آثار ماتقدم و ماتاخر را با ذکر مثال توضیح دهید
آثار ماتقدم و ماتاخر را با ذکر مثال توضیح دهید را از سایت پست روزانه دریافت کنید.
آثار ما تقدم و تاخر اعمال در عالم مرگ پاسخ به شبهات
پرسش . آثار ما تقدم و تأخر اعمال را توضیح دهید.
پاسخ: اعمال انسان از نظر کمیت و وسعت و کیفیت تأثیر یکسان نیست. بعضی از اعمال از دایرهای محدود برخوردار است. و اثر آن محدود به زمان انجام و یا محدود به حیات انسان است و با مرگ پرونده آن اعمال بسته میشود. مانند نمازهایی که انسان میخواند، و روزههایی که انسان میگیرد و مانند آن؛ به این اعمال «آثار ما تقدم» گفته میشود. اما برخی اعمال هستند که دایره تأثیر آنها فراتر از دوران حیات اوست و چه بسا اثر بعضی از اعمال تا قیامت ادامه داشته باشد. این اعمال هم به لحاظ وسعت و کیفیت و هم به لحاظ مدت و عمق از دایرهای بسیار وسیع برخوردار است؛ مانند تربیت فرزند صالح و یا سنت حسنهای که ایجاد میکند. به این اعمال « آثار ما تأخر» گفته میشود.
الف. آثار اعمال خود انسان که بعد از مرگ به او میرسد.
ب. آثار و ثواب اعمال دیگران که برای مرده انجام میدهند و به او میرسد. در مورد دسته اول از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: « ست خصال ینتفع المومن من بعد موته: ولد صالح یستغفر له، و مصحف یقرأ فیه، و قلیب یحفره، و غرس یغرسه و صدقة ماء یجریه و سنة حسنة.» (بحار ج 6 ص 293 باب 10 حدیث 2.) شش خصلت است که به مومن بعد از مرگ نفع میرساند: 1. فرزند صالحی که برای او استغفار میکند.
2.قرآن (یا کتابی) که خوانده میشود. 3. چاه آبی که حفر میکند. 4. درختی که آن را مینشاند. 5 . آب جاری که برای مردم قرار میدهد. 6 . سنت حسنهای که برقرار میکند.
البته باید به دو نکته توجه کرد: 1. آثار ما تأخر همیشه دارای ثواب و در جنبه مثبت نیست؛ بلکه میتواند جنبه منفی نیز داشته باشد؛ که آنهم تا سالهای سال آثار سوء آن در عالم برزخ دامنگیر انسان میشود. در حدیث فوق سنت حسنه یکی از آثار مثبت ما تأخر شمرده شده است. سنت سیئه نیز همین گونه است. از رسول گرامی اسلام صلی اللّه علیه و آله نقل شده است که فرمود: « ایاک ان تسنن سنة بدعة فانّ العبد اذا سنّ سنة سیئة لحقه وزرها و وزر من عمل بها، قال اللّه تعالی: (و نکتب ما قدموا و آثارهم) و قال سبحانه: (ینبوء الانسان یومئذ بما قدّم و اخّر)» ( بحار ج 77 ص 104.) بپرهیز از اینکه در میان مردم بدعتی را سنت کنی، زیرا هر گاه بنده سنت سیئهای را در جامعه ایجاد کند، هم گناه این بدعتگزاری زشت و هم گناه هر کس که به آن عمل کند به او خواهد رسید. خدای سبحان میفرماید: انسان در آن روز به آنچه از پیش فرستاده است و به آنچه از پی میرسد، خبر داده میشود.
در مورد آثاری که از اعمال دیگر به انسان میرسد نیز روایاتی وجود دارد؛ از جمله: از امام صادق علیه السلام سوال شد: «چه عملی بعد از مرگ به انسان ملحق میشود؟ » فرمود: « یلحقه الحج عنه، و الصدقة عنه و الصوم عنه» (بحار ج 6 ص 294 باب 10 حدیث 5 ) حج و صدقه و روزه که به نیابت از مرده انجام شود به او میرسد.» در حدیث دیگری از امام صادق از پدرانش علیهم السلام از قول پیامبر صلی اللّه علیه و آله نقل شده است که فرمود: عیسی بن مریم علیه السلام بر قبری عبور کرد. مشاهده کرد صاحب قبر عذاب میشود؛ سپس در سال بعد از همانجا گذشت و دید که صاحب قبر در عذاب نیست. گفت: «پروردگارا! سال قبل بر این قبر گذشتم، صاحب آن معذّب بود؛ امسال گذشتم ولی معذب نیست، علت چیست؟» خداوند عزّوجلّ به او وحی کرد: «ای روح اللّه در این فاصله فرزند صالحی از او به حد ادراک و بلوغ رسید؛ پس راهی را اصلاح کرد و یتیمی را پناه داد در نتیجه این مرد را به خاطر آنچه فرزندش انجام داد آمرزیدم». (بحار ج 6 ص 220 حدیث 15.)
در خاتمه این بحث لازم به تذکر است که آنچه از آثار ما تاخر اعمال ذکر شد به عنوان نمونه بود و گرنه در روایات موارد دیگری نیز ذکر شده است؛ از قبیل مسجدی که انسان میسازد؛ علمی که از خود باقی میگذارد؛ هر نوع صدقه جاریه که ایجاد میکند و... تذکر دیگر اینکه فرزند صالح تنها شامل فرزند خود انسان نیست بلکه شاگردان شخص را نیز شامل میشود. چون معلم نیز به منزله پدر است. چنانکه مسجد یا چاه آب، یا نهر آب و... خصوصیتی ندارد بلکه شامل هر کار خیر که جنبه باقیات الصالحات داشته باشد، میشود.
منبع مطلب : shamiim.ir
مدیر محترم سایت shamiim.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
ما تاخر یعنی اعمال خودی انسان ک بعد مرگ هم میمونه
ماتقدم نمیدونم 🙂😂
ما تاخر یعنی اعمال خودی انسان ک بعد مرگ هم میمونه
ماتقدم نمیدونم 🙂😂