موثر 

    همان‌طور که مشخص است، گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی به حساب می آید، تا حدی مهم که بسیاری از کارفرمایان برجسته برای کارمندان‌ خود جلسات آموزش مهارت گوش دادن ترتیب می‌دهند. افزایش سطح رضایت مشتریان، بهبود کارآمدی در نتیجه‌ی اشتباهات کمتر و افزایش تبادل اطلاعات چند نمونه از مزیت‌هایی است که در پی یادگیری مهارت گوش دادن حاصل می گردند.

    دوره مشتری مداری و مدیریت حرفه ای ارتباط با مشتریان

    بسیاری از رهبران و کارآفرینان موفق، موفقیت خود را مدیون خوب گوش دادن می باشند. به اعتقاد ریچارد برانسون (Richard Branson)، مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) بوده است. با توجه به اینکه خوب گوش دادن از جمله مهارت‌هایی به شمار می رود که در اساس تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همه ماست که کمی وقت صرفت یادگیری و پرورش مهارت گوش دادن بنماییم که عنصر سازنده‌ی موفقیت است.

    بزرگسالان به طور متوسط ۷۰ درصد  زمان خود را درگیر فرآیندهای ارتباطی می باشند، که ۴۵ درصد آن صرف گوش دادن، ۳۰ درصد صرف حرف زدن، ۱۶ درصد صرف مطالعه و ۹ درصد صرف نوشتن می گردد. کیفیت ۴۵ درصدی که صرف گوش دادن می‌شود، تنها در حوزه‌ی کسب‌ و کار مؤثر نیست، بلکه بر زندگی شخصی افراد نیز تأثیر می گذارد و سبب گسترده‌تر شدن تعداد دوستان و شبکه‌های اجتماعی، ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس، کسب نمرات بهتر در دوران تحصیل و حتی تقویت سلامتی و تندرستی عمومی بدن می گردد. همچنین مطالعات نشان داده است که حرف زدن موجب بالا رفتن فشار خون خواهد شد، در حالی که گوش دادن با دقت به اُفت فشار خون منجر می گردد.

    معجزهدوره اعتماد به نفس و تقویت اعتماد به نفس کودکان قویترین و کاربردی ترین محصولات برای تقویت و افزایش اعتماد

    شنونده‌ی خوب

    گوش دادن با شنیدن یکی نیست

    گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. شنیدن یعنی توانایی درک صدا، حال آنکه گوش دادن نیازمند تمرکز عمیق‌تر و استفاده از بقیه ی حواس می باشد. برای گوش دادن نه تنها باید به ماجرایی که تعریف می گردد دل بدهید، بلکه لازم است به طرز بیان، شیوه‌ی استفاده از زبان، لحن و حرکات بدن گوینده نیز دقت داشته باشید. به عبارت دیگر، گوش دادن به معنای درک همزمان پیام‌های کلامی و غیرکلامی می باشد. بنابراین تنها شنیدن کلمات گفته شده کافی نیست، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوش‌ها احتیاج دارید. در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرف‌های طرف مقابل‌ خود را شنیده و به مفهوم‌ آنان آگاه هستید.

    دکتر راشل نائومی رمن (Rachel Naomi Remen)، ترویج‌دهنده‌ی طب تلفیقی، در این باره می‌گوید: «گوش دادن اساسی‌ترین و قدرتمندترین روش برقراری ارتباط با دیگران می باشد. فقط گوش دهید. شاید مهم‌ترین چیزی که همواره به یکدیگر ارزانی می داریم، همین توجه‌ ما باشد.»

    خوب گوش دادن شامل زیر نظر گرفتن زبان بدن و توجه به ناهماهنگی‌های احتمالی بین پیام‌های کلامی و غیرکلامی ارسال شده از سوی گوینده می شود. به بیان ساده‌تر، یک شنونده‌ی خوب تنها به چیزی که گفته می‌شود گوش نمی‌دهد، بلکه به چیزهایی که گفته نمی‌شوند یا نصفه نیمه به زبان می‌آیند، نیز گوش  فرا می‌دهد.

    برای مثال، اگر کسی به شما گفت که زندگی خوب و خوشی دارد، اما حین انتقال این پیام دندان‌های خود را به هم فشرد یا اشک در چشم‌هایش حلقه زد، بدانید که بین پیام کلامی و غیرکلامی او تناقض وجود دارد.

    خوب گوش دادن

    ده اصل برای خوب گوش دادن

    تا اینجا، حتما به اهمیت خوب گوش دادن پی برده‌اید. بنابراین دیگر وقت آن است که با اصول اولیه‌ی این مهارت بیشتر آشنا گردید.

    ۱- زبان به دهان بگیرید

    وقتی شخص دیگری در حال صحبت کردن است، به چیزی که می‌گوید گوش دهید، بین صحبت وی نپرید، به جای او حرف نزنید و اجازه بدهید که خودش جملاتش را تمام نماید. پس ساکت بنشینید و فقط گوش دهید. زمانی که صحبت گوینده با شما تمام شد، آن وقت شاید لازم باشد خودتان در مورد چیزی که گوش داده‌اید حرف بزنید و توضیح دهید تا مطمئن گردید که پیام طرف مقابل‌ را درست متوجه گشته اید.

    ۲- خودتان را برای گوش دادن آماده نمایید

    آرام باشید و همه‌ی توجه‌ خود را به گوینده اختصاص دهید. به عبارت دیگر، تمام چیزهای اضافه‌ی دیگر را از ذهن‌ خود خارج نمایید. ذهن انسان به سادگی به سمت افکار دیگر منحرف می گردد، برای نمونه، اینکه «ناهار چه باید بخورم؟ کی باید از اینجا بروم تا به اتوبوس برسم؟ ممکن است بارون بیاید؟» همه‌ی تلاش‌ خود را نمایید و این قبیل افکار نامربوط را از سر خود خارج کنید تا قادر باشید تمام و کمال روی پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌ تمرکز نمایید.

    ۳- گوینده را راحت بگذارید

    به صورتی رفتار نمایید که گوینده برای صحبت کردن احساس راحتی نماید. نیازها و علایق طرف مقابل‌ را هم مد نظر قرار داشته باشید. بد نیست گاهی سرتان را تکان دهید، و یا از حرکات و کلماتی استفاده نمایید که گوینده برای ادامه‌ی صحبت ترغیب گردد. نکته دیگر اینکه ارتباط چشمی فراموش‌  نگردد، اما توجه داشته باشید که خیره نگردید. به طور خلاصه، به طریقی طرف مقابل را متوجه این سازید که در حال گوش دادن به وی هستید و حرف های او را می فهمید.

    ۴- حواس گوینده را پرت نکنید

    تنها به چیزی که گفته می‌شود، توجه نمایید. خط‌خطی کردن یا بازی کردن با کاغذهای جلوی دست‌تان، از پنجره بیرون را نگاه کردن، بازی کردن با ناخن‌های دست و کارهای این چنینی را کنار بگذارید. این رفتارها علاوه بر این که سبب وقفه‌های بی‌مورد در فرآیند ارتباط می گردند، حواس طرف مقابل‌ را  نیز پرت کرده، و این حس را به او منتقل می نمایند که از حرف‌های او خسته گشته اید و به پیامی که سعی در انتقال آن دارد، بی‌اعتنا می باشید.

    ۵- همدلی نمایید

    بهتر است دیدگاه طرف مقابل‌ را بفهمید و به قضایا از دید وی بنگرید. دیدگاه‌هایی را که از قبل برای خود ساخته‌اید، کنار گذاشته و با ذهنیت باز وارد مکالمه گردید تا بیشتر بتوانید با گوینده ابراز همدلی نمایید. چنان چه چیزی گفته شد که خلاف نظر شما بود، اندکی به خودتان فرصت دهید تا بتوانید به یک استدلال محکم در جهت اثبات مخالفت‌ خود دست یابید. در هر صورت به خاطر داشته باشید که با دیدگاه‌ها و نظرات دیگران با ذهنیت بسته مواجه نگردید.

    مهارت شنیدن

    ۶- صبور باشید

    گاهی ممکن است طرف مقابل‌ شما مکثی نماید، شاید حتی یک مکث طولانی، اما مکث کردن همواره به معنای این نیست که حرف گوینده تمام گشته است. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید که طرف مقابل‌ با زمان‌بندی خودش جلو برود. برخی اوقات طول می‌کشد تا آدم‌ها در مورد این که چه چیزی بگویند و چطور مطلب‌ را عنوان نمایید، به نتیجه برسند. پس هر زمان فردی مکث کرد، فوراً رشته‌ی کلام را به دست نگیرید و سعی ننمایید که جمله‌اش را با کلمات خود پایان ببخشید.

    ۷- تعصبات شخصی را کنار بگذارید

    بی‌طرف باشید. زود نرنجید و اجازه ندهید که عادت ها و رفتار گوینده حواس‌ شما را از اصل مطلب دور نماید. توجه داشته باشید که هر انسانی شیوه ی بیان خودش را دارد. برخی  دست‌پاچه‌تر یا خجالتی‌تر از سایرین هستند؛ برخی لهجه‌ی محلی یا حرکات دست‌ زیاد از حد دارند؛ برخی دوست دارند زمان صحبت کردن قدم بزنند و برخی هم تمایل دارند که بی‌حرکت بنشینند. پس تنها به چیزی که گفته می‌شود توجه نموده و اجازه ندهید که شیوه‌‌های فردیِ بیان مطلب حواس‌ شما را پرت نماید.

    ۸- به لحن گوینده گوش دهید

    حجم و لحن صدا، چیزهایی را به آن چه گفته می‌شود اضافه می نمایند. یک گوینده‌ی توانا حجم صدا و لحن خود را طوری تنظیم می نماید، که از دقت شنونده کم نگردد. افراد در زمان های خاص از زیر و بمی، لحن و حجم صدا برای رساندن مقصود خود بهره می‌گیرند و شما می‌توانید با توجه به این موارد، اهمیت مطلبی که عنوان می گردد، را دریابید.

    ۹- به طرز فکر گوینده گوش دهید نه تنها کلمات وی

    باید از حرف‌های طرف مقابل‌ یک تصویر کلی برداشت نمایید، نه اطلاعات تکه‌تکه و پراکنده. یکی از دشوارترین قسمت‌های خوب گوش دادن، توانایی برقراری ارتباط بین تکه‌پاره‌های اطلاعات برای رسیدن به طرز فکر گوینده می باشد. برای به دست آوردن ساده تر این توانایی به توجه کافی، پرهیز از حواس‌پرتی و تمرکز نیاز خواهید داشت.

    ۱۰- منتظر نشانه‌های ارتباط غیرکلامی بمانید

    به اشارات و حرکات بدن، حالات چهره و حرکات چشم‌ها دقت داشته باشید. برای خوب گوش دادن فقط به گوش‌های خود اکتفا ننمایید، بلکه از چشم‌های خود هم کمک بگیرید، یعنی حواس‌تان به اطلاعات اضافه‌تری که از طریق ارتباط غیرکلامی منتقل می گردند هم باشد.

    در برنامه فکرانه امروز، آقای احمد محمدی، اطلاعات مفیدی را در رابطه با چگونگی کسب مهارت گوش دادن مؤثر ارائه خواهند داد. امیدواریم این مطالب اهمیت کسب این مهارت مهم در تمام عرصه های زندگی فردی و شغلی، برای شما روشن نماید.

    می‌توانید در قسمت بلاگ آکادمی بازار، آخرین مقاله‌های مربوط به بازاریابی و فروش، موفقیت، ذهن قدرتمند و …را مطالعه کنید و درجریان آخرین گزارش دوره‌های آموزشی آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی قرار بگیرید.

    در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

    همچنین می‌توانید سایر  پادکست‌های برنامه فکرانه دکتر احمد محمدی را از جمله مشتری مداری ۲ – برنامه فکرانه – دکتر احمد محمدی، اثر مرکب – برنامه فکرانه – احمد محمدی و همچنین هدف – برنامه فکرانه – احمد محمدی و مدیریت زمان – برنامه فکرانه – احمد محمدی به علاوه‌ی استعداد – فکرانه – دکتر احمد محمدی و پادکست دیگری با عنوان رژیم ذهنی – فکرانه – احمد محمدی و بسیاری دیگر از پادکست‌های برنامه فکرانه را گوش فرا دهید.

    مطالب فوق و همچنین فکرانه امروز نشان دادند که خوب گوش دادن چه فوایدی دارد و تعدادی تکنیک هم برای بهبود این مهارت ارائه گردید. چون اغلب مردم دوست دارند خوب صحبت کنند، تا نظر مخاطبان خود را جلب نمایند، و عموماً در خوب گوش دادن ضعیف هستند. بنابراین اگر در دنیای پررقابت امروزی، شما این مهارت را در خود تقویت نمایید، به طور قطع بسیار جلوتر از رقبای خود خواهید بود! زمانی که خوب گوش بدهید، بهتر و دقیق تر می توانید مشتری خود و نیاز او را بشناسید!

    در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

    منبع مطلب : bazaracademy.ir

    مدیر محترم سایت bazaracademy.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    تفاوت گوش کردن و شنیدن

    برای درک تفاوت گوش کردن و شنیدن ، ابتدا باید هر کدام از این دو واژه تعریف شود.

    گوش کردن؛ یکی از مهمترین توانایی ها برای دریافت و تفسیرِ پیام در فرآیند ارتباط است! گوش کردن، کلید ارتباط موثر است، بدون توانایی درست در گوش کردن، پیام درست منتقل نمی شود و باعث به وجود آمدن:

    سوء تفاهم!
    قطع ناگهانی ارتباط!
    و حتی فرستنده پیام را از ادامه ارتباط به آسانی ناامید و پشیمان کند.

    در طرف دیگر، شنیدن است که در واقع ورود اصوات به گوش است و شنونده توجهی به آن نمی کند.

    با صرف فقط ۵ ساعت در هفته، ازدواج خود را متحول کنید. برای ورود به این مقاله دکمه زیر را لمس کنید!

      ۱۰ تفاوت گوش کردن با شنیدن

    واضح است که شنیدن اولین قدم در گوش دادن است. توانایی شنیدن، قدرتی است خدادادی، درحالیکه گوش کردن، مهارتی است اکتسابی و تعداد کمی از افراد جامعه این مهارت را کسب می کنند. شنیدن کاملا ناخودآگاه است، درحالیکه برای گوش دادن باید توجه کامل را به کار برد، چون فرد فکر می کند که مطلب عنوان شده مهم است.

     ۱- تفاوت در تجزیه و تحلیل اطلاعات

    شنوایی یکی از حواس پنج گانه ما انسانهاست که به توانایی فرد برای درک صداها یا دریافت ارتعاشات از طریق گوش گفته می شود. اما گوش دادن چیزی است که به صورت آگاهانه انجام می شود، که شامل تجزیه و تحلیل و درک صداهایی است که توسط گوش می شنوید.

     ۲- تفاوت در دائمی و موقتی بودن

    عمل شنوایی تا زمانی که فرد بیدار است به صورت طبیعی در حال انجام است. لحظه ای به صداهایی که در اطراف شما وجود دارد توجه کنید! گوش های شما مدام در حال شنیدن است. اما گوش کردن نیاز به توجه دارد و این عمل از مغز و جسم شما انرژی می گیرد و نمی توان به صورت طولانی مدت فرآیند گوش دادن را انجام داد! پس شنیدن فرآیندی دائمی و گوش کردن فرآیندی موقتی است.

    بعضی وقتها احساس می کنید فرزندتان اصلا به حرفهای شما گوش نمی دهد، در این مقاله راه های موثری ارائه کرده ایم!

     ۳- تفاوت در روان یا جسم

    شنیدن یک عمل کاملا جسمی است، در حالیکه گوش کردن مربوط به روان است و به صورت دقیق تری به صورت عمدی در ما انسان ها اتفاق می افتد!

     ۴- تفاوت در فعال یا غیرفعال بودن

    در حالی که شنوایی یک فرایند غیر فعال بدنی و جسمی است که استفاده از مغز را شامل نمی شود، در مقابل گوش دادن، یک فرآیند ذهنی فعال است که شامل استفاده از مغز برای رسیدن به معنی کلمات و جملات است.

     ۵- تفاوت در استفاده از گوش

    شنیدن شامل دریافت پیام از طریق گوش است. در مقابل، گوش دادن شامل تفسیر پیام دریافت شده توسط گوش است.

     ۶- تفاوت ذاتی یا اکتسابی

    شنوایی توانایی ذاتی است و تمام انسانهای سالم این توانایی را دارند. اما گوش دادن یک مهارت آموخته شده است. نکته جالب اینجاست که برخی از افراد تا آخر عمر خود هم این مهارت را کسب نمی کنند!

     ۷- تفاوت در آگاهی نسبت به مخاطب

    در عمل شنیدن، ما معمولا آگاهی نسبت به صداهای شنیده شده نداریم و در مقابل در گوش دادن، ما نسبت به صحبت های مخاطب آگاهی داریم!

     ۸- تفاوت در به کارگیری حواس

    در عمل شنیدن، فقط از اندام شنوایی (گوش ها) استفاده می کنیم ولی در عمل گوش دادن، علاوه بر اندام شنوایی، از اندام های بینایی و لامسه هم برای درک بهتر و دقیق تر صحبت های مخاطب استفاده می کنیم! فردی که می تواند به صورت صحیح به مخاطب خود گوش کند، استفاده از زبان بدن را خوب می داند و به همین دلیل می تواند زبان بدن طرف مقابل خود را نیز به درستی تفسیر کند!

    می دانید چرا همسرتان به حرف شما گوش نمی دهد؟ پس روی خرید این محصول سرمایه گذاری کنید!

    عمل شنیدن نه آگاهانه است و نه اینکه ما بر صداهایی که می شنویم، کنترلی داریم. به عنوان مثال اگر در خیابانی شلوغ در حال رفت و آمد باشید، انواع و اقسام صداها را می شنوید بدون آنکه کنترلی روی شنیدن صداهای اطراف خود داشته باشید. اما در عمل گوش کردن، ما صحبت های مخاطب را آگاهانه می شنویم و اطلاعاتی را که او به ما می دهد را به صورت کامل دریافت می کنیم. در گوش کردن ما کاملا بر فرآیند، کنترل داریم.

     ۱۰- تفاوت در تمرکز

    در عمل شنیدن نیازی به تمرکز وجود ندارد ولی در عمل گوش کردن، تمرکز داشتن یک عمل مهم و ضروری است.

     ثمرات خوب گوش کردن

    گوش کردنِ موثر، یکی از مهارت های ضروری برای روابط مثبت افراد است، پیشنهاد می کنم! مهارت های گوش کردن خود را توسعه دهید. این مهارت به راحتی می تواند آجرهای دیوار خوشبختی خانه شما و همسرتان شود! البته مهارت خوب گوش کردن، مزایای دیگری برای زندگی شخصی شما فراهم خواهد کرد، از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

    افزایش تعداد دوستان
     ارتباطات خوب در شبکه های اجتماعی
    اعتماد به نفس و عزت نفس بالا
    موقعیت تحصیلی و موقعیت شغلی بهتر
    ارتقاء سلامت جسمانی و روانی
    بهتر شدن حال عمومیِ فرد

    مطالعات در مورد خوب گوش کردن، رابطه ی آن با فشار خون را اثبات کرده است. در حالی که صحبت کردن باعث افزایش فشار خون می شود، گوش کردن به کاهش فشار خون منجر می شود!

    زمانی که با دقت به حرفهای همسرتان گوش می دهید، هم به خود و هم به همسرتان اجازه می دهید که در رابطه با موضوعات مختلف (هر چند که در مورد آنها اختلاف نظر داشته باشید) با همدیگر مکالمه کنید.

    فراموش نکنید ! اساس برطرف کردن بسیاری از مناقشات زناشویی، مذاکره کردن است!

    می دانید چگونه با همسر عصبی باید رفتار کرد؟ خواندن مقاله زیر را از دست ندهید!

    تکنیک های خوب گوش کردن

    دقت کنید مواردی که میتواند به گوش کردن بهتر منجر شود شامل موارد زیادی است! اما برخی از نکاتی که می توانید از آن استفاده کنید شامل موارد زیر است:

    با محبت به چشمانش نگاه کنید!

    نگاه کردن به چشمان همسرتان بسیار مهم است! وقتی خودتان را مقید می کنید تا به چشمان او نگاه کنید، یعنی اینکه از تمام کارهای دیگر خود دست می کشید و به او توجه می کنید.

    برای ارتباط موثر، اولین کار این است که نگاه و توجه خود را به چشمان او بدوزید!

    شرایط روحی خودتان را برای گوش کردن آماده کنید!
     طوری رفتار کنید که گوینده، احساس راحتی داشته باشد!
    در مکالمه صبور بوده و تحمل داشته باشید (مدیریت خشم)
    از پیش داوری شدیدا پرهیز کنید!
    به لحن کلمات توجه کنید!
    به مفهوم صحبت ها بیشتر از کلمات توجه کنید!
    به زبان بدن گوینده توجه ویژه ای داشته باشید!
    از موضوعاتی که حواس را پرت میکند، اجتناب کنید!
    بیشتر بشنوید تا بگویید!

    فرآیند گوش دادن و ارتباط را خیلی پیچیده تعریف کرده اند! اگر بخواهم تمام این فرآیند را ساده کنم در سه کلمه زیر بیان می کنم!

    شنیدن
    فکر کردن
    گفتن

    چرا بعضی از زوجها خوشبخت می شوند؟ جواب این سوال را در مقاله زیر بخوانید!

    چگونه با خوب گوش کردن محبوب همسر شوید؟!

    توجه کردید که چرا برخی از افراد، خیلی جذاب و محبوب همسر خود هستند و دیگران از ارتباط برقرار کردن با آنها لذت می برند؟!

    این افراد، معمولا، تفاوت گوش کردن و شنیدن را به خوبی می دانند و در گوش کردن بسیار توانمند هستند، این مهارت را به خوبی آموخته اند و از آن به بهترین شکل استفاده می کنند. این افراد در زندگی شخصی خود می توانند به راحتی اطلاعات مفیدی در اختیار همسر خود قرار دهند و در زندگی زناشویی خود، موضوعات را با هم شریک شوند (یکی از موضوعاتی که باعث جذابیت زندگی مشترک می شود این است که طرفین، همدیگر را محرم اسرار خود بدانند و به راحتی اطلاعات زندگی خود را در اختیار هم قرار دهند) و از برقراری ارتباط با همدیگر لذت برند.

    زندگی شما هم دچار طلاق عاطفی خواهد شد؟ با انجام تستهای مقاله زیر، متوجه می شوید!

    رازهای مالی

    تفاوت گوش کردن و شنیدن

    منبع مطلب : life-skill.net

    مدیر محترم سایت life-skill.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید