برای واژه معلم دو جمله تشبیهی بنویسید
برای واژه معلم دو جمله تشبیهی بنویسید را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
تشبیه و انواع آن برای معلم ششم دبستان
تشبیه
یعنی مانند کردن چیزی به چیز دیگر که به جهت داشتن صفت یا صفاتی با هم مشترک باشند.
هر تشبیه دارای چهار رکن یا پایه است :
1- مشبه : کلمه ای که آن را به کلمه ای دیگر تشبیه می کنیم .
2- مشبه به : کلمه ای که کلمه ی دیگر به آن تشبیه می شود .
3- ادات تشبیه : کلمات یا واژه هایی هستند که نشان دهنده ی پیوند شباهت می باشند و عبارتنداز : همچون ، چون ، مثل ، مانند ، به سان ، شبیه ، نظیر ، همانند ، به کردار ،پنداری، گویی، به رنگ، به شکل، به اسلوب و....)
4- وجه شبه : صفت یا ویژگی مشترک بیت مشبه و مشبه به می باشد . ( دلیل شباهت )
مثال : علی مانند شیر شجاع است .
مشبه ادات مشبه به وجه شبه
نکته : « مشبه » و « مشبه به » طرفین تشبیه نام دارند . که در تمام تشبیهات حضور دارند اما « ادات تشبیه » و « وجه شبه » می توانند در یک تشبیه حذف شوند. که در این صورت تشبیه با داشتن دو رکن « مشبه » و « مشبه به » بر قرار است .
مثال : دل همچو سنگت ، ای دوست به آب چشم سعدی عجـب اسـت اگـر نگـردد که بگردد آسیابی
توضیح : دل به سنگ تشبیه شده است اما وجه شبه « سختی » در این بیت نیامده است .
نکته : در تشبیـه وقتی که « وجـه شبه » و « ادات تشبیه » حـذف شود ، به آن « تشبیه بلیغ » می گویند . ( تشبیه بلیغ زیباترین و رساترین تشبیه است . )
مثال : دلش سنگ است .
مشبه مشبه به
نکته 1 : در تشبیه همیشه وجود وجه شبه در « مشبه به » قویتر و بارز تر است که ما « مشبه » را در داشتن وجه شبه به آن تشبیه می کنیم .
نکته 2 : هر چه ارکان تشبیه کمتر باشد تشبیه ادبی تر است . ( البته داشتن مشبه و مشبه به الزامی است )
نکته 3 : هرگاه در تشبیه بلیغ ، یکی از طرفین تشبیه ( مشبه یا مشبه به ) به دیگری اضافه ( مضاف الیه) شود . به آن « اضافه ی تشبیهی » یا « تشبیه بلیغ اضافی » می گویند . در غیر این صورت ، تشبیه بلیغ اضافی است .
توجه : این نوع تشبیه در کتاب های درسی بیشترین کاربرد را دارد .
مثال : صبح امید که بد معتکف پرده ی غیب گـو بـرون آی که کـار شب تـار آخـر شد
اضافه ی تشبیهی اضافه ی تشبیهی
توضیح : امید به صبح تشبیه شده و غیب به پرده .
ترکیباتی مثل : درخت دوستی ، همای رحمت ، لب لعل ، کیمیای عشق ، خانه ی دنیا ، فرعون تخیل ، نخل ولایت و … اضافه ی تشبیهی محسوب می شوند .
انواع تشبیه
1- تشبیه مفرد : تشبیهی که هر یک از « مشبه » یا « مشبه به » آن ، یک ، چیز است و « وجه شبه» آن از همان یک چیز گرفته می شود . ( شباهت آن ها فقط در یک چیز است )
مثال : دانش اندر دل چراغ روشن است .
مشبه مشبه به وجه شبه
توضیح : در این مثال وجه شبه ( روشنی از یک کلمه چراغ ) استخراج شده است .
یادآوری : تمامی مثالهایی که تاکنون برای شما ذکر کردیم ، از همین نوع تشبیه می باشند .
2- تشبیه مرکب : آن است که هریک از « مشبه » یا « مشبه به » دو یا چند چیز هستند و وجه شبه نیز از دو یا چند چیز گرفته می شود .
مثال : دیـده ی اهـل طمـع به نعمـت دنیـا پـر نشـود همچنـانکه چـاه به شبنـم
مشبه وجه شبه مشبه به
توضیح : « مشبه » ترکیبی از دو چیز است ( دیده ی اهل طمع و نعمت دنیا ) و « مشبه به » نیز دو چیز است ( چاه و شبنم ) به این معنی : همانطور که چاه با شبنم پر نمی شود ، چشم حریصان نیز با نعمت دنیا سیر نمی شود .
نکته : در تشبیه مرکب در حقیقت یک شکل کلی به شکل کلی دیگر همانند می شود
منبع مطلب : golshan6.blogfa.com
مدیر محترم سایت golshan6.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
ظلم است معلم را به شمع تشبیه کردن ؛ زیرا شمع را می سازند تا بسوزد، ولی معلم می سوزد تا بسازد
عکس و خبر مردمی
مفاخر
گردشگری
مهمان ما
60 ثانیه
ارتباط با ما
منبع مطلب : www.sinakhabar.ir
مدیر محترم سایت www.sinakhabar.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
تشبیه و انواع آن برای معلم ششم دبستان
روشمقایسه ای یا بدیعه پردازی:
هدف این الگوافزایش تفکر خلاق در فرد و گروه می باشد هنگام اسثفاده از این الگو ناچاریم عمدا تفکر منطقی را کنار بگذاریم و قدری در دنیای خیال سیر کنیم فراموش نکنیم خلاقیت در دنیای امروزه حرف اول را میزند و تفاوت آدم ها در استفاده از همین نیروی عظیم خدادادی است .در این الگو خلاقیت با استفاده از شبیه سازی و انواع قیاس به جریانی آگاهانه تبدیل می شود.مقایسه ی یک مفهوم با یک مفهوم دیگرو شبیه کردن آن با موضوعات آشنا برای بیان واقعیت های موجود مراحل اصلی الگوی بدیعه پردازی است که بنیانگذار آن ویلیام گوردون است.
مراحل اجرایالگوی تدریسمقایسه ای:
موضوع مورد نظر:ماشین ساده (اهرم )
1-توصیف اولیه
در این مرحله موضوع مورد نظر توسط معلم و دانش آموزان با توجه به شرایط توصیف می شود.
مثلا:یکی از ماشینهای ساده ای که خوانده اید را توصیف کنید.
2-قیاس مستقیم:
در این قیاس دو موجود یا دو مفهوم با یکدیگر مقایسه می شوند
در این مرحله موضوع یا مفهوم مورد نظر توسط دانش آموزان به یک شئ یا موجود یا... تشبیه می شود.برای اینکار به بچه ها فرصت بدهید.سپس قیاسهای بچه ها را روی تابلو بنویسید و در پایان از آنها بخواهید بهترین قیاس را با ذکر دلیل انتخاب کنند
مثلا:بچه ها اهرم به نظر شما شبیه چه چیزی است؟"
3-قیاس شخصی:
در این نوع قیاس دانش آموز خود را به داخل یک شئ یا موجود و یا یک فضای جدید انتقال می دهد،آنگاه آن را توصیف می کند که چه احساسی دارد.
مثلا: اگر شما یک اهرم بودید چه می کردید؟ چگونه به دیگران کمک می کردید؟
4- قیاس تضاد:
در این نوع قیاس ،قیاس های مستقیم و شخصی که در مرحله قبل بیان شد بررسی و سپس قیاسهایی که بیشترین تضاد را باهم دارند انتخاب می شوند آنها را روی تابلو بنویسید و از بچه ها بخواهید آنها که بیشترین تضاد را در رابطه با مفهوم دارند را انتخاب کنند.
مثلا: این کلمات ممکن است کلماتی مثل مهربان و زورگو که هردو در مورد اهرم ممکن است به کار رفته باشند باشد.
5-توصیف خلاق:
در این مرحله از بهترین قیاس ها و تجربه های به دست آمده استفاده شده وموضوع مورد نظر دوباره ولی این بار به صورت خلاق توصیف می شود.
مثلا: چگونه میتوانید از یک موجود مهربان ولی زورگو برای توصیف اهرم استفاده کنید؟
منبع مطلب : bemanischool.blogfa.com
مدیر محترم سایت bemanischool.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
خ : معلم مانند شمع سوزان است
انگلِ درِ خونه یِ صغری : بجای شمع سوزنده و عن چیز بهتری سراغ نداشتین؟😐😑
الف : كس ننت
ناشناس : ولی خودم فکر کنم باید بگم معلم مثل مادر مهربان است البته برای معلم ما صدق نمیکنه 😁
مهدیس : اصلا بدرد نخورد 😕
مرسی : مرسی
ناشناس : یکی بگه دیگه منم از معلم ها خوشم نمیاد حالا تو امتحان اومده مزخرف انگار خیلی عزیزن
الن : معلم مانند مادر دوم ما است 😊
آره : آره
ناشناس : 👌👌👌👌
ناشناس : معلم چراغ هدایت است
لیندا آرمان : سلام میشه دو بیت شعر برای معلم بگید ممنون میشم❤
ناشناس : سلام لطفا بعم کمک کنید معلم رو تشبیه کنید ممنون میشم ازتون
سمیرا : معلم همچو خورشید است که دانش خود را بر ما می تاباند
چی
منظورم معلم بود🤣
مادر مانند مادر دوم ما برای ما زحمت بسیاری میکشد تا ما دانش بیاموزیم😌
معلم شمع فروزان
من اصلا بلد نیستم
وقتی داشتم نظر ها رو میخوندم که جواب رو پیدا کنم دیدم رکی نوشته معلم مزخرفه آخه تو این دوران بهرانی باید قدر معلم رو دونست که از کار رو زندگیش میزنه تا مثل دانش آموزای توی بدبخت علم و دانش یاد بده
تشبیه به دشت لطفا میشه بگین
😐😐 خوب😐😐😐
كس ننت
معلم عزیز برف را بر ما برفاندی هالا ما به معلم بریزم معلم خوبم
معلم مانند چراغی روشن است که به ما درس می آموزد
معلم مانند چراغی روشن است که به ما درس می آموزد
معلم همچون مادری دلسوز است
معلم مانند گل است
معلم همانند شمع سوزان است
..........
معلم مانند خورشید است و دانش خود را بر ما می تاباند
سلام لطفا بعم کمک کنید معلم رو تشبیه کنید ممنون میشم ازتون
باش
معلم چون ققنوس در تک تک لحظات می سوزد تا دانش آموزانش همیشه در شادابی و نشاط باشند
معلم همچو باران بهاری به کویر دل من و تو می بارد .
اصلا به درد نخورد نوشتم برای واژه معلم ۲تا تشبیهی واس من توضیح تشبیح میاره روانی 🤮🤮😒😒
خیلی چرته
بوع بدرد نخور😒🙄
سلام اصلا به درد نخورد من گفته بودم برام جمله بسازه این داره توضیح میده😒🙄
سلام میشه دو بیت شعر برای معلم بگید ممنون میشم❤
ممنون از اقای ناشناس جوابت خیلی قشنگ
معلم های الان فقط از اینترنت فیلم میفرستن به کلاس خودشون کار نمیکنن باتشکر از معلمان عزیز
معلم هم چون کشاورزی است که در زمین خالی و بی ارزش من بذر می کارد و به ان رسیدگی می کند تا بزرگ شود
سلام تشبیه معلم و جمله می خوام بگید
بجای شمع سوزنده و عن چیز بهتری سراغ نداشتین؟😐😑
معلم مانند مادر دوم ما است 😊
معلم مانند مادر است
سلام معلم چراغ هدایت است من معلم را دوست دارم
برای معلم دو جمله تشبیهی بنویسید
معلم مانند عینکی است که وقتی آن را به چشمان خود میزنم میتوانم بهتر ببینم
معلم همچو مادر دلسوز و مهربان همچو کوه استوار و پایبند به دانش آموزان (البته دوره ی الان)
یکی بگه دیگه منم از معلم ها خوشم نمیاد حالا تو امتحان اومده مزخرف انگار خیلی عزیزن
معلم چراغ هدایت است
کیدیدیددیدیدیی
.
اصلا بدرد نخورد 😕
معلم مانند شمع سوزان است
سلام