توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ترجمه آیه الا بذکر الله تطمئن القلوب

    1 بازدید

    ترجمه آیه الا بذکر الله تطمئن القلوب را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    آیه 28 سوره رعد

    الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بذکْرِ اللَّهِ أَلا بذکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «28»

    (هدایت شدگان) کسانی هستند که ایمان آورده ودلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد.

    نکته ها

    یاد خدا تنها به ذکر زبانی نیست، اگر چه یکی از مصادیق روشن یاد خداست، زیرا آنچه مهم است یاد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است.

    یاد خداوند برکات بسیار دارد، از جمله:

    الف: یاد نعمت‌های او، عامل شکر اوست.

    ب: یاد قدرت او، سبب توکّل بر اوست.

    ج: یاد الطاف او، مایه محبّت اوست.

    د: یاد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست.

    ه: یاد عظمت و بزرگی او، سبب خشیت در مقابل اوست.

    و: یاد علم او به پنهان و آشکار، مایه حیا و پاکدامنی ماست.

    ز: یاد عفو و کرم او، مایه امید و توبه است.

    ح: یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزکاری است.

    انسان، بی‌نهایت طلب است و کمال مطلق می‌خواهد، ولی چون هر چیزی غیر از خداوند محدود است و وجود عارضی دارد، دل را آرام نمی‌گرداند. در مقابل کسانی‌که با یاد خدا آرامش می‌یابند، عده‌ای هم به متاع قلیل دنیا راضی می‌شوند. «رَضُوا بالْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اطْمَأَنُّوا بها»

    نماز، ذکر الهی ومایه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذکْرِی» «1»، «أَلا بذکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ»

    ممکن است معنای‌ «أَلا بذکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» این باشد که به واسطه ذکر و یادی که‌

    «1». طه، 14.

    جلد 4 - صفحه 356

    خدا از شما می‌کند، دلهایتان آرام می‌گیرد، یعنی اگر بدانیم خداوند ما را یاد می‌کند و ما در محضر او هستیم، دلهایمان آرامش می‌یابد. چنانکه حضرت نوح علیه السلام به واسطه کلام الهی‌ «اصْنَعِ الْفُلْکَ بأَعْیُنِنا» «1» آرام گرفت و امام حسین علیه السلام به هنگام شهادت علی اصغرش با عبارت‌ «هین علی انه بعین الله» این آرامش را ابراز فرمود و یا در دعای عرفه آمده است: «یا ذاکر الذاکرین»

    سؤال: اگرچه در این آیه آمده است که دلها، و به ویژه دل مؤمن، با یاد خدا آرام می‌گیرد، امّا در آیات دیگری می‌خوانیم هرگاه مؤمن خدا را یاد کند، دلش به لرزه می‌افتد. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» «2» آیا این لرزش و آرامش می‌توانند در یکجا جمع شوند؟ راه توجیه آن چیست؟

    پاسخ: برای تصوّر وجود این همزمان آرامش و لرزش در یک فرد، توجّه به این مثال‌ها راهگشا می‌باشد:

    الف: گاهی انسان بخاطر وجود همه مقدمات، اطمینان و آرامش دارد، امّا در عین حال از نتیجه هم نگران و بیمناک است. مثل جراح متخصصی که به علم و کار خود مطمئن است، ولی باز در هنگام عمل شخصیّت مهمی دلهره دارد.

    ب: فرزندان، هم به وجود والدین، احساس آرامش می‌کنند و هم از آنها حساب می‌برند و می‌ترسند.

    ج: گاهی انسان از آنجا که می‌داند فلان ناگواری برای آزمایش و رشد و ترفیع مقام اوست، خرسند و آرام است، امّا اینکه آیا در انجام وظیفه موفق خواهد شد یا خیر، او را نگران می‌کند و به لرزه می‌اندازد.

    د: انسان‌های مؤمن وقتی در تلاوت قرآن به آیات عذاب، دوزخ و قهر الهی می‌رسند، لرزش بر اندام آنها مستولی می‌شود، امّا هنگامی که آیات رحمت و رضوان و بهشت خداوند را قرائت می‌کنند، آرامشی شیرین، قلوب آنها را فرا می‌گیرد و آنها را دلگرم می‌سازد. امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می‌فرماید: «اذا ذکرت ذنوبی فزعت و اذا رأیت‌

    «1». هود، 37.

    «2». انفال، 2.

    جلد 4 - صفحه 357

    کرمک طمعت»، یعنی هرگاه گناهان خود و عدل و قهر تو را به یاد می‌آورم، ناله می‌زنم، امّا وقتی به یاد لطف و عفو تو می‌افتم امیدوار می‌شوم.

    صاحب المیزان برای این جمله، از قرآن شاهد می‌آورد؛ «تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلی‌ ذکْرِ اللَّهِ» «1» یعنی در آغاز انسان دلهره دارد، ولی کم‌کم به آرامش می‌رسد.

    کسی‌که از یاد خدا غافل است، آرامش ندارد و زندگی بدون آرامش زندگی نکبت باری است. «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» «2»

    عامل آرامش و دلگرمی‌:

    دستیابی به اطمینان و آرامش می‌تواند عوامل گوناگونی داشته باشد، ولی در رأس آنها آگاهی و علم جلوه ویژه‌ای دارد؛

    - کسی‌که می‌داند ذرّه‌ی مثقالی از کارش حساب دارد، «مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ» «3» نسبت به تلاش و فعّالیّتش دلگرم است.

    - کسی‌که می‌داند بر اساس لطف و رحمت الهی آفریده شده، «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» «4» امیدوار است.

    - کسی‌که می‌داند خداوند در کمین ستمگران است، «إِنَّ رَبَّکَ لَبالْمِرْصاد» «5» آرامش دارد.

    - کسی‌که می‌داند خداوند حکیم و علیم است وهیچ موجودی را بیهوده خلق نکرده است‌ «عَلِیمٌ حَکِیمٌ» خوش‌بین است.

    - کسی‌که می‌داند راهش روشن و آینده‌اش بهتر از گذشته است، «وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقی‌» «6» قلبش مطمئن است.

    - کسی‌که می‌داند امام و رهبرش انسانی کامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاس إِماماً» «7» آرام است.

    «1». زمر، 23.

    «2». طه، 124.

    «3». زلزال، 7.

    «4». هود، 119.

    «5». فجر، 14.

    «6». اعلی، 17.

    «7». بقره، 124.

    جلد 4 - صفحه 358

    کسی‌که می‌داند کارِ نیک او از ده تا هفتصد بلکه تا بی‌نهایت برابر پاداش دارد، ولی کار زشت او یک لغزش بحساب می‌آید دلخوش است. «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» «1»

    - کسی‌که می‌داند خداوند نیکوکاران را دوست دارد، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسنِینَ» «2» به کار نیکش دلگرم می‌شود.

    - کسی‌که می‌داند کار خیرش آشکار و کار شرّش پنهان می‌ماند، «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» شاد است.

    عوامل اضطراب و نگرانی‌:

    یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قرن حاضر، اضطراب و افسردگی است. برای این بیماری که دارای علائمی همچون انزواطلبی، در خود فرورفتن، خودکم‌بینی و بیهوده انگاری است، دلایل بسیاری را ذکر کرده‌اند، از جمله:

    - شخص افسرده از اینکه همه چیز را مطابق میل خود نمی‌بیند دارای افسردگی شده است، در حالی که ما نباید بخاطر اینکه چون به همه آنچه می‌خواهیم، نرسیدیم، از مقدار ممکن آن هم دست برداریم و تسلیم شویم.

    - شخص افسرده با خود فکر می‌کند که چرا همه مردم مرا دوست ندارند و حال آنکه این امر غیر ممکنی است و حتّی خدا و جبرئیل هم دشمن دارند، لذا انسان نباید توقّع داشته باشد که همه او را دوست بدارند.

    - شخص افسرده گمان می‌کند که همه مردم بد هستند، در صورتی‌که چنین نیست و خداوند به فرشتگانی که این توهّم را داشتند پاسخ داد.

    - شخص افسرده گمان می‌کند که همه ناگواری‌ها از بیرون وجود اوست، در حالیکه عمده تلخی‌ها عکس‌العمل و پاسخ خصلت‌ها و کردارهای خود ماست.

    - شخص مضطرب از شروع در کارها نگران است و احساس ترس و تنهایی می‌کند.

    «1». بقره، 261.

    «2». بقره، 195.

    جلد 4 - صفحه 359

    حضرت علی علیه السلام برای رفع این حالت می‌فرماید: «اذاخفت من شی‌ء فقع فیه» «1» از هر چه می‌ترسی خود را در آن بیانداز که ترس هر چیز بیش از خود آن است.

    - شخص مضطرب نگران آنست که آینده چه خواهد شد. این حالت را می‌توان با توکّل بر خدا و پشتکار درمان کرد.

    - چون در بعضی کارها ناکام شده است، نگران است که شاید در تمام امور به این سرنوشت مبتلا شود.

    - چون بر افراد وقدرت‌های ناپایدار تکیه دارد، با تزلزل آنها دچار اضطراب می‌شود.

    - و خلاصه اموری همچون عدم قدردانی مردم از زحمات آنها، گناه، ترس از مرگ تلقین‌های خانواده به اینکه نمی‌دانی و نمی‌توانی، قضاوت‌های عجولانه، توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسیاری از افسردگی‌ها و اضطراب‌ها می‌باشد که با یاد خدا و قدرت و عفو و لطف او می‌توان آنها را به آرامش و شادابی مبدل ساخت. تفسیر آیه‌ «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بذکْرِ اللَّهِ» را در روز 14 خرداد 73 در همدان می‌نویسم، زیرا بمناسبت پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) برای سخنرانی آمده‌ام. کسی‌که در پایان وصیّت‌نامه بسیار مهم خود می‌فرماید: «من با دلی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری شاد و روحی امیدوار به‌فضل الهی از خدمت شما مرخص می‌شوم.»

    پیام ها

    1- نشانه انابه واقعی، ایمان و اطمینان به خداست. مَنْ أَنابَ‌، الَّذینَ آمَنُوا ...

    2- ایمان بدون اطمینان قلبی، کامل و کارساز نیست. «آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ»

    3- یاد خداوند با زبان کفایت نمی‌کند، اطمینان قلبی هم می‌خواهد. «تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بذکْرِ اللَّهِ»

    4- تنها یاد خدا، مایه‌ی آرامش دل می‌شود. «بذکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» امروزه دارندگان زر و زور و تزویر بسیارند، ولی از آرامش لازم خبری نیست.

    «1». بحار، ج 71، ص 362.

    تفسیر نور(10جلدی)، ج‌4، ص: 360

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معنی آیه الا بذکر الله تطمئن القلوب؟

    الا بذکر الله تطمئن القلوب❣

    ایـن آیــه معـنـایـش ایـن نـیـست کــه بـا ذکـر خـدا دل آرام می گـیـرد….

    این جمـله یعنی خـدا می گـویـد:
    جوری سـاختــه ام تـو را کــه جـز بـا یـاد من آرام نـگیـری !!

    🔸⊰⊰ تـفـاوت ظـریـفے است!!!!

    اگر بیقرارے ؛ اگر دلتـنـگے ؛ اگر دلگیرے

    🔹گیـر کـار آنجـاست کـه هـزار یـاد ، جـز یـاد او، در دلـت جـولـان میدهد.

    منبع مطلب : ayaye-del.kowsarblog.ir

    مدیر محترم سایت ayaye-del.kowsarblog.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید