در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    با دعا كردن براي ديگران کلاس دوم

    1 بازدید

    با دعا كردن براي ديگران کلاس دوم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    خاطره ماه هدیه دوم ابتدایی

    خاطره ماه هدیه دوم ابتدایی

    اهداف درس خاطره ماه هدیه دوم ابتدایی

    1 تقویت احساس علاقه و محبت، نسبت به خداوند مهربان
    2 آشنایی با دعا به عنوان راه گفت وگو با خداوند
    3 آشنایی با دعا به عنوان وسیله ای برای بیان خواسته ها

    انتظارات
    دانش آموز طی فرایند آموزش:
    1 خدا را منشأ برآورده کردن آرزوها و دعاهایش می داند.

    2 دعا کردن را نوعی گفت و گو با خدای مهربان می داند.
    3 در قالب دعایی ساده، با خداوند سخن می گوید و خواسته هایش را بیان می کند.

    مفاهیم کلیدی
    دعا

    این داستان از زبان ماه بیان شده است. حضرت زهرا (س) در نیمه شب در حال دعا کردن برای دیگران است که حضرت امام حسن(ع) دعاهای مادر را می شنود و از مادر می پرسد چرا برای خودت دعا نمی کنی؟

    فکر می کنم خاطره ماه هدیه دوم ابتدایی

    چه مواقعی دلتان می خواهد با خدا حرف بزنید؟
    معمولاً با خدا چطور صحبت می کنید، به او چه می گویید؟

    طریق دیگر برای گفت وگو با خدا، که نیازمند زمان و مکان خاصی نیست، دعا کردن است

    و می فهمد که بدون هیچ واسطه ای می تواند با خدای خود به عنوان دوست خویش سخن گوید و خواسته های خود را از او بخواهد.

    مهمترین این آداب، دعا برای دیگران، قبل از دعا برای خود است. دانش آموز به تبعیت از حضرت زهرا(س) یاد می گیرد که خوب است قبل از دعا برای خودمان، برای دیگران و رفع مشکلات آنان دعا کنیم.

    یکی دیگر از آداب دعا، دعا نمودن در اوقات و زما نهای خاص است. در این درس اشاره شده که حضرت زهرا (س) پس از نیمه شب و در هنگام سحر به مناجات با خدا مشغول بود. از این نکته می توانیم این گونه استفاده کنیم که یکی از بهترین اوقات برای دعا، هنگامی است که برای نماز صبح برمی خیزیم.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    دعا در حق دیگران/ دعا؛ وسیله‌ای برای خودسازی، پیوند و ارتباط انسان با خدا

    دعا در حق دیگران/ دعا؛ وسیله‌ای برای خودسازی، پیوند و ارتباط انسان با خدا

    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، «دعا» در لغت به‌معنای خواندن و درخواست کردن است و در اصطلاح عبارت است از درخواست توأم با خضوع و تضرع بنده از خداوند. دعا کردن، مستحب و دارای فضیلت بسیار و برترین عبادت است.

    دعا درخواست از خداوند سبحان و ایجاد ارتباط  با اوست. در دعا انسان با خدا راز و نیاز کرده و از او درخواست کمک و مساعدت برای کسب فیض و سعادتمندی می‌کند.

    دعا و نیایش در زندگی و سرنوشت انسان، آثار ارزشمندی داشته و در معارف دینی، به‌خصوص عرفان اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ تا بدان‌جا که عرفا آن‌را یکی از ابواب کشف و شهود حقایق، برای اولیای الهی دانسته‌اند.

    دعا در حق دیگران و مقدم داشتن خواست و نیاز دیگران بر خود کار بسیار پسندیده‌ای در نزد خداوند متعال است و باید گفت که این روش دعا کردن بسیار به نفع دعا کننده است و به‌خاطر همین مقدم داشتن دیگران در دعا، خداوند بلا را از او دور می‌کند و رزق و روزی‌اش را زیاد و دو برابر درخواستش برای دیگران، را به خود او هم مرحمت می‌فرماید.
     
    بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های نماز شب همان دعای برای غیر و طلب مغفرت برای 40 مؤمن است. که مؤمن با این نوع عبادت نه تنها کمتر در چاله‌ی حسادت و کینه و سوء‌ظن و... اسیر می‌شود بلکه مهربانی و کرامت با روح او قرین می‌شود.

    گاهی انسان تنها برای خویش دعا می‎کند و می‎گوید: «قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَّا یَنبَغِی لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ؛ گفت پروردگارا مرا ببخش و ملکی به من ارزانی دار که هیچ‌کس را پس از من سزاوار نباشد در حقیقت تویی که خود بسیار بخشنده‌‏ای».(آیه 35 سوره ص).

    گاهی نیز انسان برای خویش و دیگران طلب مغفرت می‌‎کند و می‌گوید: «وَالَّذینَ جَاؤُوا مِن بَعْدهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذینَ سَبَقُونَا بالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبنَا غِلًّا لِّلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ و [نیز] کسانی‌که بعد از آنان [=مهاجران و انصار] آمده‏‌اند [و] می‏‌گویند پروردگارا بر ما و بر آن برادرانمان که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتند ببخشای و در دل‌هایمان نسبت به کسانی‌که ایمان آورده‌‏اند [هیچ گونه] کینه‏‌ای مگذار پروردگارا به‌راستی که تو رئوف و مهربانی». (آیه 10 سوره حشر)

    گاهی نیز انسان تنها برای دیگران دعا می‌کند چنان‌که حضرت یعقوب(ع) در آیه 98 سوره یوسف(ع) برای فرزندانش می‌گوید: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّیَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ گفت به‌زودی از پروردگارم برای شما آمرزش می‏‌خواهم که او همانا آمرزنده مهربان است».

    حضرت فاطمه زهرا(س) از شب تا صبح برای دیگران دعا می‌کرد، امام حسن‌مجتبی(ع) پرسید چرا برای خودتان دعا نکردید؟ فرمود: «یا بنی الجار ثم الدار؛ ای پسرم اول همسایه سپس خانه و اهل خانه».

    در قرآن بیش از 20 نوع دعا از حضرت ابراهیم(ع) از جمله دعا برای فرزندش در سه بخش اعتقادی و عملی و اخلاقی بیان شده است. چنان‌که در آیه 124 بقره فرموده است: «وَإِذ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاس إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدی الظَّالِمِینَ؛ و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید [خدا به او] فرمود من تو را پیشوای مردم قرار دادم [ابراهیم] پرسید از دودمانم [چطور] فرمود پیمان من به بیدادگران نمی‌‏رسد» و نیز در آیه 129 بقره می‎فرماید «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنتَ العَزیزُ الحَکِیمُ؛ پروردگارا در میان آنان فرستاده‌‏ای از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‌‏شان کند زیرا که تو خود شکست‌‏ناپذیر حکیمی».

    همچنین، در بخش عملی که شامل اقامه نماز است نیز در آیه 40 ابراهیم آمده است: «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء؛ پروردگارا مرا برپادارنده نماز قرار ده و از فرزندان من نیز پروردگارا و دعای مرا بپذیر» و درآیه 128 بقره نیز فرموده است: «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّکَ وَأَرِنَا مَنَاسکَنَا وَتُبْ عَلَیْنَآ إِنَّکَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ پروردگارا ما را تسلیم [فرمان] خود قرار ده و از نسل ما امتی فرمانبردار خود [پدید آر] و آداب دینی ما را به ما نشان ده و بر ما ببخشای که تویی توبه‏‌پذیر مهربان».

    خداوند متعال در آیه 77 سوره فرقان در این رابطه فرموده است: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بکُمْ رَبّی، لَوْلا دُعآؤُکُمْ. فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً؛ بگو: اگر خواندن و دعای شما نباشد پروردگار من به شما اعتنا و عنایتی نکند، شما را قدر و ارزشی ننهد، [ولی کافران‏] شما [پیامبر و آیات خدا را] تکذیب کردید پس [کیفرتان‏] پیوسته و بر دوام خواهد بود.

    خداوند در این آیه شریفه برای مخاطبین آن هیچ جایگاه و مقامی در صورتی که دعا نداشته باشد، قرار نداده؛ بنابراین، از این کلام فهمیده می‌شود که جایگاه و منزلت انسان در نزد خداوند به اندازه دعا و ارزش او به قدر اهتمام به مناجات و عبادت اوست.

    همچنین، خداوند متعال در آیه 43 سوره انعام فرموده است: «فَلَوْلا إِذْ جآءَهُمْ بَاءْسُنا، تَضَرَّعُوا وَلکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ؛ پس ای کاش هنگامی‌که سختی و ناگواریی از سوی ما به آنان می‌رسید، تضرع و زاری می‌نمودند، لیکن دل‌هایشان قساوت پیدا نموده و سنگدل شده بودند» که خداوند در این آیه شریفه هشدار می‌دهد که اگر کافران تضرع و زاری می‌کرند، خداوند سختی و ناگواری و خشم و عذاب و عقاب خویش را از آنان برمی‌داشت و ناراحتی‌های آنان را برطرف می‌کرد».

    خداوند متعال در آیه 186 بقره دعا را کلید رسیدن به آمال و آرزوها بیان کرده و فرموده است: «وَ إِذا سَاءَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ اءُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ؛ و هرگاه که بندگانم درباره من بپرسند، بگو: که من نزدیکم و دعای هر دعا کننده را هنگامی که مرا بخواند، اجابت می‌کنم».

    و نیز در آیه 60 غافر می‎فرماید: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ مرا بخوانید تا دعایتان را برای شما اجابت کنم، به‌راستی کسانی‌که از پرستش و عبادت من گردنکشی می‌کنند، با حالت خواری و ذلّت وارد جهنم خواهند شد».

    همچنین، در آیه 28 سوره کهف آمده است: «واصْبرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بالْغَداوَةِ وَالْعَشیِّ، یُریدُونَ وَجْهَهُ، وَلاتَعْدُ عَیْناکَ عنَْهُمْ؛ و خویشتن را با کسانی‌که صبح و شام پروردگارشان را می‌خوانند، در حالی که تنها خشنودی او را اراده نموده‌اند، به صبر و شکیبایی وادار کن و مبادا چشمانت را از آنان برداری».

    دعا از نگاه روایات

    امام باقر(ع) در رابطه با دعا فرموده است: «اَسرعُ الدعاءِ نُجحا للاجابة، دعاءُ الاخ لاخیه بظهرِ الغیب یَبدا بالدعاء لاخیه فیقول له ملکٌ موکلٌ به آمین ولک مِثلاه؛ سریع‌ترین دعا برای اجابت دعا برای برادر دینی است که هم دعا در غیاب او باشد و هم اول برای او دعا کند. در این صورت فرشته‌ای که بر او گمارده شده ، به این دعا آمین گوید و به دعا کننده گوید برای تو باد دو برابرش».

    همچنین، امام جعفر صادق(ع) در این رابطه فرموده است: «دعاءُ المومن للمومن یدفع عنه البلا و یُدرُّ علیه الرزق؛ دعای مؤمن در حق مؤمن بلا را از او دور می‌کند و روزیش را زیاد می‌گرداند».

    آداب دعا

    برخی می‌گویند سخن گفتن با خدا آدابی ندارد، هرکس هر طور با هر زبان و ادبیاتی که بخواهد می‌تواند دعا کند و توصیه حضرت موسی به آن شبان را در دعا کردن شاهد می‌آورند که «هیچ آدابی و ترتیبی مجو/هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو».

    بله! از یک جنبه درست است که انسان می‌تواند هرگونه و به هر ترتیبی که خواست دعا کند، اما دعای هدفمند که فرد هوشیار بداند از آن، چه می‌خواهد و به‌دنبال چیست باید با آداب باشد.

    رعایت این ادب، مهم‌ترین شرط استجابت دعا است، اگر انسان توجه قلبی به سوی خدا نداشته باشد دعایش اجابت نیست همچنان که در دنیا اگر کسی به سوی انسان توجه کامل نکند، سزاوار نیست انسان توجه به او پیدا کند؛ مثلاً در زندگی دنیا با کسی مشغول صحبت باشی، اما او از صحبت کردن با تو غافل باشد و از ماندن در کنار تو روی‌گردان باشد در این‌جا سزاوار است که تو با او صحبت نکنی و جوابش را نگویی.

    از جمله روش‌های پیامبراکرم(ص) در دعا این بود که تضرع و زاری می‌کرد به‌گونه‌ای که نزدیک بود عبا از دوشش بیافتد. رسول خدا در رابطه با دعا می‌فرمود: خداوند دعایی را که از دلی غافل و بی‌خبر باشند، نمی‌پذیرد».

    امام صادق(ع) نیز در این رابطه فرموده است: در هنگام دعا توجه کن، چه کسی را می‌خوانی، چگونه می‌خوانی و برای چه می‌خوانی و چه می‌خواهی» توجه به این چهار نکته تاثیر فوق‌العاده‌ای در استجابت دعا دارند سپس، حضرت چنین اضافه می‌کند که اگر این شرایط را خوب فراهم کردی تو را به یکی از این سه هدیه مژده می‌دهم یا به زودی آن‌چه را خواستی به تو می‌دهد و یا برای آخرت تو بیشتر از آن‌چه که خواستی ذخیره می‌کند و یا بلایی را از تو برمی‌گرداند که اگر می‌رسید تو را هلاک می‌کرد.

    شیوه نبی مکرم اسلام در دعا آن بوده که دست‌ها را بلند می‌نمود در روایت آمده است رسول خدا(ص) در هنگام ابتهال و دعا دست‌ها را بلند می‌کرد مانند فقیری که غذا طلب می‎کند و بعد از دعا هم دست‌ها را به سر و صورت می‌کشید» در روایتی امام صادق(ع) فرمود: هیچ بنده‌ای دستش را به سوی خدا دراز نمی‌کند مگر آن‌که خداوند حیا می‌کند از این که دستش را رد کند تا این‌که از فضل و رحمتش آن‌چه را که خواسته عطا کند».

    پیامبراکرم(ص) دعا را نشسته می‌خواندند در حدیثی فرمود: جبرئیل به من دستور داد که قرآن را ایستاده و دعا را نشسته بخوانم» معنای این حدیث این نیست که نمی‌شود ایستاده دعا کرد بلکه معنایش این است که در حال نشسته حالت دعا برتر و بهتر است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به هفت دعای حضرت ابراهیم(ع) در آیات 39 و 49 این سوره گفت: در این آیات آن حضرت امنیت مکه، دوری از بت‌پرستی، متوجه شدن قلب‌ها و افکار مردم به مکه، فرزندانش و مکتب ابراهیمی، بهره‌مندی فرزندانش از نعمت‌ها و ثمرات، توفیق اقامه نماز برای خود و ذریه‌اش، استجابت دعا، آمرزش برای خود، نسلش و مؤمنان را خواستار شده است.

    وی افزود: نکته‌ای که در این آیات وجود دارد این است که حضرت ابراهیم(ع) برای قبولی و استجابت دعایش اسم اعظم «رب» را به‌کار گرفت؛ لذا ما هم باید در اول دعا اسم اعظم رب را به‌کار ببریم یکی از آداب دعا برای استجابت و قبولی به‌کارگیری اسم اعظم «رب» است.

    میرعمادی اضافه کرد: پیام دوم این است از خدا برای فرزندانمان دعا کنیم، دعا کنیم عاقبت به خیر و اهل دعا و نماز و عبادت شوند، حضرت ابراهیم(ع) با وجودی‌که فرزندانش حضرات اسماعیل و اسحاق اسوه بودند اما برای آن‌ها توفیق اقامه نماز را طلب کرد.

    وی با تأکید بر این‌که در دعا نباید انحصارطلب باشیم، گفت: حضرت ابراهیم(ع) برای خودش، فرزندان و مؤمنان دعا کرد پس می‌توان گفت دعای آن حضرت جامع و کامل بود، عقیده، اخلاق، امنیت اجتماعی، رونق اجتماعی، خانواده و پدر و مادر و مردم همه در آن ذکر شده بود و یک دعالی کامل و جامع بود، دعای حضرت ابراهیم(ع) ابعاد فرهنگی، عقیدتی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی داشت.

    میرعمادی با بیان این‌که دعا یکی از عبادت‌های پراهمیت در اسلام است، اضافه کرد: دعا در لغت به معنای «خواندن» است و در اصطلاح، خواندن دعا و خواستن از اوست. خداوند متعال در قرآن‌کریم، اهمیت دعا را به شکل‌های مختلفی در قالب داستان انبیا مطرح کرده است همه انبیا و اولیای خدا با دعا مأنوس بوده‌اند.

    دعا در سیره پیامبراکرم(ص)

    وی ادامه داد: نگاهی اجمالی به سیره پیامبر اکرم(ص) و فرزندان گرامی آن بزرگوار، می‌رساند که آنان تا چه اندازه، دعا را پرعظمت و سازنده می‌دانستند. رسول خدا(ص) فرمود «هیچ چیز نزد خدا، گرامی‌تر از دعا نیست».

    امام جمعه خرم‌آباد گفت: علت این‌که مؤمنان، دائماً با دعا مأنوسند این است که آن‌را اسلحه‌ای می‌دانند که در همه عرصه‌های زندگی برای آنان کارگشاست. روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود «آیا شما را به سلاحی راهنمایی کنم که از دشمنانتان رهایی می‌دهد و روزی‌تان را فراوان سازد؟، عرض کردند چرا، فرمود پروردگارتان را در شب و روز بخوانید، زیرا سلاح مؤمن دعاست».

    وی در پایان بیان کرد: براساس روایات نقل شده از رسول مکرم اسلام(ص) ارزش و قیمت افراد در پیشگاه خداوند به دعای آنان بستگی دارد. دعا وسیله مؤثری برای خودسازی و خداشناسی و پیوند و ارتباط انسان با خدا است. دعا بزرگترین عبادت است.

    منبع مطلب : lorestan.iqna.ir

    مدیر محترم سایت lorestan.iqna.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    هدیه های آسمانی- درس اول تا ششم

    هدیه های آسمانی

    درس اول:

    1- خورشید چه فایده هایی دارد؟ گرما و نور به ما می‌دهد، لباس‌های شسته‌ مان را خشک می‌کند، باعث رشد گیاهان می‌شود.

    2- خدای مهربان چه نعمت‌های دیگری به من داده است؟ پدر، مادر، میوه و غذا، چشم و گوش و عقل و دست و پا و بدن سالم.

    3- اگر خورشید نبود چه می شد؟ هوا تاریک و خیلی سرد می شد و جانوران نابود می شدند. و هیچ موجودی زنده نمی‌ماند.

    هدیه‌های زیبای خدا را که در عکس ص 15 هست پیدا کن و نام آن ها را بنویس.

    کوه- رودخانه-آسمان-گیاه

    درس دوم:

    ص 18- من هم با خدا حرف بزنم و بگویم.... خدا به خاطر همه نعمت‌هایی که به من داده ای تو را شکر می‌کنم.

    1- وقتی می‌خواهیم از خدا تشکر کنیم چه می‌گوییم؟ دعا می‌کنیم. الحمدلله می‌گوییم.

    2- وقتی می‌خواهیم با خدا سخن بگوییم چه می‌کنیم؟ نماز می‌خوانیم و دعا می‌کنیم.

    خدایا از روزی که به دنیا آمده ام از تو هدیه های زیادی گرفتم خدایا تو به من

    پدر و مادر و معلم و دوست خوب و غذای خوش مزه و فامیل و خانه و مهربانی و ... داده ای و من از تو به خاطر همه نعمت‌هایت تشکر می‌کنم.

    درس سوم:

    ص 20

    خانم فاطمه س فرمودند: اول برای دیگران دعا می‌کنیم و بعد برای خود!

    آن شب خانم فاطمه س برای همسایه‌ها و دوستانش دعا کرد و فرزندش امام حسن ع آمین گفت.

    چه کسی شب‌ها برای مردم دعا می‌کرد؟ حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر.

    امام حسن (ع) از مادرش آموخت که .... اول برای دیگران دعا کنیم و بعد برای خودمان.

    1- امین: خدایا، به من کمک کن تا کارهایم را به خوبی انجام دهم.

    2- مینا: ای خدای بزرگ کاری کن تا همه‌ی آدم‌ها به دین اسلام هدایت شوند.

    3- امین: خدایا، به مادربزرگم سلامتی بده تا بتواند مشکلاتش را حل کند.

    4- مینا: ای خدای مهربان، به پدر و مادر و معلمم کمک کن تا بتوانند از این نعمت‌ها بهره مند شوند...

    سوالات اضافه:

    1- فاطمه (س) مادر چه کسانی بودند؟ امام حسن (ع) امام  حسین (ع) و حضرت زینب (س) و حضرت ام الکثوم.

    2- حضرت فاطمه (س) دختر چه کسی بودند؟ دختر حضرت محمد (ص) پیامبر خدا.

    درس چهارم:

    امین: اگر مادر از جوجه‌های خود جدا شود بسیار ناراحت می‌شود.

    مینا: خداوند خیلی مهربان و بخشنده است و نیرومندترین موجودات است.

    امین: خداوند است که مادری چنین مهربان به ما داده است.

    مینا: ما نباید حیوانات را آزار بدهیم.

    با دقت به این سه تصویر نگاه کن: از آنها چه می‌فهمی؟ ص 27

    مادر یکی از مهربان‌ترین آفریده های خداست و به بچه هایش محبت می کند و چیزهای زیادی را به بچه هایش یاد می دهد.

    درس پنجم:

    برای وضو گرفتن اول چه باید کرد؟

    اول نیت می‌کنیم که برای انجام فرمان خدا وضو می‌گیریم.

    سپس صورتمان را از آنجایی که موی سر می‌روید تا چانه می‌شوییم از بالا به پایین.

    حالا نوبت دست‌هاست. اول دست راست را از آرنج تا سر انگشتان می‌شوییم از بالا به پایین.

    بعد دست چپ را مانند دست راست می‌شوییم.

    سپس با دست تر بر موهای جلوی سرم می‌کشم.

    بعد از آن با دست راست روی پای راست را مسح می‌کم یعنی از سر انگشتان تا برآمدگی پا دست می‌کشم.

    روی پای چپ را نیز با دست چپ مسح می‌کنم.

    موقع وضو گرفتن باید چگونه باشیم؟

    چون می‌خواهیم با خدا حرف بزنیم.

    برای چه کارهایی وضو می‌گیریم؟ برای نماز خواندن، قرآن خواندن، زیارت کردن.

    درس 6

    1- آخرین پیامبر خدا را نام ببرید: حضرت محمد (ص)

    2- پیامبران بزرگ خدا را نام ببرید:

    1. حضرت نوح (ع)

    2. حضرت ابراهیم (ع)

    3. حضرت موسی (ع)

    4. حضرت عیسی (ع)

    5. حضرت محمد (ص)

    3- چرا به حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر می‌گویند؟

    چون بعد از آن پیامبر دیگری نیامده.

    4- چرا باید به پیامبران احترام بگذاریم؟ چون از طرف خدا آمده‌اند.

    5- خدا پیامبران را برای چه فرستاده است؟ خدا پیامبران را فرستاده تا مردم را هدایت و راهنمایی کنند.

    امین و مینا

    1- پدر: پیامبران مردم را به چه کارهایی دعوت می‌کنند؟ به کارهای خوب

    2- امین: به انجام دادن کارهای خوب مثل نماز خواندن و قرآن خواندن و دروغ نگفتن و راست‌گویی و درست‌کاری.

    3- مینا: آن ها به ما یاد می‌دهند که راست گو باشیم و کارهای خوب انجام دهیم و به دیگران کمک  کنیم.

    4- امین: به این که نباید دیگران را اذیت کنیم و آن ها را دوست بداریم.

    5- مینا: مثلاً این که نباید هنگام بازی با دوستانمان عوا کنیم و همدیگر را هل بدهیم.

    منبع مطلب : dovom-1.blogfa.com

    مدیر محترم سایت dovom-1.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 20 روز قبل
    1

    چرا جواب اصلی نمیگین

    ناشناس 2 ماه قبل
    3

    پس چرا پاک نمیکنی متنی که وقت مردم رو الکی میگیره

    ارمین موسوی 4 ماه قبل
    2

    با دعا کردن برای دیگران..

    مهدی 6 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید