آیه شریفه و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله
آیه شریفه و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
آیه 207 سوره بقره
«207» وَ مِنَ النَّاس مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بالْعِباد
و از مردم کسی است که برای کسب خشنودی خدا، جان خود را میفروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
نکته ها
ابنابیالحدید که از علمای قرن هفتم اهلسنّت است، در شرح نهجالبلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفتهاند این آیه درباره علیبنابیطالب علیه السلام نازل شده است که در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا صلی الله علیه و آله خوابید. و این موضوع در حدی از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آنرا انکار نمیکند. «2»
مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیلهای یک نفر را برای کشتن پیامبر صلی الله علیه و آله انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعی از بین ببرند تا بنیهاشم به خونخواهی او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر صلی الله علیه و آله از نقشهی آنان با خبر شد و علی علیه السلام برای اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن
«1». تفسیر احسنالحدیث، ج 1، ص 376.
«2». شرح نهجالبلاغه، ج 13، ص 262.
جلد 1 - صفحه 322
حضرت نازل گردید. «1»
همین که علی علیه السلام در آن شب خطرناک به جای پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشتهی خود، جبرئیل و میکائیل فرمود: کدامیک از شما حاضرید فدای دیگری شوید؟! هیچکدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده کنید که چگونه علیبنابیطالب علیهما السلام حاضر است جان خود را فدای رسول خدا کند.
گاهی باید برای احیای یک معروف ویا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت علی علیه السلام فرمودند: کسی که در راه امر به معروف و نهی از منکر کشته شود، یکی از مصادیق این آیه است. «2»
پیام ها
1- نااهل، حرفش زیباست وانسان را به تعجّب وامیدارد، ولی مؤمن، عملش دنیا را متعجّب میکند. «مِنَ النَّاس مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ»، «مِنَ النَّاس مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ»
2- یاد ایثارگران را زنده بداریم. «مِنَ النَّاس مَنْ یَشْرِی»
3- پیش مرگِ اولیای خدا شدن، یک ارزش است. «مِنَ النَّاس مَنْ یَشْرِی»
4- بزرگترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه برای بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط برای کسب
«1». بسیاری از علمای اهل سنّت، به این فضیلت علی علیه السلام اقرار کردهاند که علّامه امینی «ره» در الغدیر (ج 2، ص 48) آنان را نام برده است، از آن جمله امام احمدحنبل، در مسند خود (ج 1، ص 348) میباشد. صاحب تفسیر اطیبالبیان مینویسد: در کتاب غایةالمرام، بیست حدیث آمده که نُه حدیث از علمای اهل سنّت و یازده حدیث از علمای شیعه است و این آیه را دربارهی فداکاری حضرت علی علیه السلام دانستهاند. در تاریخ طبری، (ج 2، ص 373) نیز که از نوشتههای قرن سوم است، ماجرای خوابیدن حضرت علی علیه السلام در بستر رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است. همچنان که تاریخ یعقوبی (ج 2، ص 39) موضوع را به صراحت بازگو مینماید. در شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید (ج 4، ص 73) آمده است: معاویه چهار هزار درهم پول داد تا بگویند این آیه در شأن ابنملجم نازل شده است!. تفسیر نمونه، ج 2، ص 49.
«2». تفسیر صافی، ج 1، ص 241.
جلد 1 - صفحه 323
رضای او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»
5- در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگی برای جانفشانی همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسی است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثهای اتفاق نیفتاد. «مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ...»
6- رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند برای هرکاری پاداشی قرار داده است، امّا در این آیه میفرماید: خداوند رئوف است. «اللَّهُ رَؤُفٌ بالْعِباد»
منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com
مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.