توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    آیه و هو معکم این ما کنتم به چه معناست

    1 بازدید

    آیه و هو معکم این ما کنتم به چه معناست را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    باور آیه «هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ»؛ زمینه‌ساز آرامش و اطمینان قلبی در زندگی

    با توجه به آیه « هو معکم این ما کنتم» آیا خداوند در هنگام اعمال بد نیز با ماست در این صورت چه قدر خداوند بر اعمال ما تصرف دارد یا حالت انفعال است که بعید است؟ - با توجه به آیه « هو معکم این ما کنتم» آیا خداوند در هنگام اعمال بد نیز با ماست در این صورت چه قدر خداوند بر اعمال ما تصرف دارد یا حالت انفعال است که بعید است؟ نسخه متنی

    با توجه به آیه « هو معکم این ما کنتم» آیا خداوند در هنگام اعمال بد نیز با ماست در این صورت چه قدر خداوند بر اعمال ما تصرف دارد یا حالت انفعال است که بعید است؟

    پاسخ

    پاسخ در چند محور ارائه می شود:

    1. در قرآن کریم درباره معیّت الهی آمده: «و هو معکم این ما کنتم و الله بما تعملون بصیر»[1]

    یعنی هر کجا باشید او با شماست، خدا به هر چه می کنید بیناست. قبل از هر چیز باید معنای این آیة مبارکه معلوم شود تا مفهوم معیّت خداوند با انسان روشن گردد. برخی از مفسرین در تفسیر این آیه گفته اند: چگونه او با ما نباشد در حالی که ما نه تنها در وجود بلکه در بقای خود لحظه به لحظه به او متکی هستیم و از او مدد می گیریم. او روح عالم هستی است، او جان جهان است، بلکه او برتر از این و آن است... این یک واقعیت است که او همیشه و همه جا با ما است، نه یک کنایه و مجاز، حقیقتی که از یکسو دل پذیر و دل انگیز و روح پرور است، و از سوی دیگر رعب انگیز و مسئولیت آفرین است. اصولا این (معیّت) به قدری ظریف و دقیق است که هر انسان متفکر و مؤمنی به مقدار اندیشه و ایمانش آن را درک می کند و از عمق آن باخبر می گردد.[2]

    برخی دیگر (معیّت) خداوند را با انسان به معنای احاطه وجودی او گرفته و عده ای (معیّت) او را کنایه از احاطه علمی خداوند بر مخلوقات تلقی کرده اند.[3] بعضی از بزرگان از (معیت) الهی در این آیه و امثال آن تفسیر دقیق عرفانی ارائه کرده و گفته اند: (این تعبیر: هو معکم، ... احاطه قیومی بر همه موجودات بطوری است که هیچ جا خالی از موجودات نیست، الا این که او هست)[4] از مجموع این گونه کلمات درباره (معیت) خدا با انسان این نکته به خوبی به دست می آید، که انسان همواره و در همه جا در حضور و محضر الهی قرار دارد و هیچ جای نمی توان یافت که در آن جا انسان از محضر خدا غایب باشد.

    2. با توجه به معنایی که از آیة یاد شده ارائه شد و مفهوم (معیّت) الهی معلوم گردید، جای تردید باقی نخواهد بود که خداوند در همه حال و در هر شرایط و همه جا با ماست و از عمل ما آگاه است، به تعبیر دیگر ما در همه حال و هر جا چه در حال عمل نیک و چه عمل بد در محضر و حضور خداوند هستیم، اما باید توجه داشت که خداوند از نظر تشریعی تکالیف همگان را مشخص کرده و یک سلسله امور را به انسان ها واجب نموده و یک سلسله دیگر را منع کرده است و از نتیجه و عاقبت سوء اعمال ناشایسته، همه را آگاه کرده است، اما از نظر تکوینی همان طوری که کسی را به انجام اعمال نیک اجبار نمی کند و در فعل انسان تصرف نمی کند که عمل نیک را حتما انجام دهد. در کارهای بد و ناشایست انسان نیز تصرفی نمی کند یعنی هرگز اجبار و تصرف بازدارنده تکوینی نسبت به کسی برای ترک عمل بد ندارد. چون انسان از نظر تکوینی آزاد و مختار است هر گونه که بخواهد عمل کند و خداوند تصرف تکوینی بازدارندگی ندارد، و کسی را تکویناً از انجام کار خلاف باز نمی دارد، و در برابر کار بد هیچ کسی منفعل هم نمی شود، چون خداوند از هر گونه تاثیر پذیری و انفعال پذیری منزه است.

    بنابراین خداوند همان طور که تصرف تکوینی و به عنوان بازدارندگی از عملکرد بد کسی ندارد، از هر گونه انفعال در برابر عمل کرد بد افراد نیز منزّه است.

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

    1. ناصر مکارم، تفسیر نمونه، مجلدات، 17، ص63 تا 70، 18 ص189 تا ص192، 13 ص156 نشر دارالکتب الاسلامیّه، تهران 1379ش.

    2. امام خمینی، چهل حدیث، ص659، نشر موسسه آثار امام، چاپ 20، سال 1378ش.


    [1] . حدید/ 4.

    [2] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، نشر دارالکتب الاسلامیه، 1379ش، ج23، ص307 تا ص308.

    [3] . طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، نشر دارالکتب الاسلامیه، 1372ش، ج19، ص167.

    [4] . امام خمینی، تفسیر سوره حمد، قم، نشر دفتر انتشارات اسلامی، بی تا، ص110.





    منبع مطلب : library.tebyan.net

    مدیر محترم سایت library.tebyan.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفسیر آیه و هو معکم اینما کنتم

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    نام فایل: هستی شناسی عرفانی  موضوع برنامه: تفسیر آیه و هو معکم اینما کنتم

    مدت زمان برنامه: ۴۵ دقیقه

    حجم فایل ویدئویی: ۱۵۶ مگابایت (MP4)

    حجم فایل صوتی: ۱۸ مگابایت (MP3)

    مختصری از متن برنامه:

    در جلسه پیش مسئله ای مطرح شد و جنابعالی هم تاکید کردید که ارتباط خداوند با عالم هستی به واسطه انسان کامل صورت می گیرد. اما اکنون پرسشی وجود دارد که باید در اینجا آن را مطرح نمود. در قرآن کریم برخی آیات نظیر « وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ»  یا «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید» وجود دارد که معیت قیومی حق را با ما نشان می دهد. بنابراین چرا باید چیزی به نام انسان کامل، میان ما و خدا واسطه باشد؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    انسان کامل، همان معنای معیت را توجیه می کند. وقتی حق تبارک و تعالی می فرماید «هُوَ مَعَکُمْ» این معیت، مسئله قابل توجهی است و باید تفکر و بررسی شود که معیت حق تعالی به چه معناست؟

    خدا به حکم قیّومیتی که دارد با همه چیز هست، یعنی معیت او معیت قیّومی است. «معیت» در زبان فارسی به معنای «با همی» و «با هم بودن» است. اجازه دهید به سادگی از این جمله عبور نکرده و آن را تحلیل کنیم!

    وقتی حق تعالی می فرماید «هُوَ مَعَکُمْ» در تفسیر آیه و هو معکم اینما کنتم باید گفت که او نه تنها با انسان ها، بلکه با همه چیز است. بین حق تعالی و موجودات دیگر فاصله تباینی و بینونت نیست. بلکه باید گفت که اصلاً فاصله ای وجود ندارد، زیرا تصور فاصله میان دو چیز نیازمند محدود کردن طرفین است. هر کجا که میان دو چیز فاصله باشد، یعنی هر کدام حدی داشته و به هم نمی رسند.

    منبع مطلب : philosophyar.net

    مدیر محترم سایت philosophyar.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید